Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Chauffeurs leven vaak in erbarmelijke omstandigheden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169516)

guido 007 2 april 2012 11:25

Chauffeurs leven vaak in erbarmelijke omstandigheden
 
Wie kent ze niet, de buitenlandse chauffeurs die amper een woord Nederlands spreken.
De mensen leven in erbarmelijke omstandigheden om zoveel mogelijk geld mee naar huis te nemen.
Ondertussen doen ze onze chauffeurs oneerlijke concurrentie aan door aan een zeer laag loon te werken, soms in een nepstatuut, soms als schijnzelfstandige.

HBVL 02-04-2012

De socialistische transportvakbond ABVV-BTB is niet verrast over de gebeurtenissen in Wingene, waarbij twee Poolse chauffeurs het leven lieten in een brand in een loods waar ze lagen te slapen. "We hebben herhaaldelijk gewaarschuwd dat dergelijke dingen dreigden te gebeuren", aldus Frank Moreels, federaal secretaris van de BTB.


Zonder zich te willen uitspreken over dit individueel geval, komt het voor de vakbondsman niet als een verrassing. "Vaak tot altijd leven buitenlandse chauffeurs in ons land in moeilijke omstandigheden, zowel wat comfort als veiligheid betreft", aldus Moreels.

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...ndigheden.aspx

maddox 2 april 2012 11:29

En de "echte Belgische" internationale chauffeurs hebben elke nacht een hotel ofzo?

Slapen in hun kabine 4 rustpauzes op een rij, niet abnormaal. Een loods, vergeet het. Hier in belgië een woning op afbetaling of een huurwoning.

Ocharme die uitgebuite Bulgaren/Polen/whatevers...

Dat er 2 opgebrand zijn omdat 1 of andere gore klojo zelfs geen basisvoorzieningen wou treffen... tja. Hoeveel "echte Belgen" laten jaarlijks niet het leven omdat hun huurhuis niet in orde is, of door 1 klein foutje , en poef, daar gaat de hypotheek in vlammen op....

guido 007 2 april 2012 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6057542)
En de "echte Belgische" internationale chauffeurs hebben elke nacht een hotel ofzo?

Slapen in hun kabine 4 rustpauzes op een rij, niet abnormaal. Een loods, vergeet het. Hier in belgië een woning op afbetaling of een huurwoning.

Ocharme die uitgebuite Bulgaren/Polen/whatevers...

Dat er 2 opgebrand zijn omdat 1 of andere gore klojo zelfs geen basisvoorzieningen wou treffen... tja. Hoeveel "echte Belgen" laten jaarlijks niet het leven omdat hun huurhuis niet in orde is, of door 1 klein foutje , en poef, daar gaat de hypotheek in vlammen op....

U heeft natuurlijk gelijk dat onze chauffeurs ook in erbarmelijke omstandigheden hun job moeten doen.
Toch is er nog een zeer groot verschil tussen de Belgische chauffeurs en de ingevoerde chauffeurs.

maddox 2 april 2012 12:04

Ingevoerde chauffeurs? Wel moeilijk met internationaal transport. Hoe moeten we het zien. Alle goederen vertrekkende uit België moeten met Belgische chauffeurs/vrachtwagens vertrekken?

Ook dat is ook geen probleem, de Belgische nationaliteit komt wel met een pak zeep.

Tavek 2 april 2012 12:10

Baas aansprakelijk stellen. Je laat niemand slapen in loodsen.

fantoom 2 april 2012 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6057607)
Baas aansprakelijk stellen. Je laat niemand slapen in loodsen.

Zouden die dat verplicht geweest zijn?

Klein Licht 2 april 2012 13:27

Het is in ieder geval zijn taak om erover te waken dat dit niet gebeurt. Gebeurt het toch en fikken er een paar op, is hij in fout.

artisjok 9 april 2012 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6057607)
Baas aansprakelijk stellen. Je laat niemand slapen in loodsen.

Niet alleen de baas.
Dood Poolse truckers :: “Wie arbeidsvoorwaarden naleeft, kan in deze genadeloze wereld niet overleven”
Bij een brand in een loods in het West-Vlaamse Wingene kwamen twee chauffeurs om het leven. Twee Poolse truckers die in verschrikkelijke omstandigheden werkten. Zoals zoveel andere...
http://www.pvda.be/nieuws/artikel/wi...rtalnewsletter

december 9 april 2012 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6057599)
Ingevoerde chauffeurs? Wel moeilijk met internationaal transport. Hoe moeten we het zien. Alle goederen vertrekkende uit België moeten met Belgische chauffeurs/vrachtwagens vertrekken?

