| Politics.be |
15 februari 2012 15:20 |
Voka : vlotter verkeer op betere wegen
De juiste maatregelen voor vlotter verkeer op betere wegenNa verschillende buitenlandse studies, toont nu ook het Leuvense proefproject ‘Intelligente Mobiliteit’ aan dat een slimme kilometerheffing werkt. “Het is echter belangrijk te beklemtonen dat een slimme kilometerheffing enkel gunstige effecten kan hebben wanneer het wordt toegepast op vracht- én personenvervoer”, zegt Voka’s gedelegeerd bestuurder Jo Libeer. “ Daarnaast moet de weggebruiker ook iets in de plaats krijgen voor deze nieuwe vorm van het belasten van vervoer, namelijk merkbaar vlotter verkeer op wegen die in betere staat zijn dan vandaag.”
Het idee van kilometerheffing circuleert al een aantal jaren in België. “Wie twijfelde, krijgt met de nieuwe studie de bevestiging dat deze maatregel ook hier kan werken”, zegt Libeer. “Helaas lag de focus in de discussie over rekeningrijden tot op heden zeer sterk op een invoering enkel voor vrachtvervoer, maar dat zou om verschillende redenen een gemiste kans zijn.”
De voornaamste reden moet volgens Voka gezocht worden in het verplaatsingsgedrag van Belgen en de samenstelling van het verkeer. “De grootste verkeershinder zit logischerwijze geconcentreerd in de ochtend- en avondspitsen. Voor 75% bestaan deze files uit personenwagens – het aandeel vrachtwagens is dus beperkt. Het zal velen misschien verwonderen, maar dit zijn niet enkel mensen die zich naar het werk of naar school verplaatsen. Tijdens de ochtend hebben meer dan 25% van de mensen een andere reden van verplaatsing, in de avondspits is dit bijna 50%.”
Beloning zorgt voor draagvlak
Voka ziet in de slimme kilometerheffing een middel om mensen te laten nadenken over hun verplaatsingsgedrag. “Wie zich tijdens drukke momenten op de weg begeeft, moet beseffen dat hij een deel van de oplossing voor die drukte vormt. En wie meewerkt aan die oplossing, moet hiervoor beloond worden. Dit moet verder gaan dan het feit dat men minder betaalt wanneer men zich op een ander moment verplaatst. Men moet ook merken dat er minder files staan, en dat de opbrengst van de kilometerheffing geïnvesteerd wordt in een betere vervoersinfrastructuur.”
Voka beseft dat er momenteel nog geen draagvlak is voor het invoeren van kilometerheffing voor personenwagens. “Als men echter enkel vrachtvervoer viseert, dan komt er niets in huis van vlotter verkeer en voldoende inkomsten voor betere vervoersinfrastructuur. Om te zorgen dat de weggebruikers deze voordelen voelen, en er dus draagvlak kan ontstaan, moet men dus beslissen om een kilometerheffing voor vracht- en personenvervoer tegelijk in te voeren.”
Bron: politics.be
|