Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   sociaal misbruik bij Ryanair (https://forum.politics.be/showthread.php?t=167616)

peter1962 13 februari 2012 07:34

sociaal misbruik bij Ryanair
 
http://www.destandaard.be/artikel/de...kelid=F13M1VFG

Het is niet echt nieuws, maar toch blijft het tegen de borst stuiten dat Ryanair weggeraakt met zijn sociale dumpingmaatregelen. Zowat alles wat in dat artikel staat is naar belgisch recht gemeten, illegaal.

den dinges 13 februari 2012 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5985147)
http://www.destandaard.be/artikel/de...kelid=F13M1VFG

Het is niet echt nieuws, maar toch blijft het tegen de borst stuiten dat Ryanair weggeraakt met zijn sociale dumpingmaatregelen. Zowat alles wat in dat artikel staat is naar belgisch recht gemeten, illegaal.

Men kan dus stellen dat de lage prijzen bij Ryan-Air, in feite door het personeel betaald worden. Onthoud dat, en wees op z'n minst vriendelijk met die steward(essen ), als je met Ryan-Air vliegt...

Rudy 14 februari 2012 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5985147)
http://www.destandaard.be/artikel/de...kelid=F13M1VFG

Het is niet echt nieuws, maar toch blijft het tegen de borst stuiten dat Ryanair weggeraakt met zijn sociale dumpingmaatregelen. Zowat alles wat in dat artikel staat is naar belgisch recht gemeten, illegaal.

Peter. Zever niet. Als je zeer goedkoop met weinig luxe enkel kan reizen, dan zaag je niet. Of wil je absoluut champagne op een paar duizend met hoogte. Ik niet, als ik tevreden ben vier of vijf keer per jaar op bestemming te geraken. In de bus naar mijn werk krijg ik ook geen champagne.

filosoof 14 februari 2012 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 5985147)
http://www.destandaard.be/artikel/de...kelid=F13M1VFG

Het is niet echt nieuws, maar toch blijft het tegen de borst stuiten dat Ryanair weggeraakt met zijn sociale dumpingmaatregelen. Zowat alles wat in dat artikel staat is naar belgisch recht gemeten, illegaal.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5987303)
Peter. Zever niet. Als je zeer goedkoop met weinig luxe enkel kan reizen, dan zaag je niet. Of wil je absoluut champagne op een paar duizend met hoogte. Ik niet, als ik tevreden ben vier of vijf keer per jaar op bestemming te geraken. In de bus naar mijn werk krijg ik ook geen champagne.

Discussie opgelost. :-(

Rudy 14 februari 2012 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5987318)
Discussie opgelost. :-(

Zoiets.

Esperanza 15 februari 2012 06:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5987303)
Peter. Zever niet. Als je zeer goedkoop met weinig luxe enkel kan reizen, dan zaag je niet. Of wil je absoluut champagne op een paar duizend met hoogte. Ik niet, als ik tevreden ben vier of vijf keer per jaar op bestemming te geraken. In de bus naar mijn werk krijg ik ook geen champagne.

Sociale wantoestanden bij een luchtvaartmaatschappij in één pennentrek herleiden tot goedkoop reizen zonder champagne.

Ene Rudy is blijkbaar niet geinteresseerd. Zolang-ie maar goedkoop kan reizen. Zónder champagne.

Citaat:

Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten. www.liberales.be
:rofl:

patrickve 15 februari 2012 07:29

Ik vind het een beetje eigenaardig dat hier zoveel zaaks van gemaakt wordt. Zoals anderen hier reeds stellen, hoe denk je dat je voor 30 Euro doorheen Europa kan vliegen als die maatschappij niet op ongeveer alles de laatste Eurocent gaat grabbelen ? Weet gij hoeveel dat kost, een vliegtuig ?

Maar om tot onze "arme" Virginie terug te komen: zo verschrikkelijk was haar bestaan niet he. Ze heeft een tijdje gewerkt als een Ierse. Hoe verschrikkelijk. Ze heeft ZELF die baan aangenomen, en blijkbaar vond ze dat toch niet zo slecht, want voor zover ik weet is het niet echt moeilijk om een job op te geven. Dat het naar haar normen een rot job was, kan wel zijn, maar als ze beter vond ergens anders, wat hield haar tegen ? Ze heeft die job vrijwillig aangenomen, kon op elk ogenblik ontslag nemen, dat wil dus zeggen dat de ganse tijd dat ze daar werkte, dat de beste keuze was die ze had, nee ?

