Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Uitvaart - begraven, cremeren, cryomeren, resomeren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=166354)

bartelx 17 januari 2012 18:40

Uitvaart - begraven, cremeren, cryomeren, resomeren

Steeds meer mensen kiezen voor crematie!

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120117_115

Milieubewuster is "resomeren", maar dit is wettelijk nog niet mogelijk.
Men zou hier werk moeten van maken.

bartelx 17 januari 2012 19:31

'Resomeren milieuvriendelijker dan cremeren'

http://nos.nl/video/263176-resomeren...-cremeren.html

bartelx 17 januari 2012 19:51

Los van deze geldelijke achtergrond hoort het maatschappelijk debat over hoe omgaan met begrafenissen niet in de eerste plaats gevoerd te worden door de private uitvaartsector. Het behoort bij uitstek tot het publieke domein om uit te maken hoe sereniteit en respect voor alle mogelijk waarden gegarandeerd worden.

In die zin kan ook eens nagedacht over de optie om natuurbegraafplaatsen, bijvoorbeeld in bossen, als ‘groen’ alternatief onder ogen te zien. Het lichaam teruggeven aan de natuur is uiteindelijk een erg natuurlijke wijze om de kringloop van leven en dood te sluiten.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...in-het-te-doen

bartelx 18 januari 2012 20:31

Minister Bourgeois heeft toch gelijk dat er in Vlaanderen geen interesse bestaat voor bijkomende uitvaarttechnieken. 't Zou nochtans nieuwe beleidsruimte creëren.

bartelx 4 april 2012 13:10

Dat mensen die verhuizen voortaan zonder problemen hun overleden dierbaren zouden kunnen meenemen, is onjuist. Dat zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois (N-VA) in een reactie op een artikel in de krant Het Laatste Nieuws.

De recente decreetswijziging maakt het enkel gemakkelijker om urnes mee te nemen. Het opgraven en herbegraven van mensen is wel al langer mogelijk, maar dat kan enkel in uitzonderlijke gevallen.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120403_128

De schoofzak 4 april 2012 14:59

Ik wil mijn lichaam aan de wetenschap schenken.

Vroeger zouden ze er eerst de nog bruikbare onderdelen hebben mogen uithalen, maar ik ben realistisch op dit vlak: 't is nogal versleten, niemand gaat er nog wat aan hebben. Gelukkig voor mij heeft het goeie dienst gedaan.

NieuwNoors 4 april 2012 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fiction (Bericht 6061461)
Ik heb m'n lijk aan Gunther von Hagens gegeven.
Je mag me bekijken op Körperwelten 2050

Gaan wij dan nog in leven zijn? :-)

NieuwNoors 4 april 2012 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6061535)
Ik wil mijn lichaam aan de wetenschap schenken.

Vroeger zouden ze er eerst de nog bruikbare onderdelen hebben mogen uithalen, maar ik ben realistisch op dit vlak: 't is nogal versleten, niemand gaat er nog wat aan hebben. Gelukkig voor mij heeft het goeie dienst gedaan.

Dat ziet er niet goed uit....8O

Nar 4 april 2012 16:33

Ik ga wanneer ik er echt genoeg van heb te voet naar Mongolië om mijn hoofd daar noordwaarts te leggen en door aaseters gerecycled te worden.

MaGNiFiCaT 4 april 2012 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartelx (Bericht 5938385)
'Resomeren milieuvriendelijker dan cremeren'

http://nos.nl/video/263176-resomeren...-cremeren.html

Het lichaam wordt dus in een zuur gedompeld zodat uiteindelijk het skelet en een slibmassa overblijven. De slibmassa wordt geloosd in de riool, het skelet wordt vermalen.

Ik wil nooit geresomeerd worden!! Ik wil niet in de riool geloosd worden. Zo onwaardig.

MaGNiFiCaT 4 april 2012 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartelx (Bericht 5938444)
Los van deze geldelijke achtergrond hoort het maatschappelijk debat over hoe omgaan met begrafenissen niet in de eerste plaats gevoerd te worden door de private uitvaartsector. Het behoort bij uitstek tot het publieke domein om uit te maken hoe sereniteit en respect voor alle mogelijk waarden gegarandeerd worden.

In die zin kan ook eens nagedacht over de optie om natuurbegraafplaatsen, bijvoorbeeld in bossen, als ‘groen’ alternatief onder ogen te zien. Het lichaam teruggeven aan de natuur is uiteindelijk een erg natuurlijke wijze om de kringloop van leven en dood te sluiten.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel...in-het-te-doen

Zeker niet: maak van onze bossen en onze weinige natuurgebieden aub GEEN kerkhof!! De lijken en andere lichamelijke resten horen enkel thuis op een kerkhof en nergens anders. Daarvoor dient nu een kerkhof. Trouwens: begraven worden in de aarde van het kerkhof is even natuurlijk als begraven worden in de grond van het bos.

