Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Waarom ik mijn zoon niet laat besnijden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=166263)

Cynara Cardunculus 15 januari 2012 18:02

Waarom ik mijn zoon niet laat besnijden

Ik ben blij dat er ook zulke mensen bestaan. Vandaar dat ik dit opiniestuk hier integraal plaats. Wie weet kan er zo nog eens een voorhuidje worden gespaard.
Volgens sommigen hier kan het allemaal geen kwaad, want het behoort waarschijnlijk volgens hen ook tot de vrijheid om de piemeltjes van hun zoontjes te laten vermassacreren, maar sommigen denken er tenminste anders over:

Citaat:

Niemand weet nog wat de symbolische betekenis van besnijdenis is. Een mechanische geloofspraktijk zet ertoe aan. Dat stelt schrijver Said el Haji.

Ook verlichte moslims laten hun zoons besnijden om niet van de groep af te wijken Toen ik rond mijn 20ste aan mijn islamitische ouders de mededeling deed dat ik geen moslim was, sloot ik een proces af waarin het mij steeds ondraaglijker was geworden tegen hen te liegen. Ik was het zat om bevestigend te knikken wanneer ze mij vroegen of ik mijn gebeden had gedaan, terwijl ik eigenlijk had staan springen op de muziek van 2 Unlimited, en met geveinsde vroomheid aan de avondmaaltijd te schuiven tijdens de vastenmaand terwijl ik de hele dag had zitten snoepen.

Ik verlangde ernaar verantwoordelijk te zijn voor mijn eigen leven en zoveel mogelijk het lot in eigen hand te nemen. Met mijn coming-out sloot ik een fase van hypocrisie, leugenachtigheid en gespletenheid af. Ik werd een afvallige. Daar koos ik zelf voor. Zonder zelfbeschikking geen emancipatie.

Afvallige
Een nieuwe fase brak aan waarin ik de mensen recht in de ogen kon kijken zonder van mijzelf te walgen. Natuurlijk kon ik niet helemaal weten welke gevolgen mijn keuze om als afvallige door het leven te gaan zou hebben. Maar dat hoefde ook niet. Ik wilde in ieder geval niet voorgeschreven maar zelfbewust leven, opdat ik mijzelf rekenschap zou geven van de gevolgen van mijn keuzen.

Al ben ik moslim af, ik eet liever geen varkenshaas. Het is ook niet noodzakelijk om varkenshaas te eten, mijn leven wordt er niet beter door. Om die reden zal ik ook geen godverdomme roepen. En al zal ik nooit naar Mekka en Medina afreizen voor de hadj, ik lees en schrijf er wel over, daardoor begrijp ik beter wat de mystieke dimensie ervan is dan een heleboel moslims die ervan dromen deze tocht te maken.
Ik ben geen moslim in de zin dat ik me vijfmaal daags tot God wend of een schaap moet slachten om van het Offerfeest te kunnen genieten. Ik ben moslim in de zin dat ik ervan doordrongen ben geschapen te zijn, dat ik dankbaar ben voor het feit dat ik besta, ja zelfs gezegend met het leven dat ik leid. Ik ben gelukkig met mijn vriendin en de zoon die ze ons gebaard heeft. Ik zal hem niet islamitisch opvoeden, wat betekent dat ik hem ook niet zal laten besnijden. Zo kom ik tot de kern van dit schrijven.

Priesteressen
Veel moslims geloven dat het een religieuze plicht is voor ouders hun zoons te laten besnijden. Dat is het niet. Onder de oude Egyptenaren doet het zijn intrede omdat de besneden penissen van slaven uit Nubië indruk maakten op de priesteressen. De joden hebben deze traditie overgenomen, de moslims weer van de joden. Het zogenaamde 'integratieprincipe' stelt dat alles op het gebied van menselijke en maatschappelijke aangelegenheden dat niet haaks staat op een islamitisch beginsel, wordt beschouwd als islamitisch. Het principe dient om bepaalde gebruiken binnen een gemeenschap in hun waarde te laten, niet om die gebruiken over te nemen ten dienste van een verplichte geloofspraktijk. Anders zou het regionale gebruik van vrouwenbesnijdenis verplicht moeten zijn voor alle moslims en daar is geen sprake van.

