Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Banken geven geen leningen meer aan KMO'S (https://forum.politics.be/showthread.php?t=168984)

Klarekijk 21 maart 2012 09:53

Banken geven geen leningen meer aan KMO'S

Kleine bedrijven en zelfstandigen krijgen nagenoeg geen lening meer om te investeren in hun bedrijf .

Ik vroeg me zo af of dit een dubbel kantje heeft .

Doordat de kleine bedrijfjes niet meer kunnen lenen en ontplooien wordt hun aandeel in de economie kleiner . dus wordt het aandeel van de economie van grote industrieelen groter .

En daar zit de speeltuin van beurs aandelen , om met de kleine man zijn geld te spelen .

Is er een link denk je ?

MIS 21 maart 2012 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 6039653)
Kleine bedrijven en zelfstandigen krijgen nagenoeg geen lening meer om te investeren in hun bedrijf. Ik vroeg me zo af of dit een dubbel kantje heeft. Doordat de kleine bedrijfjes niet meer kunnen lenen en ontplooien wordt hun aandeel in de economie kleiner. Dus wordt het aandeel van de economie van grote industrieelen groter. En daar zit de speeltuin van beurs aandelen , om met de kleine man zijn geld te spelen. Is er een link denk je ?

Lijkt wel te kloppen, wie vandaag nog wil ondernemen en geen onderpand heeft, zal niet aan werkkapitaal kunnen komen. Mooie plannen en verantwoord ondernemen kan je dan best vergeten.

Stingray 21 maart 2012 19:06

Staat blijkbaar in schril contrast met de VS : zie VTM-reportage van gisteren.

Mambo 21 maart 2012 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 6039653)
Kleine bedrijven en zelfstandigen krijgen nagenoeg geen lening meer om te investeren in hun bedrijf .

Ik vroeg me zo af of dit een dubbel kantje heeft .

Doordat de kleine bedrijfjes niet meer kunnen lenen en ontplooien wordt hun aandeel in de economie kleiner . dus wordt het aandeel van de economie van grote industrieelen groter .

En daar zit de speeltuin van beurs aandelen , om met de kleine man zijn geld te spelen .

Is er een link denk je ?

?
Wat bedoel je feitelijk met geen geld lenen?
Geen geld lenen aan een bedrijf dat nog moet beginnen of geen geld lenen aan een bedrijf die al een zakencijfer kan voorleggen?

Het is nu eenmaal zo dat eer je een lening kunt krijgen van de bank voor je bedrijf je toch een inspanning van jezelf zal moeten laten zien.
Lijkt me vrij normaal.

Voornamelijk met de horeca op kop heeft men geld geleend om een zaak te starten en was men soms al failliet nog voor de deurwaarder kon langskomen.

Nr.10 22 maart 2012 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6040510)
Staat blijkbaar in schril contrast met de VS : zie VTM-reportage van gisteren.

Ik kijk nooit VTM maar ik kan me de reportage zo inbeelden. Het perceptiemanagemenent in de VS zorgt ervoor dat u een droombeeld hebt van de VS dat niet met de werkelijkheid overeenstemt.

Klarekijk 22 maart 2012 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 6040790)
?
Wat bedoel je feitelijk met geen geld lenen?
Geen geld lenen aan een bedrijf dat nog moet beginnen of geen geld lenen aan een bedrijf die al een zakencijfer kan voorleggen?

Het is nu eenmaal zo dat eer je een lening kunt krijgen van de bank voor je bedrijf je toch een inspanning van jezelf zal moeten laten zien.
Lijkt me vrij normaal.

Voornamelijk met de horeca op kop heeft men geld geleend om een zaak te starten en was men soms al failliet nog voor de deurwaarder kon langskomen.

Zelfs met een vennootschap met 200 % waarborg in vastgoed trekt men de neus op .

Nr.10 22 maart 2012 00:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 6040930)
Zelfs met een vennootschap met 200 % waarborg in vastgoed trekt men de neus op .

Kunt u dit verduidelijken?

Stingray 22 maart 2012 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 6040916)
Ik kijk nooit VTM maar ik kan me de reportage zo inbeelden. Het perceptiemanagemenent in de VS zorgt ervoor dat u een droombeeld hebt van de VS dat niet met de werkelijkheid overeenstemt.

Misschien best eerst eens kijken voordat U reageert. :roll:

Steben 22 maart 2012 11:11

Citaat:

aankoop machines en bedrijfswagen met business kredieten zijn nochtans vlotjes
(daareeboven vliegt de reclame je rond de oren)

fantoom 22 maart 2012 14:01

Citaat:

Dat banken over waarborg durven spreken... dat is wel durven.

