Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Antwerpse haven op zijn retour? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=167452)

gehuigert 9 februari 2012 10:19

Antwerpse haven op zijn retour?

http://standaard.be/artikel/detail.a...kelid=4V3LUF6V

Citaat:

Zware klap voor Antwerpse haven

ANTWERPEN - Zes grote containerrederijen vinden de Antwerpse haven niet langer een prioriteit. Dat is geen goed nieuws, erkent het havenbestuur.

Voor de Antwerpse haven, die veel ambitie heeft, was het gisteren een zwarte dag. Een splinternieuw samenwerkingsverband van zes grote containerreders -de G6Alliance- heeft immers besloten minder vaak naar de Antwerpse haven te komen. In plaats van twee regelmatige passages per week met containerschepen vanuit het Verre Oosten, hebben ze besloten om het te houden bij één Antwerps bezoek. 'Slecht nieuws', erkent woordvoerster Annik Dirkx van het Antwerpse havenbestuur.

De zes containerreders geven Antwerpen nog een extra tik door aan te geven dat Rotterdam, Hamburg en Southampton de Europese hub-havens worden. Daarmee degraderen ze Antwerpen tot haven met een regionaal belang. Zo'n mededeling kan Antwerpen missen als kiespijn. De haven doet er immers alles aan om internationaal duidelijk te maken dat ze dankzij de Scheldeverdieping en het Deurganckdok grote troeven in handen heeft als knooppunt voor de intercontinentale containervaart.

De tegenvaller komt op een slecht moment. In Antwerpse havenkringen is er heel wat zenuwachtigheid als er vragen komen over de toekomst van de grootste containerklant van de Antwerpse haven. De Zwitsers-Italiaanse scheepvaartgroep MSC is vandaag goed voor 55 tot 65 procent van alle containers die in Antwerpen gelost en geladen worden. Het bedrijf is echter aan het bestuderen hoe en waar het in de toekomst verder wil groeien. 'Er zijn heel veel mensen die mij daarover vragen stellen, maar tot op heden hebben we nog geen standpunt ingenomen', verklaart de topman van MSC Belgium, Marc Beerlandt.

De inkrimping van de Antwerpse activiteiten door de G6-alliantie is ook geen goed nieuws voor het overslagbedrijf PSA Hesse-Noordnatie. Dat behandelt de containerschepen van de reders die deel uitmaken van dit nieuwe samenwerkingsverband. Het lossen en laden gebeurde tot nog toe op de Noordzee-terminal, een van de twee containerkaaien op de rechterscheldeoever.

Dat zes grote containerrederijen nauw gaan samenwerken, heeft alles te maken met de zware crisis waarin de scheepvaart zit. Een overaanbod van nieuwe en almaar grotere schepen heeft de vrachtprijzen gekelderd. Tegelijkertijd zijn de kosten sterk toegenomen door de oplopende brandstofprijzen. Het resulteert in een overlevingsstrijd bij de reders. De G6 Alliance met APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K Lines, NYK and OOCL illustreert dat samenwerking een van de reddingsboeien is geworden.
Gevolg van het steeds maar uitstellen van het uitdiepen van de Schelde? Of leden we aan grootheidswaanzin door te denken dat Antwerpen een echt internationale haven was?

pajoske 9 februari 2012 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 5979233)
Gevolg van het steeds maar uitstellen van het uitdiepen van de Schelde? Of leden we aan grootheidswaanzin door te denken dat Antwerpen een echt internationale haven was?

Eerder een gevolg van het feit dat Vlaanderen niks gedaan heeft om de verbinding van de Antwerpse haven met het achterland te verbeteren. Vlaanderen had vooral de wegen in en naar Limburg moeten verbeteren. Want Limburg is (kon) een centraal punt (zijn) voor de verdeling van aangeleverde goederen naar de rest van Europa. Maar wat doet Vlaanderen? Grote brede wegen versmallen en dichtgooien. Met als uitleg: het zware vervoer moet maar over Nederlandse wegen rijden. Ja dan doet men dat hé.

Eigen schuld dikke bult.
Wat Vlaanderen zelf doet doet het NIET beter.

Bokkenreyder 9 februari 2012 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5979246)
Eerder een gevolg van het feit dat Vlaanderen niks gedaan heeft om de verbinding van de Antwerpse haven met het achterland te verbeteren. Vlaanderen had vooral de wegen in en naar Limburg moeten verbeteren. Want Limburg is (kon) een centraal punt (zijn) voor de verdeling van aangeleverde goederen naar de rest van Europa. Maar wat doet Vlaanderen? Grote brede wegen versmallen en dichtgooien. Met als uitleg: het zware vervoer moet maar over Nederlandse wegen rijden. Ja dan doet men dat hé.

Eigen schuld dikke bult.