Uit alles blijkt dat circumcisie, zoals de medische term luidt, een sociaal-cultureel gebruik is dat weliswaar religieus is bestendigd, maar in beginsel weinig met religie heeft te maken. Mensen laten hun kind niet besnijden om dichter bij God te zijn, maar om geen afstand te scheppen tot de groep waartoe ze willen behoren.

Kostelijkste grappen
Er zijn 'verlichte' moslims ¿ laten we ze seculier noemen ¿ die de islam met een grote korrel zout nemen, die er de kostelijkste grappen over kunnen maken, die niet nalaten het domme, religieuze nabauwen in de moslimgemeenschap belachelijk te maken, die alle geïnstitutionaliseerde religies eigenlijk maar niks vinden, maar die niettemin hun zoons laten besnijden. Waarom? Omdat ze, als het er echt op aankomt, niet van de groep willen afwijken. Niet dat ze staan te springen om er lid van te zijn, niet dat ze uiting willen geven aan de diepgevoelde wens deel te zijn van een groter geheel, ze willen gewoon geen heisa.

Dat is, ondanks de hypocrisie die eraan kleeft, hun goed recht. De kwestie is wat mij betreft niet of besnijdenis verboden moet worden, maar of het nog betekenis heeft.

Het antwoord is negatief, want niemand weet nog wat de symbolische waarde ervan is. Niet voor niets worden ter rechtvaardiging hygiënische, seksuele en esthetische voordelen genoemd. Is het werkelijk om die redenen dat we onze kinderen laten besnijden, of is het een mechanisch geworden geloofspraktijk die ons ertoe dwingt?

Grootste moslimland
Sta mij toe een uitstapje te maken naar Indonesië, het grootste moslimland ter wereld. Daar, in de stad Medan (Noord-Sumatra), werd op 11 juni 2011 een massabesnijdenis georganiseerd. Getracht werd om in één dag het wereldrecord van 3.000 besnijdenissen te vestigen, het 'Kitanan Massal 3000'. Een van de initiatiefnemers, Zakirman Sinaro, legt uit: 'Met onze sponsoren hebben we besloten dat een lokaal evenement de beste manier was om een wereldrecord te vestigen. Kinderen willen altijd alles samen doen. Als je dingen met vrienden doet, vergeet je de pijn.' Ziedaar, de travestie van een ritueel.

Het is beslist spiritueel te noemen, deze massaal gedeelde gebeurtenis. Dat zoveel kinderen worden opgetrommeld om een ervaring te delen, schept het besef deel te zijn van iets groots. Ware het niet dat de bedoeling van de organisatoren, een wereldrecord vestigen, potsierlijk is. Er wordt niet gezocht naar God, maar naar wereldse roem, gesponsord en wel; geen verdieping van het geloof, maar oppervlakkige dominantie.

Volgens schattingen van de World Health Organization is anno 2007 circa 30 procent van alle mannen wereldwijd besneden, waarvan 68 procent moslim is. Het inzicht dat kwantiteit geen kwaliteit is, geldt ook hier. Overigens is het aantal van 3.000 besnijdenissen niet gehaald, de teller bleef staan bij 2.709, 46 meer dan het vorige record.

Onverschillig
Voor alle duidelijkheid, ik ben zelf ook besneden en daar ben ik geenszins rouwig om. Ik koester geen wrok. Ook vind ik geenszins dat mij lichamelijk letsel is berokkend, dat mijn ouders een misdrijf hebben begaan door mijn voorhuid weg te laten halen of dat ik mijn partner pijn doe doordat ik harder en ruiger te werk ga om tot een orgasme te komen, zoals Deense onderzoekers recent concludeerden in de International Journal of Epidemiology. Ik ben volmaakt onverschillig wat mijn besneden piemel betreft. Het betekent gewoon helemaal niks. En dat is nu juist de reden dat ik bezwaar maak. Want wat heeft een ritueel voor zin als het geen betekenis heeft?

