Sommige ex-dwangarbeiders moeten toch nog 'nazitaks' betalen
Van de 11.070 Belgen die als dwangarbeider voor de nazi's hebben gewerkt, of hun weduwen, moeten sommigen nog altijd belasting betalen op hun Duits oorlogspensioentje.
In totaal leven vandaag in ons land nog zo'n 4.000 voormalige gedeporteerden en zo'n 7.000 weduwen van gedeporteerden die recht hebben op het Duits pensioen van hun man. Dat bedraagt doorgaans tussen 40 en 50 euro per maand. "Het probleem is dat een deel van hen wel in België erkend is als oorlogsslachtoffer, volgens de criteria van de wet hierover uit 1953, maar niet in Duitsland. Omdat ze daar kennelijk niet exact dezelfde criteria hanteerden", zegt Dries Cools, woordvoerder van minister van Financiën Steven Vanackere. "Zij moeten de heffing van 17 procent, met terugwerkende kracht tot 2005, dus betalen, omdat de Duitse fiscus hen nu eenmaal als gewone belastingplichtige ziet."
Het is niet duidelijk om hoeveel mensen het gaat. Bij de administratie van Financiën lopen dagelijks tientallen telefoontjes binnen met klachten hierover. "Wij kunnen hen niet helpen", zegt een woordvoerder van de dienst. "Terwijl het juist om de kwetsbare groep van 80-plussers met een bescheiden pensioen gaat." De ombudsman van pensioenen, Tony Van der Steen, kreeg van de Duitse fiscus te horen dat deze mensen met een attest moeten kunnen bewijzen dat ze dwangarbeider waren (dat ze kennelijk tot in 2004 hadden kunnen aanvragen), als dat niet blijkt uit de dossiers van hen in Duitsland. "Maar veel mensen hebben geen attest."
Diplomatiek overleg
Minister Vanackere hoopt het anders te kunnen oplossen. "Als de Duitse belastingdienst onze lijst van oorlogsslachtoffers geheel accepteert, is het probleem van de baan. Daarover loopt nu diplomatiek overleg", zegt Dries Cools.
Gewoon niet betalen, wat sommige klagers van plan zijn, is geen oplossing. "De Duitse fiscus kan de verschuldigde bedragen afhouden van de toekomstige pensioenen", zegt Van der Steen.
De 84-jarige weduwe Simone De Vos uit Mechelen, die de 'nazitaks' als eerste aanklaagde, hoeft zich vermoedelijk geen zorgen te maken: "Ik heb alle oorlogspapieren nog bijgehouden van mijn man (de 16 jaar geleden overleden Hendrik Van Hoof, red.). Ook het oproepingsbevel om zich te melden in wat toen de Statiestraat heette."
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...E2894764FB2820
:x Ik snap niet waar ze het lef en de onbeschaamdheid vandaan halen om zoiets te vragen. Zij waren de bezetter, zij dwongen de mensen tegen hun wil als gevangene te werken. En dan worden ze "betaald" en moeten nu nog belasting betalen. Dat geld moet vrij zijn als schadeloosstelling voor hun gevangenschap.
Duitse belastingen hebben per definitie geen recht op dat geld en afhouden bij niet betalers is rechtstreeks Duitsland aanklagen.
Die moffenmentaliteit zit nu na 67 j+ nog in hun belastingsysteem blijkbaar, niks geleerd.
Zoiets moet úberhaupt niet in hun kop opkomen dat te vragen
Duitsland, schaam je !!!
Merkel ga opnieuw je huiswerk doen.
Ik boycot ze, ga niet meer tanken in Pruusen.