En de kilometerheffing die eraan komt???

giserke 9 februari 2012 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5979246)

Eigen schuld dikke bult.

Waar lees jij dat de Vlaamse overheid fouten gemaakt heeft?

filosoof 9 februari 2012 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 5979233)
http://standaard.be/artikel/detail.a...kelid=4V3LUF6V

We vergeten dat Antwerpen dieper in het binnenland ligt dan Rotterdam of Zeebrugge. Op termijn betekent dat idd. het einde voor Antwerpen. Uitbaggeren van de Schelde verlengt de doodstrijd maar.

matthias999 9 februari 2012 10:54

Men zal door dit slecht nieuws wel snel vaart kunnen zetten met het uitdiepen van de Schelde. Zoniet zal de haven langzaam een stille dood sterven.

Bollywood 9 februari 2012 11:01

De staking waarbij de vakbonden trots waren dat ze de antwerpse haven hadden geblokkeerd zal er ook geen goed aan gedaan hebben.

Tevens is er telkens veel file om en rond antwerpen wat economisch ook niet voordelig is.

Bobke 9 februari 2012 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schofferdijner (Bericht 5979389)
En lag Antwerpen vroeger niet zo diep in het binnenland? 8O

De schepen waren iestje kleiner.

born2bewild 9 februari 2012 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5979273)
We vergeten dat Antwerpen dieper in het binnenland ligt dan Rotterdam of Zeebrugge. Op termijn betekent dat idd. het einde voor Antwerpen. Uitbaggeren van de Schelde verlengt de doodstrijd maar.

zever

Snerror 9 februari 2012 12:20

Waarom uitdiepen? De zeespiegel zou toch 6 meer stijgen in de nabije toekomst?

CLAESSENS Joris 9 februari 2012 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5979408)
Waarom uitdiepen? De zeespiegel zou toch 6 meer stijgen in de nabije toekomst?

In de Scheepvaart rekenen ze blijkbaar niet op het opwarmen van de Aarde.
Ik heb hier over ooit eens de volgende vraag gesteld:
Voor het berekenen van de stijging van de zeespiegel door het smelten van ijs mag men geen rekening houden met ijs dat niet op landmassa rust (ijs dat in een emmer met zeewater drijft doet het peil bij smelten niet stijgen).
Dus rest er alleen maar het ijs dat nu op land ligt om het effect te berekenen.
Wanneer ik de oppervlakte en dikte daarvan op een wereldkaart bekijk is die belachelijk klein in verhouding met de wateroppervlakte.

Heeft iemand aan de hand van die gegevens al eens effectief berekent wat het effectieve effect zal zijn? Ook rekening houdend met de voorspelde toename van de neerslag en dus watermassa opgenomen in de luchtvochtigheid en als neerslag boven de landmassa?

Ik kom bij benadering niet eens aan twee decimeter en ik hield niet eens rekening met de oppervlakte aan land die in vlakke gebieden mee bedekt zou raken.
Waar ga ik fout?

Tejokus 9 februari 2012 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schofferdijner (Bericht 5979237)
Natuurlijk is Antwerpen slechts een vissershaventje. :roll:

Tuurlijk en de kosten swingen de pan uit.
Ze hadden al lang Zeebrugge moeten uitbouwen.

quercus 9 februari 2012 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 5979445)
Voor het berekenen van de stijging van de zeespiegel door het smelten van ijs mag men geen rekening houden met ijs dat niet op landmassa rust (ijs dat in een emmer met zeewater drijft doet het peil bij smelten niet stijgen).
Wanneer ik de oppervlakte en dikte daarvan op een wereldkaart bekijk is die belachelijk klein in verhouding met de wateroppervlakte.

Heeft iemand aan de hand van die gegevens al eens effectief berekent wat het effectieve effect zal zijn? Ook rekening houdend met de voorspelde toename van de neerslag en dus watermassa opgenomen in de luchtvochtigheid en als neerslag boven de landmassa?

Ik kom bij benadering niet eens aan twee decimeter en ik hield niet eens rekening met de oppervlakte aan land die in vlakke gebieden mee bedekt zou raken.
Waar ga ik fout?

Mijn geologische en klimatologische kennis is evenmin voldoende om erop te antwoorden. Maar, ik heb wél reeds gelezen dat de massa ijs op Groenland gigantisch groot is. Als dat kwantum allemaal zou afsmelten en als zoet water in de oceaan vloeien is men er vrij zeker van dat de Golfstroom er min of meer het bijltje zou bij neerleggen. Gedaan dan met het relatief zachte W-Europees klimaat. Met hoeveel de zeespiegel zou stijgen, daar heb ik geen flauw benul van.

gehuigert 9 februari 2012 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 5979445)

Waar ga ik fout?