Ik heb besloten mijn zoon, die nu 2 jaar is en daarmee de onder Marokkanen gebruikelijke leeftijd heeft om besneden te worden, niet te laten besnijden. De keuze is niet aan mij dat te doen. Als hij ooit zelf tot het besluit komt zich te laten besnijden, in het volle besef van de betekenis ervan, het zij zo. Maar nu heeft hij geen enkel benul van symboliek of een groter geheel.

Voor hetzelfde geld is hij door buitenaardse wezens ontvoerd om aan rare tests te worden onderworpen. Liggend in een onpersoonlijke ziekenhuiskamer, omringd door ziekenhuispersoneel met mondkapjes op, moet hij, verdoofd en wel, iets ondergaan wat ik hem later als hij de leeftijd heeft om te begrijpen niet kan uitleggen. Het feit dat hij zich er niets van zal herinneren, maakt dat het evenveel waarde zal hebben als de bruine ogen waarmee hij geboren is. Zonde!

Said el Haji is schrijver. In 2011 verscheen zijn roman De aankondiging.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/...esnijden.dhtml

Alboreto 15 januari 2012 18:10

Ik heb geen reden nodig om mijn zoon niet te laten besnijden.

freespirit 17 januari 2012 15:03

Besnijdenis is wel degelijk een vorm van verminking en het nut ervan is nog steeds niet medisch bewezen. Het kan de vergelijking doorstaan met een stuk van de oorlel af te snijden bij onmondige kindertjes of een stuk van een ander lichaamsdeel zonder reden te amputeren. Een besnijdenis bij een gezond kind valt onder geen enkele omstandigheid medisch te rechtvaardigen.

Ik vind het overigens hemeltergend dat ook talloze niet-moslims en (uiteraard) 'progressieve' opiniemakers het besnijdenisgebeuren minimaliseren, tenminste jongensbesnijdenis. Want meisjesbesnijdenis krijgt dan weer wel de volledige verontwaardiging van de (westerse) wereld en een groot gedeelte van de moslims zelf. Schijnbaar kunnen we hier spreken van een flagrante genderdiscriminatie, waarbij het ditmaal de jongens zijn die de verwijdering van een bealngrijk stukje huid met miljoenen zenuwreceptoren moeten ondergaan. Medisch is ondertussen bewezen dat besneden mannen vaak niet zonder 'hulpmiddelen' kunnen masturberen en dat hun eikel een ongevoelige erogene zone is geworden door de gevormde hoornlaag.

Globaal genomen goed opiniestuk overigens.

Mondiaal gezien zullen organisaties als UNICEF of de talloze ngo's voor kinder- en jongerenbelangen nog lang te laf blijven om jongensbesnijdenis eenduidig te veroordelen. Want ook in een niet-moslimland en 'grote baas' de Verenigde Staten wordt nog steeds de helt van de borelingen besneden, al lag dit percentage dertig jaar geleden nog boven de 80 % dus er is hoop. De geschiedenis van besnijdenis in de USA gaat terug tot de 'Victorian Age' (einde 19de eeuw), waarin de culturele preutsheid in combinatie met de pseudo-wetenschappelijke overgeleverde geschriften van de Zwitserse arts Tissot ertoe geleid hebben dat besnijdenis bij de Amerikaanse burgerij werd ingevoerd als preventiemiddel tegen masturbatie en zelfbevlekking. Deze praktijk werd ook geleidelijk aan door de lagere klassen overgenomen. Na de Victoriaanse tijd raakte deze argumentatie 'tegen de zelfbevrediging' in onbruik en velen vergaten deze oorspronkelijke beweegredenen. Na verloop van tijd lieten de meeste mensen hun zoontjes besnijden omwille van niet uit de groep te vallen, om op hun vaders te lijken en omdat ze dachten dat het hygiënischer of esthetisch mooier was. Ondertussen had / heeft ook de besnijdenislobby van de USA grote financiële belangen bij het in stand houden van deze nutteloze praktijk. Reken zelf maar uit: enkele miljoenen jongetjes per jaar die te 'bewerken' zijn en per kind verdient de arts en het ziekenhuis een paar honderd dollar ! U kan de megawinsten al raden ! Het feit dat relatief veel artsen in de USA joods zijn of van joodse afkomst, helpt deze instandhouding overigens nog een beetje meer.

