Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   passen de federalen de regels van hun spel aan... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=168961)

vrijevlaming 20 maart 2012 16:56

passen de federalen de regels van hun spel aan...

dan past Bourgeois de regels van zijn spel aan. Geniale zet van Bourgeois, en ik vraag mij af hoe de andere partijen gaan reageren op zijn voorstel. Gezien het van een minister komt, vermoed ik dat de meerderheid dit steunt in de vlareg

Citaat:

Niet-benoemde burgemeesters binnenkort geen kandidaat meer?De Randdinsdag 20 maart 2012, 11u35© brusselnieuws.beVolgens het nieuwe Vlaamse gemeentedecreet, dat vanaf dinsdag gestemd kan worden, kunnen niet-benoemde burgemeesters slechts een keer meer voorgedragen worden. Dat heeft vooral gevolgen voor de faciliteitengemeenten. .
Bourgeois wil dat niet-benoemde burgemeesters niet meer voorgedragen mogen worden
..Dinsdag staat de wijziging van het gemeentedecreet op het programma van de Commissie Bestuurszaken van het Vlaams Parlement. Het ontwerp, afkomstig van Vlaams minister van Bestuurszaken Geert Bourgeois (N-VA), voorziet allerlei veranderingen in de bestuursstructuur van gemeenten. Opvallende wijziging: het verbod om een niet-benoemde kandidaat-burgemeester opnieuw voor te dragen.

Dat heeft vooral gevolgen voor de drie niet-benoemde burgemeesters uit Linkebeek, Kraainem en Wezembeek-Oppem. Zij zijn niet benoemd omdat ze in 2006 oproepingsbrieven voor de verkiezingen in het Frans verstuurden. Zij zullen in de toekomst per legislatuur dus slechts een keer meer voorgedragen kunnen worden, "tenzij op basis van nieuwe feiten of gegevens." Worden zij dus na de verkiezingen opnieuw niet benoemd, dan kunnen ze geen kandidaat-burgemeester meer zijn en kunnen ze ook niet in die hoedanigheid naar de Raad van State trekken om toch benoemd te worden, schrijft het weekblad Le Vif.

B-H-V-akkoord
Eerder verklaarde FDF-voorzitter Olivier Maingain dat zijn partij ook in 2012 Franstalige oproepingsbrieven zou versturen in de Rand. De partij voelde zich daarbij gesterkt door minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH), die zei dat de federale wetgeving voorrang had op regionale omzendbrieven, zoals de omzendbrief-Peeters, die bepaalt dat Franstalige inwoners in de Rand telkens opnieuw moeten aanvragen officiële documenten in het Frans te krijgen. Voordien gebeurde dat automatisch na een eenmalige aanvraag.

“Burgemeesters die de wet overtreden, zullen niet (her)benoemd worden en dat weten ze zeer goed,” zei Bourgeois toen. Met het nieuwe decreet zullen ze dus hun kandidatuur niet meer kunnen stellen.

Het decreet komt er na het nieuwe B-H-V-akkoord van de regering-Di Rupo, dat voorziet dat een burgemeester die niet benoemd is, zijn gram kan proberen te halen in de tweetalige kamer van de Raad van State, in plaats van de eentalig Nederlandstalige.

Laat die balorige burgemeesters nu maar staan schilderen bij de tweetalige kamer van de raad van staten :lol:

fox 20 maart 2012 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6038571)
dan past Bourgeois de regels van zijn spel aan. Geniale zet van Bourgeois, en ik vraag mij af hoe de andere partijen gaan reageren op zijn voorstel. Gezien het van een minister komt, vermoed ik dat de meerderheid dit steunt in de vlareg

Laat die balorige burgemeesters nu maar staan schilderen bij de tweetalige kamer van de raad van staten :lol:

Tijd om kleur te bekennen Meneer Peeters.:lol:

vrijevlaming 20 maart 2012 17:59

dit gaat nog leutig worden. Al die hervormingen van de justitie op maat van de franstaligen, allemaal voor niets :lol:

Schelfie 20 maart 2012 18:02

Nu maar hopen dat het ook wordt goedgekeurd. Je weet nooit met tjeven en sossen in een coalitie. De kans is groot dat ze door de knieën gaan en het zullen wegstemmen om "De frederale werking niet te boycotten" of whatever...

Meuh 20 maart 2012 19:40

Lijkt me een goed antwoord op de truken van de franstaligen! Inderdaad hopen dat het erdoor komt.

fox 20 maart 2012 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6038655)
Nu maar hopen dat het ook wordt goedgekeurd. Je weet nooit met tjeven en sossen in een coalitie. De kans is groot dat ze door de knieën gaan en het zullen wegstemmen om "De frederale werking niet te boycotten" of whatever...

