Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Waar zit het wegenvignet (voor buitenlanders) in de regeerverklaring ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=166269)

De schoofzak 15 januari 2012 21:14

Waar zit het wegenvignet (voor buitenlanders) in de regeerverklaring ?
 
Even herinneren:

voor iedereen (Vlamingen, Walen èn buitenlanders) een wegenvignet; maar voor "ons" de jaarlijkse verkeersbelasting omlaag met precies dat bedrag van dat wegenvignet.

Wij betalen in Frankrijk, Zwitersland, Italië, Spanje ....
en de Nederlanders ... enz. denderen maar over onze autosnelwegen.


Waar blijft die hapklare belasting die "ons" niets kost ?




Doeme toch hé

largo_w 15 januari 2012 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5934281)
Even herinneren:

voor iedereen (Vlamingen, Walen èn buitenlanders) een wegenvignet; maar voor "ons" de jaarlijkse verkeersbelasting omlaag met precies dat bedrag van dat wegenvignet.

Wij betalen in Frankrijk, Zwitersland, Italië, Spanje ....
en de Nederlanders ... enz. denderen maar over onze autosnelwegen.


Waar blijft die hapklare belasting die "ons" niets kost ?




Doeme toch hé

Wegen zijn regionale bevoegdheden... :roll:

fonne 15 januari 2012 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5934281)
Even herinneren:

voor iedereen (Vlamingen, Walen èn buitenlanders) een wegenvignet; maar voor "ons" de jaarlijkse verkeersbelasting omlaag met precies dat bedrag van dat wegenvignet.

Wij betalen in Frankrijk, Zwitersland, Italië, Spanje ....
en de Nederlanders ... enz. denderen maar over onze autosnelwegen.


Waar blijft die hapklare belasting die "ons" niets kost ?

Administratief foutje. Oeps, we maken snel een amendementje.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5934281)
Doeme toch hé

Niet teveel opwinden. Er komt nog veel ergers aan.

De schoofzak 15 januari 2012 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 5934309)
Wegen zijn regionale bevoegdheden... :roll:

Ja okee,
maar wat belet hen om het door te voeren ?

fonne 15 januari 2012 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5934328)
Ja okee,
maar wat belet hen om het door te voeren ?

Er is een "compromis" tussen Wallonie en Vlaanderen. Maar dat is zo ingewikkeld dat het niet uitvoerbaar is. Met verschillende regelingen naar gelang het over vrachtwagens of andere wagens gaat (maar wat is een taxi, en wat is een busje?), en naar gelang het over Belgische of buitenlandse wagens gaan (en wat met de buitenlandse leasingwagens toegekend aan Vlamingen en de huurwagens). Hoe ga je buitenlanders verplichten om een GPS-tracker in hun vrachtwagen te hebben, hoe ga je boetes heffen bij niet-betaling, ... ? Typisch voorbeeld van hoe het Belgische bestel tot absolute stilstand leidt.
En bovendien is het financiëel een ramp voor Vlaanderen: met 70% van de verplaatsingen krijgt Vlaanderen 52% van de opbrengst. Brussel met quasi nul verplaatsingen (wegens geen autosnelwegen) krijgt 10% van de opbrengst. Want on est des Belges quand-même?

largo_w 15 januari 2012 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5934354)
Er is een "compromis" tussen Wallonie en Vlaanderen. Maar dat is zo ingewikkeld dat het niet uitvoerbaar is. Met verschillende regelingen naar gelang het over vrachtwagens of andere wagens gaat (maar wat is een taxi, en wat is een busje?), en naar gelang het over Belgische of buitenlandse wagens gaan (en wat met de buitenlandse leasingwagens toegekend aan Vlamingen en de huurwagens). Hoe ga je buitenlanders verplichten om een GPS-tracker in hun vrachtwagen te hebben, hoe ga je boetes heffen bij niet-betaling, ... ? Typisch voorbeeld van hoe het Belgische bestel tot absolute stilstand leidt.
En bovendien is het financiëel een ramp voor Vlaanderen: met 70% van de verplaatsingen krijgt Vlaanderen 52% van de opbrengst. Brussel met quasi nul verplaatsingen (wegens geen autosnelwegen) krijgt 10% van de opbrengst. Want on est des Belges quand-même?

