Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Wie wint de Franse presidentsverkiezingen in 2012? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=168726)

Antoon 13 maart 2012 12:10

Wie wint de Franse presidentsverkiezingen in 2012?

Wie wint volgens u de Franse presidentsverkiezingen in 2012? Take 1

Alle kandidaten van de eerste ronde staan op deze eerste peiling, hoewel de grote kanshebbers uiteraard Nicolas Sarkozy en François Hollande zijn en er bovendien een aantal misschien zelfs de 500 nodige handtekeningen om deel te nemen, niet binnenhalen. Maar er zijn in het verleden ook al verrassingen geweest...

Om meer te weten over de kandidaten kan u terecht op Candidats �* l'élection présidentielle française de 2012

De eerste ronde gaat door op 22 april 2012, de tweede ronde (tussen de twee winnaars van de eerste ronde) gebeurt op 6 mei 2012. Deze peiling loopt dus tot 22 april.

Voor alle duidelijkheid: de vraag gaat over wie u denkt de verkiezingen zal winnen, niet wie u hoopt.

vlijmscherp 13 maart 2012 12:24

moeilijk hoor, de vraag zal zijn wat Le Pen gaat doen in de eerste ronde en waar die haar stemmen naar toe gaan. Ik gok op Sarkozy.

Antoon 13 maart 2012 12:49

Op dit moment is Sarkozy met een serieuze inhaalbeweging bezig. Maar hij heeft nog 9% in te halen, niet weinig.

vlijmscherp 13 maart 2012 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 6027757)
Op dit moment is Sarkozy met een serieuze inhaalbeweging bezig. Maar hij heeft nog 9% in te halen, niet weinig.

ja ok, maar wat gaan de kiezers van Le Pen in de 2e ronde doen?

Wiley E Coyote 13 maart 2012 13:39

Het zal volgens mij geen blowout worden en toch nog redelijk nipt zijn, maar ik denk dat Sarkozy het in de tweede ronde niet gaat halen van Hollande en daardoor de eerste Franse President sinds Giscard d'Estaing zal zijn die niet herkozen zal worden. De inhaalbeweging van Sarko lijkt me enkel tijdelijk te zijn en gedreven door een paar van zijn uitspraken waardoor hij stemmen wint/consolideert op rechts. Hij loopt echter het risico daardoor mensen uit het centrum te vervreemden. Ik denk dat in de tweede ronde Hollande wint met 51 tegen 48%.

Wiley E Coyote 13 maart 2012 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6027775)

Thuisblijven of voor Sarkozy stemmen, alleszins niet op Hollande stemmen.

Pietje 13 maart 2012 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 6027819)
Thuisblijven of voor Sarkozy stemmen, alleszins niet op Hollande stemmen.

Extreem rechts die voor een Jood (Sarkozy) gaan stemmen ????

Antoon 13 maart 2012 14:57

De huidige peilingen geven voor het eerst een voorsprong voor Sarkozy in de eerste ronde. In oktober lag hij nog 10 punten achter Hollande (25% tegen 35%), vandaag zou in de eerste ronde Sarkozy 28,5% halen tegenover 27% voor Hollande.

In de tweede ronde zou volgens de huidige peiling Hollande 54% halen tegenover 45% voor Sarkozy. Maar ook hier, ondanks het groot verschil, is er een inhaalbeweging aan de gang. De vraag zal zijn of er nog tijd genoeg overblijft.

De andere kandidaten met interessant cijfers in de eerste ronde:

Marine Le Pen : 16% (-1)
François Bayrou : 13% (+0.5)
Jean-Luc Mélanchon : 10% (+1.5%)

De stemmen van Mélanchon gaan voor het overgrote deel naar Hollande, die van Bayrou en Le Pen zijn verdeeld onder Sarkozy, Hollande en blanco-stemmers (of thuisblijvers).

Wiley E Coyote 13 maart 2012 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 6027827)

Langs vaderskant stamt hij af van de katholieke Hongaarse aristocratie. Het is zijn moeder die halfjoods was (haar vader was van oorsprong Joods en bejkeerde zich tot het katholicisme toen hij trouwde met haar moeder die katholiek was). Zodat Sarko in het beste geval slechts een kwart joods bloed heeft, en indien je de bekering van zijn grootvader aanvaard, zelfs geen enkele joods grootouder had.

Wiley E Coyote 13 maart 2012 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 6027939)
De andere kandidaten met interessant cijfers in de eerste ronde:

Marine Le Pen : 16% (-1)
François Bayrou : 13% (+0.5)
Jean-Luc Mélanchon : 10% (+1.5%)

De stemmen van Mélanchon gaan voor het overgrote deel naar Hollande, die van Bayrou en Le Pen zijn verdeeld onder Sarkozy, Hollande en blanco-stemmers (of thuisblijvers).

