Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Albert II: Koning der walen! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=168216)

matthias999 28 februari 2012 11:53

Albert II: Koning der walen!

http://www.knack.be/nieuws/belgie/ko...0051681413.htm

Citaat:

Koning Albert schenkt drie keer vaker genade aan Franstalige veroordeelden dan aan Vlamingen. N-VA wil weten waarom hij dat doet.

Koning Albert

De N-VA vraagt aan justitieminister Annemie Turtelboom uitleg over het feit waarom koning Albert vorig jaar drie keer vaker genade verleende aan Franstalige veroordeelden dan aan Nederlandstalige.

'Er hebben in 2011 ongeveer evenveel Vlamingen als Walen een genadeverzoek ingediend bij de koning,' zegt N-VA-senator Inge Faes in De Standaard. 'Van de uiteindelijk verleende gratie heeft 76 procent betrekking op Franstalige dossiers'.

Afschaffen

De koning heeft het recht om mensen die door een rechtbank veroordeeld zijn tot een gevangenisstraf (of een andere straf) alsnog vrij te spreken. Hij hoeft zijn beslissing niet te motiveren. In de praktijk doet de vorst dat meestal nadat de veroordeelde een bepaalde tijd van zijn straf heeft uitgezeten. De N-VA pleit er bij monde van Inge Faes voor om de gratieverzoeken in ons land gewoon af te schaffen. (EE)

Zo zie je maar van welk volk hij de ECHTE koning is. Maarja, dat verwonderd me niet echt, iedereen weet inmiddels al wel dat de koning zijn reputatie als "neutraal zijn" allang kwijt is.

Fieseler 28 februari 2012 12:02

oud nieuws...maar het blijft verwonderlijk hoe laf en gelaten de Vlamingen dit soort zaken over zich laten gaan...

Hollander 28 februari 2012 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 6006914)

Zo zie je maar van welk volk hij de ECHTE koning is. Maarja, dat verwonderd me niet echt, iedereen weet inmiddels al wel dat de koning zijn reputatie als "neutraal zijn" allang kwijt is.

kortom er zitten bewust Nederlandstaligen in het gevang weg te rotten zodat er Franstaligen vrij kunnen komen.

En straks komen er Franstalige rechtbanken in Vlaanderen :D:D:D

lololol jullie zijn een grappig volkje. Zo heerlijk gedwee.

matthias999 28 februari 2012 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 6006989)
kortom er zitten bewust Nederlandstaligen in het gevang weg te rotten zodat er Franstaligen vrij kunnen komen.

En straks komen er Franstalige rechtbanken in Vlaanderen :D:D:D

Ja, tof hè!!

Xenophon 28 februari 2012 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 6006924)
oud nieuws...maar het blijft verwonderlijk hoe laf en gelaten de Vlamingen dit soort zaken over zich laten gaan...

"Ge kunt er toch niks aan veranderen."

pixelpower 28 februari 2012 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6007058)
"Ge kunt er toch niks aan veranderen."

Dit is inderdaad het Vlaamse credo bij uitstek geworden.

Dikwijls trouwens geopperd door hetzelfde soort mensen die zich zeer gemakkellijk laten beïnvloeden door de media.

Meuh 28 februari 2012 13:29

Inderdaad afschaffen die hele gratiehandel! Snap daar eigenlijk echt de bedoeling niet van!

Steben 28 februari 2012 13:45

Citaat:

Zo heerlijk gedwee.

Niet overdrijven
Jullie sterven ook maar lekker gedwee voor de VS aan het front

mkb 28 februari 2012 13:46

Een pertinentere vraag is: waarom is het überhaupt mogelijk dat die seniele vent zich kan moeien met uitspraken van een rechtbank?

Tejokus 28 februari 2012 14:11

Citaat:

Ja maar jullie zitten goed met Rutte en Wilders.
Nederlands hoop in bange dagen?

Xenophon 28 februari 2012 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mkb (Bericht 6007082)
Een pertinentere vraag is: waarom is het überhaupt mogelijk dat die seniele vent zich kan moeien met uitspraken van een rechtbank?

Omdat hij de zoon is van Koning Bauduin en koningin Fabiola.

DucDEnghien 28 februari 2012 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6007121)

U hebt blijkbaar ook last van seniliteit.

