Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Afrikaner Blood (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169361)

Egmond Codfried 29 maart 2012 15:41

Afrikaner Blood

http://www.egyptsearch.com/forums/ul...533;p=1#000000

Documentaire die toont hoe racisme in Zuid Afrika nog steeds heel erg levend is.

http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-17434187

Afrikaner Blood documentary
http://www.telegraph.co.uk/culture/c...eme-views.html

http://mg.co.za/article/2012-03-15-k...photo-contest/

Jan van den Berghe 29 maart 2012 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried (Bericht 6052130)
Documentaire die toont hoe racisme in Zuid Afrika nog steeds heel erg levend is.

Als je weet dat de onveiligheid in Zuid-Afrika sedert de machtsovername hand over hand is toegenomen, dat er honderden moorden worden gepleegd op blanken louter en alleen omdat die mensen blank zijn, dan is het niet te verwonderen dat je zoiets krijgt.

groene flamingant 29 maart 2012 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egmond Codfried (Bericht 6052130)

Weer heel kort door de bocht.

Zoals gewoonlijk.

Jan van den Berghe 29 maart 2012 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant (Bericht 6052681)
Weer heel kort door de bocht.

Zoals gewoonlijk.

Volledig het typische plaatje in de media: de blanken zijn slecht, de zwarten heilige mannetjes.

Horen we echter ooit iets over de talrijke "plaasmoorde" in Zuid-Afrika in onze media?

groene flamingant 29 maart 2012 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6052684)
Volledig het typische plaatje in de media: de blanken zijn slecht, de zwarten heilige mannetjes.

Horen we echter ooit iets over de talrijke "plaasmoorde" in Zuid-Afrika in onze media?

Ja, ik denk dat het niet zo zwart/wit is zoals sommigen het voorstellen. Zuid-Afrika kampt nog steeds met een gigantisch probleem van criminaliteit.

Nu ook niet dat ik het racisme van die Afrikaners ga verdedigen anderzijds...

filosoof 29 maart 2012 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6052679)
Als je weet dat de onveiligheid in Zuid-Afrika sedert de machtsovername hand over hand is toegenomen, dat er honderden moorden worden gepleegd op blanken louter en alleen omdat die mensen blank zijn, dan is het niet te verwonderen dat je zoiets krijgt.

Citaat:

dan is het niet te verwonderen dat je zoiets krijgt.
Ik vermoed dat blank racisme er wel degelijk eerst was (en nog is)

Jan van den Berghe 29 maart 2012 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 6052690)
Ik vermoed dat blank racisme er wel degelijk eerst was (en nog is)

Of het eerst was, durf ik sterk te betwijfelen. Onder bantoes bestaat er een uitgesproken vorm van racisme tegenover blanken.

filosoof 29 maart 2012 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6052695)
Of het eerst was, durf ik sterk te betwijfelen. Onder bantoes bestaat er een uitgesproken vorm van racisme tegenover blanken.

Na een paar eeuwen ervaring met Boers en Engelse kolonialen en na de apartheid zou 't niet verwonderlijk zijn dat het woord 'blank' als scheldwoord zou dienen.

Jan van den Berghe 29 maart 2012 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 6052707)
Na een paar eeuwen ervaring met Boers en Engelse kolonialen en na de apartheid zou 't niet verwonderlijk zijn dat het woord 'blank' als scheldwoord zou dienen.

Niet de Boeren hebben apartheid geïntroduceerd in Zuid-Afrika. Als je de geschiedenis van president Krüger ooit hebt doorgenomen, weet je hoe amicaal de Afrikaners met de zwarten omgingen. Een aantal waren trouwens ook met zwarten getrouwd.

Met de Britten was dat echter heel wat anders. Zij introduceerden op basis van wat ze in India gezien en meegemaakt hadden, een systeem van gescheiden samenleven. Dat de Boeren of Afrikaners of Afrikaanstaligen het stigma van apartheid dragen, is volkomen onterecht.

Eberhard Leclerc 29 maart 2012 23:07

Citaat:

Jamer dat je dit niet hebt begrepen. Zie de topic.

