Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Politie terreur en willkeur in NL (https://forum.politics.be/showthread.php?t=167879)

D'ARTOIS 19 februari 2012 16:57

Politie terreur en willkeur in NL

Niels Damstra was toevalligerwijze getuige van een ongeval in Apeldoorn.

Terwijl hij opnamen maakte werd hij door een agent aaangehouden en in een cel gezet.

Als je het verhaal leest gaan we in NL de kant van de VS uit.

http://www.nu.nl/media/2744623/kamer...apeldoorn.html

De politiek gaat iets ondernemen maar het feit blijft dat Damstra op volstrekt onjuiste en willkeurige gronden is aangehouden.

Derk de Tweede 19 februari 2012 17:04

Op de Laan van de Mensenrechtente A'doorn. ;-)

Ook bij de politie worden fouten gemaakt. Hopelijk wordt deze zaak tot het bot uitgezocht.
Maar dan denk ik ook aan die agent die met gevaar voor eigen leven het ijs opging om een schaatser te redden die in een wak lag.

julian 19 februari 2012 17:09

Weer eens heel overdreven en de allusie naar de VS was ook te verwachten.

lombas 19 februari 2012 17:39

Dit lijkt me eerlijk gezegd redelijk logisch. Ik dacht ook dat officiële journalisten zichzelf wel degelijk dienen te legitimeren met een perskaart?

giserke 19 februari 2012 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5994527)
Dit lijkt me eerlijk gezegd redelijk logisch. Ik dacht ook dat officiële journalisten zichzelf wel degelijk dienen te legitimeren met een perskaart?

En daarom hebben die flikken het recht om zomaar iedereen met een camera te arresteren?

giserke 19 februari 2012 18:31

Politie terreur wordt komende jaren een zeer groot probleem.

An Arkos 19 februari 2012 18:39

Citaat:

Logisch dat je opgepakt wordt omdat je de politie filmt?

Savatage 19 februari 2012 18:51

Citaat:

²

Die kerel weigerde zich te legitimeren nadat de politie dit expliciet vroeg. Nu die paar uren cel zou ik ook niet "politie terreur" noemen.

giserke 19 februari 2012 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5994607)
²

Die kerel weigerde zich te legitimeren nadat de politie dit expliciet vroeg. Nu die paar uren cel zou ik ook niet "politie terreur" noemen.

Ga er dan in zitten in hun plaats als het geen terreur is?

Savatage 19 februari 2012 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5994619)

Nope, ik doe niets strafbaars.

julian 19 februari 2012 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5994619)

Gij weet niet wat terreur is.

lombas 19 februari 2012 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5994566)
En daarom hebben die flikken het recht om zomaar iedereen met een camera te arresteren?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos (Bericht 5994579)
Logisch dat je opgepakt wordt omdat je de politie filmt?

Andere mensen zomaar beginnen filmen zou ik onder "beledigen" klasseren. Als leerkracht kunnen leerlingen je bijvoorbeeld jennen door je te filmen. Het is namelijk een schending van je privacy (ook in een openbaar klaslokaal, bij een plaats van ongeval).

Daarom word je legitimatie gevraagd. Indien je dit halsstarrig weigert, mag de politie op zijn minst een vermoeden hebben dat je liegt of illegaal een ambt poogt uit te oefenen.

In dat geval heb ik er hoegenaamd geen probleem mee dat men je meeneemt voor verdere verklaring. Niet in het geval van die Waalse DJ die enkele agenten van racisme beschuldigde en z'n gsmcamera erbij nam, en niet in dit geval.

fonne 19 februari 2012 19:58

Citaat:

Zolang het in open lucht gebeurt bestaat er geen enkele verplichting om zich te legitimeren. De perskaart geeft alleen toegang tot gesloten aangelegenheden. Dat kan eventueel een perimeter zijn die door de politie is afgezet bij misdaden of rampen (in sommige landen heb je daar zelfs een extra toelating voor nodig). Maar daarbuiten heeft iedereen, ook een niet-journalist, het recht openbare gegevens te verzamelen zolang daarbij de werking van de politie niet in het gedrang gebracht wordt.

lombas 19 februari 2012 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5994730)
Zolang het in open lucht gebeurt bestaat er geen enkele verplichting om zich te legitimeren. De perskaart geeft alleen toegang tot gesloten aangelegenheden. Dat kan eventueel een perimeter zijn die door de politie is afgezet bij misdaden of rampen (in sommige landen heb je daar zelfs een extra toelating voor nodig). Maar daarbuiten heeft iedereen, ook een niet-journalist, het recht openbare gegevens te verzamelen zolang daarbij de werking van de politie niet in het gedrang gebracht wordt.

Maar het is niet "de open lucht". Een plaats van een ongeval waar de politie aanwezig is, valt buiten de publieke ruimte.

;-)

kiko 19 februari 2012 20:29

Storm in een glas water.

Een arrogante fotograaf + een snel geïrriteerde politieman => slechte combinatie.

Compleet non-event.

giserke 19 februari 2012 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5994626)
Nope, ik doe niets strafbaars.

Die cameraman ook niet.

Savatage 19 februari 2012 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5994805)
Die cameraman ook niet.

Hij weigerde zich te legitimeren.

Henri1 20 februari 2012 06:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS (Bericht 5994461)
Niels Damstra was toevalligerwijze getuige van een ongeval in Apeldoorn.

Terwijl hij opnamen maakte werd hij door een agent aaangehouden en in een cel gezet.

Als je het verhaal leest gaan we in NL de kant van de VS uit.

http://www.nu.nl/media/2744623/kamer...apeldoorn.html

De politiek gaat iets ondernemen maar het feit blijft dat Damstra op volstrekt onjuiste en willkeurige gronden is aangehouden.

En dan komen de Nederlanders en de Nederlands gezinde vlamingen hier altijd maar verkondigen dat alles zoveel beter is is Nederland.

C'est la honte......

Carnivore 20 februari 2012 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5994782)
Storm in een glas water.

Een arrogante fotograaf + een snel geïrriteerde politieman => slechte combinatie.

Compleet non-event.

goed ingeschat.

giserke 20 februari 2012 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 5995019)
Hij weigerde zich te legitimeren.

Nu genoeg gezeverd,
De cameraman is een officieel freelance journalist voor de NOS.
Zonder perskaart maak je geen rapportages voor openbare omroepen.
En een journalist/ cameraman in uitvoering van zijn beroep hoeft zich niet te legitimeren. (In het kader van de vrije nieuwsgaring)
Reactie van de flikken: Dit zegt meer dan genoeg!
Citaat:

Niels Nijman, voorlichter bij de Politie Noord Oost Gelderland, kan niet precies aangeven waarom Damstra is aangehouden. "Wij zitten nu vol op de zaak", vertelt hij in een reactie. De zegsman kan niet verklaren waarom de camera in beslag is genomen en ook de rapportage schiet op dat punt te kort.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be