Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Deze keer 28 busdoden, waarvan 22 kinderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=168749)

Micele 14 maart 2012 10:44

Deze keer 28 busdoden, waarvan 22 kinderen
 
Hoelang (xx-doden :cry: ) gaat het nog duren vooraleer Be het voorbeeld neemt aan andere landen zoals Duitsland-2004 en Nederland-2006, en tenminste bekkengordels in hun (reis)bussen verplicht maakt, en het aangordelen natuurlijk ook.

Citaat:

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...itserland.aspx



In Zwitserland zijn dinsdagavond minstens 28 mensen om het leven gekomen bij een zwaar busongeval. Onder de slachtoffers zijn 22 kinderen van ongeveer 12 jaar oud - 15 Belgen en 7 Nederlanders - en de twee chauffeurs.
Zeer wslk is de chauffeur onwel geworden (of beroerte) of ingedommelt... ze weten het niet, en zullen het wslk nooit weten.

Beide chauffeurs zijn dood, (frontaal tegen tunnelpijler), de kinderen zijn zéér wslk niet aangegordeld geweest. Daardoor zijn het losse en zéér zware "projectielen" die door de bus vliegen en (dodelijk) botsen.

In Belgische bussen bestaat - nog altijd - geen gordelplicht, en zijn daardoor ook geen (bekken) gordels aanwezig. Behalve op de voorzetels neem ik aan..

De verplichte gordeldracht in Belgische* reisbussen zal weer in het nieuws komen. En als deze keer de EU-richtlijn niet ingevoerd wordt... :oops:

* ook in de 5 andere landen [4] die een uitzondering op de EU-richtlijn van 2006 aangevraagd hebben en die richtlijn niet omgezet heeft in nationale wetten. Of al die andere 12 landen het ondertussen gedaan hebben weet ik niet, maar volgens mij hebben 9 landen (D, NL... die niet in de richtlijn opgesomd zijn) het al eerder uitgevoerd in hun wetten.

Citaat:

http://europa.eu/rapid/pressReleases...guiLanguage=en
Road safety: new European rules on seat belt use

The latest European Directive[1] on the compulsory use of seat belts has to be incorporated into law in the Member States by 9 May 2006. Under the existing European legislation it was compulsory to use seat belts in vehicles below 3.5 tonnes fitted with restraints. This obligation has now been extended to all categories of vehicles. The Directive also requires the use of restraint systems specially adapted for children.
...
Twelve Member States[3] have informed the European Commission of their national measures for implementing Directive 2003/20/EC.
Six Member States[4] have asked the Commission to be allowed to grant exemptions.
See also : IP/05/612
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Directive 2003/20/EC of the European Parliament and of the Council of 8 April 2003 amending Council Directive 91/671/EEC on the approximation of the laws of the Member States relating to the compulsory use of safety belts in vehicles of less than 3.5 tonnes. Official Journal No L 115, 9.5.2003 pages 63 – 67.
[2] Study by ECORYS Research and Consulting. “Impact Assessment Road Safety Action Programme, 15 April 2005:
http://ec.europa.eu/transport/road/l...t_assmt_en.pdf
[3] Austria, Cyprus, Czech Republic, Estonia, Spain, Italy, Lithuania, Latvia, Malta, Poland, Portugal and Slovenia.
[4] Belgium, Denmark, France, Sweden, Spain and the UK.
In vliegtuigen is het aangordelen van een bekkengordel verplicht (behalve i.p. eens in de lucht), in (onze) (reis)bussen (nog) niet ?

