![]() |
Vlaams Blok tegen vervroegd aanleren van Frans op school
Met ontzetting vernam het Vlaams Blok dat het de bedoeling is binnenkort “lessen” Frans te geven aan de kleuters van een aantal Gentse scholen en dat bovendien de leerlingen uit het derde en vierde leerjaar van vijftien stedelijke basisscholen vanaf september twee uur Franse les per week zullen krijgen. Alhoewel het Vlaams Blok van mening is dat het aanleren van vreemde talen van essentieel belang is, meent onze gemeenteraadsfractie dat ze zich met hand en tand tegen de voorgenomen maatregelen moet verzetten. De onderwijsspecialisten van onze fractie, Wis Versyp en Kristina Colen die beiden een behoorlijk aantal jaren in het onderwijs gestaan hebben en dus over een behoorlijke praktijkervaring beschikken, voeren tegen het plan van schepen Coddens o.m. volgende argumenten aan: *Een vreemde taal kan pas behoorlijk aangeleerd worden aan kinderen die de eigen moedertaal reeds onder de knie hebben. Het negeren van dit pedagogisch principe mondt immers maar al te vaak uit in wat in Brussel “verbeulemansing” genoemd wordt. *Het aanleren van Frans van in de kleuterschool zal zeker niet bevorderlijk zijn voor de integratie van allochtone kinderen die vanaf het begin van hun schoolloopbaan zich niet alleen het Nederlands, maar nu ook het Frans eigen zullen moeten maken. *Het vroegtijdig aanleren van een tweede taal waarborgt helemaal geen betere kennis ervan. Ten bewijze: van oudsher wordt in de Franstalige Brusselse scholen het Nederlands vanaf het derde leerjaar gegeven. De resultaten zijn nooit overtuigend geweest. *Vermits de scholen vrij zullen mogen beslissen of ze van de gecreëerde mogelijkheid gebruik maken, zal een en ander resulteren in een sociaal onderscheid tussen de instellingen van het stedelijk onderwijs. Mensen die op taalvlak hun kinderen beter kunnen begeleiden zouden immers geneigd kunnen zijn eerder te opteren voor de scholen waar het systeem Coddens toegepast wordt, terwijl deze die op dat vlak minder zeker zijn van zichzelf de andere scholen zullen kiezen. Dat dit voor de sociale mix nefast is staat buiten kijf. |
geen idee.
Zelf heb ik vanaf het derde leerjaar frans geleerd, nooit gebruikt in mijn beroepsleven, maar het blijft wel serieus hangen: een weekje frankrijk en ik brabbel (! uiteraard!) erop los. spaans leerde ik vooraleer ik nederlands kon 8) : woonde in spanje. maar... niks is blijven hangen, enkel een beetje verbondheid met die taal. |
Citaat:
Dit terwijl het aanleren van een tweede, derde of x-de taal voor kinderen veel makkelijker gaat... Zelf is mijn moedertaal Frans èn Italiaans (vader uit Ronse en moeder uit Italië); op 4 jaar kende ik ook al Duits omdat we in Duitslmand woonden; toen ik vijf was, vehuisden we naar Nederland en moest ik daar op de kleuterschool toch wel Nederlands leren, zeker ? lol! Gevolg: waar NL mijn vierde taal was, is het nu mijn eerste taal. Door een gelukkig toeval heb ik het geluk gehad zeer jong verchillende talen te leren en toen ik twaalf was , was ik al vijftalig (Engels kwam erbij!!!)... en die talen vergeet je niet (lezen aan 100 %; spreken roest naturlijk, evenals schrijven maar dat komt er weer gauw bij !!!) Intussen heb ik mezelf nog Spaans, Roemeens en Afrikaans aangeleerd (lezen vooral), dus dat is ook leuk |
Ooit las ik ergens dat in de hersenen bepaalde "taalpunten" zaten. Netjes van elkaar afgescheiden, waardoor we erin slagen om ons - zelfs bij kennis van verschillende talen - automatisch in één taal uit te drukken.