Hetgene ik momenteel helemaal shokerend vind, is het gegeven dat ik ook al heb vernomen dat 'ruimdenkende' ouders hun (niet-moslim) kinderen hier laten besnijden omdat ze bijvoorbeeld in een school / klas of op sportvereniging zitten met veel moslimjongens en ze hun kinderen niet uit de toon willen laten vallen. Verder ken ik ook ouders die overwegen hun zoontjes te laten besnijden omdat ze een (nieuwe) relatie met een moslim aangaan. Bij een natuurlijk kind van een gemengd koppel (moslim /niet-moslim) zal de zoon vrijwel altijd besneden worden. Persoonlijk ken ik momenteel een vader van wie de ex een nieuw samengesteld gezin vormt met een 'liberale' moslim. Desalniettemin staat die moslim erop zijn 9-jarige stiefzoon (dus de natuurlijke zoon van mijn kennis) te laten besnijden, de ex (dus de moeder) kan het blijkbaar allemaal niet veel schelen. Ik hoop dat de vader dit kan voorkomen en ook rechterlijk zijn gelijk kan halen, maar ik vrees dat zulks nog niet echt aan bod komt bij onze wethouder.

Cynara Cardunculus 17 januari 2012 15:11

Citaat:

Hetgene ik momenteel helemaal shokerend vind, is het gegeven dat ik ook al heb vernomen dat 'ruimdenkende' ouders hun (niet-moslim) kinderen hier laten besnijden omdat ze bijvoorbeeld in een school / klas of op sportvereniging zitten met veel moslimjongens en ze hun kinderen niet uit de toon willen laten vallen.
Dan zijn ze wel héél "ruimdenkend". Gaan ze ook meedoen als die moslimkinderen zelfontploffertje spelen?

Citaat:

Verder ken ik ook ouders die overwegen hun zoontjes te laten besnijden omdat ze een (nieuwe) relatie met een moslim aangaan. Bij een natuurlijk kind van een gemengd koppel (moslim /niet-moslim) zal de zoon vrijwel altijd besneden worden. Persoonlijk ken ik momenteel een vader van wie de ex een nieuw samengesteld gezin vormt met een 'liberale' moslim. Desalniettemin staat die moslim erop zijn 9-jarige stiefzoon (dus de natuurlijke zoon van mijn kennis) te laten besnijden, de ex (dus de moeder) kan het blijkbaar allemaal niet veel schelen. Ik hoop dat de vader dit kan voorkomen en ook rechterlijk zijn gelijk kan halen, maar ik vrees dat zulks nog niet echt aan bod komt bij onze wethouder.
tja, dat krijg je uiteraard als vrouw als je met een moslimman "huwt" (al of niet voor de burgerlijke stand, wel voor de imam uiteraard). Vermits mannetje baas is, moet vrouwtje mannetje volgen en de kinderen een muzelmaanse opvoeding geven, zelfs al is het kind niet van de nieuwbakken echtgenoot!
Andersom is er natuurlijk geen sprake van: een moslima mag sowieso al niet met een kaffer huwen, en als ze dat toch doet is haar zoon uit het moslimhuwelijk al besneden en indien niet zal ze al helemaal geen islamitische gebruiken meer hoeven te volgen vermits ze de familie-eer toch al heeft bezoedeld.

freespirit 17 januari 2012 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5937807)
Dan zijn ze wel héél "ruimdenkend". Gaan ze ook meedoen als die moslimkinderen zelfontploffertje spelen?