Wiley E Coyote 28 februari 2012 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 6006914)

:roll: Alsof dit de koning zijn persoonlijke beslissing is... hij tekent immers enkel wat hem door de administratie en regering voorgelegd wordt. Het echte probleem is dat de twee bevoegde gratiecommissies (de Nederlandstalige en de Franstalige) verschillende criteria voor gratie hanteren.

Wiley E Coyote 28 februari 2012 14:17

Citaat:

8O

jong jong jong... als ik jou was zou ik minder zeveren en af en toe eens een geschiedenisboek open doen :roll:

matthias999 28 februari 2012 14:19

Citaat:

Lol??? Boudewijn was toch net zijn broer??:lol:

Xenophon 28 februari 2012 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 6007127)
U hebt blijkbaar ook last van seniliteit.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 6007132)
8O

jong jong jong... als ik jou was zou ik minder zeveren en af en toe eens een geschiedenisboek open doen :roll:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 6007134)
Lol??? Boudewijn was toch net zijn broer??:lol:

Sarcasme meter kapot jongens?

:rofl:

vrijevlaming 28 februari 2012 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6007138)
Sarcasme meter kapot jongens?

:rofl:

geef eens toe: je was abuis. :lol:

Xenophon 28 februari 2012 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6007144)
geef eens toe: je was abuis. :lol:

Neen, en moest je de moeite doen om al mijn posts na te kijken, dan zou je vaststellen dat dit een grap is die ik om de zoveel tijd er tussen smijt.

Met inderdaad iedere keer weer een aantal posters die het grappige er niet van inzien en soms redelijk venijnig worden.

Het moet echter wel gezegd, meestal situeert zich dit in K&K.

manuel 28 februari 2012 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mkb (Bericht 6007082)

Beste,

Gratie wordt verleend, inderdaad door de Koning. Echter, de Koning kan geen handeling stellen zonder ministeriële verantwoordelijkheid.
Het is dus niet de Koning die seniel is, maar eerder dan de bevoegde minister, dus die van Justitie. Voor zover ik mij meen te herinneren, was dit hiervoor de heer Declerck, en is dit nu mevrouw Turtelboom. Maw zij zijn de eindverantwoordelijken. En als ik mij niet vergis zijn dat beiden Vlamingen. Verder is deze notie van gratie opgenomen in de Grondwet, dus beweren dat de Koning 'zich moeit', is er toch wel weer wat over (of getuigt van enige onwetendheid).
Daarmee zeg ik niet dat gratie van deze tijd is en dat het geen tijd is om dit af te schaffen (let wel, gezien het dan om een grondwetswijziging gaat... )
De houding van de politiek en de media is in deze dus alweer eerder hypocriet te noemen : enerzijds doen alsof de Koning alleen en zonder overleg handelt, en daar toch wel zeer verontwaardigd over doen, en anderzijds, voor de media halve waarheden vertellen, en voor de politiek zijn verantwoordelijkheid niet opnemen. Immers, het zijn de politici die wetten maken (dacht ik), niet de Koning.
Trouwens, waarom wordt gewoon niet openbaar gemaakt, wie en wat precies genade krijgt ? Juist, daar zou misschien kunnen uit blijken dat het niet om een communautaire kwestie gaat, maar eerder een sociale of humane kwestie, maar dat past dan weer niet in het plaatje... D�*t eisen zou van politiek moed getuigen : juiste, correcte en pertinente informatie vragen, en daar dan de nodige gevolgen aan geven. Nu wordt er gewoon goedkoop effect nagestreefd.

mkb 28 februari 2012 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manuel (Bericht 6007152)
Gratie wordt verleend, inderdaad door de Koning. Echter, de Koning kan geen handeling stellen zonder ministeriële verantwoordelijkheid. Het is dus niet de Koning die seniel is, maar eerder dan de bevoegde minister, dus die van Justitie. Voor zover ik mij meen te herinneren, was dit hiervoor de heer Declerck, en is dit nu mevrouw Turtelboom. Maw zij zijn de eindverantwoordelijken. En als ik mij niet vergis zijn dat beiden Vlamingen. Verder is deze notie van gratie opgenomen in de Grondwet, dus beweren dat de Koning 'zich moeit', is er toch wel weer wat over.

Bert Bibber is diegene die het initiatief neemt om een door een rechtbank uitgesproken straf kwijt te schelden, dat noem ik 'zich moeien' ja. Of hij de eindverantwoordelijkheid draagt doet niet veel terzake.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be