Die "taalpunten" worden gevormd tot op de leeftijd van vijf of zes jaar of zo. In die publicatie werd vooral gepromoot om zo jong mogelijk zoveel mogelijk (of toch verschillende talen) te beginnen aanleren, omdat dan die verschillende taalpunten konden gevormd worden. (grosso modo uitgelegd, het is lang geleden). Dit staat volledig haaks op de uitlatingen hierboven, waarbij men ervan uitgaat dat men eerst de moedertaal moet kennen en dan pas een tweede of meerdere talen. In het tweede geval gaat men er blijkbaar van uit dat men een tweede taal leert door de "moedertaal" te "vertalen". In het eerste geval (en daar zal Jean Blanquart me wel gelijk in geven) gaan de verschillende talen gelijkmatig op. Men leert een peuterke toch ook geen vertaling van "stoel" en "koe"!!!! Ik vermeldde hierboven mijn eerste "kennis" van spaans: we hadden gewoon een spaanse huishoudster, en die sprak met mij als kleuter gewoon spaans! mijn ouders spraken gewoon nederlands. Blijkbaar wist ik heel goed tegen wie ik mijn spaanse woordjes moest brabbelen en tegen wie de nederlandse woordjes. (en nee, Conzuela leerde me géén vertalingen!) |
Kijk, wis en kristina zijn twee mensen met jarenlange ervaring in het onderwijs! Als jullie wetenschappelijk bewijzen hebben die aantonen dat het aanleren van verschillende talen aan kleuters geen kwaad kan; be my guest!
Eén zaak staat echter als een paal boven water en dat is dat het socialistische geëxperimenteer met ons onderwijs niets deugdelijks heeft voortgebracht! Het is nu zelf al zover gekomen dat men op de universiteit al een vrijstelling heeft bij 10 op 20 en dat men geen rekening meer mag houden met dt-fouten! Vergeet niet dat Vlaanderen maar één grondstof heeft en dat is onze grijze stof, laten we daar niet mee spelen! |
Citaat:
|
Waarom frans? Zou het niet logischer zijn van engels, spaans, duits of, waarom niet, arabisch, de kleuters voor te schotelen? Frans stelt niets meer voor als wereldtaal (14º of 15º plaats) en gaat alsmaar achteruit.
Die kleuters zullen natuurlijk opgroeien in een ééntalig land, waar de kennis van frans totaal overbodig zal zijn. |
Citaat:
Aub voor dat je dit afbreekt graag voorbeelden van wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat het aanleren van verschillende talen aan kleuters wel kwaad kan. 2) Inderdaad het socialistische geëxperimenteer heeft ervoor gezorgd dat we hoeveelste staan in de unescorangschikking? 3) dt-fouten wijzen op een gebrekkige taalbeheersing, niet op een probleem met chemie, informatica, geneeskunde, ... de inhoud van de vakken dus. Wat wil je een dokter die in perfect Nederlands een brief kan schrijven of een die weet waarover hij/zij schrijft? 4) Vlaanderen heeft inderdaad maar een grondstof, laat die dan ook niet verstikken omdat er absoluut correct Nederlans (als dat al bestaat) moet gesproken/geschreven worden en men dan pas andere talen mag beginnen. Het is het omgekeerde, hoe vroeger hoe beter. |
Citaat:
4 Citaat:
Hier is duidelijk sprake van twee totaal verschillende benaderingen in verband met het aanleren van talen. Zelf ben ik volledige voorstander van het "hoe vroeger hoe beter" principe. Echter, hier zit wel een grappige bijgedachte aan: Op een Nederlands/marokkaans forum heb ik deze discussie ook al gevoerd. Het grappige bestaat erin dat ik me hier (met mijn "hoe vroeger hoe beter" standpunt), blijk te scharen aan de zijde van de linkiewinkies. Het is het Vlaams Blok dat hier liever de kinderen eerst hun moedertaal wil laten leren en dan pas vreemde talen. Op het Nederlands/marokkaanse forum echter wilden de linkiewinkies ook dat de kinderen eerst hun "moedertaal" goed kenden en d�*n pas vreemde talen..... Ze waren namelijk voorstander van onderwijs in het Turks, Marokkaans, Arabisch etc..... :lol: :lol: :lol: |
Dank u, ik ben dus zo'n linkiewinkie, die wil dat er vreemde talen worden aangeleerd. Ook Frans.