Zelf (persoonlijk) ken ik er nog geen die dit doen, wel via een bevriende leerkracht uit het stedelijk onderwijs die op haar beurt zo twee 'Belgische' jongetjes in de klas heeft zitten waarvan de niet-moslim ouders een besnijdenis overwegen. Een van de argumentaties is dat hun zonen niet uit de toon mogen vallen als ze bijvoorbeeld met de allochtoontjes mee op bosklassen gaan en daar dan al die besneden piemeltjes (onder de douche ?) te zien krijgen. Ze willen dus schijnbaar niet dat hun kinderen er anders uitzien dan hun vriendjes en klasgenootjes. Nogal een zwakke argumentatie me dunkt, maar ze bestaat dus wel degelijk.

mkb 17 januari 2012 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 5937827)
Zelf (persoonlijk) ken ik er nog geen die dit doen, wel via een bevriende leerkracht uit het stedelijk onderwijs die op haar beurt zo twee 'Belgische' jongetjes in de klas heeft zitten waarvan de niet-moslim ouders een besnijdenis overwegen. Een van de argumentaties is dat hun zonen niet uit de toon mogen vallen als ze bijvoorbeeld met de allochtoontjes mee op bosklassen gaan en daar dan al die besneden piemeltjes (onder de douche ?) te zien krijgen. Ze willen dus schijnbaar niet dat hun kinderen er anders uitzien dan hun vriendjes en klasgenootjes. Nogal een zwakke argumentatie me dunkt, maar ze bestaat dus wel degelijk.

Ziekelijk. :-x

Cynara Cardunculus 17 januari 2012 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 5937827)

Zulke mensen vind ik dus lager dan laagst. Ik neem aan dat hun zoontjes bij de bosklassen dan ook halal vreten krijgen want anders gaan ze toch ook wel uit de toon vallen. Vooral zeer jong beginnen met die dhimmi-houding, kunnen ze straks in de politiek!

freespirit 17 januari 2012 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5937834)
Zulke mensen vind ik dus lager dan laagst. Ik neem aan dat hun zoontjes bij de bosklassen dan ook halal vreten krijgen want anders gaan ze toch ook wel uit de toon vallen. Vooral zeer jong beginnen met die dhimmi-houding, kunnen ze straks in de politiek!

Over halal eten op bosklassen: ik zal u even inlichten, want hiervoor ben ik om bepaalde redenen redelijk goed geplaatst. Tot voor kort (sinds begin jaren 2000) werd er door alle kinderen op bos-, zee- en natuurklassen die werden ingericht door het Stedelijk Onderwijs Antwerpen halal gegeten, ook door niet-moslims, het begeleidende onderwijzend personeel, e.d. Zelfs als het een 'witte school' betrof met bijna enkel autochtone kinderen (in de districten van Antwerpen zijn er zo nog een aantal). Dit had te maken met het feit dat veel van dit eten van cateraars kwam en dat 'het stad' de moeite of de meerkost niet wou doen om ook haram-eten (ons gewoon eten dus) aan te bieden. Ook tijdens talloze vakantiekampen die in die verblijven tijdens de schoolvakanties worden georganiseerd wordt de halal-keuken verder geleverd, ook al is minstens 90 % van dat publiek niet-moslim. Als begeleider heb ik zo zelf jarenlang van halal-catering mogen 'genieten'.

De Stad Antwerpen hoopte jarenlang met deze stilzwijgende maatregel aan haar aanzienlijke populatie moslimleerlingen tegemoet te komen. Sinds enige tijd is er echter (in mijn ogen terecht) steeds meer protest tegen deze gang van zaken en nu zijn er (terug) initiatieven om opnieuw een reguliere keuken aan te bieden of twee evenwaardige alternatieven te laten leveren door de catering of door zelfkook. Het laatste is hier in alle geval nog niet over gezegd.

Eventjes off topic, maar hopend hiermee wat nuttige duiding gegeven te hebben.

Anna List 17 januari 2012 15:55

amerika ? anyone

:roll: deze discussie ...

DewareJakob 23 januari 2012 20:28

God is de schepper; zo zien gelovigen dat toch?
Van waar halen ze dan het lef God zijn meesterwerk -de mens- onmiddellijk te ontdoen van een deel van Gods creatie?
Had God dan een foutje gemaakt door jongetjes een voorhuid aan hun piemeltje te geven, zodat het onmiddellijk moet weggesneden worden?

