![]() |
N-VA wil anti-fraudecel in elke gemeente
Slechts vier OCMW’s in dit land hebben een fraudecel: Gent, Antwerpen, Namen en Luik. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-senaatsfractieleider Liesbeth Homans ontving van staatssecretaris Maggie De Block. "Toen ik een tijd geleden een wetsvoorstel indiende om de geheimhoudingsplicht van OCMW-ambtenaren af te schaffen, klonk het bij de bevoegde ministers nochtans dat dit volstrekt overbodig is omdat de OCMW’s vandaag al voldoende inspanningen leveren om sociale fraude aan te pakken.. Niet dus”, zegt Homans. "Deze cijfers bewijzen dat hier vandaag nog te weinig wordt op ingezet."
Homans gaat nu een nieuw wetsvoorstel indienen om elke gemeente te verplichten een dergelijke fraudecel op te richten. "Het is niet de bedoeling dat de OCMW’s hiervoor extra ambtenaren moeten aanwerven. Het is eerder een kwestie van het efficiënt inzetten van de beschikbare ambtenaren. In Gent, Antwerpen, Luik en Namen worden hiervoor twee �* drie mensen opgevorderd die elk een honderd dossiers per jaar behandelen. In Antwerpen zijn er vorig jaar alleen al 93 dossiers herzien na onderzoek door de fraudecel. De besparing die dat oplevert voor een OCMW, is niet min." Ondanks hun kleine omvang boeken de bestaande cellen dus wél resultaten. Ze behandelen almaar meer dossiers en het totale bedrag aan leeflonen dat ze inhouden stijgt constant. In Antwerpen werden in 2011 178 dossiers behandeld, waarvan 93 achteraf tot herziening verklaard. Dat wil zeggen dat de uitkering na bewijs van sociale fraude werd stopgezet of besloten werd geen steun toe te kennen. In Gent werden datzelfde jaar 111 dossiers onderzocht, waarvan 47 met een herziening als gevolg. Contactinfo: Valerie Van Peel, woordvoerder en fractiesecretaris Senaat E-post: [email protected] Bron: politics.be |
Goed idee : maar laat ons afstappen van het kunstmatige verschil tussen "sociale" en "fiscale" fraude. In elke gemeente een ambtenaar die nagaat of er verdachte tekenen van welstand zijn zou beide vormen rap op het spoor komen !
Met de N-VA op weg naar de perfecte politiestaat ! |
Ik lees dat ambtenaren niet efficient werken, tegen een "normaal" loon. Dus ook hier is besparing mogelijk.
Ik lees ook dat het voorstel dus niets kost wegens bovenstaande. Duidelijke drogredenering. Ik lees ook dat de cijfers van de grootsteden moeten bewijzen dat dergelijke aanpak werkt. Bekijk eens het aantal ocmw klanten per gemeente, denk dan na hoeveel hiervan er mogelijks frauderen, en dus wat er te rapen zou kunnen zijn, en zet dit af tegen de kosten van de fraudecel. Daana zal je waarschijnlijk met kennis van zaken niet meer roepen om dergelijke cel in ELKE gemeente. |
een arrondissementieel meldpunt vind ik wel kunnen ,
zodat klokkenluiders buiten schot blijven |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be