![]() |
Deze keer 28 busdoden, waarvan 22 kinderen
Hoelang (xx-doden :cry: ) gaat het nog duren vooraleer Be het voorbeeld neemt aan andere landen zoals Duitsland-2004 en Nederland-2006, en tenminste bekkengordels in hun (reis)bussen verplicht maakt, en het aangordelen natuurlijk ook.
Citaat:
Beide chauffeurs zijn dood, (frontaal tegen tunnelpijler), de kinderen zijn zéér wslk niet aangegordeld geweest. Daardoor zijn het losse en zéér zware "projectielen" die door de bus vliegen en (dodelijk) botsen. In Belgische bussen bestaat - nog altijd - geen gordelplicht, en zijn daardoor ook geen (bekken) gordels aanwezig. Behalve op de voorzetels neem ik aan.. De verplichte gordeldracht in Belgische* reisbussen zal weer in het nieuws komen. En als deze keer de EU-richtlijn niet ingevoerd wordt... :oops: * ook in de 5 andere landen [4] die een uitzondering op de EU-richtlijn van 2006 aangevraagd hebben en die richtlijn niet omgezet heeft in nationale wetten. Of al die andere 12 landen het ondertussen gedaan hebben weet ik niet, maar volgens mij hebben 9 landen (D, NL... die niet in de richtlijn opgesomd zijn) het al eerder uitgevoerd in hun wetten. Citaat:
Nederland heeft de EU-directive in 2006 in wet gegoten en past het vanaf 9 mei 2006 toe: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
In de belgische bussen bestaat wel een gordelplicht.
BTW waarom moeten hier drie draden over opgestart worden? |
Citaat:
Is dat ondertussen dan al ingevoerd hier ? Kunt ge me de bron geven vanaf wanneer er een gordelplicht bestaat in Belgische reisbussen. En geef me er ook maar het bouwjaar van de reisbus bij vanaf wanneer de verplichte inbouw van gordels geldt. Die reisbus was quasi nieuw en had idd veiligheidsgordels, maar nu het dragen nog... :cry: Citaat:
|
Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...ST16052001_027 |
Citaat:
En in mijnen tijd zaten wij met 3 man op een bankje voor twee en de chauffeur was zo een oude leraar die zijn rijbewijs nog is gaan halen op het gemeentehuis. Toch vond ik reizen met een autobus altijd heel leuk. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
http://www.steunpuntmowverkeersveili.../store/133.pdf En dit is de EU-richtlijn die het bevestigt, Belgie zou daar wel uitzonderingen op gevraagd hebben, nu nog vinden welke; dat zal wel over openbaar vervoer in bepaalde omstandigheden gaan. Citaat:
Oude reisbustypes waarvan de nieuwste vanaf 20 oktober 2007 niet meer in prodctie waren vallen niet onder die gordelmontage-plicht. Dus het kan goed zijn dat reisbussen vanaf pakweg 7-8 jaar oud en ouder geen gordels hebben. Enkel van nieuwe type-reisbussen - ingeschreven na 20 okt 2006 - zijn we zeker. |
De laatste keer dat ik gaan skien ben met de skibus was in 2008 denk ik en toen vroeg de chauffeur toch elke keer om onze gordel aan te doen en dat werd ook gedaan. Het is dus toch al een tijdje in voege.
|
Citaat:
Blijkbaar Europees vanaf 9 mei 2006 voor de meeste landen, sommige zoals D (2004) hadden het al eerder. Oostenrijk mss ook al in 2004. |
Citaat:
(uiteraard tellen *EU-richtlijnen niet in CH...) |
Citaat:
|
Citaat:
Dus in Zwitserland geld hetzelfde als overal elders in Europa. Vanaf een bepaalde datum zijn alle nieuwe bussen met gordels uitgerust, en vanaf 2006 moeten in bussen waar gordels aanwezig zijn die gedragen worden. Wat wel specifiek Zwitsers schijnt te zijn, is dat de chauffeur persoonlijk verantwoordelijk is om er voor te zorgen dat de gordel gedragen wordt als het om kinderen gaat. |
Citaat:
|
Gordels baten niet meer wanneer je aan 110 km/u frontaal tegen een betonnen wand botst.
|
Citaat:
Maar hoe dat er in de praktijk eruitziet als bvb scholieren foert zeggen ? In Belgie is de ´gordelopvoeding´ namelijk niet fameus en bij de slechtste in Europa, # CH stond in 2006 (ook maar) in de middenmoot (ik had beter verwacht). Zo de ouders zo de kinderen... Citaat:
http://europa.eu/rapid/pressReleases...guiLanguage=en |
Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...58885#photoset Maar die bus botst enkel vooraan *frontaal tegen die haakse :? betonnen wand* , op de 36 foto´s van de Standaard kan je zien dat ze vooraan... een 4-5 rijen zetels diep héél weinig kans maakten, maar de kinderen die in het 2/3 deel achteraan aangegordeld zaten hadden zeker een grote overlevingskans, er zijn tenslotte een hele hoop die het overleefd hebben door -gelukkig- tussen de zetel heen en weer opgevangen geweest te zijn. |
Citaat:
Die zei dat alle stoelen loskwamen. Waar sta je dan met je gordel? Hier: http://www.hln.be/hln/nl/13266/Buson...ons-heen.dhtml "Ik voelde een harde knal. Daarna werd alles donker. Alle zetels raakten door de klap los en vlogen om ons heen. Ik werd naar voren geslingerd, en raakte gekneld tussen twee zetels", aldus het meisje over de telefoon." |
Citaat:
Dan waren die zetelbevestigingen te zwak voor die frontale klap aan die snelheid tegen een muur (geen vertragende kreukelzone). Op foto 28/36 hebben idd alleen maar de achterste rij zetels stand gehouden http://www.standaard.be/artikel/deta...59501#photoset In hln is de foto kleiner: ![]() Die dwarskant van die muur op het einde van die pechhaven had afgeschuind moeten worden.:-( Citaat:
|
Citaat:
Het lijkt me een nachtmerrie om dan vast te hangen aan je stoel. Als de gordel bevestigt is aan de vloer en niet aan de zitting, dan... euh... |
Frontale crash test van een tourbus aan amper 56km/h (35mph).
http://www.youtube.com/watch?v=2gvuGeRNHMU |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be