DewareJakob 23 januari 2012 20:31

Citaat:

Dat is pas integratie, Groen en SPA kunnen dit alleen maar toejuichen.

fcal 24 januari 2012 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 5937858)
... Dit had te maken met het feit dat veel van dit eten van cateraars kwam en dat 'het stad' de moeite of de meerkost niet wou doen om ook haram-eten (ons gewoon eten dus) aan te bieden. Ook tijdens talloze vakantiekampen die in die verblijven tijdens de schoolvakanties worden georganiseerd wordt de halal-keuken verder geleverd, ook al is minstens 90 % van dat publiek niet-moslim. Als begeleider heb ik zo zelf jarenlang van halal-catering mogen 'genieten'.

De Stad Antwerpen hoopte jarenlang met deze stilzwijgende maatregel aan haar aanzienlijke populatie moslimleerlingen tegemoet te komen. Sinds enige tijd is er echter (in mijn ogen terecht) steeds meer protest tegen deze gang van zaken en nu zijn er (terug) initiatieven om opnieuw een reguliere keuken aan te bieden of twee evenwaardige alternatieven te laten leveren door de catering of door zelfkook. Het laatste is hier in alle geval nog niet over gezegd. ...

Het is een koud kunstje om de nodige verscheidenheid in het voedselaanbod te regelen. Daar zijn geen meerkosten aan verbonden als men dat geschikt aanpakt. Maar ja, bureaucraten houden gewoon van de platgetreden paden. Dat kost hen minder moeite.

Toen ik Maleisië verbleef werd daar overal mee rekening gehouden. Met een bevolking, die voor 60 % moslim is en verder 20 % boeddhist, 10 % christen, 7 % hindoe en 3 % taoist, confucianist e.d.m. was aldaar gebruikelijk de ingrediënten van het eten duidelijk aan te geven. Bordjes in het buffet met "Pork" (moslimtaboe), "Beef" (hindoetaboe) of andere aanwijzingen, er zijn ook allerhande verboden m.b.t. schaaldieren, wild, reptielen ...
Ook de spijskaarten vermeldden dit. Nergens een probleem. Waar een wil is is een weg.

Cynara Cardunculus 24 januari 2012 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 5952832)
Het is een koud kunstje om de nodige verscheidenheid in het voedselaanbod te regelen. Daar zijn geen meerkosten aan verbonden als men dat geschikt aanpakt. Maar ja, bureaucraten houden gewoon van de platgetreden paden. Dat kost hen minder moeite.

Toen ik Maleisië verbleef werd daar overal mee rekening gehouden. Met een bevolking, die voor 60 % moslim is en verder 20 % boeddhist, 10 % christen, 7 % hindoe en 3 % taoist, confucianist e.d.m. was aldaar gebruikelijk de ingrediënten van het eten duidelijk aan te geven. Bordjes in het buffet met "Pork" (moslimtaboe), "Beef" (hindoetaboe) of andere aanwijzingen, er zijn ook allerhande verboden m.b.t. schaaldieren, wild, reptielen ...
Ook de spijskaarten vermeldden dit. Nergens een probleem. Waar een wil is is een weg.

dit is netjes behalve indien men zoals hier ondertussen gebruikelijk wordt, de "beef" wenst onder te verdelen in door een moslim onverdoofd gekeelde runderen (halal) en volgens de belgische wet geslachte runderen (haram).
Want blijkbaar is gewoon "beef" in tegenstelling tot "pork" niet voldoende voor onze vrome moeltiekoeltie moslim! het moet ook nog eens gecertificeerd halal zijn, net zoals de kippen in den Aldi: enerzijds de onreine kafferkippen, met daarnaast de gecertificeerde halal kip! nu gij. ze doen niet moeilijk hoor. En ik leg er telkens een pak speksneden bij, kunnen ze halal kip �* la grand mère maken sè.

fcal 24 januari 2012 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5952859)
dit is netjes behalve indien men zoals hier ondertussen gebruikelijk wordt, de "beef" wenst onder te verdelen in door een moslim onverdoofd gekeelde runderen (halal) en volgens de belgische wet geslachte runderen (haram).
Want blijkbaar is gewoon "beef" in tegenstelling tot "pork" niet voldoende voor onze vrome moeltiekoeltie moslim! het moet ook nog eens gecertificeerd halal zijn, net zoals de kippen in den Aldi: enerzijds de onreine kafferkippen, met daarnaast de gecertificeerde halal kip! nu gij. ze doen niet moeilijk hoor. En ik leg er telkens een pak speksneden bij, kunnen ze halal kip �* la grand mère maken sè.