Wil je het herfederaliseren? :-)

largo_w 15 januari 2012 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5934328)
Ja okee,
maar wat belet hen om het door te voeren ?

Per definitie belet dat de federale regering om dat door te voeren...

fonne 15 januari 2012 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 5934360)
Wil je het herfederaliseren? :-)

Nee, het is toch onzin dat Vlaanderen en Wallonië niet gewoon elk apart hun gang kunnen gaan? Laat staan dat Brussel geld moet krijgen voor autosnelwegen die door Vlaanderen betaald worden.

solidarnosc 16 januari 2012 01:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5934354)
Er is een "compromis" tussen Wallonie en Vlaanderen. Maar dat is zo ingewikkeld dat het niet uitvoerbaar is. Met verschillende regelingen naar gelang het over vrachtwagens of andere wagens gaat (maar wat is een taxi, en wat is een busje?), en naar gelang het over Belgische of buitenlandse wagens gaan (en wat met de buitenlandse leasingwagens toegekend aan Vlamingen en de huurwagens). Hoe ga je buitenlanders verplichten om een GPS-tracker in hun vrachtwagen te hebben, hoe ga je boetes heffen bij niet-betaling, ... ? Typisch voorbeeld van hoe het Belgische bestel tot absolute stilstand leidt.
En bovendien is het financiëel een ramp voor Vlaanderen: met 70% van de verplaatsingen krijgt Vlaanderen 52% van de opbrengst. Brussel met quasi nul verplaatsingen (wegens geen autosnelwegen) krijgt 10% van de opbrengst. Want on est des Belges quand-même?

Dus eerst iets regionaliseren wat men nergens anders in Europa regionaliseert om de reden die u opsomt om vervolgens te klagen dat het niet werkt.

solidarnosc 16 januari 2012 01:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5934418)
Nee, het is toch onzin dat Vlaanderen en Wallonië niet gewoon elk apart hun gang kunnen gaan? Laat staan dat Brussel geld moet krijgen voor autosnelwegen die door Vlaanderen betaald worden.

Dus Vlamingen die naar Wallonië gaan (bv weekend Ardennen) moeten een Waals vignet kopen en Walen die een dagje naar de kust trekken moeten een Vlaams vignet kopen. Idem voor Brusselaars die een Waals en Vlaams vignet zullen moeten kopen als ze hun auto uit de garage halen. Truckers die door België rijden over Luik, Brussel, en Kortrijk moeten een Waals, Brussels en Vlaams vignet kopen. Yep België "kruispunt van Europa". Oplossing is gewoon kilometerrijden met een GPS systeem waar gewoon perfect wordt gerigistreerd waar en wanneer wordt gereden op Belgisch, Benelex en later Europees niveau te beginnen met vrachtwagens en daarna iedereen.

De schoofzak 16 januari 2012 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5934893)
Dus Vlamingen die naar Wallonië gaan (bv weekend Ardennen) moeten een Waals vignet kopen en Walen die een dagje naar de kust trekken moeten een Vlaams vignet kopen. Idem voor Brusselaars die een Waals en Vlaams vignet zullen moeten kopen als ze hun auto uit de garage halen. Truckers die door België rijden over Luik, Brussel, en Kortrijk moeten een Waals, Brussels en Vlaams vignet kopen. Yep België "kruispunt van Europa". Oplossing is gewoon kilometerrijden met een GPS systeem waar gewoon perfect wordt gerigistreerd waar en wanneer wordt gereden op Belgisch, Benelex en later Europees niveau te beginnen met vrachtwagens en daarna iedereen.

Ze lukken er nog niet in, in Gentbrugge, om over een afstand van 5 kilometerkes, een gemiddelde snelheid te berekenen ....

Mensen die net buiten de Zwitserse grenzen wonen, zitten ook met zo'n problemen van verschillende stelsels.

Benelux heeft een uitnodiging gekregen om mee te doen.
Doen ze niet mee, dan is het wat mij betreft best om vignetjes te plakken.

fonne 16 januari 2012 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5934889)
Dus eerst iets regionaliseren wat men nergens anders in Europa regionaliseert om de reden die u opsomt om vervolgens te klagen dat het niet werkt.

