![]() |
Al die extremisten hebben het maar steeds over vreemde culturen die niet verenigbaar zijn met de Vlaamse cultuur?
Wat mag dat dan wel betekenen Vlaamse cultuur??? Vendelzwaaien? Bierfeesten??? Tegen 200 km/h over de E40??? Varkenspoten in gelei??? Kletskoppen met tatoeages??? De witte van Zigem??? Kabouter Plop of K3??? Wittekerke of de kotmadam??? Steak met friet haha Eddy Wally of Helmut Lotti??? Wereldrecord kotsen??? Suske en Wiske???... en ga zo maar door. Beste Blokkers, laat mij iets weten. |
Citaat:
En wie bent U wel, dat U meent over het recht te mogen beschikken om te bepalen welke standpunten, al dan niet, extremistisch zouden zijn? NB: Ik ben zelfs geen blokker. |
Sorry, geen extremist en nog minder Vlaams Blokker...
Maar toch een reactie. Het gaat niet zozeer over botsingen met de Vlaamse cultuur als wel met de West-Europese "way of life". OK, da's ook een heel abstract gegeven, maar je kan wel zien dat er in het denken, aanvoelen en appreciëren van een aantal maatschappelijke fenomenen fundamentele verschillen bestaan tussen West-Europese en Noord-Afrikaanse / Arabische culturen. Op dit forum zijn die verschillen reeds in het lang en het breed ter sprake gekomen; het zou me echt te ver leiden om hier een bloemlezing samen te stellen... En het is heus niet zo cartoonesk als je het hier afschildert; een bezoekje aan het dichtstbijzijnde migrantenghetto doet je heel goed aanvoelen dat het een botsing is tussen heel verschillende werelden. De enige oplossing bestaat erin om de zich steeds meer in zichzelf kerende migrantenghetto's open te breken en de jeugd te assimileren in onze samenleving. Tegelijk ook een zeer goed gecontroleerd immigratiebeleid op poten te zetten om de oorzaak van de cultuurschok aan te pakken: de carcinogene groei van de geconcentreerde kansarmoede in onze steden. |
Citaat:
niet een opsomming van wat er al dan niet toe behoort. En natuurlijk heb ik het recht om de VB standpunten extremistich te vinden. Maar met welk recht ga jij bepalen wat al dan niet Vlaamse cultuur is. Voor zover Vlaanderen nog bestaat natuurlijk. |
Citaat:
Ik beschouw uw mening dat de Vlaamse bevolking dergelijke vreemde culturele gebruiken, onder het mom van de verdraagzame multiculturele samenleving, allemaal maar moet blijven tollereren, dan ook als een zeer gevaarlijk en extremistisch (s)links gedachtegoed. |
Vlaamse cultuur ziet ge als ge in het buitenland musea, kerken of monumenten bezoekt. Daar komt ge overal scheppingen van Vlaamse kunstenaars tegen, is ook zo vermeld in de toeristische gidsen. In deze gidsen komt ge de naam België of Wallonie heel weinig tegen.
|
Citaat:
Het is niet eenvoudig een definiëring ervan in een notedop te geven, net zomin dat gemakkelijk is voor bij voorbeeld de Marokkaanse cultuur, of de cultuur van de Lappen, de Letten, etc. Ik denk dat u instinctmatig weet - zonder dat er ellenlange definieringen bij te pas komen - wat Vlaamse cultuur is en wat niet. Vlaamse cultuur, dat is de grootste gemene deler van uw Vlaamse 'way of life' en die van de 6 miljoen andere Vlamingen. |
Citaat:
Dus nogmaals de vraag : Wat is dat de Vlaamse cultuur??? |
Citaat:
|
Citaat:
Wat doet een europeaan wanneer hij in, pakweg Rabat of Damascus een woning moet gaan zoeken wanneer hij daar een tijdje moet gaan werken? Hij gaat op zoek naar de "europese of ex-pat"-wijk in de stad omdat hij zich daar omringd weet met mensen die tot z'n eigen cultuursfeer behoren. Mensen met wie hij meer affiniteit voelt dan met de lokale bevolking. Het is een kwestie van aanvoelen, en niet van rascisme of xenofobie. Het omgekeerde gebeurt ook wanneer mensen uit de arabische cultuur hier aanbelanden; zij voelen zich ook gedesoriënteerd. Jouw visie op assimilatie is verkrampt... Assimilatie is een heel natuurlijk fenomeen dat zich over een periode van twee of drie generaties voltrekt. Het wil niet zeggen dat mensen hun "roots" overboord gooien en dat vreemde culturen compleet verdwijnen; het wil wel zeggen dat mensen ervoor kiezen om niet in het conflictmodel van de verkrampt multiculturele maatschappij te stappen. Want "multi-cultuur" draagt in zich het "wij-zij' -denken; draagt in zich een kwalijke distinctie die zich vooral uit wanneer het economisch minder gaat, wanneer de kansarmoede zich gaat manifesteren binnen culturele minderheden. Assimilatie betekent ook dat de Europese cultuur bepaalde waardevolle elementen uit andere culturen zal overnemen, en andere elementen zal negeren. Natuurlijke evolutie gericht op verrijking en niet op verzwakking en conflict. Ik zie niet in wat daar "extreem-rechts" aan is. Citaat:
Ik heb zo het vermoeden dat jij niet echt zit te wachten op een antwoord op jouw vraag als wel op de bevestiging van jouw bekrompen opvattingen over multiculturaliteit en samenlevingsproblematiek. |
Citaat:
Het gaat niet om het claimen van superioriteit beste. Het gaat om het beschermen van eigen Vlaamse identiteit precies in die getthowijken en –gemeenten waar die Vlaamse identiteit verdreven werd door de buitenproportionele kolonisatie door allochtonen. En ‘beschermen’, daar is niets mis mee. Net zoals er niets mis is met het feit dat je je eigen cultuur prefereert boven een andere. Dat is een kwestie van keuze. Een keuze die ook enige consekwentheid vereist : wie zijn cultuur prefereert migreert niet, en doet hij het wel, dan moet hij minstens een inspanning doen om interesse op te brengen voor de gastcultuur en ze te respecteren. En jouw stelling over assimilatie zit er totaal naast. Er wordt van de Marokkaan niet gevraagd dat hij assimileert met de Belg. Marokkanen doen in Marokko gerust wat ze willen doen. Er is geen kat die hun cultuur daar in Marokko om zeep wil helpen. Er wordt wel van de Marokkaanse allochtoon die zijn leven in België opbouwt verwacht dat hij respect opbrengt voor de onze normen en waarden. De beste manier is assimileren. De realiteit wijst uit dat diegene die dat niet doet zichzelf marginaliseert. Wie je volwaardig deel uitmaken van een maatschappij en erdoor gerespecteerd worden, dan kan je niet anders dan te ‘conformeren’ naar de gebruiken, gewoontes en principes van die maatschappij. Wie dat niet doet isoleert zichzelf en marginaliseert zichzelf op termijn. Het beste voorbeeld zijn de Magrebijnen. In tegenstelling tot andere allochtonen (Grieken, Italianen, Spanjaarden, ..) slagen ze er niet in zich in te passen in hun nieuwe leefomgeving (waar ook in Europa) en marginaliseren ze zichzelf. M.i. heeft dat alles te maken met hun religieuze slaafsheid. Die religieuse slaafsheid is men in het Westen al lang ontgroeid. Wil je je persé niet assimileren, dan keer je best terug naar je ‘thuiscultuur’ in je moederland. Hoe je het ook draait of keert de migrant gaat na verloop van generaties ‘op’ in de nieuwe omgeving. Dat is assimilatie. Opmerkelijk is dat dat bij de magrebijnse cultuur zeeeeeeeeeeer lang duurt, enkele generaties, terwijl dat bij andere geëmigreerde volkeren een kwestie van 1, hooguit 2 generaties duurde. Toch wel opmerkelijk dat de meest cultureel/religieus-honkvaste aller volkeren – de Magrebijnen – de mond vol hebben van multicultuur. Hun argwaan en weerzin tegenover elke cultuur die de hunne niet is (inclusief de gastcultuur), maakt dat ze eigenlijk niet te veel de les moeten spellen over multiculturaliteit. |
Citaat:
Erg benieuwd welk forumlid me de gelijkenissen tussen pakweg Spanjaarden, Noren en Belgen gaat uitleggen... Cultuurverschillen stellen bijzonder weinig voor in vgl met de economische status. Verschillen binnen een volksgroep zijn groter dan verschillen tussen volksgroepen. Zo zie ik het. En aangezien onze hele economie gericht is op het instandhouden van de consumptie-maatschappij, geloof ik dat de 'eigenheid' van de allochtonen al gauw (max nog 1 generatie) zal verwateren. |
Citaat:
Betwijfelen of er zoiets bestaat als Vlaamse cultuur en anderzijds spreken over een multiculturele samenleving, dat wringt. Stel dat ik het met je eens ben dat Vlaanderen (België/Europa) een multiculturele samenleving is, dan benieuwt het me zeer om te weten welke culturen er volgens jou in deze samenleving aanwezig zijn. |
de Westerse beschaving is de hoogste vorm van beschaving die ooit door de mens is voortgebracht.
