Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   En toen kwam Rick Santorum (https://forum.politics.be/showthread.php?t=167950)

Antoon 21 februari 2012 11:57

En toen kwam Rick Santorum

Ik dacht dat het spel gespeeld was bij de republikeinen. En toch zijn verrassingen nooit echt uit te sluiten.

Blijkt nu dat de favoriet voor de GOP nominatie ... Rick Santorum is geworden .

Citaat:

De aartsconservatieve kandidaat voor het Amerikaans presidentschap Rick Santorum heeft volgens peilingen de huidige favoriet, de "gematigde" Mitt Romney, duidelijk voorbijgestoken. Volgens een van de jongste nationale Gallup-peilingen is 36 procent van de Republikeinen ervan overtuigd, dat de streng katholieke ex-senator de tegenstander wordt van de Democraat Barack Obama bij de presidentsverkiezingen in november.

Santorum haalde gisteren het wereldnieuws, nadat een videofilmpje was opgedoken waarin hij beweert dat in Nederland bejaarden onvrijwillig worden geëuthanaseerd. Hij deed die uitspraak eerder deze maand tijdens een forumgesprek in een kerk in Missouri. De Republikein zei dat in tien procent van de overlijdensgevallen in Nederland sprake is van euthanasie. Bovendien stelt hij dat de helft van de euthanasiegevallen in Nederland onvrijwillig is. In het gesprek zegt hij dat Nederlandse bejaarden bandjes dragen met daarop de tekst: 'Euthanaseer me niet'. Ook beweert hij dat bejaarden daarom niet naar Nederlandse ziekenhuizen durven te gaan en uitwijken naar het buitenland.

Afgetekende voorsprong
Slechts 28 procent steunt de multimiljonair en voormalige gouverneur Romney. Daarmee heeft Santorum voor de eerste keer een afgetekende voorsprong, die buiten de foutenmarge bij peilingen ligt, aldus peilingsexperten. De beide andere kandidaten bij de Republikeinse voorverkiezingen, daarentegen, zijn duidelijk teruggeslagen. De eveneens oerconservatieve voormalige parlementsvoorzitter Newt Gingrich komt uit op slechts 13 procent, de "radicale" (tegen interventionisme gekante) liberaal Ron Paul op elf procent.

Krasse outsider
Ook een door de onlinedienst Real Clear Politics ziet uit gemiddelde waarden van zes peilingen Santorum voorop liggen. Hier staat Santorum op bijna 34 procent en Romney op 28 procent. Aan het begin van de voorverkiezingen in januari gold Romney lange tijd als duidelijke favoriet - Santorum als krasse outsider. Nu lijkt de race weer volledig open. De 53-jarige Santorum had twee weken geleden verrassend de voorverkiezingen in de staten Colorado, Minnesota en Missouri gewonnen.

Abortus
Santorum, een diepgelovige katholiek, gebruikt zijn religiositeit doelbewust in zijn campagne. Onlangs verweet hij Obama dat hij een "vervalste theologie" aanhangt, "geen theologie die op de bijbel steunt". Later meende Santorum dat hij daarmee niet wilde betwisten dat Obama een christen is. Santorum is zelfs bij verkrachting of incest voor een verbod op abortus. Romney - een mormoon - geldt daarentegen als een meer gematigde en pragmatisch denkend conservatief.

Super Tuesday
Tot nog toe hebben Santorum en Romney elk in vier staten het laken naar zich toe kunnen trekken. De volgende verkiezingen staan op 28 februari op de agenda, in de staten Arizona en Michigan. Maar een eerste echte beslissing is ten vroegste bij 'Super Tuesday' op 6 maart te verwachten - dan wordt in een ruk in tien staten gestemd. Maar er staan nog meer dan veertig voorverkiezingen te wachten. Uiteindelijk zullen de Republikeinen pas op hun partijcongres eind augustus over de kandidatuur beslissen. (belga/tma-bron)

lombas 21 februari 2012 12:07

Vreemd dat hij zo Iransceptisch is. Hij heeft betrekkelijk wat gedachtegoed gemeen met Ahmadinejad...

Antoon 21 februari 2012 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5996870)
Vreemd dat hij zo Iransceptisch is. Hij heeft betrekkelijk wat gedachtegoed gemeen met Ahmadinejad...

:lol:

R. de Vere Stratham 21 februari 2012 12:16

Ik vermoed sterk dat een dergelijke karikaturale figuur weinig kans zal maken, zijn eerder gewaagde opvattingen zullen mogelijks in het voordeel van Obama komen te staan. De Zuidelijke staten mogen dan traditioneel sterk staan, ik denk niet dat een dergelijke kandidaat de negroïde bevolking in het Zuiden zal kunnen overtuigen. Daarbij komt dat hij een katholiek is en de traditioneel protestante blanke Zuiderlingen een ingewortelde afkeer hebben van katholieken.

lombas 21 februari 2012 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 5996876)
:lol:

Zo grappig vind ik dat allemaal niet. Iemand die homseksualiteit vergelijkt met pedofilie, homoseksuele handelingen strafbaar wenst te houden en openlijk bedenkingen uit bij het secularisme, zal al geen bakermat zijn van vrijheid - toch?

lombas 21 februari 2012 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R. de Vere Stratham (Bericht 5996881)
Ik vermoed sterk dat een dergelijke karikaturale figuur weinig kans zal maken, zijn eerder gewaagde opvattingen zullen mogelijks in het voordeel van Obama komen te staan. De Zuidelijke staten mogen dan traditioneel sterk staan, ik denk niet dat een dergelijke kandidaat de negroïde bevolking in het Zuiden zal kunnen overtuigen. Daarbij komt dat hij een katholiek is en de traditioneel protestante blanke Zuiderlingen een ingewortelde afkeer hebben van katholieken.