Natuurlijk, naar Belgische normen was ze een kieken, want voor het geld dat ze daar al zwaar werkende moest verdienen, kon ze met haar lui gat in Charleroi een aantal leeflonen bijeen schrapen natuurlijk. Dan komt het hard aan da's wel juist.

Nu, ik zal eraan toevoegen, ik wil niet met zo een maatschappij vliegen. Ergens kan het niet dat een treinticket 3 keer duurder is of nog meer dan een vliegtuigbiljet, he. Daar is iets niet pluis. En ik weet dat de piloten op een vergelijkbare manier behandeld worden. Als de vliegtuigen nu ook nog eens zo behandeld worden, dan vind ik dat niet veilig meer.

Esperanza 17 februari 2012 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5987969)
Ik vind het een beetje eigenaardig dat hier zoveel zaaks van gemaakt wordt. Zoals anderen hier reeds stellen, hoe denk je dat je voor 30 Euro doorheen Europa kan vliegen als die maatschappij niet op ongeveer alles de laatste Eurocent gaat grabbelen ? Weet gij hoeveel dat kost, een vliegtuig ?

Zelf vind ik het eigenaardig hoe sociale wantoestanden geminimaliseerd worden ten faveure van goedkoop reizen..
Citaat:

Maar om tot onze "arme" Virginie terug te komen: zo verschrikkelijk was haar bestaan niet he. Ze heeft een tijdje gewerkt als een Ierse. Hoe verschrikkelijk. Ze heeft ZELF die baan aangenomen, en blijkbaar vond ze dat toch niet zo slecht, want voor zover ik weet is het niet echt moeilijk om een job op te geven. Dat het naar haar normen een rot job was, kan wel zijn, maar als ze beter vond ergens anders, wat hield haar tegen ? Ze heeft die job vrijwillig aangenomen, kon op elk ogenblik ontslag nemen, dat wil dus zeggen dat de ganse tijd dat ze daar werkte, dat de beste keuze was die ze had, nee ?
Het hoe en waarom is vrij duidelijk terug te vinden in haar relaas, me dunkt.
Citaat:

Natuurlijk, naar Belgische normen was ze een kieken, want voor het geld dat ze daar al zwaar werkende moest verdienen, kon ze met haar lui gat in Charleroi een aantal leeflonen bijeen schrapen natuurlijk. Dan komt het hard aan da's wel juist.
Tja, misschien wilde ze helemaal geen x-aantal leeflonen bijeenschrapen. Misschien wilde ze helemaal niet op haar luie gat zit zitten. Misschien wilde ze wel wérken. Quelle horreur...
Citaat:

Nu, ik zal eraan toevoegen, ik wil niet met zo een maatschappij vliegen. Ergens kan het niet dat een treinticket 3 keer duurder is of nog meer dan een vliegtuigbiljet, he. Daar is iets niet pluis. En ik weet dat de piloten op een vergelijkbare manier behandeld worden. Als de vliegtuigen nu ook nog eens zo behandeld worden, dan vind ik dat niet veilig meer.
Zelf zou ik nog liever te voet gaan dan met een dergelijke maatschappij te vliegen.

Liederik 17 februari 2012 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5987969)
Ik vind het een beetje eigenaardig dat hier zoveel zaaks van gemaakt wordt. Zoals anderen hier reeds stellen, hoe denk je dat je voor 30 Euro doorheen Europa kan vliegen als die maatschappij niet op ongeveer alles de laatste Eurocent gaat grabbelen ? Weet gij hoeveel dat kost, een vliegtuig ?
(...)
Nu, ik zal eraan toevoegen, ik wil niet met zo een maatschappij vliegen. Ergens kan het niet dat een treinticket 3 keer duurder is of nog meer dan een vliegtuigbiljet, he. Daar is iets niet pluis. En ik weet dat de piloten op een vergelijkbare manier behandeld worden. Als de vliegtuigen nu ook nog eens zo behandeld worden, dan vind ik dat niet veilig meer.

