Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Multiculturele samenleving ook op strafrechterlijk vlak? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=16705)

Thinker 19 juni 2004 15:27

Misschien dat we voor criminele vreemdelingen - uit respect voor de cultuur van deze andere nationaliteiten - ook maar eens de straffen moeten gaan toepassen, die in hun eigen cultuur van toepassing zijn...?

Criminele vreemdelingen zullen wellicht meer 'respect' opbrengen voor de straffen, die in hun eigen cultuur van toepassing zijn, dan voor de straffen, die bij ons van toepassing zijn.

De multiculturele samenleving ook op strafrechterlijk vlak dus...

psychodad 19 juni 2004 17:22

Beetje gefrusteerd ?
Dit staat trouwens in de verkeerde categorie. (heeft toch niks met 13 juni te maken)

URIGUNG 19 juni 2004 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thinker
Misschien dat we voor criminele vreemdelingen - uit respect voor de cultuur van deze andere nationaliteiten - ook maar eens de straffen moeten gaan toepassen, die in hun eigen cultuur van toepassing zijn...?

Criminele vreemdelingen zullen wellicht meer 'respect' opbrengen voor de straffen, die in hun eigen cultuur van toepassing zijn, dan voor de straffen, die bij ons van toepassing zijn...

Héé Thinker niet doen zeg.

Dan hebben we hier binnen de kortste keren
geen criminele vreemdelingen meer -snik, wheii-.

Grtz, URIGUNG.

Brabo 19 juni 2004 18:10

Citaat:

Criminele vreemdelingen zullen wellicht meer 'respect' opbrengen voor de straffen, die in hun eigen cultuur van toepassing zijn, dan voor de straffen, die bij ons van toepassing zijn...

Zoals ik in een andere topic al antwoordde:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brabo
In ieder geval ben ik sowieso ook tegen dat laatste idee van u aangezien ik vind dat iedereen gelijk moet zijn voor de wet. Wat u van dat principe vindt, weet ik nog steeds niet - maar ik begin wel een vaag vermoeden te krijgen...

Om dan nog maar te zwijgen over de vraag hoe men gaat bepalen tot welke cultuur iemand behoort. Afijn, toch altijd leuk om hier nog eens voorvechters van de klassejustitie tegen te komen.

mad_drone 19 juni 2004 18:16

Ik kan Brabo enkel gelijk geven. 'Wij' plachten ontwikkeld te zijn en zo. Iedereen gelijk te behandelen enzo. Dan doen we dat ook. Ben je echt van oordeel dat je voorstel in een zekere zin een stap 'voorwaarts' zou zijn?

Thinker 20 juni 2004 10:48

Citaat:

Citaat:

Zoals ik in een andere topic al antwoordde:

Citaat:

In ieder geval ben ik sowieso ook tegen dat laatste idee van u aangezien ik vind dat iedereen gelijk moet zijn voor de wet. Wat u van dat principe vindt, weet ik nog steeds niet - maar ik begin wel een vaag vermoeden te krijgen...

Om dan nog maar te zwijgen over de vraag hoe men gaat bepalen tot welke cultuur iemand behoort. Afijn, toch altijd leuk om hier nog eens voorvechters van de klassejustitie tegen te komen.

U hebt blijkbaar maar weinig respect voor vreemde culturen!
De bedoeling van het toepassen van straffen, die in hun cultuur van toepassing zijn, is juist het tonen van respect voor hun cultuur. Daarom zou dit principe eigenlijk zelfs wettelijk moeten verplicht worden... 8)

YBA 20 juni 2004 14:14

dit vind ik toch ook geen goed idee,

een vreemdeling die hier is moet zich gewoon aan onze regels houden
doet die dat ni moet je hem uit het land verwijderen .
we hebben hem hier de kans gegeven voor een leven op te starten, houd hij zich ni aan de regels dan heeft hij zijn kans verspeelt.

Brabo 20 juni 2004 15:06

Citaat:

Citaat:

De bedoeling van het toepassen van straffen, die in hun cultuur van toepassing zijn, is juist het tonen van respect voor hun cultuur. Daarom zou dit principe eigenlijk zelfs wettelijk moeten verplicht worden... 8)

Goed dan. Vanaf nu reken ik mezelf tot de Angelsaksische cultuur en rijd ik consequent aan de linkerkant van de rijweg. Eens kijken wat de andere weggebruikers dan van uw briljante idee vinden.

mad_drone 20 juni 2004 17:17

juist. Er is een groot verschil tussen wetten en culturen. Je verwart dat.