De blanken per se zijn niet slecht, de Afrikaners zijn dat.

Een interessante en opvallende analogie met de situatie in Belgie waar de witte Vlaming altijd met veel succes als racist wordt weggezet.

Zowel Vlamingen als Afrikaners lenen zich daar dan ook uitermate goed voor daar een fiks gedeelte van deze groepen altijd gaarne bereid is 'in de val te trappen'.

Iemand racisme in de schoenen schuiven is een buitengewoon effectieve tool binnen twee landen die over een snel uitdijende niet-blankebevolkingsmassa beschikken en waar een taalstrijd woedt.

De 'racisten' zijn deze trouwens in beide landen aan het verliezen.

Niet dat dat de meute al aan het denken heeft gezet...

Citaat:

Ik neem al jaren 'onze' media niet serieus. Jij wel?

In andere media kun je over de plaasmoorden tot in de details bericht krijgen.

Jan van den Berghe 29 maart 2012 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6052717)
De blanken per se zijn niet slecht, de Afrikaners zijn dat.

Ook dat is een mooi voorbeeld van een oordeel uit pure vooringenomenheid.

Jan van den Berghe 29 maart 2012 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6052717)
Zowel Vlamingen als Afrikaners lenen zich daar dan ook uitermate goed voor daar een fiks gedeelte van deze groepen altijd gaarne bereid is 'in de val te trappen'.

Als je in de achterkamers van Engelstalige blanke Zuid-Afrikanen komt, zul je versteld staan van het racisme dat daar leeft.

Perceptie is natuurlijk één ding, de werkelijkheid een andere.

Eberhard Leclerc 29 maart 2012 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6052719)
Ook dat is een mooi voorbeeld van een oordeel uit pure vooringenomenheid.

Neen, dat is niet noodzakelijkerwijs mijn mening, dat is de premisse van de documentaire-makers.

En ik heb je uitgelegd waarom dat politiek functioneel is om de Afrikaanse taal kapot te maken.

Jan van den Berghe 29 maart 2012 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6052724)
Neen, dat is niet noodzakelijkerwijs mijn mening, dat is de premisse van de documentaire-makers.

En ik heb je uitgelegd waarom dat politiek functioneel is om de Afrikaanse taal kapot te maken.

Dat eerste stel ik ook niet, maar het is in Engelstalige media 'in' om de Afrikaners van alles de schuld te geven.

Of de Afrikaanse taal daarmee kapot zal worden gemaakt, betwijfel ik sterk. Er spreekt immers een groot deel van niet-bantoe zwarten die taal als moedertaal.

Eberhard Leclerc 29 maart 2012 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6052722)
Als je in de achterkamers van Engelstalige blanke Zuid-Afrikanen komt, zul je versteld staan van het racisme dat daar leeft.

Been there.

Misschien net zo racistisch als de Afrikaners. Maar véél intelligenter. Ze zullen dat nooit openlijk uiten.

Zie de Franstalige witte Belgen.

Logisch. Er valt namelijk eerst een taalstrijd te winnen, in beide gevallen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6052722)
Perceptie is natuurlijk één ding, de werkelijkheid een andere.

De perceptie van nieuwkomers op Vlamingen en Afrikaners is desastreus negatief.

Wat precies de werkelijkheid is doet minder terzake. Dat is leuk straks voor de reconstructie door historici.

Verkiezingen en taalkeuzes worden niet bepaald door de werkelijkheid, maar door het beeld van de werkelijkheid.

Jan van den Berghe 29 maart 2012 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6052736)
Been there.

Misschien net zo racistisch als de Afrikaners. Maar véél intelligenter. Ze zullen dat nooit openlijk uiten.

Zie de Franstalige witte Belgen.

Logisch. Er valt namelijk eerst een taalstrijd te winnen, in beide gevallen.

Die taalstrijd is al lang gewonnen en daarbij is niet alleen het Afrikaans het slachtoffer geworden. Merkwaardig genoeg heeft het ANC de talen van hun eigen zwarte achterban ver naar achteren gekatapulteerd. Verbazend toch wel, want onder het apartheidsregime waren de bantoetalen in de thuislanden toch de officiële talen. Ook gebruikt in het onderwijs.