Nederland heeft de EU-directive in 2006 in wet gegoten en past het vanaf 9 mei 2006 toe:
Citaat:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/..._in_touringcar
Gordel vanaf dinsdag verplicht in touringcar
ANP − 05/05/06, 14:02
Passagiers in touringcars en minibusjes moeten vanaf dinsdag verplicht een veiligheidsgordel gaan dragen. Dat is het gevolg van een nieuwe Europese regel...
Duitsland heeft zelfs niet gewacht op die richtlijn en heeft het al in 2004 vervroegd ingevoerd; zoals ge ziet is een bekkengordel voldoende op de zetels achter de voorzetels. Op de voorste zetels zijn driepuntsgordels (al)verplicht.
Citaat:

http://www.gesund-vital-online.de/di...assagiere,793/

Eine EU-Richtlinie schreibt mittlerweile die Ausrüstung neuer Reisebusse mit Sicherheitsgurten zwingend vor. Wenn Gurte vorhanden sind, müssen sie auch angelegt werden, diese allgemeine Anschnallpflicht gilt in Deutschland schon seit April 2004.
Remember 13 doden in Poolse bus, nog niet zolang geleden in de buurt van Berlijn.
Citaat:

http://www.stern.de/panorama/13-tote...e-1607576.html
...
Der schwere Unfall passiert am Sonntagvormittag am Schönefelder Kreuz südlich von Berlin. Ein weinrotes Auto mit Berliner Kennzeichen will am gewöhnlich stark befahrenen Schönefelder Kreuz von der A113 auf die A10 auffahren. Die Frau, die am Steuer sitzt, verliert nach Angaben eines Polizeisprechers die Kontrolle und prallt gegen den vorbeifahrenden Reisebus. Der Fahrer verliert ebenfalls die Kontrolle und rast gegen einen Brückenpfeiler.
En het lijstje onnodige busdoden is zeer lang, want die EU-richtlijn kwam er niet voor niets.

guido 007 14 maart 2012 11:10

In de belgische bussen bestaat wel een gordelplicht.
BTW waarom moeten hier drie draden over opgestart worden?

Micele 14 maart 2012 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 6029342)
In de belgische bussen bestaat wel een gordelplicht.
BTW waarom moeten hier drie draden over opgestart worden?

Ik had die ene draad niet opgemerkt.

Is dat ondertussen dan al ingevoerd hier ?
Kunt ge me de bron geven vanaf wanneer er een gordelplicht bestaat in Belgische reisbussen.
En geef me er ook maar het bouwjaar van de reisbus bij vanaf wanneer de verplichte inbouw van gordels geldt.

Die reisbus was quasi nieuw en had idd veiligheidsgordels, maar nu het dragen nog... :cry:

Citaat:

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120314_015

Het voertuig was zo goed als nieuw, preciseerde de procureur, en was uitgerust met veiligheidsgordels.

guido 007 14 maart 2012 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6029426)
Ik had die ene draad niet opgemerkt.

Is dat ondertussen dan al ingevoerd hier ?
Kunt ge me de bron geven vanaf wanneer er een gordelplicht bestaat in Belgische reisbussen.
En geef me er ook maar het bouwjaar van de reisbus bij vanaf wanneer de verplichte inbouw van gordels geldt.

1 oktober 2001
http://www.standaard.be/artikel/deta...ST16052001_027

From_Vlaanderen 14 maart 2012 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 6029450)

Geen man draagt die gordels toch, we kunnen ons dus weeral voorbereiden aan sensibiliseringsacties van de overheid. Dan weten we naar waar we moeten kijken als we in de file staan :D.

En in mijnen tijd zaten wij met 3 man op een bankje voor twee en de chauffeur was zo een oude leraar die zijn rijbewijs nog is gaan halen op het gemeentehuis.
Toch vond ik reizen met een autobus altijd heel leuk.

Zwitser 14 maart 2012 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 6029450)

Overigens is waar de bus zich bevond de Zwitserse wet van toepassing, niet de Belgische. In Zwitserland is het dragen van de veiligheidsgordel in touringcars sinds 2006 verplicht.

Micele 14 maart 2012 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 6029450)

2001 ? Dat is enkel in bussen die gordels hebben op de achterste plaatsen, geen enkele bus had daar toen al gordels neem ik aan.
Citaat:

Alle nieuwe autocars zullen uitgerust worden met veiligheidsgordels.