Dat mogen ze gerust. We zullen dan meteen zien wat de weerslag is op de populariteit van Kris Peeters als al op voorhand blijkt dat Vlaams zijn alleen maar goed is voor de verkiezingen.

ViveLaBelgique 20 maart 2012 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6038571)

Geert Bourgeois is advocaat. Ik zou graag zijn decreet eens lezen. Ik denk dat het onmogelijk een toetsing kan doorstaan door de raad van van State, zelfs niet door de Nederlandstalige kamer hiervan.

Als de burgemeesters echt "balorig" zijn en de feiten zijn ernstig genoeg bestaat nu reeds voldoende wetgeving om hen uit hun rechten te zetten. Dan kunnen ze sowieso geen kandidaat zijn voor een politiek mandaat.

ViveLaBelgique 20 maart 2012 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6038655)

Geert Bourgeois maakt deel uit van de Vlaamse regering en het is een voorstel van een decreet dat onder zijn bevoegdheid valt. Als de Vlaamse regering hiervoor geen meerderheid levert kan hij natuurlijk aankloppen bij LDD en het Vlaams Belang.

Het heeft dus totaal niets met hopen te maken.

Gwylan 20 maart 2012 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6039115)
Geert Bourgeois is advocaat. Ik zou graag zijn decreet eens lezen. Ik denk dat het onmogelijk een toetsing kan doorstaan door de raad van van State, zelfs niet door de Nederlandstalige kamer hiervan.

Als de burgemeesters echt "balorig" zijn en de feiten zijn ernstig genoeg bestaat nu reeds voldoende wetgeving om hen uit hun rechten te zetten. Dan kunnen ze sowieso geen kandidaat zijn voor een politiek mandaat.

Vooreerst toch nog even herhalen dat “niet-benoemde burgemeesters” niet bestaan, : iemand is pas burgemeester wanneer hij als burgemeester is benoemd en de eed heeft afgelegd. Zolang dat niet is gebeurd is men eenvoudigweg geen burgemeester. Nu, als we willen aannemen dat iedereen die geen burgemeester is een “niet-benoemde burgemeester” kan genoemd worden, dan bent u allen evenzeer “niet-benoemde burgemeesters”. Proficiat !

Ik heb het voorstel tot decreet van Geert Bourgeois niet gelezen, maar ik zie niet in waarom dit “onmogelijk een toetsing kan doorstaan door de raad van van State, zelfs niet door de Nederlandstalige kamer hiervan”. Mij lijkt het perfect mogelijk en zelfs makkelijk om een tekst op te stellen waarbij de kandidaat wiens voordracht als burgemeester werd geweigerd geen tweede maal mag worden voorgedragen. Met welke wet zou zoiets in tegenspraak zijn volgens u ?

vrijevlaming 21 maart 2012 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 6039144)
Met welke wet zou zoiets in tegenspraak zijn volgens u ?

geen enkele. Zo slim zullen ze wel zijn

Ik word trouwens ziek over dat gejammer over die drie balorige kandidaat-burgemeesters. Er zijn ZES faciliteitengemeenten in de rand. Drie ervan hebben al lang een burgemeester, gewoon omdat die wél de wet volgde. Die drie overtredens moeten dus niet neuten, dat ze de wet volgen en ze zullen wel benoemd geraken hoor.

Amon_Re 21 maart 2012 10:44

Ooh Feestje :D

ViveLaBelgique 21 maart 2012 11:03

Citaat:

Vooreerst toch nog even herhalen dat “niet-benoemde burgemeesters” niet bestaan, : iemand is pas burgemeester wanneer hij als burgemeester is benoemd en de eed heeft afgelegd. Zolang dat niet is gebeurd is men eenvoudigweg geen burgemeester. Nu, als we willen aannemen dat iedereen die geen burgemeester is een “niet-benoemde burgemeester” kan genoemd worden, dan bent u allen evenzeer “niet-benoemde burgemeesters”. Proficiat !

Niet benoemde burgemeester is gewoon kort voor voorgedragen-niet benoemde burgemeester. Ik ben geen niet benoemde burgemeester omdat ik ook nooit ben voorgedragen. Ik hoop dat U deze taalles ten harte neemt. Waar U op doelt is een schijnburgemeester, een kinderburgemeester, een burgemeester van carnaval, een gespeelde burgemeester, een wannabe burgemeester, een kandidaat burgemeester, etc.