Een andere mogelijkheid bij de opkomst van die low cost carriers is dat de gewone maatschappijen tot nu toe een rotwinst maakten.
Ik weet niet wat de ratio ongelukken/maatschappij is, maar ik denk niet dat ryanair onveiliger is dan een willekeurige andere niet-prijsvechter.

patrickve 17 februari 2012 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 5990960)
Het hoe en waarom is vrij duidelijk terug te vinden in haar relaas, me dunkt.

Ik zie niet waar ze gedwongen is om bij Ryan air te BLIJVEN. Dat ze zich vergist had bij de intekening was waarschijnlijk wel waar, maar waarom bleef ze ?

Citaat:

Tja, misschien wilde ze helemaal geen x-aantal leeflonen bijeenschrapen. Misschien wilde ze helemaal niet op haar luie gat zit zitten. Misschien wilde ze wel wérken. Quelle horreur...
Waar klaagt ze dan over ? Ze werkte toch ? Meer zelfs dan haar lief was :-)

Citaat:

Zelf zou ik nog liever te voet gaan dan met een dergelijke maatschappij te vliegen.
Ik wil daar dus ook niet mee vliegen, maar niet omdat ik mij iets zou aantrekken van "sociale toestanden", maar omdat het op den duur niet veilig meer kan zijn.

patrickve 17 februari 2012 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 5991099)
Ik weet niet wat de ratio ongelukken/maatschappij is, maar ik denk niet dat ryanair onveiliger is dan een willekeurige andere niet-prijsvechter.

Je hebt gelijk:

http://planecrashinfo.com/rates.htm

Ryan Air is veiliger dan gemiddeld, en bijvoorbeeld veel veiliger dan Air France.

Het probleem is dat die cijfers op nogal weinig statistiek van ongelukken gebaseerd zijn (Air France heeft een slecht cijfer vanwege de Rio crash). Het is gebaseerd op 1, 2 of 3 ongelukken.

Ik blijf erbij dat het toch raar is dat een vliegtuigzetel minder kost dan een treintiket.

Liederik 17 februari 2012 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 5991125)
Je hebt gelijk:

http://planecrashinfo.com/rates.htm

Ryan Air is veiliger dan gemiddeld, en bijvoorbeeld veel veiliger dan Air France.

Het probleem is dat die cijfers op nogal weinig statistiek van ongelukken gebaseerd zijn (Air France heeft een slecht cijfer vanwege de Rio crash). Het is gebaseerd op 1, 2 of 3 ongelukken.

Ik blijf erbij dat het toch raar is dat een vliegtuigzetel minder kost dan een treintiket.

Spoorwegen zijn ook niet goedkoop in gebouwen en terrein, onderhoud, uitbating, materiaal , voertuigen, energieverbruik, ... Ik denk dat dat ook aardig moet aantikken. Als je 1500 km wil sporen, naar midden spanje bvb, dan is het snellere vliegtuig al snel goedkoper, dat op zijn beurt duurder is dan een veel tragere bus.
Maar al die prijsbepalende factoren met elkaar gaan vergelijken kan ik niet accuraat genoeg denk ik. Misschien zijn de levensduur, verbruik en snelheid van de voertuigen wel het meest bepalend. Intuitief klopt het plaatje dan wel.
(Misschien.)

Enter 19 februari 2012 06:20

Een ondankbaar nest, dat is ze.

Ierse sociale zekerheid? Natuurlijk!

Wat had madam verwacht... Elke second betaald? Een luxe leventje op kosten van de klant?

Nog eens een voorbeeld hoe de Belgische werknemer is: lui, inhalig en totaal niet flexibel.

Nog een geluk dat er oostblokkers zijn!

kelt 25 mei 2018 19:13

25 mei 2018 ondertussen en we vernemen dat het Gerecht "afgestapt" is bij Ryanair in Charleroi en een collectie personeel ondervraagd heeft...waraonder piloten...

Behoudens de aanhoudende discussie onder welk arbeidsstelsel werknemers vallen,Iers of Belgisch, zouden er ook vrij veel schijnzelfstandigen vermoed worden....

Ryanair was vele jaren absoluut onaantastbaar daar in Charleroi,eigenlijk onaantastbaar tout-court.De problemen verleden jaar,waarbij uiteindelijk zoveel ryanair vluchten geschrapt dienden te worden maakten al barsten in dat imago....zelfs Mr O-Leary moest door het stof...


En nu DURFT het gerecht ook optreden....


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be