Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   ER zit allicht een BTW verhoging aan te komen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=167128)

Bollywood 2 februari 2012 14:13

ER zit allicht een BTW verhoging aan te komen

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120202_087

Citaat:

CD&V lanceerde het idee van een indexsprong vorig weekend. Het idee werd meteen neergehaald door PS en SP.A. Rest nog de BTW-verhoging, een maatregel die door de PS-top blijkbaar niet wordt neergesabeld.
Maar besparen, o nee...

Tavek 2 februari 2012 14:16

lol "wij gaan de koopkracht beschermen, handen af van de index !!!"

Maar wel de btw verhogen.....koopkracht beschermen, my ass.

Als de vakbonden dit wel ok vinden, moet ik toch echt denken dat ze allemaal te weinig zuurstof hebben gehad bij de geboorte.

AdrianHealey 2 februari 2012 14:18

Wel; als de prijzen te hoog worden, dan wordt de index naar boven bij gesteld. Geen welvaartsverlies!

Want de bonden snappen het verschil niet tussen prijzenstijgingen door inflatie of door toenemende schaarste (veroorzaakt door lagere productie/slechte investeringen/hogere belastingen).

Tavek 2 februari 2012 14:26

Ik zie hier een zelfversterkend systeem in....

Steben 2 februari 2012 14:33

Is dat dan alle BTW tarieven hoger?

Athelas 2 februari 2012 14:44

Ze willen per se nog een paar stakingen uitlokken zie ik. Gaat Vlinder I nu ook proberen om het wereldrecord stakingsdagen te breken? Of voor de titel meest onpopulaire regering in de laatste 100 jaar?

Vito 2 februari 2012 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 5968949)
lol "wij gaan de koopkracht beschermen, handen af van de index !!!"

Maar wel de btw verhogen.....koopkracht beschermen, my ass.

Als de vakbonden dit wel ok vinden, moet ik toch echt denken dat ze allemaal te weinig zuurstof hebben gehad bij de geboorte.

Er leeft een hardnekkig misverstand bij zowel zelfstandigen als consumenten dat het de zelfstandigen zijn die BTW moeten betalen. Zij innen die, dat is correct, maar het zijn de consumenten die ze betalen. Ik vermoed dat de vakbonden ook in die "c'est pas nous" sfeer baden als ze dit goedkeuren.

Overigens is de BTW al uitzonderlijk hoog in dit land. Ik bestel vaak in Nederland en Luxemburg omdat hier slechts 19% en 15% is ipv de 21% van bij ons.

Xenophon 2 februari 2012 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 5968953)
Wel; als de prijzen te hoog worden, dan wordt de index naar boven bij gesteld. Geen welvaartsverlies!

Want de bonden snappen het verschil niet tussen prijzenstijgingen door inflatie of door toenemende schaarste (veroorzaakt door lagere productie/slechte investeringen/hogere belastingen).

De bonden zijn nochtans slim genoeg, het is het volk dat dom is.

Zo denk ik dan tenminste, want als de bonden het kunnen afbrengen dat de mensen staken tegen een regering waar de bonden zelf mee inzitten en die ze op de partijcongressen zelf mee hebben goedgekeurd, dan scheelt er wel iets aan het verstand van dat volk.

De Brabander 2 februari 2012 14:52

Ze zouden ook het geldverspillend federalisme kunnen afschaffen, maar dan moeten de flamingantjes en wallingantjes afstand doen van hun exorbitante privileges. En daar knelt het schoentje.

Steben 2 februari 2012 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5969006)
Ze zouden ook het geldverspillend federalisme kunnen afschaffen, maar dan moeten de flamingantjes en wallingantjes afstand doen van hun exorbitante privileges. En daar knelt het schoentje.

Je bedoelt het federalisme dat ongevraagd ons belastingsgeld in de banken weggooit?
Al die zever en leugens over ons groot verderf dat er aan zou komen als de banken overkop zouden gaan is wraakroepend.

pajoske 2 februari 2012 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5968994)
Er leeft een hardnekkig misverstand bij zowel zelfstandigen als consumenten dat het de zelfstandigen zijn die BTW moeten betalen. Zij innen die, dat is correct, maar het zijn de consumenten die ze betalen.

Correct.
De klant betaalt.
De zelfstandige is een onbezoldigd belastingenontvanger in dienst van de staat. Die dan ook nog eens het risico loopt dat hij een zware boete krijgt indien zijn onbezoldigde arbeid niet volledig volgens de opgelegde regels en binnen de opgelegde termijn volbracht wordt.

Het bedrag dat de klant betaalt aan BTW kan hij niet uitgeven aan aankoop.

De zelfstandige is dus 2x de dupe.

Tavek 2 februari 2012 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5969016)
Correct.
De klant betaalt.
De zelfstandige is een onbezoldigd belastingenontvanger in dienst van de staat. Die dan ook nog eens het risico loopt dat hij een zware boete krijgt indien zijn onbezoldigde arbeid niet volledig volgens de opgelegde regels en binnen de opgelegde termijn volbracht wordt.

Het bedrag dat de klant betaalt aan BTW kan hij niet uitgeven aan aankoop.

De zelfstandige is dus 2x de dupe.

Ik doe al mijn inkopen al in Nederland.

Dus....tja.

pajoske 2 februari 2012 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 5969012)
Je bedoelt het federalisme dat ongevraagd ons belastingsgeld in de banken weggooit?

Federalisme? Stond de Vlaamse regering niet borg voor KBC?

maddox 2 februari 2012 15:04

Meer internetaankopen dus. Met zo'n BTW verhoging 2 keer bingo. Geen directe brandstofkosten en minder BTW betalen.

pajoske 2 februari 2012 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 5969018)
Ik doe al mijn inkopen al in Nederland.

Dus....tja.

Als handelaar uit de grensstreek ben ik dus 3x de dupe.

Collega's uit Midden-Limburg hebben daar minder last van. ;-)

Tavek 2 februari 2012 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5969022)
Als handelaar uit de grensstreek ben ik dus 3x de dupe.

Collega's uit Midden-Limburg hebben daar minder last van. ;-)

Ja Pajoske,

Ik weet het. Maar wat ik mij afvraag is: waarom zijn producten zoals levensmiddelen tot 30-40 % goedkoper net over de grens bij bvb Jumbo of AH, dan bij ons in de winkel ?

Zijn onze handelaren zo inefficient of liggen de groothandelaarsprijzen echt zoveel hoger in Belgie ?

Bollywood 2 februari 2012 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 5969031)
Ja Pajoske,

Ik weet het. Maar wat ik mij afvraag is: waarom zijn producten zoals levensmiddelen tot 30-40 % goedkoper net over de grens bij bvb Jumbo of AH, dan bij ons in de winkel ?

Zijn onze handelaren zo inefficient of liggen de groothandelaarsprijzen echt zoveel hoger in Belgie ?

Kwam door de prijzenoorlog tussen nederlandse supermarkten. Met Frankrijk waar ik vaak ga is het verschil minder maar wel nog genoeg om bepaalde producten om regelmatige basis te gaan halen. En ondertussen dan ook enkele specialiteiten mee te nemen...

SuperTrol 2 februari 2012 15:56

wordt de btw op trollen ook verhoogd?

Sfax 2 februari 2012 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 5969031)
Ja Pajoske,

De distributie in Belgie neemt veel grotere marges (en de btw is hoger, uiteraard)

Als hier een gelijkaardige prijzenoorlog komt als in NL, dan kan je ook een substantiële reductie van de prijzen krijgen hier.

Vito 2 februari 2012 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 5969006)

Tijd voor je pilletjes.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be