![]() |
op reis met kinderen tijdens het schooljaar
Enkele dagen geleden was het weer op het nieuws - zoals gewoonlijk voorafgaand aan de Kerst-, Paas- of Zomervakantie - ouders die nog tijdens de schoolperiode, dus enkele dagen vóór de eigenlijke aanvang van de Paasvakantie, hun kinderen al van school haalden om goedkoper en rustiger met het hele gezin op vakantie te kunnen vertrekken.
Mijns inziens is dit echt wel een vorm van normvervaging, waarbij de ouders een enorme verantwoordelijkheid te dragen hebben. 'Brave mensen' die de regels volgen worden door de reissector financieel gestraft, mensen die de regels ongestraft aan hun lars lappen worden - zoals meestal - beloond. Dit is dus een grote onrechtvaardigheid ! Helaas reageert men vanuit het onderwijs zeer laks op deze toestand, men beweert vrijwel machteloos te zijn, maar is dit wel zo? Ook de touroperators zelf hebben natuurlijk boter op hun hoofd door dit soort van asociaal gedrag aan te moedigen. De grootste verantwoordelijkheid ligt uiteraard bij de ouders van die kinderen. Ik ben benieuwd welke maatregelen er kunnen worden genomen en wat jullie daar van vinden (enquête). Het lijkt me duidelijk dat 'rechtschapen' en eerlijke burgers zulke vorm van normvervaging niet kunnen tolereren en dat de betrokken instanties eindelijk krachtdadig dienen in te grijpen. |
Sommige scholen beëindigen hun lessenpakket een maand voor het einde van het schooljaar. Maar zelfs indien dit niet het geval is...de ouders zijn de eerste verantwoordelijken in de opvoeding. Het zijn de resultaten die tellen.
Trouwens mogen superrijken hun kinderen ook niet thuis opvoeden als ze willen? Iets met 'leerplicht' versus 'schoolplicht'? |
Citaat:
Men kan echter niet van de scholen verwachten dat ze zich aan die situatie aanpassen. Als het kind door zijn afwezigheid een test mist, moet het daar ook maar de consequenties van dragen. Touroperatoren treft geen schuld. Als de vraag stijgt in die pre-vakantieperiodes zullen de prijzen ook wel volgen. |
De (vlaamse) drang om steeds maar altijd iemand te willen straffen is ridicuul.
Eens de testen/examens gedaan zijn gebeurt er toch niets meer. Of er nu iemand vroeger op reis gaat maakt geen bal uit. |
Citaat:
Het is een triestige en denigrerende vaststelling, maar blijkbaar kan men het gedrag van deze mensen enkel wijzigen door ze in hun portemonee te raken of door hen sancties op te leggen. De reissector zou al kunnen meewerken met het onderwijs door de reizen al een week voor de start van de officiële vakanties een pak duurder te maken. Dat de scholen hun lespakket al vroeger hebben afgerond maakt niet zo veel uit. De school moet zien dat ze die 'vrije tijd' nuttig invullen door desnoods activiteiten te verzinnen die bijdrage aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van haar leerlingen en die dus verplicht zijn. Het schoolrapport zou effectief enkel en alleen op die 'laatste' dag mogen worden uitgereikt, tenzij de leerling in kwestie effectief ziek is of door heirkracht verhinderd. |
Uiteraard zijn de ouders volledig verantwoordelijk en moeten de examens eerst worden voltooid zijn alvorens te vertrekken.
Maar om dan een pak meer te moeten ophoesten voor het leuke paasverlof, alleen omdat het kind nog een dag extra in de klas moet papiervouwen, is te stom om dood te doen. Sowieso wordt er opvang voorzien, maar degenen die al vertrekken mogen dat gerust doen. |
Citaat:
|
Citaat:
Tijden veranderen, ik moest vroeger ooit eens een halve dag van school voor een speciaal evenement en had daar een dubbele schriftelijke toestemming van de directie voor nodig, nu houden ze hun kinderen gewoon dagen weg van school zonder voorafgaande verwittiging en komen ze er ongestraft mee weg ! |
Als de ouders niet het meest elementaire respect hebben voor de leerkracht (die niet vervroegd weg kan), dan mag dat gevolgen hebben.
|
Soms moet je je jezelf afvragen in welke mate het belang heeft een regel te volgen. Als jij jezelf wil onderwerpen aan onze overdreven reglementatie is dat jou keuze maar dan ben je een vrijwillige slaaf en geen 'freespirit'.
|
Citaat:
Laten we eerlijk zijn: iedereen wil vroeg weg. In een land als België waar kinderen al intellectueel ineegestompt worden door een overvloed aan vakanties, mag je best eisen dat je tot het einde blijft. Alleen zou er iets constructiever gedaan kunnen worden dan papiervouwen, uiteraard. |
Citaat:
|
Citaat:
En inderdaad, respect voor de leerkrachten is tegenwoordig ver te zoeken, maar deze vaststelling is gerust enkele andere topics waard. |
Citaat:
|
Citaat:
De waarheid is gewoon dat de meesten leerkracht zijn geworden om dat ze te lui waren om te werken in de eerste plaats. |
Citaat:
Als de juf tot het einde van de schoolperiode les zou geven, dan zouden er minder kinderen wegblijven denk ik. En elke job heeft zijn beperkingen qua verlofmogelijkheid. Het is nu eenmaal zo dat de meeste ouders een weekje vroeger willen nemen omdat ze tijdens het hoogseizoen (jaja de periode dat de juf 2x2 weken, + 2x één maand verlof heeft) geen verlof kunnen nemen. |
Citaat:
Weet je, de dag dat ze les geven tot de laatste dag, mogen ze van mij gerust allemaal zitten zagen daarover. Maar nog beter de dag dat alle pedagogische, en andere vakantiedagen allemaal tijdens de vakantie worden georganiseerd, inclusief schoolreis, cultureel moment, sportdag, of zeg maar 20 schooldagen per jaar dat er geen les gegeven wordt en nog eens 20 schooldagen dat er pre-vakantie periode geen les gegeven wordt, is volgens mij 40 schooldagen minder les, en dan zeggen dat de kinderen niet meer kunnen studeren ??? Volgens mij moesten ze die 40dagen pmeer les geven zijnonze kinderen gewoon 20% meer geschoold... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Te lui om te werken? Uiteraard is een deel van de leerkrachten onbekwaam en zijn er profiteurs, maar dat is overal zo. Ik nodig u uit om eens een weekje les te geven in een doorsnee TSO of BSO school in het Antwerpse of het Brusselse. Wedden dat u al jankend buitenloopt en terug verlangt naar uw kantoorbaantje of andere activiteit? Waarbij u ook nog eens goedkoop en rustig buiten het seizoen op reis kan gaan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:22. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be