Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Rijopleidingen gevaarlijk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169340)

Micele 28 maart 2012 21:04

Rijopleidingen gevaarlijk
 
Citaat:

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1...aarlijk-2.aspx

Rijopleidingen zijn levensgevaarlijk

De huidige rijopleiding is levensgevaarlijk. Dat zegt Federdrive, de beroepsvereniging van autorijscholen. Federdrive pleit voor een radicale hervorming. "Sinds 2006 zijn al tien doden gevallen bij rijlessen onder een vrije begeleider. Als de overheid niet snel actie onderneemt, vallen nog meer doden", waarschuwt Jeroen Smeesters van Federdrive.

De nota, die midden april wordt voorgesteld, bevat volgens een krant van De Persgroep opmerkelijke aanbevelingen. Ten eerste moeten we naar een uniforme opleidingsvorm. Die zou sowieso een fase bevatten waarin de aspirant-bestuurder onder het toezicht van een professionele begeleider staat, zoals dat bijna overal in Europa het geval is. Daarnaast moet er tijdens het examen meer gepeild worden naar de attitude van de leerling.

De rijopleiding zou daardoor onvermijdelijk duurder worden. Om de cursus betaalbaar te houden, pleiten de rijscholen voor een fonds voor de rijopleiding of voor de fiscale aftrekbaarheid van de opleiding. "Geen betere manier om het geld van verkeersboetes te besteden", oordelen zij.

Tijdens de regeringsonderhandelingen werd beslist de rijopleiding te regionaliseren, allicht in 2014. Volgens staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) is de rijopleiding daarom "geen beleidsprioriteit".
Reactie Sossen:

Citaat:

D’Hulster noemt uitspraak van Wathelet rond rijopleiding "stuitend"
woensdag 28 maart 2012, 12u00
Bron: belga

Vlaams parlementslid Steve D’Hulster (SP.A) is niet te spreken over een uitspraak van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) over de rijopleiding. Volgens De Morgen zou de rijopleiding voor Wathelet "geen beleidsprioriteit" zijn omdat er tijdens de regeringsonderhandelingen beslist is de rijopleiding te regionaliseren.

"Een stuitende en onbegrijpelijke uitspraak", aldus D’Hulster. Volgens de SP.A’er is een grondige hervorming van de rijopleiding net een instrument waarmee nog grote winst te boeken is op vlak van verkeersveiligheid.

D’Hulster is het eens met de analyse van Federdrive, beroepsvereniging van autorijscholen. Die organisatie noemt de huidige rijopleiding archaïsch en levensgevaarlijk. "De manier waarop wij jongeren nu in het verkeer sturen is eigenlijk onverantwoord, daar moet dringend verandering in komen", aldus D’Hulster.

De SP.A’er wijst op de stilgevallen daling van de ongevallencijfers. "In het licht van die ongevallencijfers zijn de uitspraken van Wathelet helemaal wraakroepend", klinkt het. "Niet toevallig zijn het net de landen die een rijopleiding van hoge kwaliteit hebben, zoals Nederland en de Scandinavische landen, die op vlak van verkeersveiligheid tot de Europese top behoren. De rijopleiding zou een topprioriteit moeten zijn".

D’Hulster doet zelf een voorstel voor een hervormde rijopleiding. Zo pleit hij voor een gratis professionele basisopleiding (van 8 uur) voor elke kandidaat-bestuurder. Die basisopleiding zou meegevolgd moeten worden door de vrije begeleiders. Daarnaast pleit hij voor de invoering van een proefexamen en een inhoudelijke uitdieping van de opleiding. Tot slot moet de opleiding betaalbaar blijven.

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120328_092
Behalve... dat sos-gratis-verhaal dat nooit heeft bestaan... zucht...

sepper 28 maart 2012 21:13

Natuurlijk willen de rijscholen weer zo'n fonds of fiscale aftrekbaarheid; zo kunnen zij nog meer geld verdienen op de kap van de belastingbetaler.

Dus zij die dit niet nodig hebben moeten mee betalen voor de luxe-ideetjes (want dat is een rijbewijs!) van een ander. Dus de armen gaan weer moeten betalen voor de minder armen. Waar zitten de socialisten nu?

Micele 28 maart 2012 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sepper (Bericht 6051263)
Natuurlijk willen de rijscholen weer zo'n fonds of fiscale aftrekbaarheid; zo kunnen zij nog meer geld verdienen op de kap van de belastingbetaler.

Sinds wanneer worden verkeersboetes betaald door diegene die geen rijbewijs hebben of nodig hebben ?
Citaat:

Om de cursus betaalbaar te houden, pleiten de rijscholen voor een fonds voor de rijopleiding of voor de fiscale aftrekbaarheid van de opleiding. "Geen betere manier om het geld van verkeersboetes te besteden", oordelen zij
Citaat:

Dus zij die dit niet nodig hebben moeten mee betalen voor de luxe-ideetjes (want dat is een rijbewijs!) van een ander.
Voor veel mensen is een rijbewijs een noodzakelijkheid, vele krijgen zelfs geen werk** zonder rijbewijs. Gij noemt dat luxe ? :?

