![]() |
PVDA: twee dokwerkers sterven in Antwerpse haven..
Bij een ongeval bij de firma Abes aan kaai 347 van de Antwerpse havenzijn dinsdagochtend twee havenarbeiders omgekomen.De twee, een vijftiger en een veertiger, werden verpletterd toen een rolstalen buizen aan het rollen ging nadat het schip waarop zij aan hetwerk waren slagzij maakte.
Het is al het tweede dodelijke ongeval in de Antwerpse haven op een maand tijd. Eind januari stierven ook al twee dokwerkers aan kaai 54 nadat zij met een zware bulldozer te pletter waren geslagen in het ruim van een schip. In 2011 vielen er bij arbeidsongevallen in de haven vier dodelijke slachtoffers. PVDA-voorzitter Peter Mertens reageert: “De Partij van de Arbeid biedt aan de familie en vrienden van de verongelukte dokwerkers haar innige deelneming aan. De PVDA vraagt dat deze ongevallen aangegrepen worden om het veiligheidsbeleid aan de haven nog eens grondig tegen het licht te houden. Het is duidelijk dat de job van havenarbeider een gevaarlijk beroep blijft en dat dus alles dient gedaan te worden om arbeidsongevallen te vermijden.” In 2010 gebeurden er nog 1.008 ongevallen met tijdelijke ongeschiktheid en 191 met blijvende ongeschiktheid. (GvA, 4 en 5 februari 2012). Dat zijn er gemiddeld drie per dag. Peter Mertens: “De PVDA is het dan ook niet eens met Paul Valkeniers, voorzitter van de werkgeversfederatie CEPA, die naar aanleiding van dit ongeval stelde dat het met dat veiligheidsbeleid wel goed zit omdat er nog nooit zoveel geïnvesteerd werd in veiligheid aan de haven als de laatste jaren. Acht dodelijke slachtoffers van arbeidsongevallen op amper een jaar tijd vormen het tegenbewijs. Arbeidsongevallen zijn geen fataliteit, ze kunnen vaak vermeden worden. Veilig werken moet op de eerste plaats komen.” Meer info: Peter Mertens, Bron: politics.be |
Citaat:
Aan een paar details wordt hier wel al te snel voorbijgegaan. Ten eerste de omvang van de haven. Dat is niet hetzelfde als één fabriek maar als een hele reeks fabrieken. En dan nog fabrieken waarin een groot deel van de werknemers inderdaad gevaarlijk werk doen. Niet alleen overdag en wanneer het zonnetje schijnt maar ook 's nachts en bij slechte weersomstandigheden. En dan ook nog eens onder tijdsdruk. Bovendien zijn die mensen niet zomaar ongeschoolde arbeiders maar gespecialiseerde vakmensen. Die werken niet met legoblokjes maar met containers en zeer groot en zwaar materiaal. Wij hebben tussen haakjes de beste dokwerkers in heel Europa. Dat hier slechts zo weinig ongevallen gebeuren bij zo een enorme werklast en niveau van gevaarlijkheid is een pluim op de hoed van die mensen! De voorstelling die hier gegeven wordt alsof er een loopje genomen wordt met de veiligheid een belediging aan het adres van de nabestaanden van de slachtoffers. Dit is zelfs geen populisme meer. Dit is platte lijkenpikkerij! Moest ik zelf dokwerker zijn zou ik hier in niet mis te verstane woorden blijk geven van mijn walging! :x |
Merk vooral op dat de roden dit drama weer politiek moeten recupereren.
|
Citaat:
|
Citaat:
Het gaat erom dat de PVDA het nodig vindt zich te profileren. |
Citaat:
Zucht... :lol: En nu lijkenpikkerij als kers op de taart.... |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
In 2010 gebeurden er nog 1.008 ongevallen met tijdelijke ongeschiktheid en 191 met blijvende ongeschiktheid. (GvA, 4 en 5 februari 2012). Dat zijn er gemiddeld drie per dag. Citaat:
|
Citaat:
http://www.pvda.be/home.html Moeten ze nu plots zwijgen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Is het naar jullie smaak nog niet erg genoeg of wat? |
Citaat:
Zijn haring braadt niet meer. En terecht. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be