Koenraad Noël 4 april 2012 23:33

Begrafenis

Ik hou het maar op de begrafenis, maar ze hoeven mijn lijk niet vol te pompen met chemicaliën zodat mijn nabestaanden een laatste blik kunnen werpen op een 'levensechte' gifpop die de bodem zal vervuilen.

Jan van den Berghe 5 april 2012 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 6062487)
Zeker niet: maak van onze bossen en onze weinige natuurgebieden aub GEEN kerkhof!! De lijken en andere lichamelijke resten horen enkel thuis op een kerkhof en nergens anders. Daarvoor dient nu een kerkhof. Trouwens: begraven worden in de aarde van het kerkhof is even natuurlijk als begraven worden in de grond van het bos.

Jammer genoeg kan men door de gebruikte technieken het moeilijk op die manier zien. Het lijk wordt dermate verpakt (houten en zinken kist) dat het me moeilijk valt "teruggeven aan de natuur" als waarheidsgetrouw te zien.

bartelx 5 april 2012 06:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 6062487)

Dergelijke natuurbegraafplaatsen sluiten over het algemeen wel aan bij een bestaand kerkhof. Alleen worden ze natuurgericht (of met respect voor de natuurlijke omgeving)beheerd. Aldus wijken wijken ze qua inrichting af van het typische kerkhofkader met perken en plantsoenen.
Als men het kader en de randvoorwaarden voor natuurbegraafplaatsen goed uitwerkt dan zijn hier mogelijkheden. Er is voldoende vraag naar.

bartelx 5 april 2012 07:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 6062482)
Het lichaam wordt dus in een zuur gedompeld zodat uiteindelijk het skelet en een slibmassa overblijven. De slibmassa wordt geloosd in de riool, het skelet wordt vermalen.

Ik wil nooit geresomeerd worden!! Ik wil niet in de riool geloosd worden. Zo onwaardig.

Er bestaat ook nog de mogelijkheid om een nabegisting met warmterecuperatie of energierecuperatie in te bouwen.

Wat betreft de ethiek van het "in het riool lozen". Men kan daar bedenkingen bij hebben. En het moet m.i. goed doordacht worden of er inderdaad geen risico's bij bestaan.

Wat betreft het ethische : Van een lichaam dat nu in de grond wordt begraven, daarvan komen de vloeistoffen toch ook vrij in het grondwater? En de gistingsgassen verspreiden zich toch ook in het milieu.

Vanuit de invalshoek "duurzame uitvaart" is het aangewezen alle mogelijke technieken tegen het licht te houden en deze op duurzaamheid te toetsen.

Cynara Cardunculus 5 april 2012 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartelx (Bericht 6062598)
Dergelijke natuurbegraafplaatsen sluiten over het algemeen wel aan bij een bestaand kerkhof. Alleen worden ze natuurgericht (of met respect voor de natuurlijke omgeving)beheerd. Aldus wijken wijken ze qua inrichting af van het typische kerkhofkader met perken en plantsoenen.
Als men het kader en de randvoorwaarden voor natuurbegraafplaatsen goed uitwerkt dan zijn hier mogelijkheden. Er is voldoende vraag naar.

Ik meen dit ergens te hebben gezien in een docu.
Men wordt zonder of in een snel degenererende kist begraven met een man of tien rond een boom. en zo zouden ze dan een volledig nieuw bos aanleggen. Het idee lijkt me goed, maar ik denk niet echt dat dit uitvoerbaar is, gewoon omdat we daar niet echt de plaats voor hebben. Het duurt toch alweer een paar decennia alvorens men helemaal is verteerd en dan nieuwe mensen begraven terwijl de begrafenisondernemer dan tussen de knoken van de vorigen moet liggen graven lijkt me niet echt gezellig.

nihao 5 april 2012 08:31

Het meest natuurlijke zal wel een of andere vorm van opgevreten worden zijn.

De beste oplossing is dus een 'verweving' van uitvaartcentra met dierentuinen....

Cynara Cardunculus 5 april 2012 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nihao (Bericht 6062675)
Het meest natuurlijke zal wel een of andere vorm van opgevreten worden zijn.

De beste oplossing is dus een 'verweving' van uitvaartcentra met dierentuinen....

dat doen ze dus in Mongolie hé. Aasgieren....

Mambo 5 april 2012 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6062509)
Jammer genoeg kan men door de gebruikte technieken het moeilijk op die manier zien. Het lijk wordt dermate verpakt (houten en zinken kist) dat het me moeilijk valt "teruggeven aan de natuur" als waarheidsgetrouw te zien.

Zinken kisten mag alleen nog in Wallonie.
Hier bij ons is het enkel nog hout.

MaGNiFiCaT 5 april 2012 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6062509)

Indien met op dezelfde methode het lijk begraaft, zal het geen verschil maken dat dit gebeurt op het kerkhof of in het bos.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be