![]() |
Moet een vrijzinnige respect hebben voor religies?
Een discussie die ik nu al een aantal keer heb gevoerd in mijn lokaal vrijzinnig centrum: "Moet een vrijzinnige respect hebben voor religies of is het net inherent aan zijn vrijzinnig zijn dat hij religies verafschuwd?"
Ik heb bijvoorbeeld respect voor mensen die geloven in iets en er naar leven. Ik kan dat hoegenaamd niet. |
Kijk eens naar het woord vrijzinnig.
Heeft niks te maken met respect of niet. Als humanist heb ik respect voor iedereen zijn mening. Dat wil nog niet zeggen dat ik ermee akkoord ga. |
Een vrijzinnige moet dankbaar zijn voor andere religies.
Zonder die religies was het een wereld van enkele vrijzinnigen en een hele hoop barbaren die de vrijzinnigheid uit uw hersenpan zou slaan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Op neen gestemd. Giserke heeft echter gelijk, dit heeft niks met respect te maken. Het zegt veel over iemand als ze blijkbaar denken dat vrijzinnigheid iets is waar mensen naar toe vluchten als ze niet meer respectvol willen zijn tegenover religies. Dat klein kinders die niet weten wat links of rechts is dit doen, tot daar aan toe. Maar niet iemand die al wat jaren meegaat.
De vrijzinnige ziet geen zin in religies en stapt er uit. Dit legt geen verplichting tot wel of geen respect op. Dat je vrijzinnig bent, brengt dat niet met zich mee dat je respectloos bent. Het kan wel, maar is niet altijd zo. Alle appelen zijn fruit, maar niet alle fruit zijn appelen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Respect heeft altijd te maken met mensen, nooit met een religie/ filosofie of een object.
Je kunt geen respect hebben voor objecten. Respect heb je voor iemand of groep omwille van zijn/hun gedachtegang of gebruik. Dat betekend nog niet dat je akkoord bent met die gedachtegang. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik probeer daar pragmatisch in te zijn: het hangt af van de religie en hoe fanatiek die wordt beleefd.
Ik ben zelf niet gelovig maar vind heel wat goede dingen in het christendom. Sommige andere religies daarentegen ... |
Citaat:
neen denk ik? ik zie niets waar zitten ze? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be