Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Benzine 2.02 Euro aan de pomp! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=168800)

Blue Sky 15 maart 2012 15:31

Benzine 2.02 Euro aan de pomp!
 
http://nos.nl/artikel/351817-benzine...-campagne.html

:cheer::cheer: Nog even en ook in België! Geduld mensen, nog even geduld! :cheer::cheer:

andy.v 15 maart 2012 16:31

Ik rij op diesel...

Blue Sky 15 maart 2012 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andy.v (Bericht 6031240)
Ik rij op diesel...

:cheer:Ah .. nog geen 2 Euro grens ... maar toch ook een recordje waard!:cheer:

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...w-record.dhtml

Stingray 15 maart 2012 21:32

Het gaat alleen de mensen meer kosten. Voor de rest wordt er evenveel verbruikt en wordt er nog meer rotzooi opgestookt.

Als je veronderstelt dat dit een effect gaat hebben op het verbruik, dan is het wel duidelijk dat dit zijn doel voorbij schiet.

Boduo 15 maart 2012 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6031675)
Het gaat alleen de mensen meer kosten. Voor de rest wordt er evenveel verbruikt en wordt er nog meer rotzooi opgestookt.

Als je veronderstelt dat dit een effect gaat hebben op het verbruik, dan is het wel duidelijk dat dit zijn doel voorbij schiet.

Het doel is NIET een effekt te hebben op het verbruik.
Voor de producenten is het énige doel : geld, geld en nog eens geld. Als je ziet hoeveel brandstof er dagelijks, 24h/24h, verspild wordt, dan mag voor mij de prijs nog verdubbelen.

:twisted:

Stingray 15 maart 2012 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6031721)
Het doel is NIET een effekt te hebben op het verbruik.
Voor de producenten is het énige doel : geld, geld en nog eens geld. Als je ziet hoeveel brandstof er dagelijks, 24h/24h, verspild wordt, dan mag voor mij de prijs nog verdubbelen.

:twisted:

Ah ja natuurlijk, en je gaat die producenten daarmee treffen.

Des te duurder het wordt, des te meer rotzooi ik zal gaan verbranden in mijn stoof etc. Jouw natuur wordt er alvast niet beter van.

Jan van den Berghe 15 maart 2012 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6031675)
Het gaat alleen de mensen meer kosten. Voor de rest wordt er evenveel verbruikt en wordt er nog meer rotzooi opgestookt.

Als je veronderstelt dat dit een effect gaat hebben op het verbruik, dan is het wel duidelijk dat dit zijn doel voorbij schiet.

Misschien moeten mensen eens gaan nadenken over de aard van hun mobiliteit. Is het wel noodzakelijk de wagen te nemen om op zondag morgen warme croissants bij de bakker te halen bijvoorbeeld? Bij veel mensen wordt de wagen ingezet voor heel kleine afstanden die vaak op willekeurige tijdstippen worden afgelegd.

CyberpunX 15 maart 2012 23:39

Mensen gebruiken idd teveel de auto.
Heb alles jarenlang kunnen doen zonder wagen, nooit gemist.

Jan van den Berghe 15 maart 2012 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 6031960)
Mensen gebruiken idd teveel de auto.
Heb alles jarenlang kunnen doen zonder wagen, nooit gemist.

Als groot gezin en levend op het platteland kunnen we niet zonder wagen, maar wij waken er wel over dat verplaatsingen gepland en gericht gebeuren. Voor de meeste korte verplaatsingen wordt steeds de fiets uitgehaald. Voor grotere afstanden ofwel de trein ofwel de wagen. Voor materiaalvervoer vaak de wagen, al heb ik al een paar keer een bestelwagen gehuurd.

Daarnaast zorgen we er vaak voor dat we kunnen combineren. 'n Rit met de hele familie naar de bibliotheek bijvoorbeeld, gaat samen met winkelen in een nabijgelegen supermarkt. Of met een trip naar het containerpark. Uiteindelijk zetten we zo het mes in veel autoverplaatsingen.

Blue Sky 16 maart 2012 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6031972)
Als groot gezin en levend op het platteland kunnen we niet zonder wagen, maar wij waken er wel over dat verplaatsingen gepland en gericht gebeuren. Voor de meeste korte verplaatsingen wordt steeds de fiets uitgehaald. Voor grotere afstanden ofwel de trein ofwel de wagen. Voor materiaalvervoer vaak de wagen, al heb ik al een paar keer een bestelwagen gehuurd.
Daarnaast zorgen we er vaak voor dat we kunnen combineren. 'n Rit met de hele familie naar de bibliotheek bijvoorbeeld, gaat samen met winkelen in een nabijgelegen supermarkt. Of met een trip naar het containerpark. Uiteindelijk zetten we zo het mes in veel autoverplaatsingen.