Citaat:

Dus de armen gaan weer moeten betalen voor de minder armen. Waar zitten de socialisten nu?
Ach "de armen" betalen alle verkeersboetes?

Citaat:

D’Hulster doet zelf een voorstel voor een hervormde rijopleiding. Zo pleit hij voor een gratis professionele basisopleiding (van 8 uur) voor elke kandidaat-bestuurder.
D´Hulster is SP.A die wilt wslk het geld van alle belastingbetalers = gratis :roll:

Citaat:

If you pay peanuts, you get monkeys
Ik zou graag eens de gemiddelde prijs van een professionele (buitenlandse) rijopleiding (of meerdere) naast die van een huidige Be-rijopleiding zien ;-)

** ik google maar wat
Citaat:

http://www.brugge.be/internet/nl/Eco...ures/index.htm

Technisch Coördinator beeldende kunsten bij het Cultuurcentrum (niveau C1 – C3)
Jouw functie:

Je maakt de werkplanning en dienstregeling voor de technisch medewerkers op en je houdt toezicht op de kwaliteitsvolle en efficiënte realisatie van de werkopdrachten
Je volgt de technische aankopen op en je houdt de technische fiches van de tentoonstellingszalen upto-date. Je staat in voor de opvolging van de uitbatings- en veiligheidsvoorschriften en -maatregelen.
Je houdt toezicht op het transport van kunstwerken.
Je zorgt voor de volledige technische en praktische uitwerking en opvolging van de tentoonstellingen en rapporteert hierover aan de leidinggevenden.

Jouw profiel:
Naast een diploma secundair onderwijs kan je minimaal 3 jaar ervaring voorleggen als technisch assistent beeldende kunsten bij een gemeentelijk cultuurcentrum A-niveau. Je bent eveneens in het bezit van een rijbewijs B.
Je hebt een grondige kennis van regelgeving, wetgeving en veiligheidsvoorschriften met betrekking tot je eigen vakgebied en werkveld. Je hebt kennis van het werkveld beeldende kunsten.
...
Bruto maandsalaris op niveau C1 (met 3 jaar ervaring): € 1985,57.

Heb je interesse?
Richt je kandidaatstelling dan, samen met een kopie van het gevraagde diploma en een uitgebreid
curriculum vitae met opgave van de gevraagde werkervaring, tegen 27 maart 2012 (poststempel) per
aangetekend of gewoon schrijven aan het College van Burgemeester en Schepenen, Stadhuis, Burg 12 in
8000 Brugge of geef deze tegen ontvangstbewijs af in de Personeelsdienst, Riddersstraat 12 in 8000 Brugge.

Voor het examen van technisch coördinator beeldende kunsten bezorg je ons eveneens een kopie van je rijbewijs B.
OPGELET!!!
Kandidaatstellingen die, op datum van afsluiten, niet vergezeld zijn van een kopie van het diploma en het cv mét opgave van de gevraagde ervaring (en indien gevraagd een kopie van het rijbewijs B), worden niet in aanmerking genomen.

Vito 28 maart 2012 22:27

Ben ik cynisch als ik zeg dat 10 doden op 6 jaar met per definitie onervaren chauffeurs eigenlijk nog meevalt?

Zapatista 28 maart 2012 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 6051361)
Ben ik cynisch als ik zeg dat 10 doden op 6 jaar met per definitie onervaren chauffeurs eigenlijk nog meevalt?

Dat was mijn eerste gedacht ook, dit valt toch in het niets bij de verkeersdoden.

Micele 28 maart 2012 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 6051361)
Ben ik cynisch als ik zeg dat 10 doden op 6 jaar met per definitie onervaren chauffeurs eigenlijk nog meevalt?

Een beetje ;-) zeker met het aantal afgelegde kms, met een professionele rijschoolwagen kan de instructeur meestal rechttijdig veilig ingrijpen bij nood.

Bij een vrije opleiding zijn die wagens er niet op uitgerust.
Dit is een Duitse rijschoolauto jaren stillekes (jaren ´50) of Ford Taunus 12M.

http://www.sokrates-digital.de/php_s...ae04c53adce965
Is maar een hint naar het buitenland. ;-)

Trouwens ik denk dat die 10 doden op 5 jaar is. De officiele cijfers van 2011 zijn (nog) niet gekend.

Zapatista 28 maart 2012 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6051371)
Een beetje ;-) zeker met het aantal afgelegde kms, met een professionele rijschoolwagen kan de instructeur meestal rechttijdig veilig ingrijpen bij nood.

