Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Mijn antwoord aan een banneling (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169284)

Kallikles 27 maart 2012 22:56

Mijn antwoord aan een banneling

Beste,

Ik zou uw vraag graag beantwoorden, maar ik zie dat u een banneling bent en dus niet meer kunt inloggen. Ik zal het antwoord dus schuldig moeten blijven... :-)

De meerderheid van de wiskundigen, filosofen, wetenschappers, kunstenaars in de geschiedenis zijn religieus. Zijn die allemaal dom?

Het probleem is dat de moderne mens alles wil be-grijpen, be-vatten, be-heersen. Religie en spiritualiteit gaan over de overgave aan de mysterieuze, onbeheersbare kant van het leven.

Met vriendelijke groet,
Kallikles

Txiki 27 maart 2012 23:25

Ik ben dus duidelijk geen moderne mens... Ik wil niet alles beheersen, begrijpen en bevatten. En als je het hebt over de mysterieuze, onbeheersbare kant van het leven, heb ik niets spiritueels nodig (tenzij alcohol, dat helpt). Want het mysterieuze en onbeheersbare zijn vooral te vinden in gevoelens.

Nar 28 maart 2012 06:00

Blanco's op fantastische wijze invullen heeft uiteraard niets te zien met bevatten, beheersen, begrijpen ... :rofl:

Txiki 28 maart 2012 06:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nar (Bericht 6050119)
Blanco's op fantastische wijze invullen heeft uiteraard niets te zien met bevatten, beheersen, begrijpen ... :rofl:

Wat bedoelt ge?

Nar 28 maart 2012 06:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6050129)
Wat bedoelt ge?

Religie (met z'n riten) is toch begrijpen, beheersen, bevatten, ... De religieuze mens heeft of moet voor alles een verklaring hebben, de moderne mens weet zo goed als niets, is zoekend maar moet niet per se beheersen, bevatten, ... die haalt z'n eigen theorieën onderuit en gaat op zoek naar nieuwe en ondertussen wordt iets niet begrepen, beheerst, bevat, ...
De moderne mens weet niet wat een gebeurtenis is en gaat op onderzoek met de kans het nooit te weten. De religieuze mens zie een mirakel dankzij zijn god. Voila : bevat, begrepen en beheerst.

Txiki 28 maart 2012 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nar (Bericht 6050139)
Religie (met z'n riten) is toch begrijpen, beheersen, bevatten, ... De religieuze mens heeft of moet voor alles een verklaring hebben, de moderne mens weet zo goed als niets, is zoekend maar moet niet per se beheersen, bevatten, ... die haalt z'n eigen theorieën onderuit en gaat op zoek naar nieuwe en ondertussen wordt iets niet begrepen, beheerst, bevat, ...
De moderne mens weet niet wat een gebeurtenis is en gaat op onderzoek met de kans het nooit te weten. De religieuze mens zie een mirakel dankzij zijn god. Voila : bevat, begrepen en beheerst.

Ah zo! :lol:

Bolleke Wol 28 maart 2012 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6049977)
Ik ben dus duidelijk geen moderne mens... Ik wil niet alles beheersen, begrijpen en bevatten. En als je het hebt over de mysterieuze, onbeheersbare kant van het leven, heb ik niets spiritueels nodig (tenzij alcohol, dat helpt). Want het mysterieuze en onbeheersbare zijn vooral te vinden in gevoelens.

En waarin is dat precies een tegenspraak?

Txiki 28 maart 2012 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6050648)
En waarin is dat precies een tegenspraak?

:?: ik begrijp uw vraag ni

Bolleke Wol 28 maart 2012 13:52

Wel, 1) spirituele zaken zijn haast per definitie gevoelszaken. Zelfs pogingen om geloofskwesties te rationaliseren en in dogmas op te schrijven kunnen dat niet verbloemen.
en 2) mensen nemen zaken over het algemeen pas als waar en begrepen aan als ze dat zo aanvoelen, wat een stap verder is dan alleen maar 'weten'. De fameuze 'aha-erlebnis' is daar een typisch voorbeeld van.

Txiki 28 maart 2012 13:55

Ik zeg toch nieverans dat zo niet zou kunnen zijn? 'k Zeg alleen dat ik geen spirituele dingen nodig heb daarvoor, behalve eventueel alcohol.

CyberpunX 28 maart 2012 19:04

Als men ervoor uitkwam dat god niet bestond kwam men op de brandstapel terecht. Dus natuurlijk waren de meeste slimme mensen 'religieus'.

Nar 28 maart 2012 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 6051072)
Als men ervoor uitkwam dat god niet bestond kwam men op de brandstapel terecht. Dus natuurlijk waren de meeste slimme mensen 'religieus'.

hehe

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be