Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   groene stroomcertificaten als afgeleide produkten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=168255)

kelt 29 februari 2012 06:44

groene stroomcertificaten als afgeleide produkten

...ik bedoel daarmee,"producten" waarmee een handeltje kan gedreven worden dat geen relatie meer heeft met de oorspronkelijke bedoeling of nut....

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=UR3MNJM3

In het artikel wordt uitgelegd hoe men (deze keer Nuon) handig kan gebruikmaken van het feit dat netbeheerders wettelijk verplicht zijn stroomcertificaten te kopen,en hoe handigaards zelfs bij een slechte markt (er zijn veel te veel groene-stroomcertificaten in omloop) een potje kan slaan(ten koste van...uiteindelijk...de gebruiker,wat dacht je :-( )

Teveel groenestroomcertificaten....dan mogen we dus straks een klassieke centrale stilleggen?

niet dus.....het zal eerder door beperkingen in ons verbruik(lees: het verder leegbloeden van onze industriele sector) zijn dat zoiets misschien,eventueel,zal gebeuren.

Iemand al ecologische voordelen ontdekt hiervan?
Financiele voordelen zijn er wel degelijk,voor een kleine,handige,clan....net als met andere "afgeleide financiele producten"....temeer daar de maatschappij als geheel garant staat .....

Dat groene stroom-certificaten verhaal is een nieuw Arcopar verhaal aan het worden overigens.......hopelijk kan men dat snel afbouwen!

Txiki 29 februari 2012 07:56

Compleet afschaffen.

Bolleke Wol 29 februari 2012 09:33

:cheer: bubbels :cheer:

Ik ga een handeltje in securities op politics.be opzetten.

giserke 29 februari 2012 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6008403)
Compleet afschaffen.

Waarom? Betalen voor mijn groenestroom certificaten zult ge. :-)

En 't zijn er 4 op een jaar voor mij. 8-)

Txiki 29 februari 2012 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6008471)
Waarom? Betalen voor mijn groenestroom certificaten zult ge. :-)

En 't zijn er 4 op een jaar voor mij. 8-)

Eigen portemonnee eerst! Dat is uw leuze.

Ik denk er al langer over een Anti-Zonnepanelen Front op te richten dat actief en doelbewust overgaat tot vernieling en beschadiging van zo'n installaties.

Geen medelijden met die individualistische egoïsten die enkel uit zijn op dat geld en in dat opzicht gene zak beter zijn dan eender welke CEO, aandeelhouder of ander soort uitzuiger. Met milieu heeft dat allemaal niks te maken.

giserke 29 februari 2012 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6008493)
Eigen portemonnee eerst! Dat is uw leuze.

Ik denk er al langer over een Anti-Zonnepanelen Front op te richten dat actief en doelbewust overgaat tot vernieling en beschadiging van zo'n installaties.

Geen medelijden met die individualistische egoïsten die enkel uit zijn op dat geld en in dat opzicht gene zak beter zijn dan eender welke CEO, aandeelhouder of ander soort uitzuiger. Met milieu heeft dat allemaal niks te maken.

Neen dat is niet mijn leuze. Maar ik vind het wel fijn dat jij mijn certificaten betaald. Daarvoor ben ik U dankbaar. ;-)
Ik zal jou hiervoor eeuwig herdenken in het hiernamaals.

Txiki 29 februari 2012 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6008534)
Neen dat is niet mijn leuze. Maar ik vind het wel fijn dat jij mijn certificaten betaald. Daarvoor ben ik U dankbaar. ;-)
Ik zal jou hiervoor eeuwig herdenken in het hiernamaals.

Ach, ik weet wel dat je gewoon probeert mij hier wat te treiteren. Ik heb immers geen keuze. En gij maakt slim gebruik van die dwaze regeling. Op zich kan ik je geen ongelijk geven, natuurlijk.

Nu soit, het is mijn vurige hoop dat het niet blijft duren.

Bolleke Wol 29 februari 2012 11:16

Het gaat hier niet om die zonnepanelen eh, maar om de fiscale constructies daarrond.

Eigenlijk ben ik wel voorstander van een decentralisering van de energieproductie.

Txiki 29 februari 2012 11:16

Maar goed, het is hier nog altijd k&k.

Bestaan er geen zonnepanelen in de vorm van een glas bier?

Txiki 29 februari 2012 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6008567)
Het gaat hier niet om die zonnepanelen eh, maar om de fiscale constructies daarrond.

Eigenlijk ben ik wel voorstander van een decentralisering van de energieproductie.

