Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nva gelooft niet meer in staatshervormingen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=168408)

matthias999 3 maart 2012 18:52

Nva gelooft niet meer in staatshervormingen.

http://www.n-va.be/citaten/2014-gaan...confederalisme

Citaat:

"Ik geloof niet meer in een klassieke staatshervorming. We komen telkens uit bij het tegenstelde van wat we willen. Met de verkiezingen van 2014 gaan wij voluit voor confederalisme." [/b]Dat zegt Bart De Wever in een interview in Gazet van Antwerpen/Belang van Limburg. Hieronder vindt u een kort uittreksel.

"2014 wordt hét moment. Mag Di Rupo voortdoen of niet? Dat wordt de inzet van de verkiezingen. Halen de status-quo-krachten het? Of kiezen ze voor ons? De kiezer zal beslissen. Wanneer de N-VA sterker wordt is het aan mij. Dan leg ik het confederalisme op tafel. De andere Vlaamse partijen zullen dan hun strategie moeten aanpassen en mij moeten volgen. De Franstaligen beseffen dat zeer goed. Ze schreeuwen moord en brand tegen de N-VA, maar ondertussen zijn ze wel volop met Plan B bezig. Ze weten dat het in 2014 erop of eronder is en bereiden zich mentaal voor op de splitsing." (…)

"Ik geloof niet meer in een klassieke staatshervorming. We komen telkens bij het tegengestelde uit van wij willen. Wat waren nu de uitgangspunten deze keer? De deelstaten moeten meer geresponsabiliseerd worden. Professor André Decoster, opgevoerd door Groen nota bene, zegt dat de responsabilisering zal dálen. Er moest fiscale autonomie komen. Resultaat? De dotaties worden vervangen door opcentiemen. De transfers moesten verminderen. Wat blijkt? Ze zullen nog eens met 2 miljard euro omhoog gaan! En de bevoegdheden die overkomen? Gaan we daarmee het verschil maken? En al die samenwerkingsakkoorden die nog gesloten moeten worden, dat is 27 keer de ellende van de Plantentuin van Meise. Er moet een Copernicaanse Omwenteling naar een confederaal systeem komen. Dat is geen revolutie want daar is perfect een consensus rond te vinden."
Dit is de kern van een NOG grotere impasse dan die van 2010-2011, indien nva in 2014 een grote overwinning boekt. Geen enkele franstalige partij wil iets van een confederatie weten. Cd&V en Open Vld zagen ook wel iets in een confederatie, maar hebben dat idee allang laten varen voor in te stemmen met een zéér slechte staatshervorming in ruil voor de postjes.

Nu zal Di Rupoke nogal zweten nu het scenario van een grote nva-overwinning op gemeentelijk vlak bijna onvermijdelijk is geworden.

Nyquist 3 maart 2012 19:06

Eindelijk.

Illuminatus 3 maart 2012 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 6013545)
http://www.n-va.be/citaten/2014-gaan...confederalisme

Dit is de kern van een NOG grotere impasse dan die van 2010-2011, indien nva in 2014 een grote overwinning boekt. Geen enkele franstalige partij wil iets van een confederatie weten. Cd&V en Open Vld zagen ook wel iets in een confederatie, maar hebben dat idee allang laten varen voor in te stemmen met een zéér slechte staatshervorming in ruil voor de postjes.

Nu zal Di Rupoke nogal zweten nu het scenario van een grote nva-overwinning op gemeentelijk vlak bijna onvermijdelijk is geworden.

Slim van onze Bart, héél slim : hij geeft Di Rupo en al zijn medestanders (vakbonden, Het Hof etc.) de pap in de mond!:roll:

Die hebben nu nog zo'n 2 jaar (een eeuwigheid in de politiek) de tijd om alles in stelling te brengen tegen Bart's plannen....:twisted:

De faciliteiten voor Franstaligen zullen nu in snelhardend beton gegoten worden, het lobbyen in Parijs zal nu nog intenser worden en dankzij de 'briljante' zet om een handvol ex-blokkers op te nemen zal het cordon sanitair nu nog vlugger toegepast worden...:lol:

matthias999 3 maart 2012 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Illuminatus (Bericht 6013584)
Slim van onze Bart, héél slim : hij geeft Di Rupo en al zijn medestanders (vakbonden, Het Hof etc.) de pap in de mond!:roll:

Die hebben nu nog zo'n 2 jaar (een eeuwigheid in de politiek) de tijd om alles in stelling te brengen tegen Bart's plannen....:twisted:

De faciliteiten voor Franstaligen zullen nu in snelhardend beton gegoten worden, het lobbyen in Parijs zal nu nog intenser worden en dankzij de 'briljante' zet om een handvol ex-blokkers op te nemen zal het cordon sanitair nu nog vlugger toegepast worden...:lol:

http://www.youtube.com/watch?v=qyp0N...eature=mh_lolz

Henri1 3 maart 2012 19:22

Citaat:

Torpederen.
Het is sowieso moeilijk om ernaast te schieten.