Eberhard Leclerc 29 maart 2012 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6052726)
Er spreekt immers een groot deel van niet-bantoe zwarten die taal als moedertaal.

Dat verandert razendsnel.
Er zij wel initiativen van witte Afrikaners en uit de kleurlingen gemeenschap zelf, maar ik vrees dat het too little, too late is.

Zelfs de witte Afrikaners sturen hun kinderen sinds begin deze eeuw massaal naar Engelse scholen.
De kleurlingen deden dat al sinds de jaren '70 toen men er achter kwam dat die Afrikaans sprekenden witten géén vrienden waren.

Alleen op het platteland van Zuid Afrika (én Namibie) (zonder Natal) is de positie van het Afrikaans nog zeer sterk.

Zie hier alweer een analogie met Vlaanderen , waar het eigenvolk vooral op het platteland nog sterk is.

Het lijkt me niet een winnende propositie.

Jan van den Berghe 29 maart 2012 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6052745)
Dat verandert razendsnel.
Er zij wel initiativen van witte Afrikaners en uit de kleurlingen gemeenschap zelf, maar ik vrees dat het too little, too late is.

Zelfs de witte Afrikaners sturen hun kinderen sinds begin deze eeuw massaal naar Engelse scholen.
De kleurlingen deden dat al sinds de jaren '70 toen men er achter kwam dat die Afrikaans sprekenden witten géén vrienden waren.

Alleen op het platteland van Zuid Afrika (én Namibie) (zonder Natal) is de positie van het Afrikaans nog zeer sterk.

Zie hier alweer een analogie met Vlaanderen , waar het eigenvolk vooral op het platteland nog sterk is.

Het lijkt me niet een winnende propositie.

De taaiheid van het platteland kan je nog op menig vlak verbazen, hoor. U heeft trouwens iets gemist, denk ik. Sedert meerdere jaren is er een hernieuwde belangstelling voor het Afrikaans, gedragen door voornamelijk linkse Afrikaners en Afrikaanstaligen. Ondanks het, onterechte, stigma uit het verleden, heeft het Afrikaans zonder enige twijfel nog een mooie toekomst in Afrika.

Eberhard Leclerc 29 maart 2012 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6052752)
De taaiheid van het platteland kan je nog op menig vlak verbazen, hoor.

Ik ben niet zo snel verbaasd.

Dit is dan ook wat ik zei over het platteland.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6052745)

Citaat:

Sedert meerdere jaren is er een hernieuwde belangstelling voor het Afrikaans, gedragen door voornamelijk linkse Afrikaners en Afrikaanstaligen.

De initiatieven komen niet alleen uit de 'linkse' hoek, maar ook uit de 'rechtse'.

Het verschil is dat vooral de laatste hoek vooral zorgt voor etnocentrische projecten, waarmee de bekende perceptie weer wordt versterkt.

Ik kijk gewoon op de eerste plaats naar de cijfers, en dan zie je dat het aantal witte Afrikaners afneemt (er is nog wel een klein geboortenoverschotje, maar de emigratie is zéér hoog), de kleurlingen in de grote steden het Afrikaans aan het verlaten zijn (Kaapstad, Oos Londen, Port Elisabeth) en alleen in Kimberley nog het Afrikaans trouw blijven.

Verder zijn de Afrikaanstalige tvzenders vooral héél erg wit. Een aantal programma´s op Kyknet (7de Laan) daargelaten. Ook hier weer de analogie met Vlaanderen.
Niet zo handig als je met 2,8 miljoen witte en 7 miljoen ´gekleurde´ potentiele kijkers zit.

Citaat:

....heeft het Afrikaans zonder enige twijfel nog een mooie toekomst in Afrika.

Als het zo doorgaat heeft het Afrikaans vnl een mooie toekomst voor historici.

Delbert 30 maart 2012 03:00

Wow, dit aandeel echt Terrific ah ~ Ik ben op zoek naar een lange tijd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be