Stuur mij dan een ploeg werklozen, dan kunnen ze beginnen trappen om energie op te wekken. Gratis en voor niks. Want zeg nu zelf: zo'n jobke is een dagelijkse fitness. Bespaart hen ook dat nog eens.

Bolleke Wol 29 februari 2012 11:31

:D
Dat is achteruitgang eh, dat bedoel ik niet.

Interessant boekje dat je zeker eens moet lezen is post-scarcity anarchism van Michael Bookchin.

Liederik 29 februari 2012 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6008568)
Maar goed, het is hier nog altijd k&k.

Bestaan er geen zonnepanelen in de vorm van een glas bier?

Als je wat creatief bent kan je er wel een toog van maken.:-o

Txiki 29 februari 2012 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 6008641)
Als je wat creatief bent kan je er wel een toog van maken.:-o

:!: Dat is nog een gedacht. Een handeltje in afgedankte zonnepanelen :cheer:

Sfax 29 februari 2012 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 6008379)
...ik bedoel daarmee,"producten" waarmee een handeltje kan gedreven worden dat geen relatie meer heeft met de oorspronkelijke bedoeling of nut....

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=UR3MNJM3

In het artikel wordt uitgelegd hoe men (deze keer Nuon) handig kan gebruikmaken van het feit dat netbeheerders wettelijk verplicht zijn stroomcertificaten te kopen,en hoe handigaards zelfs bij een slechte markt (er zijn veel te veel groene-stroomcertificaten in omloop) een potje kan slaan(ten koste van...uiteindelijk...de gebruiker,wat dacht je :-( )

Teveel groenestroomcertificaten....dan mogen we dus straks een klassieke centrale stilleggen?

niet dus.....het zal eerder door beperkingen in ons verbruik(lees: het verder leegbloeden van onze industriele sector) zijn dat zoiets misschien,eventueel,zal gebeuren.

Iemand al ecologische voordelen ontdekt hiervan?
Financiele voordelen zijn er wel degelijk,voor een kleine,handige,clan....net als met andere "afgeleide financiele producten"....temeer daar de maatschappij als geheel garant staat .....

Dat groene stroom-certificaten verhaal is een nieuw Arcopar verhaal aan het worden overigens.......hopelijk kan men dat snel afbouwen!

Sja, daar heeft de overheid zelf om gevraagd toen ze dat hele systeem van certificaten opgestart heeft. Ze zaaien gewoon wat ze zelf geoogst hebben.

Subsidies voor die groene stroom is nergens voor nodig.

Txiki 29 februari 2012 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6008670)
Sja, daar heeft de overheid zelf om gevraagd toen ze dat hele systeem van certificaten opgestart heeft. Ze zaaien gewoon wat ze zelf geoogst hebben.

Subsidies voor die groene stroom is nergens voor nodig.

Eigenlijk is dat nogal dom... Eerst de oogst binnenhalen en die dan weer gaan uitzaaien... Omgekeerd, mja, dat zie'k nog wel zitten. :rofl:

Sfax 29 februari 2012 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6008675)
Eigenlijk is dat nogal dom... Eerst de oogst binnenhalen en die dan weer gaan uitzaaien... Omgekeerd, mja, dat zie'k nog wel zitten. :rofl:

Toch tekenend voor hoe de overheid met budgetten omgaat, niet? :-D

Txiki 29 februari 2012 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6008682)
Toch tekenend voor hoe de overheid met budgetten omgaat, niet? :-D

Die certificatenput is zowat het domste wat de Vlaamse regering heeft uitgevonden. Het stond toch in de sterren geschreven dat dit niet vol te houden zou zijn? Niet te schatten.

kelt 1 maart 2012 17:57

Het grootste deel van de kost komt bij de netbeheerders,en dus bij de klanten te liggen...
De ironische situatie ontstaat, zo,heel geleidelijk aan,dat als de overheid maximumprijzen wil opleggen aan de electriciteitsleveranciers(de federale overheid dan)..de winstmarges afgeknabbeld moeten worden.Dit omdat diegenen die al hebben nog meer moeten krijgen...en ook diegenen die niks hebben..moeten krijgen....(sociaal tarief)

Op deze manier wordt de energiesector geleidelijk aan minder interessant voor grote investeerders...en worden investeringen daarin beperkt tot deze waar er overheidsgeld voor getankt kan worden.....

Dit is exact wat men de "klassieke" energiesector verwijt,met dit verschil dat deze "grijze stroom" sector presteert,24/7,terwijl die alternatieve sector niks noemenswaardigs presteert...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be