andere culturen zagen zich dan ook voor keuze: het Westen volgen of achterlijk blijven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En extreem??? Sinds wanneer is het extreem om eisen te stellen aan iedereen die zomaar jouw huis in wil? Hoeveel allahtonen woner er eigenlijk in jouw huis of laat je die "culturele verrijking" liever aan je medeburgers over? |
Citaat:
Ik had het over "kansarmoede binnen culturele meerderheden" of zijn de vlamingen nu in de minderheid. En ik zit wel daadwerkelijk te wachten op een antwoord, men heeft het hier verder in deze topic weerom over vlaamse cultuur. Dat men mij hier is een definitie van geeft, en niet in vage termen als thuisvoelen of way of life. Assimilatie betekent ook dat de Europese cultuur bepaalde waardevolle elementen uit andere culturen zal overnemen, en andere elementen zal negeren : Inderdaad , ieder individu kan deze stelling naar eigen persoonlijke overtuiging toepassen, maar vanaf het moment dat groeperingen hier algemene regels gaat opplakken hebben we te maken met uiterst rechts gedachtengoed. En dat is wat gebeurd, het blok brild maar, en jullie brullen lustig mee. lang leve plopsaland!!! Er is daar nog plaats voor u en uw rechtse rakkers. Het enige wat u bewijst is dat u nooit verder dan Benidorm bent gekomen. |
@Godo
Wat een geroep en geschreeuw dat u daar voortbrengt. Welk een sloganesk gedoe. Is het zo moeilijk om één van uw ideetjes te onderbouwen en rustig te beargumenteren i.p.v. conclusies te trekken op basis van een halve zin die u meent (verkeerd) te hebben verstaan? Leest u en begrijpt u wel vooraleer u een wederwoord neerschrijft? Het christendom heeft in het Westen een essentiële rol gespeeld. Niet altijd even mooi, niet altijd even "zuiver op de graat"... maar wel essentieel. Als je de moeite zou doen om er eens een historische atlas bij te nemen, dan zou het snel duidelijk worden waar de verschillende kruisbestuivingen op staatkundig, cultureel-artistiek, religieus, ideologisch, filosofisch,... vlak liggen binnen Europa. Dit West-Europa is inderdaad multi-cultureel, maar heeft zich over een periode van meer dan 1.500 jaar binnen al die domeinen ontwikkeld tot een culturele entiteit. Dat is verlopen via assimilatieprocessen, soms via pijnlijke etnische conflicten (burgeroorlogen) en ook via regelrechte oorlogsvoering... Om uiteindelijk te komen tot een model dat ons nu iets meer dan een halve eeuw heeft doen uitgroeien tot de meest welvarende regio ter wereld (by any standard !). Dat laatste houdt geen waardeoordeel in betreffende onze culturele eigenheid, maar bevestigt wel onze verbondenheid doorheen de geschiedenis. En wil u duidelijke culturele indices? Kijk naar onze gemeenschappelijke evoluties in de kunstgeschiedenis; Europa draagt er overal de sporen van in de architectuur gaande van romaanse over gotische naar klassieke bouwstijlen; in de beeldende kunsten, in de muziek, in de filosofie... Uiteraard met plaatselijke varianten, maar vooral met talloze kruisbestuivingen waaruit uiteindelijk een grootst gemene deler naar voren komt. Het verschil voel je meteen wanneer je Europa verlaat en terecht komt in de arabische cultuur of in de culturen van het verre oosten. Mensen dénken daar anders, hebben vaak een heel ander gevoel van esthetiek, hebben heel andere prioriteiten in hun leven, reageren vaak op een manier die onvoorspelbaar is voor de gemiddelde europeaan... Opnieuw, zonder het één superieur te achten aan het ander. Multiculturaliteit gezien als een naast elkaar bestaan van fundamenteel verschillende wereldvisies, achtergronden (ook historisch gegroeid), denkwijzen,... is een tijdbom. Het creëert breuklijnen in een samenleving die uiteindelijk uitgroeien tot conflicthaarden. Op kleine schaal vinden we die hier momenteel terug in onze grootsteden; en het zorgt voor marginalisering en kansarmoede... uiteindelijk uitmondend in conflict. Ik hoor jou hier enkel bekritiseren zonder ook maar iets in de plaats te stellen. Zonder ook maar één enkele goed doordachte these te presenteren. Je voert aan dat ik mezelf tegenspreek, maar toont dit nergens aan. Gooien met labeltjes als "extreem rechts" is makkelijk, het invullen is al heel wat minder makkelijk, is het niet Godo? Oh, en ik heb zo een flauw vermoeden dat ik misschien reeds iets meer van de wereld gezien heb dan jij... Dus laat dat vooroordeel ook maar al vallen, het getuigt enkel van een oogkleppenmentaliteit die je zo graag op anderen projecteert, mij beste. |
Het is hier al 100 x gezegd en geschreven. De basispeilers van elke beschaving zijn integriteit van de persoon en van de eigendom en de gelijkheid van seksen.
Een cultuur die dat niet eert, is zonder twijfel een cultuur, zoals die van de Neanderthaler dat ook was, maar in geen geval een beschaving. Dat is het onderscheid. Als ik zie met welk entoesiasme islamieten zich aan koppensnellerij begeven, kan men nog moeilijk van beschaving spreken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be