Bij een vrije opleiding zijn die wagens er niet op uitgerust.

Trouwens ik denk dat die 10 doden op 5 jaar is. De officiele cijfers van 2011 zijn (nog) niet gekend.

Hoeveel is dat procentueel?

Ik kan me niet voorstellen dat dit statistisch gezien schokkende cijfers zijn.

Micele 28 maart 2012 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 6051375)
Hoeveel is dat procentueel?

Er vallen ca. 400 doden/jaar gemiddeld in en door alle personenwagens.

Dus 10/5 = 2 per jaar tijdens de rijopleiding is 0,5 % om te beginnen.

Er zijn ca. 5,1 �* 5,2 miljoen personenwagens in Be.
x personenwagens in Be leggen zowat gemiddeld 15.000 km af.
= in elk geval zijn het ca. 77 miljard-personenwagenkms officieel volgens Fgov.be.

Hoeveel personenauto´s zijn er die vrije opleiding geven ? 10.000 - 50.000 - 100.000 ?
Dan x het aantal gereden kms van die opleiding-auto´s tijdens de vrije rijopleiding. 2000 - 3000 - 5000 km/jaar ?
50.000 x 3.000 = 0,15 miljard rijschoolkms/jaar vrije opleiding... tov 77 mrdperswagenskms/jaar is 0,19 % .

0,5 % verkeersdoden/ 0,19 % rijopleidingkms = 2,63 maal zo gevaarlijk.

Probeer gij eens. ;-)

Citaat:

Ik kan me niet voorstellen dat dit statistisch gezien schokkende cijfers zijn.
Ik denk zeker van wel, vergeleken met hun respect. afgelegde afstanden.

stropke 28 maart 2012 23:09

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1...aarlijk-2.aspx
(Citaat)
"De huidige rijopleiding is levensgevaarlijk. Dat zegt Federdrive, de beroepsvereniging van autorijscholen. Federdrive pleit voor een radicale hervorming. "Sinds 2006 zijn al tien doden gevallen bij rijlessen onder een vrije begeleider. Als de overheid niet snel actie onderneemt, vallen nog meer doden", waarschuwt Jeroen Smeesters van Federdrive."

:| Hier se, wat zei ik in draad Hoffelijkheid en respect:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=169210 #15
http://forum.politics.be/showthread.php?t=169210&page=3 #44

Worden ze eindelijk eens wakker. Maja, volgens Alboreto is da kakken op Belgie...:roll:

Zapatista 28 maart 2012 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6051434)
Er vallen ca. 400 doden/jaar gemiddeld in en door alle personenwagens.

Dus 10/5 = 2 per jaar tijdens de rijopleiding is 0,5 % om te beginnen.

Er zijn ca. 5,1 �* 5,2 miljoen personenwagens in Be.
x personenwagens in Be leggen zowat gemiddeld 15.000 km af.
= in elk geval zijn het ca. 77 miljard-personenwagenkms officieel volgens Fgov.be.

Hoeveel personenauto´s zijn er die vrije opleiding geven ? 10.000 - 100.000 - 500.000 ?
Dan x het aantal gereden kms van die opleiding-auto´s tijdens de vrije rijopleiding. 5000 km/jaar ?
500.000 x 5000 = 2,5 miljard rijschoolkms vrije opleiding...

Probeer eens. ;-)


Ik denk zeker van wel, vergeleken met hun respect. afgelegde afstanden.

Ik bedoelde eerder het aantal doden tijdens hun rijopleiding t.o.v. degenen die de rijopleiding overleven, lijkt me een duidelijkere en simpelere weergave dan wat u zegt.

Txiki 28 maart 2012 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 6051361)
Ben ik cynisch als ik zeg dat 10 doden op 6 jaar met per definitie onervaren chauffeurs eigenlijk nog meevalt?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 6051369)
Dat was mijn eerste gedacht ook, dit valt toch in het niets bij de verkeersdoden.

2

Micele 28 maart 2012 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 6051461)
Ik bedoelde eerder het aantal doden tijdens hun rijopleiding t.o.v. degenen die de rijopleiding overleven.

Dan probeer toch eens wat je bedoelt.

Als je het zo ziet is het nog erger, zeker weten.

raar vergelijk
In NL valt 1 dode per jaar door overdreven snelheid op al hun snelwegen.
In Be vallen 2 doden per jaar door vrije rijopleiding.

Zapatista 28 maart 2012 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6051467)
Dat komt toch op hetzelfde neer, ik heb realistische getallen genomen en denk dat het ongeveer 3 maal dodelijker is. (berekening is grofweg 2,6 x)

Probeer jij nu eens.

Ik zou geen idee hebben waar ik cijfers haal van het 'overleven van de rijopleiding'.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be