gehuigert |
9 februari 2012 13:39 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris
(Bericht 5979445)
In de Scheepvaart rekenen ze blijkbaar niet op het opwarmen van de Aarde.
Ik heb hier over ooit eens de volgende vraag gesteld:
Voor het berekenen van de stijging van de zeespiegel door het smelten van ijs mag men geen rekening houden met ijs dat niet op landmassa rust (ijs dat in een emmer met zeewater drijft doet het peil bij smelten niet stijgen).
Dus rest er alleen maar het ijs dat nu op land ligt om het effect te berekenen.
Wanneer ik de oppervlakte en dikte daarvan op een wereldkaart bekijk is die belachelijk klein in verhouding met de wateroppervlakte.
Heeft iemand aan de hand van die gegevens al eens effectief berekent wat het effectieve effect zal zijn? Ook rekening houdend met de voorspelde toename van de neerslag en dus watermassa opgenomen in de luchtvochtigheid en als neerslag boven de landmassa?
Ik kom bij benadering niet eens aan twee decimeter en ik hield niet eens rekening met de oppervlakte aan land die in vlakke gebieden mee bedekt zou raken.
Waar ga ik fout?
|
Je moet niet kijken naar de oppervlakte van het aardoppervlak dat ijs is, maar naar het volume van het ijs. De allergrootste fractie van de stijging van het waterpeil zal veroorzaakt worden door ijs van Groenland. In Groenland ligt om en bij de 3 miljoen kubieke kilometer ijs. Het oppervlakte van een bol is 4 pi R^2.
Als je al dat volume homogeen over het ganse aardoppervlak verspreid, krijg je 5.88m verhoging van de zeespiegel. Er zijn nog twee andere belangrijke beinvloedende factoren: de niet-constante massadichtheid en de verhouding landoppervlak/wateroppervlak.
Eerst houden we rekening met het feit dat 70% van het oppervlak water is ( dit is het enige oppervlak van de aarde dat kan gebruikt worden om de stijging te verwezenlijken) en dan krijg je 8.4m stijging van de zeespiegel,
(massa)dichtheid van stoffen:
Ice 916.7
Water (fresh) 1000 At STP
Bij het smelten van ijs blijft massa behouden, met andere woorden het volume krimpt met ongeveer 8% als het van ijs naar water wordt omgezet.
Je hebt dus slechts 92% van bovenstaand 8.4m stijging, en dus 7.73m stijging van de zeespiegel. Een lichte overschatting tov wat ik op de wikipagina vind maar ik had initieel ook het volume overschat.
|