Je moet niet kijken naar de oppervlakte van het aardoppervlak dat ijs is, maar naar het volume van het ijs. De allergrootste fractie van de stijging van het waterpeil zal veroorzaakt worden door ijs van Groenland. In Groenland ligt om en bij de 3 miljoen kubieke kilometer ijs. Het oppervlakte van een bol is 4 pi R^2.

Als je al dat volume homogeen over het ganse aardoppervlak verspreid, krijg je 5.88m verhoging van de zeespiegel. Er zijn nog twee andere belangrijke beinvloedende factoren: de niet-constante massadichtheid en de verhouding landoppervlak/wateroppervlak.

Eerst houden we rekening met het feit dat 70% van het oppervlak water is ( dit is het enige oppervlak van de aarde dat kan gebruikt worden om de stijging te verwezenlijken) en dan krijg je 8.4m stijging van de zeespiegel,

(massa)dichtheid van stoffen:
Ice 916.7
Water (fresh) 1000 At STP

Bij het smelten van ijs blijft massa behouden, met andere woorden het volume krimpt met ongeveer 8% als het van ijs naar water wordt omgezet.

Je hebt dus slechts 92% van bovenstaand 8.4m stijging, en dus 7.73m stijging van de zeespiegel. Een lichte overschatting tov wat ik op de wikipagina vind maar ik had initieel ook het volume overschat.

gehuigert 9 februari 2012 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 5979536)
Mijn geologische en klimatologische kennis is evenmin voldoende om erop te antwoorden. Maar, ik heb wél reeds gelezen dat de massa ijs op Groenland gigantisch groot is. Als dat kwantum allemaal zou afsmelten en als zoet water in de oceaan vloeien is men er vrij zeker van dat de Golfstroom er min of meer het bijltje zou bij neerleggen. Gedaan dan met het relatief zachte W-Europees klimaat. Met hoeveel de zeespiegel zou stijgen, daar heb ik geen flauw benul van.

Jep inderdaad, zie mijn vorige post =).

pajoske 9 februari 2012 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5979264)
Waar lees jij dat de Vlaamse overheid fouten gemaakt heeft?

Waarom moet ik dat ergens lezen? Mag ik een eigen standpunt hebben en verdedigen?
Wie is verantwoordelijk voor de wegen?
Citaat:

De Vlaamse overheid: bevoegdheden, instellingen & kiessysteem:
Openbare werken en vervoer, waaronder de aanleg en onderhoud van wegen, zeehavens, bevaarbare waterlopen en de regionale luchthavens van Antwerpen en Oostende, stads- en streekvervoer.
bron: http://www.politics.be/duiding/634/

Lees dan nog eens wat ik hoger schreef. Of wat deze poster schreef:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood (Bericht 5979301)
De staking waarbij de vakbonden trots waren dat ze de antwerpse haven hadden geblokkeerd zal er ook geen goed aan gedaan hebben.

Tevens is er telkens veel file om en rond antwerpen wat economisch ook niet voordelig is.

Hoe lang zijn ze al aan het discuteren over de ring rond Antwerpen om de files op te lossen? Wie blijft er aan houden dat de Liefkenshoektunnel betalend blijft? Zodat het meeste verkeer verstropt in de Kennedytunnel en de wegen die daar naar toe leiden?

Cornelius Suilenroc 9 februari 2012 14:36

Zou het kunnen dat dit zuiver een strategie is? Angst creëren om vervolgens een port-package 3 door de strot van onze havenarbeiders te duwen? Er is werk met hopen aan de haven!

Frans Oghtendlicht 9 februari 2012 17:17

Om welk aspect van de haven gaat het hier, de containertrafiek, de industrie of de petrochemie?
De groei van de containertrafiek is ironisch genoeg het gevolg van een economische achteruitgang in deze contreien geweest, de industriële basis verplaatste zich naar verre oorden zodat er meer producten weer naar hier werden verscheept.
In plaats van deze economische zelfmoord in stand te houden, zou men beter weer concentreren op het hier houden van productie voor eigen gebruik.

Anselmo 9 februari 2012 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5979273)
We vergeten dat Antwerpen dieper in het binnenland ligt dan Rotterdam of Zeebrugge. Op termijn betekent dat idd. het einde voor Antwerpen.

Citaat:

De zes containerreders geven Antwerpen nog een extra tik door aan te geven dat Rotterdam, Hamburg en Southampton de Europese hub-havens worden.
En zoals iedereen weet ligt Hamburg wel direkt aan zee.
De oorzaak van dit verlies moet men inderdaad bij de hoge kosten bij de afhandeling in Antwerpen zoeken.

Anselmo 9 februari 2012 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht (Bericht 5979866)
Om welk aspect van de haven gaat het hier, de containertrafiek, de industrie of de petrochemie?

Het gaat wel degelijk om containerbedrijven.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be