Over welke staten heb je het dan?

In "traditionele" Zuiderse staten zoals Texas, Louisiana, Florida, New Mexico en Kansas is het katholicisme de grootste religieuze beweging... (Kennedy ging in een pak ervan winnen!)

R. de Vere Stratham 21 februari 2012 12:37

New Mexico en Kansas zijn geen traditionele Zuiderse staten. Behalve Texas en Florida dan, zijn alle voormalig confederale staten overwegend evangelisch protestants.

Pietje 21 februari 2012 13:00

Pfffth, weer zo'n religieuze pilaarbijter.

Antoon 21 februari 2012 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5996883)
Zo grappig vind ik dat allemaal niet. Iemand die homseksualiteit vergelijkt met pedofilie, homoseksuele handelingen strafbaar wenst te houden en openlijk bedenkingen uit bij het secularisme, zal al geen bakermat zijn van vrijheid - toch?

U hoeft mij niet te overtuigen. Ik vind de Katholieke leer belangrijk, maar heb liever een gematigdere Romney dan een oerconservatieve Santorum.

lombas 21 februari 2012 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 5997068)
U hoeft mij niet te overtuigen. Ik vind de Katholieke leer belangrijk, maar heb liever een gematigdere Romney dan een oerconservatieve Santorum.

Dan is het toch niet zo lachwekkend wat ik zei?

Ahmadinejad profileert zich namelijk op dezelfde wijze als Santorum: een antiseculaire, sociale conservatief. Bij Santorum ligt daar een fiscaal sausje over (dat weinig voorstelt), bij Ahmadinejad een repressief.

Antoon 21 februari 2012 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5997178)
Dan is het toch niet zo lachwekkend wat ik zei?

Ahmadinejad profileert zich namelijk op dezelfde wijze als Santorum: een antiseculaire, sociale conservatief. Bij Santorum ligt daar een fiscaal sausje over (dat weinig voorstelt), bij Ahmadinejad een repressief.

Bwa, het is wel lachwekkend. Er is wel wat voor te zeggen, maar uw vergelijking is vooral een karikatuur.

Dionysus 21 februari 2012 17:24

Citaat:

De Republikein zei dat in tien procent van de overlijdensgevallen in Nederland sprake is van euthanasie. Bovendien stelt hij dat de helft van de euthanasiegevallen in Nederland onvrijwillig is. In het gesprek zegt hij dat Nederlandse bejaarden bandjes dragen met daarop de tekst: 'Euthanaseer me niet'. Ook beweert hij dat bejaarden daarom niet naar Nederlandse ziekenhuizen durven te gaan en uitwijken naar het buitenland.
Als goede Christen zou hij zich dit toch moeten herinneren: Leg over een ander geen valse getuigenis af.

Kasumi 21 februari 2012 17:35

Die gaat helemaal nergens naartoe.

kelt 21 februari 2012 18:05

En zo worden de kansen van de Grand "Ol Party,deze ooit zo trotse oude partij, helemaal verkwanseld...

Je kan nu kiezen tussen een "ondernemer" (die nog nooit iets uit de grond gestampt heeft,integendeel,andermans firma's "weggemanaged" en "weggesaneerd"),en een soortement pilaarbijter die op het gebied van conservatisme niet verkeerd zou staan naast die president van Iran....

George Bush junior was uiteindelijk een ramp voor de GOP..(en de VS).het kan nog erger....

Wat jammer dat McCain al zover op jaren is.

Obama verdient tenminste toch een echte tegenstander :?

k9 21 februari 2012 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 5996852)
Ik dacht dat het spel gespeeld was bij de republikeinen. En toch zijn verrassingen nooit echt uit te sluiten.

Blijkt nu dat de favoriet voor de GOP nominatie ... Rick Santorum is geworden .

Nee hoor, geen kans, de repubkileinse machine komt op gang en verpleterd die. De partij heeft al romney gekozen en die word het gelijk wat de kiezer wil.

Antoon 23 februari 2012 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5997470)
Obama verdient tenminste toch een echte tegenstander :?

Die 'echte tegenstander' komt er niet meer.

Spijtig voor de GOP
Spijtig voor de VS
Spijtig voor de rest van de (Westerse) wereld.

Liederik 23 februari 2012 10:49

Intussen is Hermes Sanctorum hier ook gearriveerd :-)
http://forum.politics.be/showthread.php?t=163656

Distel 23 februari 2012 10:56

Kort samengevat: mogelijk zal de Republikeinse kandidaat niet de ene idioot worden maar de andere idioot.

lennert5 23 februari 2012 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5999511)
Kort samengevat: mogelijk zal de Republikeinse kandidaat niet de ene idioot worden maar de andere idioot.

Idd, Ron Paul ftw

Antoon 23 februari 2012 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 5999511)

Gelukkig zijn wij hier beter bediend, Di Rupo, Milquet, Beke, Freya, Daerden, ... :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be