Ook dat is ook geen probleem, de Belgische nationaliteit komt wel met een pak zeep.

Men zou tenminste voor een eenvormige rijopleiding kunnen zorgen. In België kost een rijbewijs voor vrachtwagens stukken van mensen, en is de opleiding bovendien bijzonder zwaar. Ondertussen maken Oost-Europese cowboys onze Vlaamse wegen onveilig

Bobke 9 april 2012 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6057607)
Baas aansprakelijk stellen. Je laat niemand slapen in loodsen.

Sinds wanneer is een baas verantwoordelijk voor de leefwijze van zijn werknemers ?
De eigenaar van de loods misschien wel als hij die als slaapplaats verhuurde.

filosoof 9 april 2012 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6057607)
Baas aansprakelijk stellen. Je laat niemand slapen in loodsen.

ik denk niet dat bazen Poolse truckers als mensen beschouwen.

filosoof 9 april 2012 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door december (Bericht 6070009)
Men zou tenminste voor een eenvormige rijopleiding kunnen zorgen. In België kost een rijbewijs voor vrachtwagens stukken van mensen, en is de opleiding bovendien bijzonder zwaar. Ondertussen maken Oost-Europese cowboys onze Vlaamse wegen onveilig

Citaat:

In België kost een rijbewijs voor vrachtwagens stukken van mensen
Een groot deel van 'onze' truckers haalden destijds hun rijbewijs bij het leger.

Bobke 9 april 2012 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 6070186)
Een groot deel van 'onze' truckers haalden destijds hun rijbewijs bij het leger.

Koste dus een jaarloon.

Tavek 9 april 2012 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6070168)
Sinds wanneer is een baas verantwoordelijk voor de leefwijze van zijn werknemers ?
De eigenaar van de loods misschien wel als hij die als slaapplaats verhuurde.

Mijn werkgever zorgt er voor dat als ik op verplaatsing ben, ik fatsoenlijke slaapplaats heb (hotel).

Die baas moet dat ook doen.

Bobke 9 april 2012 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6070220)
Mijn werkgever zorgt er voor dat als ik op verplaatsing ben, ik fatsoenlijke slaapplaats heb (hotel).

Die baas moet dat ook doen.

Dus uw baas reserveert voor u een hotel ?
De meeste bazen geven een budget mee om een hotel te betalen.
Als men dat liever in eigen zak steekt is dat zijn probleem niet.

Astrodamos 9 april 2012 17:49

onlangs is hier nog een pool ontdekt die gewoon 100% in het zwart werkte

Tavek 9 april 2012 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6070306)
Dus uw baas reserveert voor u een hotel ?
De meeste bazen geven een budget mee om een hotel te betalen.
Als men dat liever in eigen zak steekt is dat zijn probleem niet.

De secretaresse van mijn afdeling boekt alles ja.....

Ik heb daar zelfs geen baas voor nodig.

PS: Ergens ben ik er vrij zeker van dat veel chauffeurs zwaar onderbetaald worden en in hun cabine moeten slapen, ten alle tijde.

Bobke 9 april 2012 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6070413)
De secretaresse van mijn afdeling boekt alles ja.....

Ik heb daar zelfs geen baas voor nodig.

PS: Ergens ben ik er vrij zeker van dat veel chauffeurs zwaar onderbetaald worden en in hun cabine moeten slapen, ten alle tijde.

Denk ik ook.
Eerlijkheidshalve moeten we ook toegeven dat een secretaresse moeilijk kan inschatten op welke plaats de chauffeur aan een rustpauze toe zal zijn.

artisjok 9 april 2012 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6070570)
Denk ik ook.
Eerlijkheidshalve moeten we ook toegeven dat een secretaresse moeilijk kan inschatten op welke plaats de chauffeur aan een rustpauze toe zal zijn.

Als Poolse chauffeurs in het weekend in Wingene in een loods sliepen, was dat waarschijnlijk niet omdat ze daar toevallig aan een rustpauze toe waren.

Mambo 10 april 2012 00:20

Het is niet alleen bij chauffeurs kommer en kwel.
Ook in de bouw is het heel normaal dat er 21 polen op dezelfde kamers slapen en leven.
Eerlijk gezegd zou ik nog liever in mijn camion alleen liggen.
Trouwens transport is een beroep voor cavaliers seul.

Ik vind dat beroep perfect geschikt voor eenzame gepensioneerden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be