Vito |
3 februari 2012 12:19 |
Raad van State: fraudemaatregelen Crombez niet in overeenstemming met de grondwet
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120203_083
De Raad van State is zeer kritisch over een van de belangrijkste fraudemaatregelen die staatssecretaris John Crombez heeft uitgewerkt om ongeoorloofde fiscale constructies aan te pakken. Er moet vooral naar een grotere overeenstemming met de grondwet worden gestreefd, klonk het.
-----------------
Het is een zeer vaag tekstje in het Nieuwsblad, maar bevestigt mijn eerste reactie toen ik hoorde welke maatregelen Crombez wou nemen, o.m. tegen vruchtgebruikconstructies. Dit is immers een regelrechte schending van artikel 16 van de grondwet: Niemand kan van zijn eigendom worden ontzet dan ten algemenen nutte, in de gevallen en op de wijze bij de wet bepaald en tegen billijke en voorafgaande schadeloosstelling. Ik maakte dan ook onmiddellijk de opmerking dat dit voor een internationaal hof zoals Straatsburg onmiddellijk zou verworpen worden. Blijkbaar maakt de RvS dezelfde opmerking, al weet je natuurlijk niet uit dit artikel waarover het precies gaat.
Neen John Crombez, fraude aanpakken zal je wel moeten doen, maar mensen die gebruik maken van wat jullie als wetgever mogelijk maken zal je toch in hun rechten moeten maken.
Vervelend toch, die rule of law... :lol:
|