In tegenstelling to het Midden-Oosten is in landen zoals Maleisië en Indonesië nog steeds een soort syncretistische Islam vol Hindoe en andere restanten van kracht. De regeringen in deze landen stellen paal en perk aan de gebruikelijke extreem-fundamentalistische excessen van de Islam. Dit laatste gebeurt niet altijd even beschaafd. Maar gezien de aard van het beestje kan dit niet anders.

Deze situatie van vrij redelijke staatsopgelegde gematigdheid is een doorn in het oog van de rijke Saudi's, die allerlei extreme meer Salafistische bewegingen steunen. Er zijn wel een aantal provincies, streken of deelstaten, die bekend staan voor een striktere vorm van Islam zoals Atjeh, Makassar, Madura en anderzijds Kelantan of Trenganu. Maar door de centraal gevolgde politiek, valt dit al bij al nog mee en zijn er nog geen toestanden als in het Midden-Oosten met dhimmi status. Het door de Engelsen en Nederlanders ingevoerde seculiere bewind heeft er nog steeds de overhand en wordt stevig gehandhaafd. De ziekelijke onderdanigheid van de politiek correcten, die de benadering van de extreme uitingen van de Islam bij ons kenmerkt, treft men er dan ook niet aan.

Typisch is ook, dat de cultureel meest ontwikkelde regio's, zoals bijvoorbeeld Java, het best weerstand bieden tegen die Saudi gesteunde versie van de Islam.

Hoe het precies zit met de slachtpraktijk aldaar is me niet duidelijk. Een ding is zeker moslims zullen er, de door de Chinezen zo op prijs gestelde varkens, wel niet slachten en hindoes zullen ook geen koeien naar de eeuwige weilanden helpen. En er lopen onder boeddhisten nogal wat vegetariërs rond.

Sywen 24 januari 2012 23:16

weeral de obsessie tegenover moslims, terwijl het voor christenen ook verplicht is

Citaat:

10 Dit is de verplichting die jullie op je moeten nemen: alle mannen en jongens moeten worden besneden. 11 Jullie moeten je voorhuid laten verwijderen; dat zal het teken zijn van het verbond tussen mij en jullie. 12 In elke generatie opnieuw moet iedereen van het mannelijk geslacht besneden worden wanneer hij acht dagen oud is. Dit geldt niet alleen voor wie tot je eigen volk behoort maar ook voor jullie slaven, of ze nu bij jullie geboren zijn of van vreemdelingen zijn gekocht; 13 iedereen die bij jullie geboren is of door jullie is gekocht, moet worden besneden. Zo zal dit verbond met mij voorgoed zichtbaar zijn aan jullie lichaam. 14 Een onbesnedene, een mannelijk persoon van wie de voorhuid niet verwijderd is, moet uit de gemeenschap gestoten worden, omdat hij het verbond verbroken heeft.’
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl&m=Gen+17

fcal 25 januari 2012 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sywen (Bericht 5954049)
weeral de obsessie tegenover moslims, terwijl het voor christenen ook verplicht is
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl&m=Gen+17

Ik denk, dat u christenen met joden verwart. Deze laatsten volgen in principe de wetten van het Oude Testament, de christenen deze van het Nieuwe Testament. In dit NT worden veel van de bedillerige en vormelijke geboden van het OT niet meer gevolgd. Dit is, naar men aanneemt, gekomen onder de invloed van de Griekse en Romeinse cultuur in de Oudheid. Paulus was een vergriekste jood. Het Christendom was gedurende bijne 380 jaar een under-dog-godsdienst en dat speelde ook mee. Men hoefde geen besnijdenis meer en kon net zoals de meer beschaafden toen ook alles gaan eten zoals o.a. varkensvlees.

Mohammed heeft zich vooral laten inspireren door de joodse cultuur en godsdienst. De meeste geboden en verboden binnen de Islam zijn afgeleid uit de joodse plichtenleer.

