Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Genieten? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169395)

Cynara Cardunculus 30 maart 2012 09:14

Genieten?

Citaat:

Anderstaligen die Nederlands leren, hebben "genieten" tot laureaat uitgeroepen tijdens de tweede verkiezing van het mooiste Nederlandse woord, die donderdagavond georganiseerd werd door de vzw Bru-taal, het Brusselse netwerk voor Nederlandse taalstimulering.

Op plaats twee en drie komen "appelblauwzeegroen" en "pintje". Dat meldt Marie Taminau, projectverantwoordelijke Bedrijvig Nederlands van Bru-taal.
Zoals in:
Ik lig aan het strand van de appelblauwzeegroene zee te genieten met mijn pintje in de hand

ik zeg niks hoor.

Eer, Trouw, Werklust, Vlijt.... allemaal "foei"woorden.

Raf 30 maart 2012 09:20

vlijmscherp 30 maart 2012 09:20

en je punt is?

Cynara Cardunculus 30 maart 2012 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6053042)
en je punt is?

niet duidelijk voor jou?

vlijmscherp 30 maart 2012 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 6053050)
niet duidelijk voor jou?

neen, ik zie niet in waarom dit iets zou moeten betekenen over de mensen die dit woord gekozen hebben.

SDG 30 maart 2012 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6053054)
neen, ik zie niet in waarom dit iets zou moeten betekenen over de mensen die dit woord gekozen hebben.

Waren het moslims misschien?

vlijmscherp 30 maart 2012 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 6053064)
Waren het moslims misschien?

iedere niet-blanke, niet-Vlaming, is een moslim, dat weet je hé.

Cynara Cardunculus 30 maart 2012 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6053067)
iedere niet-blanke, niet-Vlaming, is een moslim, dat weet je hé.

ha ja? is moslim een ras? Of moet Joyceke vanden Hema dagelijks onder de zonnebank gaan genieten in een appelblauwzeegroene burka (zonder pintje natuurlijk).

Raf 30 maart 2012 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 6053050)
niet duidelijk voor jou?

Tuurlijk is dat duidelijk. Je bent ondertussen zodanig verzuurd dat de termen "anderstalige", "allochtoon" en "moslim" voor jou door elkaar lopen en onderling inwisselbaar zijn.

Raf 30 maart 2012 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 6053069)
ha ja? is moslim een ras? Of moet Joyceke vanden Hema dagelijks onder de zonnebank gaan genieten in een appelblauwzeegroene burka (zonder pintje natuurlijk).

Waar lees jij iets over "ras"?

vlijmscherp 30 maart 2012 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 6053069)

de vraag is gewoon waarom jij weer vanalles denkt bij deze ludieke aktie. allé, ne mens van slechte wil zou nog kunnen concluderen dat jij denkt dat al diegenen die gestemd hebben op het woord "genieten" luieriken zijn die liever genieten dan werken.

Cynara Cardunculus 30 maart 2012 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6053072)
Waar lees jij iets over "ras"?

hier:

Citaat:

iedere niet-blanke, niet-Vlaming, is een moslim, dat weet je hé

Cynara Cardunculus 30 maart 2012 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6053074)
de vraag is gewoon waarom jij weer vanalles denkt bij deze ludieke aktie. allé, ne mens van slechte wil zou nog kunnen concluderen dat jij denkt dat al diegenen die gestemd hebben op het woord "genieten" luieriken zijn die liever genieten dan werken.

JIJ schrijft dat! ik heb dat niet geschreven.

vlijmscherp 30 maart 2012 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 6053081)
JIJ schrijft dat! ik heb dat niet geschreven.

neen, ik schrijf dat iemand met kwade wil dat er zou kunnen inlezen. en kom, dat kan nooit jouw bedoeling zijn hé, iedereen hier weet dat jij nooit veralgemeent en weet dat er ook niet-Nederlandstaligen zijn die hard werken.

Raf 30 maart 2012 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6053086)
iedereen hier weet dat jij nooit veralgemeent

:lol:

Txiki 30 maart 2012 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 6053032)
Zoals in:
Ik lig aan het strand van de appelblauwzeegroene zee te genieten met mijn pintje in de hand

ik zeg niks hoor.

Dit is gewoon belachelijk, Cynara.

morte-vivante 30 maart 2012 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6053097)
Dit is gewoon belachelijk, Cynara.

ik vind het nogthans verhelderend. Het zegt namelijk veel over de geestestoestand van cynara

Den Duisteren Duikboot 30 maart 2012 10:42

Onze eigen Lady Gaga...

Steve_M 30 maart 2012 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 6053032)
Zoals in:

ik zeg niks hoor.

Dat is vanuit taalkundig oogpunt weinig verrassend. Woorden roepen allerlei semantische associaties op, woorden met een positieve/aangename connotatie zullen dan ook vaker positieve emoties oproepen en dus als aangenamer ervaren worden.

Dat geldt trouwens ook voor talen: zo herinner ik me een onderzoek waaruit bleek dat Spaans als aangenamer werd ervaren dan Duits. Een van de mogelijke oorzaken was dat we Spaans associëren met sangria, paëlla en de costa brava en Duits met industrie, Auschwitz en Peter Maffay.

Dat, of het is de schuld van de bruin mannen.

SDG 30 maart 2012 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 6053160)
Dat is vanuit taalkundig oogpunt weinig verrassend. Woorden roepen allerlei semantische associaties op, woorden met een positieve/aangename connotatie zullen dan ook vaker positieve emoties oproepen en dus als aangenamer ervaren worden.

Dat geldt trouwens ook voor talen: zo herinner ik me een onderzoek waaruit bleek dat Spaans als aangenamer werd ervaren dan Duits. Een van de mogelijke oorzaken was dat we Spaans associëren met sangria, paëlla en de costa brava en Duits met industrie, Auschwitz en Peter Maffay.

Dat, of het is de schuld van de bruin mannen.

En omdat ze Nederlands associëren met de ollanders, geven sommige Vlamingen er de voorkeur aan dat hun taal 'Vlaams' genoemd wordt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be