Bayrou vond in 2007- toen hij ook kandidaat was en in de eerste ronde 18% haalde en hij officieel geen kandidaat steunde in de tweede ronde - Sarkozy de meest slechte keuze in de keuze tussen Sarko en Sego. Ik betwijfel dat hij 5 jaar later van gedachte veranderd is.

Vergeet ook niet, de ecologisten hebben ook een eigen kandidate die 2,5%-3% in de peilingen haalt: die stemmen gaan ook ongetwijfeld naar Hollande in een tweede ronde. In een dichte verkieziging - wat ik toch verwacht - kan dit ook nog zijn effect hebben.

Antoon 14 maart 2012 00:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 6027977)
Bayrou vond in 2007- toen hij ook kandidaat was en in de eerste ronde 18% haalde en hij officieel geen kandidaat steunde in de tweede ronde - Sarkozy de meest slechte keuze in de keuze tussen Sarko en Sego. Ik betwijfel dat hij 5 jaar later van gedachte veranderd is.

Kan wel zijn, maar u moet de invloed van een kandidaat op zijn kiezers niet overschatten. Het is niet omdat Bayrou zoiets zegt dat zijn kiezers automatisch op Hollande gaan stemmen. Van de kiezers van Bayrou in 2007 heeft in de tweede ronde uiteindelijk 47 procent op Sarkozy gestemd, 45 procent op Segolene Royale en 8 procent is thuis gebleven.

In 2012 evolueert de kiesintentie voor de 2de ronde snel bij de kiezers van Bayrou:
Begin februari: in de tweede ronde zou 60 procent op Hollande stemmen, 19 procent op Sarkozy en 21 procent zou thuis blijven.
Eind februari: 52 op Hollande, 30 op Sarkozy, 18 blijft thuis.
Midden maart: 37 op Hollande, 32 Sarkozy, 30 thuis.

De situatie verandert dus snel.

Citaat:

Vergeet ook niet, de ecologisten hebben ook een eigen kandidate die 2,5%-3% in de peilingen haalt: die stemmen gaan ook ongetwijfeld naar Hollande in een tweede ronde. In een dichte verkieziging - wat ik toch verwacht - kan dit ook nog zijn effect hebben.
Absoluut. Maar dus niets is gespeeld.

bron: http://www.csa.eu/multimedia/data/so...ois-bayrou.pdf

Antoon 14 maart 2012 14:51

Marine Le Pen heeft haar 500 handtekeningen, de Villepin is nog op zoek...

Wiley E Coyote 14 maart 2012 15:00

Ik denk persoonlijk dat wat Le Pen betreft er ook wat show van haar kant was betreffende het niet vinden van handtekeningen... anyway... voor Sarko is het feit dat le pen meedoet minder goed nieuws...

Antoon 14 maart 2012 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 6029681)
... voor Sarko is het feit dat le pen meedoet minder goed nieuws...

Maal niet zoveel uit. Hij haalt de tweede ronde.

Wiley E Coyote 14 maart 2012 19:01

Neen maar het creeert wel een sfeerbeeld: Sarko die 28 percent haalt om in de tweede rondete raken of Sarko die 22 percent haalt is een verschil in perceptie en sterkte.

lombas 14 maart 2012 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 6027827)

Ik denk dat als je zelfs de Nürnbergwetten zou doorstaan, je wel kunt constateren dat je effectief geen jood bent.

lombas 14 maart 2012 21:38

Even een gokje wagen:

1° ronde ---
Hollande 32%
Sarkozy 28%
Le Pen 19%
Bayrou 9%

2° ronde ---
Hollande 57%
Sarkozy 41%

Antoon 14 maart 2012 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 6029990)
Neen maar het creeert wel een sfeerbeeld: Sarko die 28 percent haalt om in de tweede rondete raken of Sarko die 22 percent haalt is een verschil in perceptie en sterkte.

Dat is inderdaad zo.

Everytime 14 maart 2012 23:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 6027692)
Wie wint volgens u de Franse presidentsverkiezingen in 2012? Take 1

Alle kandidaten van de eerste ronde staan op deze eerste peiling, hoewel de grote kanshebbers uiteraard Nicolas Sarkozy en François Hollande zijn en er bovendien een aantal misschien zelfs de 500 nodige handtekeningen om deel te nemen, niet binnenhalen. Maar er zijn in het verleden ook al verrassingen geweest...

Om meer te weten over de kandidaten kan u terecht op Candidats �* l'élection présidentielle française de 2012

De eerste ronde gaat door op 22 april 2012, de tweede ronde (tussen de twee winnaars van de eerste ronde) gebeurt op 6 mei 2012. Deze peiling loopt dus tot 22 april.

Voor alle duidelijkheid: de vraag gaat over wie u denkt de verkiezingen zal winnen, niet wie u hoopt.

François Hollande! Alle peilingen gaan in die richting!

Everytime 14 maart 2012 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6027775)

Oftewel niet gaan stemmen oftewel voor Sarkozy stemmen maar ik gok vooral op de eerste.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be