Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2012 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=221)
-   -   niet-benoemde burgemeesters? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169512)

Effect 2 april 2012 10:58

niet-benoemde burgemeesters?

Sinds de aanwijzing van burgemeesters een bevoegdheid is van de Vlaamse Minister van Binnenlands Beleid drong me volgend gedachte-experiment op.

De niet-benoemde burgemeesters in de rand zijn niet-benoemd wegens het schenden van de taalwet, alhoewel de franstaligen het zien als een simpele provocatie. Dit schept echter een precedent dat op basis van omzendbrieven, die voorts 100% rechtsgeldig zijn, een burgemeester niet benoemd hoeft te worden.

Bij een hypothetische 50%-overwinning van bepaalde partijen in bepaalde steden zou deze burgemeester eventueel zijn symbolisch ambt niet krijgen. Het zou waarschijnlijk helpen om Bourgois buiten te smijten om een omzendbrief op maat te maken, iets waar VLD met plezier aan zal meewerken gezien hun geschiedenis met bestuurlijke obesitas.

De reden is vanzelfsprekend om de macht van de "grote" partijen zoveel mogelijk te bestendigen. Wanneer augustus-peilingen in Antwerpen, Gent, Vilvoorde, Leuven een monsterscore voor N-VA voorspellen, met een minderheidsscore voor de 3 "grote" partijen samen, zou dit scenario wel eens ee n optie kunnen zijn.

guido 007 2 april 2012 11:02

Leo Peeters (omzendbrief Peeters) is iemand van de SP.A.
Gaat de SP.A deze brief terugfluiten?

fonne 2 april 2012 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6057497)
Sinds de aanwijzing van burgemeesters een bevoegdheid is van de Vlaamse Minister van Binnenlands Beleid drong me volgend gedachte-experiment op.

De niet-benoemde burgemeesters in de rand zijn niet-benoemd wegens het schenden van de taalwet, alhoewel de franstaligen het zien als een simpele provocatie. Dit schept echter een precedent dat op basis van omzendbrieven, die voorts 100% rechtsgeldig zijn, een burgemeester niet benoemd hoeft te worden.

Bij een hypothetische 50%-overwinning van bepaalde partijen in bepaalde steden zou deze burgemeester eventueel zijn symbolisch ambt niet krijgen. Het zou waarschijnlijk helpen om Bourgois buiten te smijten om een omzendbrief op maat te maken, iets waar VLD met plezier aan zal meewerken gezien hun geschiedenis met bestuurlijke obesitas.

De reden is vanzelfsprekend om de macht van de "grote" partijen zoveel mogelijk te bestendigen. Wanneer augustus-peilingen in Antwerpen, Gent, Vilvoorde, Leuven een monsterscore voor N-VA voorspellen, met een minderheidsscore voor de 3 "grote" partijen samen, zou dit scenario wel eens ee n optie kunnen zijn.

Niet-benoemde burgemeesters bestaan niet. Er bestaan wel criminelen die voorgedragen worden voor het burgemeesterschap en vanzelfsprekend geweigerd worden door alle daarvoor bevoegd geweest zijnde ministers. Inclusief Peeters van de SP.A en Keulen van de Ø-VLD.

fonne 2 april 2012 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 6057508)
Leo Peeters (omzendbrief Peeters) is iemand van de SP.A.
Gaat de SP.A deze brief terugfluiten?

Van SP.A kan je eender wat verwachten, als ze maar in de vetpotten kunnen blijven graaien.

De schoofzak 3 april 2012 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6057497)

Ik vind wel dat je veel fantasie hebt.

(toegegeven: de machtspartijen regelen het zo dat je inderdaad je eigen schaduw zou moeten wantrouwen. Maar laten we het toch maar leefbaar houden.)

Effect 3 april 2012 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058858)
Ik vind wel dat je veel fantasie hebt.

(toegegeven: de machtspartijen regelen het zo dat je inderdaad je eigen schaduw zou moeten wantrouwen. Maar laten we het toch maar leefbaar houden.)

Gho wanneer dit jaar de loonsonderhandelingen bij mij gingen over de negatie van de di rupo belastingen, ipv een werkelijke koopkrachtverhoging, dan denk ik dat er wel reden tot paranoia is ten opzichte van deze regering. Ik zie ze tot veel in staat. Wie op 3 maand legislatuur 150 euro per maand extra kan belasten van een pas afgestudeerde heeft meer fantasie dan mij... gelukkig betaal ik geen cent meer in België, behalve btw maar die gaat dus ook omhoog...

Txiki 3 april 2012 09:13

Ik ga me op 14 of 15 oktober ook uitroepen tot burgemeester. En o wee als ik niet benoemd wordt :evil:

Effect 3 april 2012 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6058866)
Ik ga me op 14 of 15 oktober ook uitroepen tot burgemeester. En o wee als ik niet benoemd wordt :evil:

Die is op zich wel leuk. Tijd voor een facebook-groep voor alle nieuwe burgemeesters van België?

Ik wil graag een cumul van MSK, de 19 Brusselse gemeenten en Bergen.

Bij nader inzicht zou die 19dubbele cumul nog zo slecht niet zijn...

guido 007 3 april 2012 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6058954)
Die is op zich wel leuk. Tijd voor een facebook-groep voor alle nieuwe burgemeesters van België?

Ik wil graag een cumul van MSK, de 19 Brusselse gemeenten en Bergen.

Bij nader inzicht zou die 19dubbele cumul nog zo slecht niet zijn...

Over de 19 kunnen we praten, over MSK niet!

reservespeler 18 november 2012 08:19

Al nieuws over de nieuwe burgervaders van de rand?

reservespeler 18 november 2012 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6058866)

En ...... word je benoemd?

fonne 18 november 2012 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6421669)
Al nieuws over de nieuwe burgervaders van de rand?

Nee, eerst worden de nieuwe N-VA burgemeesters in de provincie Antwerpen benoemd. Dessel mocht vanzelfsprekend de spits afbijten met zijn absolute N-VA meerderheid voor Kris van Dijck.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be