Voila, en het gevolg van de steeds maar stijgende brandstofprijzen zal zijn dat mensen net als u gaan nadenken voor ze en hoe ze een verplaatsing gaan maken. Zoals u zegt de fiets voor korte afstanden ( < 10 km ) is eigenlijk de evidentie zelve. Thans kunnen of willen het gros van de mensen niet verder denken dan “verplaatsen => auto”. Voor korte afstanden levert dan net een bom vervuiling op doordat de motor koud blijft. Natuurlijk hebben ze daar als bestuurder zelf geen last van en daar knelt het schoentje. Door de massa volk die op dezelfde egocentrische manier redeneert hebben ze globaal een enorme impact op de maatschappij en milieu.
Eigenlijk kan er geen enkel zinnig mens akkoord gaan om uw korte verplaatsingen te doen met een ding van 1.5 ton met een oppervlakte van 8 m² en gemiddeld 1 persoon aan boord. Complete waanzin natuurlijk, jammer genoeg is de mens ( en zeker de Belg ) een oerconservatief gewoontedier die vastgeroest zit in zijn slechte gewoontes.
Wanneer ze het in hun geldbeugel voelen, zullen ze zich wel aanpassen. Hoge brandstofprijzen zijn dus goed om al die "abnormaliteiten" ( want dat zijn ze ) weg te werken.

Zwitser 16 maart 2012 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6031972)
Als groot gezin en levend op het platteland kunnen we niet zonder wagen, maar wij waken er wel over dat verplaatsingen gepland en gericht gebeuren. Voor de meeste korte verplaatsingen wordt steeds de fiets uitgehaald. Voor grotere afstanden ofwel de trein ofwel de wagen. Voor materiaalvervoer vaak de wagen, al heb ik al een paar keer een bestelwagen gehuurd.

Voor boodschappen heb ik een fietsaanhanger. Het model dat ik heb kan ik als winkelkarretje mee nemen in de supermarkt, en nadat ik bij de kassa gepasseerd ben hang ik 'm gewoon aan mijn fiets, en naar huis.

Anselmo 16 maart 2012 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 6031721)
Het doel is NIET een effekt te hebben op het verbruik.
Voor de producenten is het énige doel : geld, geld en nog eens geld. Als je ziet hoeveel brandstof er dagelijks, 24h/24h, verspild wordt, dan mag voor mij de prijs nog verdubbelen.

:twisted:

Vreemd dat de grootste profiteur steeds buiten schot blijft.
Als men zou nagaan hoeveel de 'producent' voor zijn product krijgt en hoeveel men er uiteindelijk aande pomp voor betaald, dan wordt misschien duidelijk wie de grootste winner is van dit alles.
Een eindeloze serie accijnsen, taksen, BTW's (afschaffing cliquet)enz. maken het overgrote deel van de prijssetting uit met de staat als lachende derde.

Als er iemand profiteert, dan wel de onverzadigbare staatskas.

Laat deman in de straat maarop de producenten fulmineren.
Trouwens bij de zgn monsterwinsten en superbonussen is het ook de staat die het meeste ervan kasseert.
Daarom laat die maar betijen.

Micele 16 maart 2012 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6032283)
Wanneer ze het in hun geldbeugel voelen, zullen ze zich wel aanpassen. Hoge brandstofprijzen zijn dus goed om al die "abnormaliteiten" ( want dat zijn ze ) weg te werken.

De brandstofprijzen zijn voor iedereen gelijk van arm tot (heel) rijk.

Dus al diegenen die het niet of amper vo€len passen zich niet aan, maar gaan - misschien - bij de volgende keer een wat zuinige auto kopen.

Blue Sky 16 maart 2012 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 6032323)
Voor boodschappen heb ik een fietsaanhanger. Het model dat ik heb kan ik als winkelkarretje mee nemen in de supermarkt, en nadat ik bij de kassa gepasseerd ben hang ik 'm gewoon aan mijn fiets, en naar huis.

Pic please.

Stingray 16 maart 2012 16:19

Leuk voor de groene lullen onder ons dan zullen we maar besluiten en spijtig voor al degenen die elke dag moeten gaan werken en echt productief zijn...

