Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zonder water (https://forum.politics.be/showthread.php?t=167279)

Cornelius Suilenroc 6 februari 2012 05:03

Zonder water

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120205_015

Citaat:

Bij 4.497 gezinnen werd vorig jaar het drinkwater afgesloten omdat ze de rekening niet meer konden betalen. Ten opzichte van 2010 gaat het om een verdubbeling, en ten opzichte van 2009 zelfs om een verzesvoudiging.

Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Michèle Hostekint (SP.A) heeft opgevraagd bij minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V). In totaal werden 19.902 aanvragen tot afsluiting ingediend. In een kwart van de gevallen werd daar ook daadwerkelijk toe overgegaan.

Het grootste deel van de afsluitingen vond plaats in het gebied van de maatschappij Antwerpse Waterwerken, waar 2.761 huishoudens zijn afgesloten.

'Sinds de invoering van de integrale waterfactuur en de sterk gestegen gemeentelijke saneringsbijdrage is de waterprijs de voorbije jaren spectaculair gestegen', weet Hostekint. 'Volgens sommige bronnen loopt ze vandaag tot vijf keer zo hoog op.'

Hostekint dringt daarom aan op een sociaal tarief voor mensen in moeilijkheden. Net zoals op de energiemarkt zou er ook een statuut beschermde klant kunnen ontwikkeld worden.

“Na de stijging van ons energiefactuur, voedsel en prijzen van verzekeringen, stijgt ook onze waterfactuur. Meer en meer gezinnen voelen dit elke dag. We kunnen niet toleren dat mensen geen toegang hebben tot water. Het is dan ook hoog tijd voor tot structurele beleidsmaatregelen om te voorkomen dat duizenden gezinnen zonder water vallen”, besluit Hostekint.

kameleon 6 februari 2012 07:25

En nu al het water buiten bevroren staat, waar moeten deze mensen zich dan wassen ?

hurricane 6 februari 2012 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5974433)
En nu al het water buiten bevroren staat, waar moeten deze mensen zich dan wassen ?

Met deze temperaturen zweet je niet en hoeft dat dus ook niet.
Trouwens, er zijn er genoeg die eerder Cara pils van den Aldi zullen kopen dan hun facturen zullen betalen :-(

kameleon 6 februari 2012 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5974452)
Met deze temperaturen zweet je niet en hoeft dat dus ook niet.
Trouwens, er zijn er genoeg die eerder Cara pils van den Aldi zullen kopen dan hun facturen zullen betalen :-(

Maar wat is de ergste ziekte ? Alcoholisme of mensen genadeloos afsluiten van basisvoorzieningen ?

hurricane 6 februari 2012 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5974458)
Maar wat is de ergste ziekte ? Alcoholisme of mensen genadeloos afsluiten van basisvoorzieningen ?

Dat laatste. Water is een primaire levensbehoefte en kan volgens mij niet afgesloten worden.
Maar blijkbaar is geld belangrijker dan wat ook. Triestig...

De Informant 6 februari 2012 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5974458)

Ik dacht dat een levensnoodzakelijke basisvoorziening NOOIT VOLLEDIG mocht afgesloten worden ?

Meuh 6 februari 2012 13:09

Er is hier tegenwoordig zoiets als collectieve schuldenregeling/schuldbemiddeling. Mensen die in dit systeem zitten zullen ze niet afsluiten, want daar wordt door een schuldenregelaar het geld dat hij/zij ontvang verzamelt en daarmee worden de facturen/schulden mee betaald in de mate van het mogelijke. In elk geval zullen mensen die deze hulp inroepen niet afgesloten worden!
Maar niet iedereen wilt dat zijn/haar financiën voor hem/haar geregeld wordt en ze willen niet een wekelijks klein zakgeld krijgen. Akkoord, lijkt mij ook niet fijn, maar dan zijn wel de gevolgen duidelijk lijkt mij!

Xenophon 6 februari 2012 13:48

Toch een prachtig land, Belgie.

omaplop 6 februari 2012 13:50

Zelf kraan terug opendraaien!!

Cornelius Suilenroc 6 februari 2012 14:22

In Griekenland is dit ook het geval met elecktriciteit, maar de mensen daar komen in opstand! Techniekers sluiten gezinnen die werden afgesloten gewoon terug aan.

Jurgen72 6 februari 2012 16:01

Een kennis van me die op een OCMW werkt, vertelde onlangs over een koppel dat een leefloon kreeg, en terug kwam aankloppen omdat ze hun waterfactuur niet konden betalen. Maar ze hadden wel internet en digitale tv, en een flatscreen. Ze vonden dat "basisbehoeften".

Gewoon de kraan open laten zeker ? zowel letterlijk als figuurlijk ...

cairn 6 februari 2012 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jurgen72 (Bericht 5975048)
Een kennis van me die op een OCMW werkt, vertelde onlangs over een koppel dat een leefloon kreeg, en terug kwam aankloppen omdat ze hun waterfactuur niet konden betalen. Maar ze hadden wel internet en digitale tv, en een flatscreen. Ze vonden dat "basisbehoeften".

Was toch wat de andere clown zei....Elke inwoner zijn internet en betaalbaar...Kwikkendinges

Water is idd duurder dan internet :-P

Xenophon 6 februari 2012 16:17

Citaat:

Je vindt dat ze de TV moeten verkopen om het water te betalen?

En de volgende waterfactuur dan? Wat moeten ze dan verkopen?

Cornelius Suilenroc 6 februari 2012 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5975068)

Hun 2de nier, die hebben ze toch teveel. ;)

Jantje 6 februari 2012 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Informant (Bericht 5974606)
Ik dacht dat een levensnoodzakelijke basisvoorziening NOOIT VOLLEDIG mocht afgesloten worden ?

Met de waterkraan dicht te draaien sluit men dan ook geen basisbehoefte af.
Iedere inwoner heeft namelijk het recht om water te gaan halen op openbare plaatsen van de gemeente.
Veel gemeentes hebben zelf plaatsen waar zwerfwagens gratis water kunnen tanken.

Wat men wel afsluit is de mogelijkheid om grondwatervervuiling te veroorzaken. Iets waarop je in dit apenland taksen moet op betalen.

Jantje 6 februari 2012 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cairn (Bericht 5975056)
Was toch wat de andere clown zei....Elke inwoner zijn internet en betaalbaar...Kwikkendinges

Water is idd duurder dan internet :-P

Je mag gratis watertanks vullen bij het ocmw als hulpbehoevende.

Jurgen72 6 februari 2012 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5975068)

Hoeveel water kan je betalen met (maandelijkse) factuur voor internet en digitale tv ?

Komaan, get real.

Knabbelaar 6 februari 2012 16:48

Citaat:

Een "kennis" van mij zegt dat...

Tejokus 6 februari 2012 16:57

Citaat:

Wat we nu nog moeten weten is hoe lang die mensen een leefloon hebben.
Als een van de partners gewerkt heeft dan was er geld he Jurgen om die
dingen te kopen.

Cornelius Suilenroc 6 februari 2012 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knabbelaar (Bericht 5975113)
Een "kennis" van mij zegt dat...

Ik ken die kennis ook Peter Selie, Tom aat en Sel derij. ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be