Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   einde van taxichauffeur of ecologische ramp ? zelfrijdende auto van google (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169360)

brother paul 29 maart 2012 15:32

einde van taxichauffeur of ecologische ramp ? zelfrijdende auto van google
 
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Intern...de-wagen.dhtml

voila zeg eens allemaal, wat vind je van die evolutie

Wat mij fascineert is, we kunnen nog geen treinen doen rijden zonder te remmen voor noodlichten, en die gasten doen een auto crossen door het verkeer.

wat zou nog de consequentie zijn:
het einde van poolse camionchauffeurs
het einde van botsingen op de snelwegen door vrachtwagens
het einde van flitspalen omdat iedereen gewoon regelmentair gaat rijden
het einde van auto's die doelloos rondrijden omdat ze de chauffeur de weg niet vindt
het einde van het beroep chauffeur, of nog meer migranten aan de dop...

andy.v 29 maart 2012 15:48

Citaat:

het einde van poolse camionchauffeurs
:thumbsup:

Citaat:

het einde van botsingen op de snelwegen door vrachtwagens
= minder werk voor hulpdiensten

Citaat:

het einde van flitspalen omdat iedereen gewoon regelmentair gaat rijden
= minder werk voor foto-industrie

Citaat:

het einde van auto's die doelloos rondrijden omdat ze de chauffeur de weg niet vindt
= minder werk voor politie die de weg moet uitleggen

Citaat:

het einde van het beroep chauffeur, of nog meer migranten aan de dop...
= je zegt het zelf

Conclusie: behalve dat van die Poolse chauffeurs zorgt het alleen maar voor meer werkloosheid ;)

brother paul 29 maart 2012 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andy.v (Bericht 6052143)
:thumbsup:



= minder werk voor hulpdiensten



= minder werk voor foto-industrie



= minder werk voor politie die de weg moet uitleggen



= je zegt het zelf

Conclusie: behalve dat van die Poolse chauffeurs zorgt het alleen maar voor meer werkloosheid ;)

in feite niet, hoor, je ziet het werk verschuiven naar programmatie van die auto's, en onderhoud van die auto's, en toelevering aan die auto's (want die auto's kunnen niet zelf tanken zeker ?)

Steve_M 29 maart 2012 16:53

http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=41

parcifal 29 maart 2012 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6052114)
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Intern...de-wagen.dhtml

voila zeg eens allemaal, wat vind je van die evolutie

Wat mij fascineert is, we kunnen nog geen treinen doen rijden zonder te remmen voor noodlichten, en die gasten doen een auto crossen door het verkeer.

Tja, Google is natuurlijk de NMBS niet he, of we zaten dagelijks uren te wachten op zoekresultaten die laat (of niet) komen. 8-)

Het lijkt me nog iets te vroeg momenteel maar het zou goed zijn moest de wetgevers al ruimte voorzien voor dergelijke auto's.
Ik zie vooral veel speelruimte voor advocaten die constructeurs kunnen vervolgen voor schade en gewonden. :evil:

Want elke technologie heeft zwakke punten, hoe gesofistikeerd het sensorenweb en de controlesoftware ook is. Dus er zullen slachtoffers vallen (hoewel uiteraard veel en veel minder dan nu).

Het probleem is dat 1 of 2 potentiele dodelijk slachtoffers per maand in zo'n auto veel minder zullen aanvaard worden dan de 90 a 100 die we er nu hebben in Belgie.
Het is uiteraard een emotionele kwestie, geen rationele.

Ik moet toegeven dat ik ook zelf niet graag de controle over het stuur zou afgeven. Vermoedelijk is onze generatie (iedereen ouder dan 20) daarvoor mis-geconditioneerd.

Aurora_Borealis 29 maart 2012 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6052114)
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Intern...de-wagen.dhtml

voila zeg eens allemaal, wat vind je van die evolutie

Wat mij fascineert is, we kunnen nog geen treinen doen rijden zonder te remmen voor noodlichten, en die gasten doen een auto crossen door het verkeer.

wat zou nog de consequentie zijn:
het einde van poolse camionchauffeurs
het einde van botsingen op de snelwegen door vrachtwagens
het einde van flitspalen omdat iedereen gewoon regelmentair gaat rijden
het einde van auto's die doelloos rondrijden omdat ze de chauffeur de weg niet vindt
het einde van het beroep chauffeur, of nog meer migranten aan de dop...

Of men het wil of niet, het zit er sowieso aan te komen. En de voordelen kunnen immens zijn in termen van brandstofbesparing en capaciteitsverhoging van de bestaande infrastructuur, zeker als die autonome voertuigen met elkaar draadloos in verbinding staan.

Denk er maar even over na:
* Je kan voertuigen veel dichter op elkaar laten rijden op de snelweg... de voertuigen zijn elektronisch gekoppeld in een konvooi.
* Door gebruik te maken van elektronisch gekoppelde konvooien (en dus minimale tussenafstand), benut je het zog van de voorligger: minder brandstofverbruik (Al ooit eens gebumperkleefd achter een vrachtwagen ? het verbruik daalt rap tot 2.5 L/100 km, uiteraard nu niet aan te raden wegens veiligheid...)
* Veel files kunnen vermeden worden, er wordt perfect geritst waar nodig (met minimale tussenafstanden)...
* Verkeerslichten, rotondes,... niet meer nodig: de computer berekent - goed wetende de snelheid en positie van alle andere voertuigen in de buurt - de perfecte aanrijsnelheid om door het kruisend verkeer in te rijden, al is het 'gat' een fractie van een seconde groot.
* En waarom niet, je kan eens iets anders doen in de wagen, werken bijvoorbeeld (als mobiel kantoor)...

CyberpunX 29 maart 2012 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 6052274)
Tja, Google is natuurlijk de NMBS niet he

Dit is inderdaad een cruciaal verschil.
De NMBS is een hoopje incompetente dwazen.

parcifal 29 maart 2012 18:19

Ik voorspel nu al de naam van het eerste virus in de self-driving car sector :

Crash
(of eventueel Deathride )

;-)

mkb 29 maart 2012 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 6052274)
Ik zie vooral veel speelruimte voor advocaten die constructeurs kunnen vervolgen voor schade en gewonden. :evil:

Inderdaad, dat lijkt mij een enorm risico voor een bedrijf om zoiets op de markt te brengen. 8O


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be