Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Zone 30 in heel oud-Borgerhout (https://forum.politics.be/showthread.php?t=167023)

Blue Sky 31 januari 2012 08:59

Zone 30 in heel oud-Borgerhout
 
http://www.gva.be/antwerpen/borgerho...orgerhout.aspx


Doordat het klachten regent van bewoners die geterroriseerd worden door automobilisten die door de straten scheuren ( met bijhorende lawaai overlast en veiligheidsproblemen ) wil men heel oud Borgerhout zone 30 maken. De nodige ingrepen in de infrastructuur zoals bloembakken en drempels zullen hierbij ook doeltreffend hun welk doen.

Cynara Cardunculus 31 januari 2012 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5965283)
http://www.gva.be/antwerpen/borgerho...orgerhout.aspx


Doordat het klachten regent van bewoners die geterroriseerd worden door automobilisten die door de straten scheuren ( met bijhorende lawaai overlast en veiligheidsproblemen ) wil men heel oud Borgerhout zone 30 maken. De nodige ingrepen in de infrastructuur zoals bloembakken en drempels zullen hierbij ook doeltreffend hun welk doen.

Ik neem aan dat dit ook ten goede komt aan het sociale leven, zodat de borgerokkenaars meer op hun gemak zijn als ze elkaar met de auto tegenkomen en even een praatje willen maken terwijl ze in hun auto zitten. Want dat kan nogal eens tot wrevel leiden voor mensen die naar hun werk moeten.

Micele 31 januari 2012 11:37

Omdat een kleine minderheid te snel rijdt bij 50 kmh gaan ze er 30 kmh van maken... :roll:
Gevolg van 30 kmh: véél meer gaan "te snel" rijden, ook bromfietsers. :-D

Omdat er dan veel meer te snel rijden maakt men er 20 kmh van (woonerf)
Gevolg van 20 kmh: nog veel meer gaan "te snel" rijden, ook de fietsers en natuurlijk bromfietsers. :-D

Ultieme oplossing: maak van al die woon- en winkelstraten een voetgangerszone en verbiedt al het verkeer - ook rijdende fietsers natuurlijk - want die zijn gevaarlijk voor de voetgangers.

De Schepen van mobiliteit bestudeerd een jaar hierna zijn statistieken van verkeersongevallen na die ultieme oplossing:
"Er zijn geen verkeersongevallen meer want er is ook geen verkeer meer. Ziet ge wel dat we gelijk hadden." :-D

Er zijn wel enkele gewonden en doden door een ongelukkige val hier en daar, van (meestal) senioren door weersomstandigheden (gladheid), en slecht onderhoud of slechte ´voetwegen´ (niet weggewerkte troittoirs), maar die tellen niet mee in de verkeersstatistieken, die komen bij de hoop privé-ongevallen of vrijetijdsongevallen. :-D

Citaat:

Want verkeersveiligheid gaat boven alles", zegt districtsschepen van Mobiliteit Marij Preneel (Groen).
:roll:

En de leegloop van de stadscentra gaat ook boven alles: :-D
vb St-Niklaas:
http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=28

Citaat:

[...
“Na de aanleg van de parkings zal het autoverkeer rond de Grote Markt nog slechts over één rijstrook in zone 30 beschikken. Langs de binnenzijde van het marktplein gaan we een busstrook aanleggen. We zullen ook een buscorridor maken tussen het Koopcentrum Waasland, de Grote Markt en het station. Op kruispunten krijgt het openbaar vervoer voorrang, om de 400 meter worden klantvriendelijke haltes voorzien en om de 10 minuten zal er een bus over dit traject rijden.”

Voor de eerste fase van het mobiliteitsplan met aanleg van de parkings, omvorming van de Grote Markt tot zone 30 en faciliteiten voor het openbaar vervoer wordt tussen 11 en 12 miljoen euro geïnvesteerd. Een tweede fase is voorzien tegen 2010.
Citaat:

'Shopping Center ontwricht handel in regio'
donderdag 19 februari 2009

SINT-NIKLAAS - Het Waasland Shopping Center ontwricht de commerciële situatie in een wijde regio. Dat zegt middenstandsorganisatie Unizo. In Sint-Niklaas zelf is de leegstand de voorbije vijf jaar verdubbeld en er zijn een derde minder winkels. In de omliggende gemeenten gaat gemiddeld vijftien procent meer inwoners winkelen in het Shopping Center, aldus Unizo.
De organisatie vraagt de Vlaamse regering geen vergunning meer te verlenen voor nieuwe winkelcentra buiten de stadskernen.
Heerlijk en gezellig toch die shoppingcentra buiten de stad of aan de stadsrand, vlot en snel bereikbaar en vooral gratis parkeren:
Citaat:

http://www.waaslandshoppingcenter.co...ijk-bereikbaar
Openbaar vervoer
Het Waasland Shopping Center is eenvoudig bereikbaar met het openbaar vervoer. De lijnbussen met nummers 1, 2, 31, 41 tot 44, 81, 82, 9S, 91 tot 93, 95, 97 en 98 stoppen aan het Shopping Center. Info: www.delijn.be of infolijn 070/220.200

Met de auto Kapelstraat 100 9100 Sint-Niklaas
Vlakbij afrit 15 Sint-Niklaas (E17), richting centrum via N16 Sint-Niklaas.
•Vanuit Antwerpen: E17 - afrit 15 Sint-Niklaas - N16 na de 1ste lichten rechts afslaan.
•Vanuit Gent: E17 - afrit 15 Sint-Niklaas - N16 na de 1ste lichten rechts afslaan.
•Vanuit Brussel: A12 richting Antwerpen afrit Breendonk - N16.
•Vanuit Hulst: N40 richting Sint-Niklaas afrit Beveren links onder de brug doorrijden. Na een 3-tal km bereikt u het Waasland Shopping Center aan uw rechterzijde.

Het Waasland Shopping Center heeft 2.750 gratis parkeerplaatsen, fiets- en motorstallingen. Natuurlijk zijn er plaatsen voorbehouden voor mindervaliden en gezinnen. Op de kus en rij-zone kunnen passagiers alvast veilig uitstappen.

fbpolitics 2 februari 2012 02:57

Als de verkeersveiligheid op alles primeert, en dit hoofdzakelijk wordt geralateerd met snelheid, dan moet men de snelheid terugdringen tot nul !

Of (in de stad) het verkeer bannen.
Het gevolg op de middenstand en al de rest, is hierbij ondergeschikt.

De snelheid wordt onrealistisch laag, en beschouw ik als pure geldplokkerij die niets meer te maken heeft met verkeersveiligheid.
Hoe deze lage snelheid dan moet kaderen in een vlotte doorstroming van het verkeer?

Of zou hier ook een quota worden gehandhaafd/ingevoerd om de staatskas te spijzen? Dit naar analogie met Gent waar men eerste en vooral heeft geprobeerd het bestaan van een quota te ontkennen, en daarna dat deze niet zijn bedoeld als pesterijen (43000 boetes) -> we zien de resultaten...
Heeft men in Brussel ook eens geprobeerd, en tot nu toe afgevoerd?

PeterCC 3 februari 2012 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5965283)
(...)
Doordat het klachten regent van bewoners die geterroriseerd worden door automobilisten die door de straten scheuren ( met bijhorende lawaai overlast en veiligheidsproblemen ) wil men heel oud Borgerhout zone 30 maken.
(...)

Als het over verkeer gaat zijn de meningen sterk verdeeld, maar over één zaak zijn we het ruim eens: voor mijn deur wordt er te snel gereden.
Dat is de verkeersvariant van NIMBY.

Geen enkele snelheidsbeperking zal dat aantal klachten doen dalen.
Die zullen aanhouden tot er geen verkeer meer toegelaten wordt en dan zullen de bewoners de eerste zijn om te klagen omdat ze hun eigen woning niet meer kunnen bereiken.

Gemeentebesturen hebben dat wel door maar ze hebben niet de moed om de klagers duidelijk te maken waar openbare weg voor staat.

chris k 4 februari 2012 11:13

Denk eerder dat de zone 30 daar komt om het volgende:
-Carjacking men kan/ mag tegen 50km/u om te vluchten overvaller heeft weinig kans.

-Carjacking men kan/ mag tegen 30km/u om te vluchten overvaller heeft heel veel kans.
Dus weeral mee werkgelegenheid.

Alléé dit kan overal toegepast worden...die 30 km is dikwijls zinloos.
Aan scholen kan ik begrijpen maar dan op bepaalde uren , de uren dat de kinderen in de klas moeten zitten moeten er normale snelheden zijn.

Micele 4 februari 2012 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 5971455)
Alléé dit kan overal toegepast worden...die 30 km is dikwijls zinloos.
Aan scholen kan ik begrijpen maar dan op bepaalde uren , de uren dat de kinderen in de klas moeten zitten moeten er normale snelheden zijn.

