Robinus V |
18 maart 2012 15:29 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xinirnix
(Bericht 6034450)
Je stelt het nu precies voor alsof 1/20 van 40% van het huidige BBP besparen gelijkstaat aan een begrotingsoverschot van 2%. Euuhh... Ik zeg wat het nieuwe begrotingspact vooropstelt? We moeten 1/20ste van 40% (in het geval van België) ban het huidige BBP besparen. Dat lijkt me 7 miljard te zijn, niet?
Maar we moeten eveneens die 2.8% begrotingstekort wegwerken, want vanaf 2013 mogen we ook geen (of maximaal 0.5%) tekort boeken volgens datzelfde nieuwe begrotingspact.
Dus lijkt het me dat we Toch +-17 miljard (min wat correcties door stijgend/dalend BBP) extra gaan moeten besparen IN 2013 om te voldoen aan dat begrotingspact???
|
+2% is een eerder normale groei van het BBP. Dan moet van de originele 2 procent van het BBP op jaarbasis 'slechts' 1,2 procentpunt bespaard worden, wat al 3 miljard minder is. Het is dus 4 miljard extra besparing.
En die andere doelstellingen moet je niet voor een dubbeltelling doen zorgen. Enkel het deel van het begrotingstekort boven de economische groei moet je bovenop het wegwerken van het begrotingstekort tellen. Bij een normale economische groei van 2% is dit een percent ofzo, oftewel zo'n 3,5 miljard. Het gaat dan in totaal om 7 �* 8 miljard bij een normale economische groei.
Wetende dat de regering al redelijk wat miljarden voor de volgende jaren gevonden heeft, moeten we die miljarden ook nog eens aftrekken van de 'extra besparing' die nog gevonden moet worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
(Bericht 6034519)
De berekening klopt wel degelijk :)
In real life betaal je niet met de hypothetische groei/krimp van het BBP. 't Is net die manier van redeneren die de staatsschuld op het punt gebracht heeft waar ze nu staat. De uitgaven en inkomsten en de verhouding daarvan bepalen wat en hoeveel er bespaard moet worden. Groei kan één van beide gunstig beïnvloeden maar tenzij jij groei als een vast gegeven kan plannen reken je niet daarop om je schuld te herschikken.
|
Je mag wel degelijk uitgaan van een verwacht groeicijfer. Als het niet klopt, dan sleutel je de plannen bij. Jij gaat in uw berekening ook uit van een vaststaand groeicijfer, namelijk 0%.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat noch uw 17 miljard (ondertussen maak je er al 30 miljard van) noch mijn 7 �* 8 miljard JUIST zijn. We kennen immers de groeicijfers van volgend jaar niet.
Maar ook moet worden opgemerkt dat de huidige regering al miljarden EXTRA heeft gevonden bovenop de huidige besparingen voor de volgende jaren. (Of het goede maatregelen zijn, daar doe ik in deze discussie geen uitspraak over.)
|