Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Zelf op de beurs spelen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=166273)

lombas 15 januari 2012 22:29

Zelf op de beurs spelen

Hoe doe je het? Waar doe je het?

Wat zijn jullie ervaringen?

Mam 15 januari 2012 22:49

Hevig. In mijn bed.

AAA+

Maar serieus: ik speel niet met m'n geld op de beurs. Daarvoor is er hier te weinig know-how, motivatie en interesse.

Alé, motiveer me eens om het te doen.

(De partner doet het trouwens wel een beetje, als ik me niet vergis)

bartelx 15 januari 2012 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5934551)

Men gaat naar de bank en men koopt een aandeel.

Mam 15 januari 2012 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartelx (Bericht 5934636)
Men gaat naar de bank en men koopt een aandeel.

Kun je het ook niet online doen via binckbank ofzo?

bartelx 15 januari 2012 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mam (Bericht 5934654)
Kun je het ook niet online doen via binckbank ofzo?

Natuurlijk, Binckbank, Keytrade,.... Je koopt en betaalt wat taks en transactiekosten en je bent aandeelhouder.

From_Vlaanderen 15 januari 2012 23:09

Citaat:

Als je nu snel veel geld wilt verdienen, is dit de oplossing.

Groentje-18 15 januari 2012 23:13

Binkback, en ik moet me er zeer dringend in verdiepen.

Ik heb een som geld (enfin, 1k :?) staan die ik dringend moet zien te verdubbelen. :?

Mijn ervaringen zijn tot nog toe goed, maar ik verkoop dan ook enkel als ik winst heb.

Mijn grootste probleem is dat ik geen enkele bank vind die voor mij naar deftige normen mijn portefeuille kan weergeven. Is het nu zo onlogisch dat ik de exacte aankoopprijs wil weten en die netjes in een kolom wil hebben staan naast de huidige waarde?
Ik hoef ook geen rendementsscore van het aandeel sinds datum x, maar gewoon vanaf de datum dat ik het gekocht heb, zodat ik zie hoeveel % het al heeft opgebracht.
In de rest ben ik niet geïnteresseerd. Maar blijkbaar volgt niet iedereen die denkwijze. :?
Met papieren rommelen terwijl je je aandelen controleert dan maar (ik zat vroeger bij Deutsche Bank trouwens, daarvoor had ik alles in een portefeuille staan bij de tijd, maar stond het bij Fortis).
Overzicht is me echter nooit gegund geweest. ;)

Nog grappiger is dat je beleggingsfondsen van Fortis zelf, niet kan overzetten waardoor je die nog eens apart moet gaan opzoeken. Want als je bij fortis al je andere rekeningen afsluit, moet je ook je home-banking afgeven...

bartelx 15 januari 2012 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 5934710)
Mijn grootste probleem is dat ik geen enkele bank vind die voor mij naar deftige normen mijn portefeuille kan weergeven. Is het nu zo onlogisch dat ik de exacte aankoopprijs wil weten en die netjes in een kolom wil hebben staan naast de huidige waarde?
Ik hoef ook geen rendementsscore van het aandeel sinds datum x, maar gewoon vanaf de datum dat ik het gekocht heb, zodat ik zie hoeveel % het al heeft opgebracht.
..

Bij Keytrade krijg je deze informatie in je portefeuilleoverzicht te zien. Meer zelfs, je stelt zelf in welke info je standaard te zien krijgt , en welke niet.

bartelx 15 januari 2012 23:19

Zeer plezierig en in een groen kleurtje bij winst. Pijnlijk en in een confronterend rood kleurtje bij verlies.

lombas 15 januari 2012 23:20

Een boek dat me wegwijs kan maken in de terminologie etc.?

bartelx 15 januari 2012 23:21

Beleggen voor Dummies. Aan te bevelen als intro.

lombas 15 januari 2012 23:36

:-)

bartelx 15 januari 2012 23:39

Eens je er aan begint gaat er een wereld open.

http://www.beursduivel.be/encyclopedie

http://moneytalk.knack.be/economie/geld-en-beurs/

Groentje-18 15 januari 2012 23:44

Ik heb een gelijkaardig probleem Lombas.

Me inlezen staat al +5 jaar op de planning. :?

In die aandelen-topics onder het subforum economie werden daarvoor ook enkele boeken aangeraden.

From_Vlaanderen 16 januari 2012 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartelx (Bericht 5934761)

We zijn reeds verslaafd aan:

-Drank
-Vrouwen
-Wapens

Dan kan de beurs er ook nog wel bij. :D

Zapatista 16 januari 2012 00:13

De angstaanjagende saaiheid van de theorie weerhoudt me ervan.

koe de poing 16 januari 2012 00:13

Citaat:

telt een ecopower aandeel hebben ?

Pølle 16 januari 2012 01:27

Citaat:

Cash flows, ROI's, marktwaarde en noteringen-onder-waarde of gewoon een interessant boek? Ik weet het wel hoor.

Ik ben van nature afkerig van mensen die een erectie krijgen van de beurskoers van een aandeel. Om evidente redenen.

Overigens, ga eens na wat het rendement was van de zogenaamde experts in 2008. Als ze minder dan 10% verloren vonden ze het "zeker geen slechte prestatie". Kom op zeg.

Ik apprecieer wel dat je de bezigheden van zulke hondssaaie lui 'spelen' noemt in de titel van dit draadje. Kwestie van het sérieux waarmee ze aan de slag gaan op de beurs toch enigszins te relativeren. Van 't volkje dat zich dag in dag uit aan gokmachines van allerlei slag vergaapt zeggen we immers ook niet dat ze 'financiële experts' zijn. Toch?

bartelx 16 januari 2012 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pølle (Bericht 5934898)
Van 't volkje dat zich dag in dag uit aan gokmachines van allerlei slag vergaapt zeggen we immers ook niet dat ze 'financiële experts' zijn. Toch?

Beleggen is geen gokspel wanneer je het met de nodige inzichten doet. Misschien moet je het verschil eens opzoeken tussen beleggen en speculeren.
Een een erectie door de beurskoers moet m.i. een aparte ervaring zijn. Nog niet meegemaakt. 't Zou nog plezieriger worden.

Voltian 16 januari 2012 11:08

nog wat theorie Lombas:

http://en.wikipedia.org/wiki/Black%E2%80%93Scholes

;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be