Niet alleen de uren in de klas/school, maar ook de uren achter de school-muren, -omheiningen, -poort(en).

Of mogen de schoolkinderen nu tijdens de speeltijden op straat spelen ?
Men weet nooit hé ;-)

From_Vlaanderen 6 februari 2012 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 5965283)
http://www.gva.be/antwerpen/borgerho...orgerhout.aspx


Doordat het klachten regent van bewoners die geterroriseerd worden door automobilisten die door de straten scheuren ( met bijhorende lawaai overlast en veiligheidsproblemen ) wil men heel oud Borgerhout zone 30 maken. De nodige ingrepen in de infrastructuur zoals bloembakken en drempels zullen hierbij ook doeltreffend hun welk doen.

Waauw, nog slalom ook.
Ik ga toch eens zien voor een hydraulische handrem in mijn 206, dan kan ik schoon terugschuiven, want met degene die er nu onder steekt moet ik teveel kracht zetten.

Micele 6 februari 2012 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 5975316)
Waauw, nog slalom ook.

Binnenkort ook naar Borgerhout om te oefenen, Vlaanderen krijgt steeds meer slalompistes... :-D

http://images.google.be/search?sourc...w=1024&bih=641

AsGardSGO 7 februari 2012 00:02

Wordt die zinloze discussie stilaan echt moe. Constant over die snelheid liggen zeveren en hoeveel onrecht u wel niet aangedaan wordt als men ze u beperkt in de vrijheid. En dat het om de zakken te vullen is en niet over uw veiligheid gaat... BOEHOE BENDE KINDEREN.

Wel goed, overal geen snelheidslimieten meer, geen voorrang van rechts, geen verkeerslichten en overal zo hard vlammen als ge wil en rijden waar ge wil. Zelfs aan scholen en ziekenhuizen en bebouwde kommen.
En geen verzekering meer; ongeval met blikschade betaal ieder maar zijn kosten zonder omnium!
Ongeval met gekwetste; pech voor de gekwetste! Iedereen zijn eigen kosten voor hospitaal betalen.
Ongeval met doden, pech voor de dode en zijn nabestaanden! Niemand hoeft vergoed te worden.
Ongeval met dode kinderen; pech voor die kinderen en hun ouders en andere nabestaanden!

Voila en iedereen content want iedereen heeft zijn vrijheid.

From_Vlaanderen 7 februari 2012 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5975390)
Binnenkort ook naar Borgerhout om te oefenen, Vlaanderen krijgt steeds meer slalompistes... :-D

http://images.google.be/search?sourc...w=1024&bih=641

Dat is toch twee minuten kicken :D.
Een gewone wagen op circuit is te weinig fun.
Bloembakken zijn niet zo tof, ik ben meer voorstander voor die oranje plastieken paaltjes.

stropdrager 7 februari 2012 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 5975954)
Wordt die zinloze discussie stilaan echt moe. Constant over die snelheid liggen zeveren en hoeveel onrecht u wel niet aangedaan wordt als men ze u beperkt in de vrijheid. En dat het om de zakken te vullen is en niet over uw veiligheid gaat... BOEHOE BENDE KINDEREN.

Wel goed, overal geen snelheidslimieten meer, geen voorrang van rechts, geen verkeerslichten en overal zo hard vlammen als ge wil en rijden waar ge wil. Zelfs aan scholen en ziekenhuizen en bebouwde kommen.
En geen verzekering meer; ongeval met blikschade betaal ieder maar zijn kosten zonder omnium!
Ongeval met gekwetste; pech voor de gekwetste! Iedereen zijn eigen kosten voor hospitaal betalen.
Ongeval met doden, pech voor de dode en zijn nabestaanden! Niemand hoeft vergoed te worden.
Ongeval met dode kinderen; pech voor die kinderen en hun ouders en andere nabestaanden!

Voila en iedereen content want iedereen heeft zijn vrijheid.

Er is niemand op dit forum die tegen verkeersregels is of voor een algemene afschaffing van snelheidslimieten. U moet anderen geen worden in de mond leggen.

Waar er wel tegen geprotesteerd wordt, is tegen onduidelijke verkeersregels (BV: fietsers die door het rood licht mogen rijden) of tegen belachelijk lage snelheidslimieten (Vlaanderen heeft vandaag de laagste snelheidslimieten van heel Europa).

fbpolitics 8 februari 2012 00:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 5976695)
Er is niemand op dit forum die tegen verkeersregels is of voor een algemene afschaffing van snelheidslimieten. U moet anderen geen worden in de mond leggen.

