![]() |
Heeft het aantal partijen effect op de uitslag?
Stel, er zijn 4 partijen, a, b, c, d
naargelang hun politieke kleur, elke lijst telt bvb 25 kandidaten elk hebben ze 25 % van de stemmen bij de verkiezingen nu doet zich in sommige gemeenten het volgende voor om sommige partijen kiezers af te snoepen: - sommige partijen pretenderen problemen bij de lijstvorming, zogezegd ontstaan er meningsverschillen en er komt een scheurlijst - dwz, nu heb je bvb lijst a1 en a2, b1 en b2, c en d - dwz dat de lijsten a1 en a2 samen 50 kandidaten hebben - dwz dat de lijsten b1 en b2 samen 50 kandidaten hebben - lijst c en d hebben elk 25 kandidaten de onderliggende redenering bij die "gesplitste partijen" is de volgende: meer kandidaten = meer kans op familie- of vriendenstemmen, lijst a1 haalt dan bvb 14%, lijst a2 bvb 13%, samen 27 % lijst b1 14%, lijst b2 14%, samen 28 % samen hebben a1, a2, b1 en b2 = 55% van de stemmen er blijft dus voor lijst c en d slechts 45% te verdelen, bvb lijst c 25%, lijst d 20% volgens onze informatie is bovenstaand fenomeen zich in sommige gemeenten aan het voordoen zo worden er extra lijsten gecreëerd, bvb Stadslijst, Trots op X, Gemeentebelangen, enz Zoveel te meer lijsten, zoveel te meer de soep verdund wordt ten aanzichte van andere lijsten Dat is tenminste de doelstelling. Een verwittigde partij is er twee waard! Denkt het forum dat deze strategie kansen biedt om andere partijen te verzwakken? |
'k weet niet hoor. De tendens schijnt toch eerder te wijzen richting kartels, niet richting splitsing. Je moet trouwens oppassen, omdat het systeem waarmee de zetels verdeeld worden grote partijen bevoordeelt tegenover kleine. Dus kartelvorming heeft meer voordelen dan proberen de soep te verdunnen. Zelfs als het kartel ertoe leidt dat er een paar % stemmen verloren gaan, kan het toch meer zetels opleveren, vooral in kleinere gemeenten!
|
Citaat:
maar het kan toch zijn dat sommige kiezers niet tevreden zijn over de huidige gemeenteraad van bvb lijst a, en ipv dan voor b, c, of d te stemmen gaan stemmen voor a2 die toevallig Gemeentebelangen heet, na de verliezingen gaan a1 en a2 terug samen zodat het ongenoegen van sommige kiezers, over de huidige gemeenteraad, gekanaliseerd wordt naar een "zusterpartij". Het komt er op neer dat die a2-kiezers dus een rad voor hun ogen gedraaid wordt. |
Eigenlijk haal je hier vanalles door elkaar: stemmenaantallen, zetelverdeling, voorakkoorden, coalitiegesprekken...
|
Citaat:
maar de teneur zal toch wel duidelijk zijn |
Kan je eens een paar concrete voorbeelden geven? Ik weet niet meteen een gemeente waar dit aan de gang is, en heb uiteraard ook geen zicht op alle Vlaamse gemeenten.
|
Kleine partijen worden in systeem Imperiali benadeeld. Partij c en d zouden in uw simulatie 50% van de zetels halen met slechts 45% van de stemmen. Hoe meer de soep verdund wordt, hoe minder verkozenen je haalt.
Aan de andere kant denk ik niet dat de "stadslijst" sp-annex-cvp enig invloed zal hebben ivm de vorige score van sp.a. De ex-cd&v stemmers gaan gewoon N-VA stemmen. |
Citaat:
in antwerpen mogen er 55 personen kandidaat zijn, als je een lijst a1 en a2 maakt kun je dus 110 kandidaten voordragen, zelfs de meest onbekenden zullen familie en kennissen voor zich winnen, eigenlijk heeft ELKE partij er belang bij met 2, zelfs 3 lijsten op te komen om geen stemmen verloren te laten gaan en stemmen van andere partrijen af te snoepen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De staatshervorming geeft trouwens ook mogelijkheden om enkel partijen toe te laten die de territioriale integriteit van de Belgische staat erkennen. In Duitsland, Frankrijk en Zwitserland bestaat die regel bijvoorbeeld ook. Dat zou een tweetal partijen met een meerderheid van de stemmen buiten de wet stellen. Dat zie ik ook nog gebeuren. |
Citaat:
In feite heb je volgens Imperiali geen 50 percent+1 van de stemmen nodig om een absolute meerderheid van de zetels binnen te halen. Ongeveer 44% volstaat voor een absolute meerderheid (In heel kleine gemeenten zou volgens Imperiali men zelfs met 33-35% onder bepaalde omstandigheden al aan een absolute meerderheid komen). Met 44% haalt men ongeveer 52-53% van de zetels. Exact dezelfde uitslag volgens systeem D'hondt zou met 44% van de stemmen "slechts" 47% van de zetels opleveren. Wat rekenkundig mogelijk is, kan in de praktijk natuurlijk ook altijd opduiken. Dit fenomeen viel bijv. waar te nemen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 1988. De CVP van Kalmthout won toen 12 van de 23 zetels met “amper” 38 % van de stemmen. Ook het omgekeerde is het geval: hoe groter de partij, hoe zwaarder het effect van Imperiali, zien bijv. de verkiezingsuitslag van 2000 in de gemeente Fauvillers. Daar haalde grootste partij 2/3e van de zetels met net iets minder dan 1/2e van de stemmen (49 % - 6 op 9 zetels). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be