De schoofzak 3 maart 2012 19:24

Citaat:

Precies of een concurrerende politieke partij daartoe weinig of veel pap in de mond moet krijgen.
Op de eerste ministerraad van de non-regering-zonder-Vlaamse-meerderheid zei Di Rupo het al duidelijk: er is maar één doel, en dat is de nva bestrijden.

Nu mijn mening over de zaak zelf:
als lid van de nva stond ik op communautair vlak reeds aan de harde kant. Deze nieuwe stellingname verheugt me dus zeer bijzonder.

Ik zal nog een tandje bijsteken om te helpen waar ik kan, om de partij in oktober een knalfeestje te kunnen laten vieren !!

Henri1 3 maart 2012 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6013597)
Precies of een concurrerende politieke partij daartoe weinig of veel pap in de mond moet krijgen.
Op de eerste ministerraad van de non-regering-zonder-Vlaamse-meerderheid zei Di Rupo het al duidelijk: er is maar één doel, en dat is de nva bestrijden.

Nu mijn mening over de zaak zelf:
als lid van de nva stond ik op communautair vlak reeds aan de harde kant. Deze nieuwe stellingname verheugt me dus zeer bijzonder.

Ik zal nog een tandje bijsteken om te helpen waar ik kan, om de partij in oktober een knalfeestje te kunnen laten vieren !!

Zal dat weer een select groepje van de happy few zijn of gaat N-VA ditmaal alle sympathisanten welkom heten ?

Bokkenreyder 3 maart 2012 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6013603)
Zal dat weer een select groepje van de happy few zijn of gaat N-VA ditmaal alle sympathisanten welkom heten ?

Tja, Rikske, pikt het zo dat de traditio's nog nauwelijks een zaal half vol krijgen in Vlaanderen??? :rofl:

Henri1 3 maart 2012 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 6013614)
Tja, Rikske, pikt het zo dat de traditio's nog nauwelijks een zaal half vol krijgen in Vlaanderen??? :rofl:

Wat kunnen partijen mij interesseren ?

Dat boeit me helemaal niet.

Dirk A 3 maart 2012 19:34

Citaat:

Er zal te weinig vlees zijn op de barbecue. Voilá , uw dag is weer gemaakt 8-)

Henri1 3 maart 2012 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A (Bericht 6013621)
Er zal te weinig vlees zijn op de barbecue. Voilá , uw dag is weer gemaakt 8-)

Tragische Bart staat op dieet ?

De schoofzak 3 maart 2012 19:37

Citaat:

Hoeveel "happy few" hadden op de nva gestemd op 13 juni ?

De schoofzak 3 maart 2012 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6013622)
Tragische Bart staat op dieet ?

Yep ! En Di Rupo kan hem er dik in maken.

wat een niveua van inhoudelijke discussie kunnen wij voeren hé zeg ...

Henri1 3 maart 2012 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6013626)
Hoeveel "happy few" hadden op de nva gestemd op 13 juni ?

U weet best wat ik bedoel.

U herinnert zich wel de vorige N-VA BBQ nietwaar ?

fonne 3 maart 2012 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6013634)
U weet best wat ik bedoel.

U herinnert zich wel de vorige N-VA BBQ nietwaar ?

De volgende is op de wei van Werchter:twisted: Dan worden de klassieke partijen finaal aan het spit geregen in de grootste BBQ ter wereld.

Henri1 3 maart 2012 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6013637)
De volgende is op de wei van Werchter:twisted: Dan worden de klassieke partijen finaal aan het spit geregen in de grootste BBQ ter wereld.

Kijk maar uit dat je geen indigestie krijgt, of erger nog de diarree....

Bokkenreyder 3 maart 2012 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6013637)

En belgicistjes van Vlaamse herkomst zijn het voorgerecht! Brokjes op een zacht vuur geroosterde Henri 1 overgoten met een jus getrokken van Illuminatus en op een bedje van fricassée van de beste stukjes van Het Oosten/system omhuld door carpaccio van Pietje. ;-)

ViveLaBelgique 3 maart 2012 20:21

De N-VA mag niet op de "kracht van de verandering" laten wachten tot 2014 en zo in de kaarten spelen van het statusquo.

Hun vorige campagne was niet "In 2014 durven veranderen" maar "Nu ( 2010) durven veranderen".

Nyquist 3 maart 2012 20:24

Ik vraag mij af wat de traditionele partijen daartegen in gaan brengen. "Geen confederalisme! Vorige keer was maar om te lachen!"

Dirk A 3 maart 2012 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6013698)
De N-VA mag niet op de "kracht van de verandering" laten wachten tot 2014 en zo in de kaarten spelen van het statusquo.

Hun vorige campagne was niet "In 2014 durven veranderen" maar "Nu ( 2010) durven veranderen".

Goed. Kan jij even bellen met Elio Di Rupo, met dit idee. :rofl:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be