Waar er wel tegen geprotesteerd wordt, is tegen onduidelijke verkeersregels (BV: fietsers die door het rood licht mogen rijden) of tegen belachelijk lage snelheidslimieten (Vlaanderen heeft vandaag de laagste snelheidslimieten van heel Europa).

Daar komt het inderdaad op neer. Teveel van het "goede"...

From_Vlaanderen 9 februari 2012 23:28

Het probleem met Borgerhout is, dat het zo een transitgemeente is. Veel verkeer wil Antwerpen verlaten, dus het kan daar behoorlijk druk worden. Nog meer zone 30 zou voor een ergere
opstopping zorgen in Antwerpen.

PeterCC 12 februari 2012 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager (Bericht 5976695)
Er is niemand op dit forum die tegen verkeersregels is of voor een algemene afschaffing van snelheidslimieten. U moet anderen geen worden in de mond leggen.

Waar er wel tegen geprotesteerd wordt, is tegen onduidelijke verkeersregels (BV: fietsers die door het rood licht mogen rijden) of tegen belachelijk lage snelheidslimieten (Vlaanderen heeft vandaag de laagste snelheidslimieten van heel Europa).

En wat ik onze overheid verwijt is dat ze veelal niet tegen NIMBY durft in te gaan met een hoop rommel en onzin langs de wegen tot gevolg.

In onze gemeente was er vorig jaar een buurtcomité uit een bepaalde straat dat bij de gemeente protesteerde over massaal en veel te hard rijdend sluipverkeer dat hun straat levensgevaarlijk maakt. Het comité eiste maatregelen onder de vorm van versmallingen en extra beperkingen.

De gemeente is metingen beginnen doen. De conclusies waren:
-> uit de beschikbare gegevens van de politie bleek niet dat er iets abnormaal was qua verkeersincidenten in de betrokken straat
-> het sluipverkeer bleek voor de overgrote meerderheid gewoon lokaal verkeer te zijn uit de onmiddellijke omgeving dat logisch gebruik maakte van de betrokken straat
-> het opgemeten snelheidsprofiel wees niet op hogere dan normale snelheden
De gemeente besloot dat er geen reden was tot het nemen van maatregelen.

Het spreekt vanzelf dat het buurtcomité de metingen betwistte en weigerde de conclusies te aanvaarden.

Onze schepen van verkeer weigert nu trouwens om nog ergens welke metingen dan ook uit te voeren want: veel werk en de resultaten worden toch nooit aanvaard.

Mam 14 februari 2012 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics (Bericht 5968474)
Als de verkeersveiligheid op alles primeert, en dit hoofdzakelijk wordt geralateerd met snelheid, dan moet men de snelheid terugdringen tot nul !

Of (in de stad) het verkeer bannen.
Het gevolg op de middenstand en al de rest, is hierbij ondergeschikt.

De snelheid wordt onrealistisch laag, en beschouw ik als pure geldplokkerij die niets meer te maken heeft met verkeersveiligheid.
Hoe deze lage snelheid dan moet kaderen in een vlotte doorstroming van het verkeer?

Of zou hier ook een quota worden gehandhaafd/ingevoerd om de staatskas te spijzen? Dit naar analogie met Gent waar men eerste en vooral heeft geprobeerd het bestaan van een quota te ontkennen, en daarna dat deze niet zijn bedoeld als pesterijen (43000 boetes) -> we zien de resultaten...
Heeft men in Brussel ook eens geprobeerd, en tot nu toe afgevoerd?

Inderdaad, dit is pure geldklopperij.

Een maximumsnelheid van 30km/u is gewoon te belachelijk voor woorden. Waar wonen die districtsraadsleden, toevallig in Nieuw-Borgerhout?

Maar ja, die arme mensen van oud-Borgerhout zullen door deze maatregel zeker niet méér klagen... :roll:

Mam 14 februari 2012 21:22

Citaat:

Iedereen heeft er belang bij dat het aangenaam wonen is in Borgerhout. Voor mij betekent dat vooral dat fietsers en voetgangers een voorkeursbehandeling verdienen. Fietsen en wandelen moet veilig zijn[/b], propere straten, pleintjes en plantsoenen moeten Borgerhout ook mooi maken.
aka Marij Preneel.

We moeten dus vooral fietsen en wandelen in Borgerhout omdat miss egoistische, wereldvreemde bitch dat zegt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be