Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   rekord : 117.440 krabbers aan de voedselbank (https://forum.politics.be/showthread.php?t=167433)

Astrodamos 8 februari 2012 18:51

rekord : 117.440 krabbers aan de voedselbank

maar waar ligt die rijke regio toch ??

Blue Sky 9 februari 2012 12:53

Dat is erg postitief. Zo zie je mensen hier geen honger meer moeten lijden. Er bestaan in België talloze vangnetten voor de minder bedeelden onder ons.

Astrodamos 9 februari 2012 19:56

vangnetland

Pol Dolf 24 februari 2022 00:48

en hun aantal blijft stijgen

Blue Sky 24 februari 2022 12:18

Ik kan het iedereen aanraden. Er is vaak lekker eten terug te vinden dat bovendien gratis verkrijgt. Zeg nu zelf, wie zegt daar nee tegen?

1207 24 februari 2022 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9903198)
Ik kan het iedereen aanraden. Er is vaak lekker eten terug te vinden dat bovendien gratis verkrijgt. Zeg nu zelf, wie zegt daar nee tegen?

en gij denkt dat iedereen zomaar kan aanschuiven :)

hey
uw tante heeft een vriendin wiens buurman een halfzus heeft die zonder papieren elke week 7 3-sterrengerechten gratis en zonder controle krijgt?

De schoofzak 24 februari 2022 18:58

En die voedselbanken worden nog altijd bevoorraad. Hoe lief van al die grote ketens en kleine zelfstandigen die zo genereus zijn ...

maar of ze het meegenomen brood allemaal zelf opeten, ofwel aan hun kiekens voeren, dat is nog een ander paar mouwen.

Ik ken een paar vrijwilligers in zo'n spel. Een vertelde me dat ze de pakketten goed moesten samenstellen, want anders komt er heel wat terecht in de eerste vuilbak langs de straat die ze tegen komen op weg naar huis.

't Zelfde met de lege boterhammendozen. Ze weten toch dat de kindjes dan iets krijgen op school. Ik vermoed zelfs dat de sociaal aksidenten zoiets adviseren.

alice 26 februari 2022 11:26

Voedselbanken zijn een schande. Ieder mens zou voldoende inkomen moeten hebben om aan basisnoden tegemoet te komen, voedsel is een basisbehoefte.

Rudy 26 februari 2022 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9904760)
Voedselbanken zijn een schande. Ieder mens zou voldoende inkomen moeten hebben om aan basisnoden tegemoet te komen, voedsel is een basisbehoefte.

Wat vind je van iemand die beroep doet op de voedselbank en regelmatig met het hondje naar de kapper gaat ?

alice 26 februari 2022 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9904769)
Wat vind je van iemand die beroep doet op de voedselbank en regelmatig met het hondje naar de kapper gaat ?

Het is niet omdat je naar een voedselbank moet dat je geen hondje mag hebben en dit de verzorging geven die nodig is.
Voor je van die voedselbank gebruik kunt maken is er controle op dat inkomen hoor. Je moet bijzonder weinig te besteden hebben voor je naar die voedselbank kunt gaan.

Rudy 26 februari 2022 12:12

Ze zijn met veel.

Totale bevolking met armoederisico en sociale uitsluiting
BELGÏE 19.5% van de bevolking (of 1 op 5)
VLAANDEREN 13,2% van de bevolking (of bijna 1 op 8)
WALLONIE 24,6% van de bevolking (of bijna 1 op 4)
BRUSSEL 37,8% van de bevolking (of bijna 1 op 3)

Bijna 500.000 personen hebben in België voedselhulp nodig.
In 2020 hebben de Voedselbanken 175.402 hulpbehoevenden kunnen helpen.

Bron: Belgische Federatie van Voedselbanken

De schoofzak 26 februari 2022 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9904785)
Het is niet omdat je naar een voedselbank moet dat je geen hondje mag hebben en dit de verzorging geven die nodig is.
Voor je van die voedselbank gebruik kunt maken is er controle op dat inkomen hoor. Je moet bijzonder weinig te besteden hebben voor je naar die voedselbank kunt gaan.