Ik durf mijn duur verdiende spaarcentjes niet bij een bank te placeren en de banken willen niet aan elkaar lenen...

Waarborgen! :lol:

CyberpunX 22 maart 2012 18:49

Meer initiatieven die naar het buitenland zullen trekken.

Klarekijk 22 maart 2012 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 6041228)

Ik sta er ook versteld van , een vriend van me vroeg een financiering voor een verbouwing tijdens de gesprekken liet men verstaan voor verbouwingen naar 4.8 tot 5.3 % te gaan, maar uiteindelijk njet , die werd geweigerd . hij ging dood leuk naar een ander bank en vroeg een financiering , hij had een tweedehand berline zien staan die hij wel wou . " Een uitprintje van de aanbieding op internet mee , kan je hier even tekenen aub , en nog voor hij thuis was stond er 25.000 € op zijn rekening aan 3.1 % . Hoe krijg je daar nog een kop aan .

Klarekijk 22 maart 2012 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 6040936)
Kunt u dit verduidelijken?

Een patrimonium vennootschap met voor 1.5 miljoen € vastgoed in portefuie

geschatte waarde , bedrag in gedwongen verkoop . openstaande kredieten 420.000 . bijkomende financiering NJET slechte balans zegt men .

Hoe kan een patrimonium vennootschap een goede balans hebben , met alle investeringen en afschrijvingen .

Nr.10 23 maart 2012 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 6042179)
Een patrimonium vennootschap met voor 1.5 miljoen € vastgoed in portefuie

geschatte waarde , bedrag in gedwongen verkoop . openstaande kredieten 420.000 . bijkomende financiering NJET slechte balans zegt men .

Hoe kan een patrimonium vennootschap een goede balans hebben , met alle investeringen en afschrijvingen .

• waarde v/d portefeuille v/d vennootschap: 1.500.000 euro
  • waarvan schulden: 420.000 euro
Ratio:
  • schulden / waarde portefeuille vennootschap = 28%
En dat vindt de bank teveel?

Klarekijk 23 maart 2012 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 6043091)
  • waarde v/d portefeuille v/d vennootschap: 1.500.000 euro
  • waarvan schulden: 420.000 euro
Ratio:
  • schulden / waarde portefeuille vennootschap = 28%
En dat vindt de bank teveel?

Ze adviseren negatief a rato van de balans ,
Overgedragen verlies
Rekening courant

filosoof 23 maart 2012 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MIS (Bericht 6039687)
Lijkt wel te kloppen, wie vandaag nog wil ondernemen en geen onderpand heeft, zal niet aan werkkapitaal kunnen komen. Mooie plannen en verantwoord ondernemen kan je dan best vergeten.

Een ondernemer doet er best aan , een groot deel vh werkkapitaal zélf (of via aandeelhouders) te leveren. Indien hij 't met geleend geld wil doen kost dat duur.
Voor banken is het risico bij starters niet te onderschatten.

filosoof 23 maart 2012 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 6041228)

Zo er problemen zijn kan de bank de bedrijfswagen gemakkelijk verkopen na beslag, voor machines is al een nauwere markt.

filosoof 23 maart 2012 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk (Bericht 6043129)
Overgedragen verlies
Rekening courant

Indien één van de mensen in de firma betrokken was in een faling zijn banken helemaal niet meer zo enthousiast.

Nr.10 23 maart 2012 19:09

Citaat:

Overgedragen verlies
Rekening courant

Wat is de schuldratio van een gemiddelde vastgoedbevak op de beurs?
  • schuldratio = schulden op totaal actief
:arrow: rond de 50%

14 vastgoedbevaks in België
Een overzicht van de vastgoedbevaks in België:
  • kantoorgebouwen: Befimmo, Cofinimmo
  • commerciële ruimten: Intervest Retail, Retail Estates, Asencio
  • residentieel: Home Invest Belgium, Serviceflats Invest, Aedifica
  • semi-industrieel: WDP, Montea
  • gemengd: Intervest Offices, Leasinvest RE, Warehouses Estates Belgium, Wereldhave Belgium
meer info

Nr.10 23 maart 2012 19:11

Citaat:

Overgedragen verlies
Rekening courant

Misschien vallen de opbrengsten dik tegen, dat kan ook. Dat de opbrengsten door de bank als onvoldoende worden beschouwd om de schulden en de intresten op die schulden af te betalen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be