![]() |
Postnatale 'abortus'
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=D13MURGA
Citaat:
Het enige wat ik mij nog kan afvragen als een postnatale abortus maatschappelijk aanvaardbaar wordt, is mij afvragen wanneer we bejaarden gaan beginnen doden wanneer ze alleen nog maar een last zijn geworden :roll: Kortom: mag dit ooit aanvaardbaar worden? |
Het lijkt mij ondenkbaar dat hierover op dit moment een maatschappelijke consensus kan over gevormd worden; maar ik vind het wel belangrijk dat de maatschappelijke discussie erover mogelijk is.
|
Citaat:
|
Vanuit een ethische discussie is het standpunt te verdedigen.
Maar inderdaad, een maatschappelijke consensus ga je nooit krijgen. Ikzelf zou het ook niet kunnen trouwens. |
Citaat:
denk aan klassieke genetische defecten waarbij de kleine per definitie geen 2jaar zal leven en alleen maar pijn zal lijden. zo zijn er bij mijn weten een handvol aandoeningen |
Wat wordt de grens tussen post-natale abortus en euthanasie ?
|
Citaat:
Postnatale abortus zou dus moeten beperkt worden in de tijd (bijvoorbeeld 3-6 weken na de geboorte) om het onderscheid te kunnen maken. Net als abortus is het dus "opgelegd". Dit wil wel zeggen dat de wetten wat betreft burgerschap en het individu zullen moeten aangepast worden (bv. geboorteaangifte). |
Citaat:
|
Citaat:
die overigens ook reeds bij post-natale "abortus" of "euthanasie" voorkomt. Puur theoretisch kan men het over "grote ethische principes" hebben, in de praktijk dringen zich dikwijls keuzes op in functie van praktische bezwaren tegen de algemeen heersende ethiek. Ik ben vooral bang voor quasi dwingende "regels" en vanzelfsprekend ook voor willekeur van medici die eventjes beslissen wat er goed is voor ouder en kind. Medisch ingrijpen bij elke levensbeëidiging inclusief abortus moet altijd eerder een uitzondering blijven, een uitzondering die zo weinig mogelijk gereguleerd is : we moeten vertrouwen hebben in de mens zelfs indien hij in uitzonderlijke omstandigheden moeilijke keuzes moet maken. |
Citaat:
|
Waarschijnlijk nog maar eens een poging om het recht om voor abortus te kiezen in vraag te stellen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Down is misschien niet het beste voorbeeld, maar er zullen heus wel ziektes en aandoeningen zijn waarbij een postnatale abortus misschien wel het meest humane was. |
eindelijk een goed idee. Die ouders die de rest van de maatschappij met een steeds groeiend aantal mensen blijven opzadelen mogen nu eindelijk hun verantwoordelijkheid opnemen zoals het hoort.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Indien een kind geboren wordt zonder enige kans op een minimum aan levenskwaliteit vind ik inderdaad dat euthanasie mag.
Maar dit is geen abortus meer ! (bvb een kind dat zowel doof als blind is....) |
Tja, stel dat je een baby met ros haar krijgt en je ziet liever zwart haar.
Een TV waar je niet tevreden van bent breng je toch ook terug? Ik bedoel, je wil toch dat je leven ùqmlkzenfikd$e^kf ne^dlfd;;; Joepie, solden! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be