Ik denk dat dat manifest onjuist is.
Heb jij daar persoonlijk informatie over?

Ik ken een dame die 65 werd en zo maar uitgenodigd werd om een bezoek te brengen aan de voedselbank.
Ze dacht dat ze uitgenodigd werd om er te helpen, of om iets te doneren, want met haar eigen huis en een arbeiderspensioen, was ze zeker niet behoeftig.
Maar neen. Ze kreeg 't een en 't ander toch in haar handen geduwd. En ze nam het maar mee, omdat het anders 's anderendaags toch weggegooid moest worden ...

Trouwens, weet gij wel hoe lang en hoe moeilijk het is om een inkomenscontrole te doen? Tenzij je werkt met verklaring op eer.

Rudy 26 februari 2022 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9904828)

Kijk wat bv https://www.voedselbanklimburg.be/nl/faq_01.html voorschrijft:

Wanneer kom ik in aanmerking voor voedselhulp? Kan ik voedselpakketten bekomen bij de Voedselbank?

Als particulier kan je niet rechtstreeks terecht bij de Voedselbank.
Je moet je wenden tot het OCMW van je gemeente.

De schoofzak 26 februari 2022 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9904845)

Wanneer kom ik in aanmerking voor voedselhulp? Kan ik voedselpakketten bekomen bij de Voedselbank?

Interessant.
Ik zou eens moeten opzoeken of er voedselbanken zijn die niet aangesloten zijn bij "de grote club" .. en of zij allen dezelfde afspraken hebben.

Rudy 26 februari 2022 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9904908)
Interessant.
Ik zou eens moeten opzoeken of er voedselbanken zijn die niet aangesloten zijn bij "de grote club" .. en of zij allen dezelfde afspraken hebben.

Het zou mij niet verbazen dat die bestaan.
Ik denk dat het dan steeds opletten is voor profiteurs.

TV-verslaafde 26 februari 2022 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9904908)
Interessant.

^^

alice 27 februari 2022 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9904828)

Ik ken een dame die 65 werd en zo maar uitgenodigd werd om een bezoek te brengen aan de voedselbank.
Ze dacht dat ze uitgenodigd werd om er te helpen, of om iets te doneren, want met haar eigen huis en een arbeiderspensioen, was ze zeker niet behoeftig.
Maar neen. Ze kreeg 't een en 't ander toch in haar handen geduwd. En ze nam het maar mee, omdat het anders 's anderendaags toch weggegooid moest worden ...

Trouwens, weet gij wel hoe lang en hoe moeilijk het is om een inkomenscontrole te doen? Tenzij je werkt met verklaring op eer.

Je wordt nooit " zomaar uitgenodigd" maar moet jezelf aanmelden met bewijzen van je inkomsten. Maar mogelijk is er een organisatie geweest die wat weg moest heeft uitgedeeld aan gepensioneerden, dat kan maar staat los van mensen die gebruik moeten maken van een voedselbank.

alice 27 februari 2022 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9904845)

Of een andere sociale dienst.

alice 27 februari 2022 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9904814)
Ze zijn met veel.

Totale bevolking met armoederisico en sociale uitsluiting
BELGÏE 19.5% van de bevolking (of 1 op 5)
VLAANDEREN 13,2% van de bevolking (of bijna 1 op 8)
WALLONIE 24,6% van de bevolking (of bijna 1 op 4)
BRUSSEL 37,8% van de bevolking (of bijna 1 op 3)

Bijna 500.000 personen hebben in België voedselhulp nodig.
In 2020 hebben de Voedselbanken 175.402 hulpbehoevenden kunnen helpen.

Bron: Belgische Federatie van Voedselbanken

Schande dus!

Blue Sky 28 februari 2022 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 9904760)

Wel net daarom zijn er voedselbanken, om de mensen in die basisbehoefte tegemoet te komen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be