Eerst iets HALF regionaliseren, en dan vaststellen dat de belangen van de verschillende beleidsniveaus en verschillende regio's niet op elkaar kunnen afgestemd worden. Met een compromis-a-la-belge als gevolg. Het compromis zou waarschijnlijk nog waanzinniger geweest zijn als het volledig federaal was behandeld door Milquet en consoorten.

fonne 16 januari 2012 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5934893)
Dus Vlamingen die naar Wallonië gaan (bv weekend Ardennen) moeten een Waals vignet kopen en Walen die een dagje naar de kust trekken moeten een Vlaams vignet kopen. Idem voor Brusselaars die een Waals en Vlaams vignet zullen moeten kopen als ze hun auto uit de garage halen. Truckers die door België rijden over Luik, Brussel, en Kortrijk moeten een Waals, Brussels en Vlaams vignet kopen. Yep België "kruispunt van Europa". Oplossing is gewoon kilometerrijden met een GPS systeem waar gewoon perfect wordt gerigistreerd waar en wanneer wordt gereden op Belgisch, Benelex en later Europees niveau te beginnen met vrachtwagens en daarna iedereen.

't ja kijk, als ge naar Straatsburg wilt rijden via Luxemburg passeer je ook twee grenzen. De ideale oplossing ware natuurlijk een Benelux wegenvignet geweest op basis van het Nederlandse systeem, maar daar wilden de Franstaligen dan weer niet van horen. Zij moesten en zouden hun zin krijgen.

De schoofzak 16 januari 2012 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5935033)
't ja kijk, als ge naar Straatsburg wilt rijden via Luxemburg passeer je ook twee grenzen. De ideale oplossing ware natuurlijk een Benelux wegenvignet geweest op basis van het Nederlandse systeem, maar daar wilden de Franstaligen dan weer niet van horen. Zij moesten en zouden hun zin krijgen.

Ze moesten en zouden hun zin, maar vooral meer geld krijgen ....

DucDEnghien 16 januari 2012 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5935033)
't ja kijk, als ge naar Straatsburg wilt rijden via Luxemburg passeer je ook twee grenzen. De ideale oplossing ware natuurlijk een Benelux wegenvignet geweest op basis van het Nederlandse systeem, maar daar wilden de Franstaligen dan weer niet van horen. Zij moesten en zouden hun zin krijgen.

Voor Wallonië is het Frans systeem, het beste systeem.

De schoofzak 16 januari 2012 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 5935275)
Voor Wallonië is het Frans systeem, het beste systeem.

Als ge dan maar weet dat zeer binnenkort er in Frankrijk ook péage komt, voor vrachtvervoer boven 3.5 ton, op de grote routes nationales !

Centen binnenrijven, en tegelijk hun dorpen, ringwegen ... een beetje ontlasten ....

speurneus 16 januari 2012 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5934281)
Even herinneren:

voor iedereen (Vlamingen, Walen èn buitenlanders) een wegenvignet; maar voor "ons" de jaarlijkse verkeersbelasting omlaag met precies dat bedrag van dat wegenvignet.

Wij betalen in Frankrijk, Zwitersland, Italië, Spanje ....
en de Nederlanders ... enz. denderen maar over onze autosnelwegen.


Waar blijft die hapklare belasting die "ons" niets kost ?




Doeme toch hé

Zou je dat niet beter aan de Vlaamse regering vragen?

speurneus 16 januari 2012 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5934418)
Nee, het is toch onzin dat Vlaanderen en Wallonië niet gewoon elk apart hun gang kunnen gaan? Laat staan dat Brussel geld moet krijgen voor autosnelwegen die door Vlaanderen betaald worden.

3 vignetten in één land zo groot als een voorschoot is natuurlijk belachelijk, maar juridisch kan dat.

fonne 16 januari 2012 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 5935275)
Voor Wallonië is het Frans systeem, het beste systeem.

Dan moeten de Walen zich maar rap bij Frankrijk aansluiten.

De schoofzak 16 januari 2012 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 5936133)
Zou je dat niet beter aan de Vlaamse regering vragen?

Hoeveel keren gaat dat nog opgeworpen worden ?
Ik weet het.

Maar toch blijf ik er op hameren.
Ook Vlaanderen moet besparen, en wie houdt dat spel tegen ?? Wie ????


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be