Citaat:

Ik heb het voorstel tot decreet van Geert Bourgeois niet gelezen, maar ik zie niet in waarom dit “onmogelijk een toetsing kan doorstaan door de raad van van State, zelfs niet door de Nederlandstalige kamer hiervan”. Mij lijkt het perfect mogelijk en zelfs makkelijk om een tekst op te stellen waarbij de kandidaat wiens voordracht als burgemeester werd geweigerd geen tweede maal mag worden voorgedragen. Met welke wet zou zoiets in tegenspraak zijn volgens u ?

Dit is momenteel al perfect mogelijk als de misdaad ernstig genoeg is om de persoon in kwestie uit zijn rechten te zetten. Wat Geert Bourgeois beoogt is een maatregel om een bepaald politiek streven buiten spel te zetten. Dit is de laatste keer gebeurd in ons land na WO II.

Dit is een inbreuk op het recht op openbaar leven beschreven in alle mensenrechtverdragen. Om iemand uit deze rechten te zetten moet er eerst een veroordeling komen.

vrijevlaming 21 maart 2012 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6039752)
Dit is een inbreuk op het recht op openbaar leven beschreven in alle mensenrechtverdragen. Om iemand uit deze rechten te zetten moet er eerst een veroordeling komen.

allemaal onzin.

Iedereen behoudt zijn recht om op te komen voor de verkiezingen, en om zich te laten voordragen als burgemeester. Niets afnemen van rechten dus.

Iedereen moet zich echter wel aan de regels houden en moet er de gevolgen van dragen als ze dat niet doen.

Wat bourgeois doet is gewoon reageren op de daad van agressie vanuit de federalen. En gelijk heeft ie.

Glenneke 21 maart 2012 13:31

Dit gaat nog tof worden, steunt CD&V niet = problemen in de Vlaamse reg
wel = problemen in de federale

ViveLaBelgique 21 maart 2012 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 6039784)
allemaal onzin.

Iedereen behoudt zijn recht om op te komen voor de verkiezingen, en om zich te laten voordragen als burgemeester. Niets afnemen van rechten dus.

Iedereen moet zich echter wel aan de regels houden en moet er de gevolgen van dragen als ze dat niet doen.

Wat bourgeois doet is gewoon reageren op de daad van agressie vanuit de federalen. En gelijk heeft ie.

Daarom dat ik uitkijk naar het decreet van Geert Bourgeois. Dat recht zou volgens hem niet meer gelden voor iemand die reeds voorgedragen is geweest en niet benoemd is. Bovendien is er er nog altijd de scheiding der machten. De gerechtelijke macht bezit wel degelijk de mogelijkheid om zich uit te spreken om iemand uit zijn rechten te ontzetten. Geert Bourgeois vertegenwoordigt de politieke macht, niet de gerechtelijke.

Nyquist 21 maart 2012 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6040027)
Daarom dat ik uitkijk naar het decreet van Geert Bourgeois. Dat recht zou volgens hem niet meer gelden voor iemand die reeds voorgedragen is geweest en niet benoemd is. Bovendien is er er nog altijd de scheiding der machten. De gerechtelijke macht bezit wel degelijk de mogelijkheid om zich uit te spreken om iemand uit zijn rechten te ontzetten. Geert Bourgeois vertegenwoordigt de politieke macht, niet de gerechtelijke.

Zeg, het recht om voorgedragen te worden als burgemeester staat niet in de grondwet, he. De modaliteiten en voorwaarden daarvoor zijn geregeld in het gemeentedecreet (als bevoegdheid van de Gewesten), en dat gemeentedecreet wordt nu aangepast.

Geen hyperventilatie over burgerrechten is nodig.

ViveLaBelgique 21 maart 2012 15:26

@Nyquist

De ratificatie van de mensenrechten is wel degelijk opgenomen in de grondwet en de decreten mogen hier geen inbreuk op plegen.

Nyquist 21 maart 2012 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6040183)
De ratificatie van de mensenrechten is wel degelijk opgenomen in de grondwet en de decreten mogen hier geen inbreuk op plegen.

Is burgemeester worden een mensenrecht? Beetje perspectief aub.

De schoofzak 21 maart 2012 19:38

Burgemeesters moeten, zoals zovele andere beroepen, ter orde kunnen geroepen worden, zowel op gerechtelijk vlak, als op disciplinair vlak.

Als een burgemeester weigert een huwelijk af te sluiten, dan is zoiets niet strafbaar voor een rechtbank.
Als een burgemeester weigert de nodige papieren voor de begroting te tekenen of te publiceren, dan is zoiets niet strafbaar voor een rechtbank.

De Brabander 21 maart 2012 19:42

Hoe kan de particratie dan nog die staatshervorming steunen als de "Vlaamse" (sic) regering de burgemeesters van de rand op straat zet?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be