Jan van den Berghe 16 maart 2012 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6032283)
Eigenlijk kan er geen enkel zinnig mens akkoord gaan om uw korte verplaatsingen te doen met een ding van 1.5 ton met een oppervlakte van 8 m² en gemiddeld 1 persoon aan boord. Complete waanzin natuurlijk, jammer genoeg is de mens ( en zeker de Belg ) een oerconservatief gewoontedier die vastgeroest zit in zijn slechte gewoontes.

Dat is inderdaad een ongerijmde toestand: je verplaatst immers meer randgewicht. Eigenlijk moeten we terugkeren naar de lichtere wagens van weleer, maar we zitten tegenwoordig in een soort wedloop van steeds veiliger (lees: zwaardere) wagens. Onder het mom van 'veiligheid' worden wagens hoe langer hoe meer rijdende tanks. Hoog, zwaar. En dat geeft de mensen een vals gevoel van veiligheid.

brother paul 17 maart 2012 03:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6031916)
Misschien moeten mensen eens gaan nadenken over de aard van hun mobiliteit. Is het wel noodzakelijk de wagen te nemen om op zondag morgen warme croissants bij de bakker te halen bijvoorbeeld? Bij veel mensen wordt de wagen ingezet voor heel kleine afstanden die vaak op willekeurige tijdstippen worden afgelegd.

nee alboreto, mensen gaan gewoon zuinigere wagens kopen en hun verbruik halveren

Stingray 19 maart 2012 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6033664)
nee alboreto, mensen gaan gewoon zuinigere wagens kopen en hun verbruik halveren

Mensen gaan de kosten gewoon moeten dragen, omdat er geen valabele alternatieven zijn en hun uitgaven ten koste van de brandstof inkrimpen. Dit gaat dan finaal ten koste van de R&D naar valabele alternatieven die wel een meerwaarde maken. Kijk maar naar wat er gebeurt met de zonnepanelen .Zonder subsidies einde verhaal en terecht.

Je denkt toch echt niet dat een bedrijf zoals Shell, Esso, die aan hun voortbestaan moeten denken, geen alternatief zouden inzetten als het niet ter beschikking was. Ze zouden wel gek zijn.

Jantje 19 maart 2012 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6036817)
Mensen gaan de kosten gewoon moeten dragen, omdat er geen valabele alternatieven zijn en hun uitgaven ten koste van de brandstof inkrimpen. Dit gaat dan finaal ten koste van de R&D naar valabele alternatieven die wel een meerwaarde maken. Kijk maar naar wat er gebeurt met de zonnepanelen .Zonder subsidies einde verhaal en terecht.

Je denkt toch echt niet dat een bedrijf zoals Shell, Esso, die aan hun voortbestaan moeten denken, geen alternatief zouden inzetten als het niet ter beschikking was. Ze zouden wel gek zijn.

Er zijn alternatieven, maar de kosten om die aan te wenden liggen te hoog tegenover het gebruik van de bestaande installaties.
Bij het overschakelen naar bio-energiedragers blijven de huidige bestaande installaties immers werkeloos achter.

Het winnen en gebruiken van de olien uit de olijf- en palmboomgaarden in Kongo zou de volledige bestaande installaties van Fina, Esso, BP en Shell in Europa waardeloos maken, want deze zijn niet geschikt om ruwe bio-energiedragers om te zetten naar de fijne energiedragers voor onze voertuigen. Hun installatie afbreken en aanpassen naar maisolie, palmolie, olijfolie, koolzaadolie, enz... kost hen te veel tegenover verder werken met aardolie.

Stingray 19 maart 2012 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 6036835)
Er zijn alternatieven, maar de kosten om die aan te wenden liggen te hoog tegenover het gebruik van de bestaande installaties.
Bij het overschakelen naar bio-energiedragers blijven de huidige bestaande installaties immers werkeloos achter.

Het winnen en gebruiken van de olien uit de olijf- en palmboomgaarden in Kongo zou de volledige bestaande installaties van Fina, Esso, BP en Shell in Europa waardeloos maken, want deze zijn niet geschikt om ruwe bio-energiedragers om te zetten naar de fijne energiedragers voor onze voertuigen. Hun installatie afbreken en aanpassen naar maisolie, palmolie, olijfolie, koolzaadolie, enz... kost hen te veel tegenover verder werken met aardolie.

Aan plantaardige olie kleeft ook een grote kostprijs, aangezien het de gronden die gebruikt kunnen worden voor voedsel gebruikt voor de productie van niet-voedsel.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be