Sywen 25 januari 2012 01:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 5954142)
Ik denk, dat u christenen met joden verwart. Deze laatsten volgen in principe de wetten van het Oude Testament, de christenen deze van het Nieuwe Testament. In dit NT worden veel van de bedillerige en vormelijke geboden van het OT niet meer gevolgd. Dit is, naar men aanneemt, gekomen onder de invloed van de Griekse en Romeinse cultuur in de Oudheid. Paulus was een vergriekste jood. Het Christendom was gedurende bijne 380 jaar een under-dog-godsdienst en dat speelde ook mee. Men hoefde geen besnijdenis meer en kon net zoals de meer beschaafden toen ook alles gaan eten zoals o.a. varkensvlees.

Mohammed heeft zich vooral laten inspireren door de joodse cultuur en godsdienst. De meeste geboden en verboden binnen de Islam zijn afgeleid uit de joodse plichtenleer.

nee, dit is niet zo: christenen moeten nog altijd de regels volgen die in het OT staan geschreven volgens Jezus (dat is degene wiens woord de christenen moeten volgen ;) ) :

Citaat:

Jesus accepted all OT and NT of it as God ' s word and that no part of the Bible can be ignored. Jesus continually quoted Old Testament scripture to teach his disciples and criticize the Jewish pharmacies. He ridiculed, “Have you not read that which was spoken to you by God?” (Matthew 22:31) and “Are you not in error because you do not know the Scriptures or the power of God?” (Mark 12:24). He also used stories from the Old Testament to teach, “Have you not read what David did?” (Matthew 12:3).

Jesus believed that the Old Testament was divinely inspired as he referred to the scriptures as “the commandment of God” (Matthew 15:3) and as the “word of god” (Matthew 15:6). He also taught Christians the infallibility of scripture when he stated, “Until Heaven and earth pass away, not the smallest letter or stroke shall pass away from the law, until all is accomplished” (Matthew 5:18) and “the Scripture cannot be broken” (John 10:35).
http://christian-topics.info/Article...gnore-OT-/6398

de geboden dat ze niet meer wilden volgen, hebben ze natuurlijk weggelaten uit het OT, zo heeft de protestantse kerk 13 minder boeken in het OT dan de katholieken. het gebod van besnijdenis hebben de katholieken niet weggelaten. wat ik niet zeker weet is of dat de protestanten die wel of niet weggelaten hebben

Klarekijk 25 januari 2012 01:19

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit

Dit is een bevestiging , We hebben inderdaad een probleem binnen onze maatschappij .

fcal 25 januari 2012 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sywen (Bericht 5954201)
nee, dit is niet zo: christenen moeten nog altijd de regels volgen die in het OT staan geschreven volgens Jezus (dat is degene wiens woord de christenen moeten volgen ;) ) :

http://christian-topics.info/Article...gnore-OT-/6398

de geboden dat ze niet meer wilden volgen, hebben ze natuurlijk weggelaten uit het OT, zo heeft de protestantse kerk 13 minder boeken in het OT dan de katholieken. het gebod van besnijdenis hebben de katholieken niet weggelaten. wat ik niet zeker weet is of dat de protestanten die wel of niet weggelaten hebben

Dat christenen volgens u de regels, die in het OT staan strikt dienen te volgen is uw opinie. Dat dit in woord en praktijk eerder anders gedaan wordt als met name uit het NT, dat ook o.a. de Handelingen van de Apostelen omvat, kan ik alleen maar vaststellen. Buiten enkele buitenissige eerder vreedzame sekten protestanten, enkele uiterst vrome jodengroepen zijn er vooral de fundamentalistische terreurzaaiende moslims (volgens land en streek van 5 tot 20 % van de gelovigen), die zich aan de letter van de boeken houden.

Inno 25 januari 2012 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sywen (Bericht 5954201)

het gebod van besnijdenis hebben de katholieken niet weggelaten. wat ik niet zeker weet is of dat de protestanten die wel of niet weggelaten hebben

De jonge kerk, (zie het NT) heeft besloten dat we ons niet meer moeten besnijden. we mogen, maar moeten niet meer.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be