Op dit ogenblik is het moeilijk om de bussen die al in het verkeer zijn, van veiligheidsgordels te voorzien, aangezien dat de aanpassing vraagt van de zetels en een inpassing in de structuur van het voertuig
Volgens deze uitvoerige studie (ook busongevallen) zou dat pas 9 mei 2006 geweest zijn:
http://www.steunpuntmowverkeersveili.../store/133.pdf

En dit is de EU-richtlijn die het bevestigt, Belgie zou daar wel uitzonderingen op gevraagd hebben, nu nog vinden welke; dat zal wel over openbaar vervoer in bepaalde omstandigheden gaan.

Citaat:

http://europa.eu/legislation_summari.../l24274_de.htm
Anwendungsbereich

Der obligatorische Einbau von Sicherheitsgurten war ursprünglich nur für Personenkraftwagen vorgesehen, gilt jetzt jedoch auch für alle anderen Fahrzeugkategorien, also auch für alle Nutzfahrzeuge und insbesondere für Reisebusse und Minibusse. Dadurch, dass insbesondere Busse nun auch mit Sicherheitsgurten ausgestattet werden müssen, dürfte sich die Gefahr verringern, dass Fahrgäste aus dem Fahrzeug herausgeschleudert werden, wenn dieses von der Straße abkommt und umkippt.

Technische Vorschriften

Mit den drei Richtlinien wird ein einheitlicher Rechtsrahmen für die Hersteller geschaffen, der folgende technischen Voraussetzungen für Kraftfahrzeuge umfasst:

•Sitze, ihre Verankerungen und Kopfstützen (Richtlinie 2005/39/EG zur Änderung der Richtlinie 74/408/EWG)
•Sicherheitsgurte und Haltesysteme (Richtlinie 2005/40/EG zur Änderung der Richtlinie 77/541/EWG)
•Verankerungen der Sicherheitsgurte (Richtlinie 2005/41/EG zur Änderung der Richtlinie 76/115/EWG).
Zeitplan

Die Bestimmungen der drei Richtlinien gelten ab dem 20. Oktober 2006 für alle neuen Kraftfahrzeugtypen und ab dem 20. Oktober 2007 auch für Kraftfahrzeuge, deren Typ bereits in Produktion ist.

Bestimmte Ausnahmen sind zulässig, insbesondere um die uneingeschränkte Ausübung bestimmter beruflicher Tätigkeiten zu ermöglichen, eine ungehinderte Ausführung von Tätigkeiten zu gewährleisten, die mit Diensten für die öffentliche Ordnung, Sicherheit bzw. Hilfe im Notfall verbunden sind oder um den besonderen Einsatzbedingungen bestimmter Fahrzeuge Rechnung zu tragen.

Diese neuen Bestimmungen sind in den Mitgliedstaaten seit dem 9. Mai 2006 in Kraft.
De (technische) veplichting geldt voor alle (reis)bussen-nieuw vanaf 20 okt 2006, en algemeen (ook iets oudere bussen dus) vanaf 20 okt 2007 MAAR voor het type bus wat wel nog in productie is.

Oude reisbustypes waarvan de nieuwste vanaf 20 oktober 2007 niet meer in prodctie waren vallen niet onder die gordelmontage-plicht.

Dus het kan goed zijn dat reisbussen vanaf pakweg 7-8 jaar oud en ouder geen gordels hebben.
Enkel van nieuwe type-reisbussen - ingeschreven na 20 okt 2006 - zijn we zeker.

fox 14 maart 2012 13:15

De laatste keer dat ik gaan skien ben met de skibus was in 2008 denk ik en toen vroeg de chauffeur toch elke keer om onze gordel aan te doen en dat werd ook gedaan. Het is dus toch al een tijdje in voege.

Micele 14 maart 2012 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 6029521)
De laatste keer dat ik gaan skien ben met de skibus was in 2008 denk ik en toen vroeg de chauffeur toch elke keer om onze gordel aan te doen en dat werd ook gedaan. Het is dus toch al een tijdje in voege.