BTW, Frans is mss niet de belangrijkste wereldtaal, maar onze belangrijkste handelspartners, zijn wel Frans- en Duitstalig, dacht ik. Maar ik vind de cijfers in elk geval niet op de site van het NIS, dus ik kan er geen uitsluitsel over geven. Het betekent dus wel, dat onze economie nog altijd meest gebaat is, met Frans- en Duitssprekende Vlamingen. |
Het VB toont weer eens zijn ware aard: de Belgen MOGEN niet tweetalig zijn, want dat zou de Belgische eenheid wel eens kunnen versterken. Hoe hypocriet en hoe gemakkelijk ze weer eens door de mand vallen.
Geef die mannen hun minderheidsregering (voor hen alleen uiteraard). Dan kunnen we nog eens lachen. :wink: |
Citaat:
|
Dat ze een kleuter eerst eens hun eigen moedertaal leren zoals het hoort, en laat ze aub nog wat kind zijn, het is nu al erg genoeg!
|
Hoe jonger je begint met talen, hoe sneller je deze onder de knie hebt. Ik ben nu wel bezig over het 'spreken en begrijpen' van de taal.
Ik spreek uit eigen ondervinding: Van jongsaf Nederlands thuis met mijn ouders en een deel van mijn familie, Frans met een deel van mijn familie en Duits met een ander deel van mijn familie (het voordeel van een internationale familie). Wat van belang is, is dat het kind systematisch dezelfde taal spreekt met dezelfde personen. Bij ons op school (Brussel) wordt er vanaf het 1e leerjaar Frans gegeven, weliswaar in subgroepen, zodat kinderen die nog geen noties hebben van het Frans in kleinere groepjes spelenderwijs met een tweetalige leerkracht Frans leren. De Franstaligen krijgen ondertussen ofwel Frans van de klastitularis op een hoger niveau ofwel een extra les Nederlands die ze wel kunnen gebruiken. Dat systeem wordt heel goed onthaald, zowel bij leerkrachten, als bij de ouders en bovenal bij alle kinderen. |
Citaat:
Ik denk niet dat het een goede zaak is 2de talen aan te leren bij kleuters. Trouwens al sandere talen aanleren kunne ze beter eerst beginne met engels of duits wat belangrijker is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind Frans heden ten dage toch belangrijk. Vooral als je in de buurt van het Brusselse woont.
En je moet mij nu niet direct vies bezien. Ik ben niet zo iemand die mijn moedertaal het Nederlands verloochent. Maar je moet een kat een kat noemen. Ten eerste vind ik het meer dan nuttig om de mensen in mijn omgeving te verstaan. Ten tweede kom ik in het dagelijkse leven hier verder met mijn Frans dan met mijn Engels of Duits. Ten derde: ik zeg niet dat ik systematisch in het Frans antwoord. Als ik bv. in een winkel in het Brusselse iets vraag, is dat in het Nederlands. Als ze me begrijpen, goed. Als ze me vies bezien, dan ga ik elders, pech voor hun commerce. Afin, zo zie ik het dus. En ik merk ook op: - Onbekend is onbemind. Mensen die geen Frans kunnen, staan er vaak ook wat negatiever tegenover. - Frans in de kleuterklassen? In gebieden waar de tweetalgiheid overheerst vind ik het zeker kunnen. In puur Nederlandstalige gebieden...daar weet ik het niet zo. Die situatie is natuurlijk helemaal anders dan hier bij ons. - Bij de kleuters is het spelenderwijs leren. In de lagere school in eerste leerjaren ligt de nadruk ook op het spreken en luisteren. |
Hum, laten we even afwachten wat de Walen van plan zijn... Die kunnen nog geen Nederlands na hun lagere school, wat zouden wij hún taal al vanaf het derde studiejaar aanleren?
PS: Dikwijls is een zestienjarige Waal gewoon niet in staat een Vlaming te verstaan, laat staan zelf wat nederlands te praten. Trouwens: mensen die nog het unitaire belgie aanhalen als argument om tweetalig heid te bevorderen: Belgie wordt steeds meer gedefederaliseerd, ja ook zónder het Vlaams Blok. |
Citaat:
Waarom eigenlijk steeds dat Frans als 2de taal aanleren??? Met Engels komt men beslist véél verder. Frans is dan ook géén wereldtaal. Ik pleit daarom om als 2de taal het Engels in de programma's van het basisonderwijs op te nemen inplaats van het Frans. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be