Akkersloot 20 juni 2004 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone
juist. Er is een groot verschil tussen wetten en culturen. Je verwart dat.

Er is géén verschil tussen een verkeerswet (rechts rijden) en bijvoorbeeld een wet dat je niet mag stelen.

Reltssum 20 juni 2004 18:22

Volledig mee eens!

Akkersloot 20 juni 2004 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Reltssum
Volledig mee eens!

Zijn er hier ook multiculturele regels ? Reageer je nu op de startpost of op de laatste post ?

http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=551063#551063

Akkersloot 20 juni 2004 18:40

Citaat:

Criminele vreemdelingen zullen wellicht meer 'respect' opbrengen voor de straffen, die in hun eigen cultuur van toepassing zijn, dan voor de straffen, die bij ons van toepassing zijn.

De multiculturele samenleving ook op strafrechterlijk vlak dus...

Wat bedoel je nu? Alleen de hoogte en de vorm van de straf of het gehele strafrecht ? In bepaalde landen zou immers sprake zijn van juridische apartheid. Dus de sharia die alleen voor moslims zou gelden. Zowel Sharia als juridische apartheid (het laatste is nog het minst slechte) is natuurlijk verwerpelijk. Maar natuurlijk niet bij onze islamofielen.

Mitgard 20 juni 2004 19:01

ik vind het een goed idee om moslims te berechten volgens het systeem dat zij aanhangen, namelijk de shariah:

recht en orde in moslimland

Thinker 20 juni 2004 20:39

Citaat:

Citaat:

Goed dan. Vanaf nu reken ik mezelf tot de Angelsaksische cultuur en rijd ik consequent aan de linkerkant van de rijweg. Eens kijken wat de andere weggebruikers dan van uw briljante idee vinden.

De gewone verkeersregels zijn niet strafrechterlijk.
De multiculturele samenleving mag niet zomaar 'a la carte' zijn, waar iedereen zomaar wat kan uitpikken en het overige links kan laten liggen.
Het strafrecht is ook een belangrijk onderdeel van een cultuur, omdat ieder volk wetten maakt, die optimaal in overeenstemming zijn met hun eigen zeden en gewoonten.
Het zou daarom getuigen van racisme om mensen uit vreemde culturen, die hier aanwezig zijn, te willen dwingen om zich op strafrechterlijk vlak aan te passen aan onze westerse waarden en normen... :wink:

Akkersloot 20 juni 2004 21:51

Citaat:

Het zou daarom getuigen van racisme om mensen uit vreemde culturen, die hier aanwezig zijn, te willen dwingen om zich op strafrechterlijk vlak aan te passen aan onze westerse waarden en normen... :wink:

We hebben het dan bijvoorbeeld over vrouwenbesnijdenis. Dus hierbij het verzoek om serieus te blijven.

Akkersloot 20 juni 2004 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
ik vind het een goed idee om moslims te berechten volgens het systeem dat zij aanhangen, namelijk de shariah:

Het is sharia. Moslims die er in geloven schrijven het zelfs met een hoofdletter.

Compleet met gelovige getuigen ? En dat de getuigenis van een vrouw (een gelovige uiteraard) maar de helft telt van een getuigenis van een (gelovige) man ?

Iedereen moet zich aanpassen aan de wetten van het gastland, simpel.

de Vexille 20 juni 2004 22:02

@Thinker:

definieer eerst maar eens wat jij onder "strafrecht" verstaat.
(by the way, verkeerswetgeving wordt strafrechtelijk afgedwongen, net zoals heel veel wetgeving in dit land)

Thinker 21 juni 2004 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
@Thinker:

definieer eerst maar eens wat jij onder "strafrecht" verstaat.
(by the way, verkeerswetgeving wordt strafrechtelijk afgedwongen, net zoals heel veel wetgeving in dit land)

Alleen sommige zware inbreuken op de verkeerswetgeving worden strafrechterlijk beteugeld.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be