Die bus was zeker redelijk nieuw toen ?

Blijkbaar Europees vanaf 9 mei 2006 voor de meeste landen, sommige zoals D (2004) hadden het al eerder. Oostenrijk mss ook al in 2004.

Micele 14 maart 2012 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6029469)
Overigens is waar de bus zich bevond de Zwitserse wet van toepassing, niet de Belgische. In Zwitserland is het dragen van de veiligheidsgordel in touringcars sinds 2006 verplicht.

Dus (oude) -ingeschreven Belgische/EU - bussen (hypothetisch) die geen gordels moeten ingebouwd hebben, of geen hebben, volgens "Belgische inbouw-wet" en *EU-richtlijn (bustype al uit productie < okt 2007 en ouder dan okt 2006) hierboven, mogen CH niet binnen ? Controleren ze dat aan de grens ?

(uiteraard tellen *EU-richtlijnen niet in CH...)

Jantje 14 maart 2012 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6029533)
Dus (oude) -ingeschreven Belgische/EU - bussen (hypothetisch) die geen gordels moeten ingebouwd hebben, of geen hebben, volgens "Belgische inbouw-wet" en *EU-richtlijn (bustype al uit productie < okt 2007 en ouder dan okt 2006) hierboven, mogen CH niet binnen ? Controleren ze dat aan de grens ?

(uiteraard tellen *EU-richtlijnen niet in CH...)

In voertuigen die niet voorzien zijn op de aanwezigheid van veiligheidsgordels, kan het aanbrengen en dragen van een gordel extra gevaar opleveren.

Zwitser 14 maart 2012 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6029533)
Dus (oude) -ingeschreven Belgische/EU - bussen (hypothetisch) die geen gordels moeten ingebouwd hebben, of geen hebben, volgens "Belgische inbouw-wet" en *EU-richtlijn (bustype al uit productie < okt 2007 en ouder dan okt 2006) hierboven, mogen CH niet binnen ? Controleren ze dat aan de grens ?

(uiteraard tellen *EU-richtlijnen niet in CH...)

Een hoop EU richtlijnen gelden in CH ook, omdat CH ze overgenomen heeft. Overigens zijn een hoop verkeersregels in Europa niet van de EU, maar van de UNECE afkomstig (ik weet iet of dit hier het geval is overigens).
Dus in Zwitserland geld hetzelfde als overal elders in Europa. Vanaf een bepaalde datum zijn alle nieuwe bussen met gordels uitgerust, en vanaf 2006 moeten in bussen waar gordels aanwezig zijn die gedragen worden.
Wat wel specifiek Zwitsers schijnt te zijn, is dat de chauffeur persoonlijk verantwoordelijk is om er voor te zorgen dat de gordel gedragen wordt als het om kinderen gaat.

Micele 14 maart 2012 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6029562)
In voertuigen die niet voorzien zijn op de aanwezigheid van veiligheidsgordels, kan het aanbrengen en dragen van een gordel extra gevaar opleveren.

Extra tov van ?

Today 14 maart 2012 15:27

Gordels baten niet meer wanneer je aan 110 km/u frontaal tegen een betonnen wand botst.

Micele 14 maart 2012 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6029595)
Wat wel specifiek Zwitsers schijnt te zijn, is dat de chauffeur persoonlijk verantwoordelijk is om er voor te zorgen dat de gordel gedragen wordt als het om kinderen gaat.

Is zeker geen slechte wet.

Maar hoe dat er in de praktijk eruitziet als bvb scholieren foert zeggen ?

In Belgie is de ´gordelopvoeding´ namelijk niet fameus en bij de slechtste in Europa, # CH stond in 2006 (ook maar) in de middenmoot (ik had beter verwacht). Zo de ouders zo de kinderen...

