![]() |
De schertsvertoning van het Blok met Leterme was nep.
In 1994 verwoordde Gerolf Annemans het duidelijk: "Richtlijn 1: voor de verkiezingen zal de partij een aantal breekpunten naar voren schuiven die essentieel zijn bij mogelijke coalitiebesprekingen." ".... men moet ervan op de hoogte zijn dat dit programma niet voor onderhandeling vatbaar is." "Bij eventuele besprekingen dient men de lat zo hoog te leggen dat de anderen zullen weigeren." Nu de eerste gelegenheid zich voordeed om te onderhandelen, hebben ze inderdaad gedaan wat ze tien jaar geleden beloofd hebben. Het Vlaams Blok gaat uit van het conflictmodel waarbij het succes van slagen afhangt van de onafhankelijke staat Vlaanderen, met Brussel als terug te Vervlaamse hoofdstad. Opmerkelijk in onderstaande niet onderhandelbare punten is de oprichting van een Vlaams Veiligheidskorps. [size=2]TIEN HEFBOMEN VOOR EEN ONAFHANKELIJK VLAANDEREN Het Vlaams Blok is bereid een minderheidsregering te steunen of eventueel deel te nemen an de Vlaamse regering op voorwaarde dat de regerende coalitie minstens volgend programma onverwijld en volgens een strak en vooraf vastgelegd tijdschema uitvoert: 1. Meer democratie in Vlaanderen. Invoering van het met verkiezingen samenvallende bindende referendum in Vlaanderen; rechtstreekse verkiezingen van de burgemeester; onmiddellijke en onvoorwaardelijke splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. 2. Splitsing van de sociale zekerheid, te beginnen met de kinderbijslag en de gezondheidszorg; stopzetten van alle transfers van Vlaanderen naar Wallonië; 3. Volledige bevoegdheid over de eigen gewestelijke belastingen, ondermeer de tarifering. 4. Aanvaarden van de basisresoluties van het Vlaams Parlement als minimum uitgangspunt van een daadkrachtig en doorgedreven communautair overleg; Splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde; stopzetten van het subsidiëren van het Franstalig onderwijs in Halle-Vilvoorde, opstellen en uitvoeren van een Vlaams actieplan voor het uitbouwen van een Vlaamse welzijnssector in Brussel. 5. Tewerkstelling stimuleren door een verlaging van de loonlast met 10% ingevolge het creëren van een eigen fiscaliteit, een daling van de vennootschapsbelasting en de splitsing van de sociale zekerheid. De Lambermontgelden moeten in eerste instantie dienen om de wachtlijsten in de gehandicaptensector, de sociale huisvesting en de bejaardeninstellingen weg te werken. 6. In afwachting van het invoeren van een opvoedersloon voor de thuiswerkende ouder wordt voor ieder kind vanaf de geboorte tot drie jaar een kindercheque van maandelijks € 400 uitgekeerd. 7. Verplichte inburgering van alle in ons land verblijvende vreemdelingen en van alle vreemdelingen die de jongste vijf jaar onze nationaliteit hebben verworven. Koppeling van de verblijfsvergunning aan een inburgeringproef. Sancties (beperken van de toegang tot de sociale zekerheid) t.a.v. die vreemdelingen die weigeren in te burgeren of die niet slagen in de inburgeringproef. 8. Oprichting van een Vlaams Veiligheidskorps waarbij alle pseudo-agenten (stadswachters, flatwatchers, plein- en buurttoezichters, bus-, tram- en metrobegeleiders, …) met één statuut, één uniform, één opleiding en één leiding in één structuur ondergebracht worden. 9. Een einde maken aan de ideologische betutteling van het onderwijs. Gelijke kansen voor het vrij- en het gemeenschapsonderwijs. 10. De provincies worden afgeschaft. In de plaats komen grootstedelijke gewesten en regiobesturen die nauwer aansluiten bij de economische en sociale realiteit van Vlaanderen. Het Vlaams Blok wil tevens dat de partijen die deze breekpuntennota onderschrijven zich engageren om op federaal vlak de nodige initiatieven te nemen om het vreemdelingenstemrecht af te schaffen.[/size] |
dat was wat hij 10 jaar terug zei ja, we zitten nu in 2004 en het Blok evolueert....
De Paus zei 100 jaar geleden toch ook dat de mis heilig was en in het latijn moest gehouden worden? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En wat hebt u tegen een Veiligheidskorps? Omdat er dan minder 'speelruimte' zou zijn voor uw Marokkaanse vriendjes? :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
En waarom zou dat enkel bevolkt worden met 'racistische leden uit het Eigen Volk'? Voor mijn part mogen daar ook racistische leden uit Ander Volk bijzitten... :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Op zich vind ik hun eisen nog maar zwakjes. Khad meer verwacht (radicaler toch, maar ja, ze moeten iets doen aan hun imago zeker :? ). In het algemeen ga ik wel akkoord met die punten maar op vlak van aanpak verschil ik toch van mening denk ik met het Vlaams Blok. Ik zou hier niet meteen struikelblokken van maken.
Vooral punt 6 vind ik wel een goed idee. Over de rest ga ik mij nu niet uitspreken. (Kheb geen tijd.) |
Ik heb op geen enkel moment het gevoel gehad dat het Blok echt wilde meeregeren. Ze wisten bij voorbaat dat ze de lat te hoog legden. Met die te nemen of te laten standpunten, wisten ze zelf ook wel dat ze onaanvaardbaar zouden zijn bij de rest van de regeringspartijen. En bovendien onrealistisch en onhaalbaar omdat, om die doelstellingen te bereiken, ze de parlementaire democratie naast zich meer moesten leggen omdat de Brusselaars en de Walen het been zouden stijf houden.
En terecht! De Brusselaars lopen niet echt warm voor het Blok omdat de plannen die het VB met Brussel voor heeft en al 25 jaar ongewijzigd volhoud, voor de Brusselaars onaanvaardbaar zijn. En dan verwijs ik naar de Grondbeginselen die nog altijd van toepassing zijn zolang ze niet herschreven werden: 2. Brussel krijgt, als hoofdstad van Vlaanderen, in een overgangsfase een speciaal taalstatuut. De concentratie van alle Europese instellingen wordt afgewezen. Brussel moet terug een Vlaamse stad worden (“naar wezen, taal, cultuur en uitzicht”) met “in een overgangsstadium een bijzonder statuut”. |
Dat punt gaat inderdaad niet veel succes hebben, dat is volkomen onrealistisch.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:20. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be