Citaat:

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...le-actie.dhtml 09/2010
1 chauffeur op 3 rijdt zonder gordel tijdens nationale actie
# EU gordeldrachtpercentage (tabel 2 en 3):
http://europa.eu/rapid/pressReleases...guiLanguage=en

Micele 14 maart 2012 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Today (Bericht 6029716)
Gordels baten niet meer wanneer je aan 110 km/u frontaal tegen een betonnen wand botst.

110 kmh ? ook na het heen en weer gebots ? Deskundige bron al bekend ?

http://www.standaard.be/artikel/deta...58885#photoset

Maar die bus botst enkel vooraan *frontaal tegen die haakse :? betonnen wand* , op de 36 foto´s van de Standaard kan je zien dat ze vooraan... een 4-5 rijen zetels diep héél weinig kans maakten, maar de kinderen die in het 2/3 deel achteraan aangegordeld zaten hadden zeker een grote overlevingskans, er zijn tenslotte een hele hoop die het overleefd hebben door -gelukkig- tussen de zetel heen en weer opgevangen geweest te zijn.

Nynorsk 14 maart 2012 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6029739)
110 kmh ? ook na het heen en weer gebots ? Deskundige bron al bekend ?

Maar die bus botst enkel vooraan tegen die betonnen wand , op de 36 foto´s van de Standaard kan je zien dat ze vooraan... een 4-5 rijen zetels diep weinig kans maakten, maar de kinderen die in het 2/3 deel achteraan aangegordeld zaten hadden zeker een grote overlevingskans, er zijn tenslotte een hele hoop die het overleefd hebben door -gelukkig- tussen de zetel heen en weer opgevangen geweest te zijn.

Op hln staat een citaat van een kindje dat het overleefd heeft.
Die zei dat alle stoelen loskwamen.
Waar sta je dan met je gordel?

Hier:
http://www.hln.be/hln/nl/13266/Buson...ons-heen.dhtml
"Ik voelde een harde knal. Daarna werd alles donker. Alle zetels raakten door de klap los en vlogen om ons heen. Ik werd naar voren geslingerd, en raakte gekneld tussen twee zetels", aldus het meisje over de telefoon."

Micele 14 maart 2012 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 6029743)
Op hln staat een citaat van een kindje dat het overleefd heeft.
Die zei dat alle stoelen loskwamen.
Waar sta je dan met je gordel?

Nergens.
Dan waren die zetelbevestigingen te zwak voor die frontale klap aan die snelheid tegen een muur (geen vertragende kreukelzone).

Op foto 28/36 hebben idd alleen maar de achterste rij zetels stand gehouden
http://www.standaard.be/artikel/deta...59501#photoset

In hln is de foto kleiner:


Die dwarskant van die muur op het einde van die pechhaven had afgeschuind moeten worden.:-(

Citaat:

Hier:
http://www.hln.be/hln/nl/13266/Buson...ons-heen.dhtml
"Ik voelde een harde knal. Daarna werd alles donker. Alle zetels raakten door de klap los en vlogen om ons heen. Ik werd naar voren geslingerd, en raakte gekneld tussen twee zetels", aldus het meisje over de telefoon."
Thx voor de bron.

Nynorsk 14 maart 2012 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6029753)
Nergens.
Dan waren die zetelbevestigingen te zwak voor die frontale klap aan die snelheid tegen een muur (geen vertragende kreukelzone).

Op foto 28/36 hebben idd alleen maar de achterste rij zetels stand gehouden
http://www.standaard.be/artikel/deta...59501#photoset

In hln is de foto kleiner:


Die dwarskant van die muur op het einde van die pechhaven had afgeschuind moeten worden.:-(


Thx voor de bron.

Op foto 20 van die reeks zie je ook dat alvast aan de linkerkant precies niet veel overgebleven is van zitjes.
Het lijkt me een nachtmerrie om dan vast te hangen aan je stoel. Als de gordel bevestigt is aan de vloer en niet aan de zitting, dan... euh...

Today 14 maart 2012 16:34

Frontale crash test van een tourbus aan amper 56km/h (35mph).

http://www.youtube.com/watch?v=2gvuGeRNHMU


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be