Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Meer maar vooral efficiënte repressie gevraagd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169541)

De schoofzak 3 april 2012 08:36

Meer maar vooral efficiënte repressie gevraagd
 
Ik heb het niet tegen iemand die per ongeluk eens 51 rijdt, waar je maar 50 mag.
Let op, het mag niet: één km per uur sneller rijden.
En je kan daar niet op toegeven, want er zal altijd een grens zijn, en die grens kan altijd met 1 km per uur overschreden worden.

Maar voor die één km, is een boet van 10 € wel ruim voldoende. Zelfs 5 €, allez kom.

Maar:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120402_134
en
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120402_162


Dat mag men zo ver niet laten komen.

Bij een derde zo zware overtreding, zou men het voertuig moeten in beslag nemen, op kosten en risico van de overtreder. (dat laatste bedoeld om de bestuurder van een leasingwagen te treffen: de leasingmaatschappij moet de geleden schade maar verhalen op de chauffeur ...)


Maar ja, naar het schijnt weet de politie van jouw gemeente niet eens of, hoeveel en hoe erg je al te pakken geweest zijn voor die zaken, in een naburige gemeente of in een verder afgelegen gemeente.






Citaat:

ROTSELAAR/GEEL - De politierechter in Leuven heeft een 40-jarige vrouw aangeraden om een andere auto te kopen. Ze heeft zich te zeer vereenzelvigd met haar Porsche, vindt de rechtbank.

Een 40-jarige vrouw uit Geel heeft van de Leuvense politierechter een rijverbod van drie maanden gekregen. Ze werd op 3 juli 2011 op de E314 in Wezemaal (Rotselaar) geflitst met een snelheid van 185 kilometer per uur.

Het was al de twaalfde keer dat de vrouw betrapt werd op te snel rijden met haar Porsche.

De beklaagde werd ook al een keer betrapt toen ze haar sportwagen op een parkeerplaats voor andersvaliden achterliet.

Volgens de politierechter is er een oorzakelijk verband tussen het rijgedrag van de vrouw en haar Porsche 911. 'Blijkbaar heeft ze haar rijgedrag volledig aangepast aan haar wagen en stapelen de overtredingen zich op. Ik zou haar willen aanraden voor een ander type auto te kiezen, want dat ligt volgens mij aan de grondslag van de wel zeer hoge snelheden die ze laat noteren.'

De rechter sprak naast het rijverbod van drie maanden een boete van 1.100 euro uit.


Citaat:

ZWIJNAARDE - Een 48-jarige bedrijfsleider uit Zwijnaarde heeft op de Leuvense politierechtbank drie maanden rijverbod en een boete gekregen. Bart V. scheurde op 10 juli 2011 op de E40 in Bertem met een snelheid van 197 kilometer per uur.

De Oost-Vlaming werd eerder al veroordeeld voor ernstige verkeersinbreuken. De chauffeur had ook een andere snelheidsovertreding begaan, een vluchtmisdrijf gepleegd, en was door het rood gereden. De beklaagde stuurde bovendien zijn kat naar de politierechtbank in Leuven.

De politierechter legde buiten het rijverbod een boete op van 825 euro om de veertiger een duidelijk signaal te geven.

Alboreto 3 april 2012 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058826)
Ik heb het niet tegen iemand die per ongeluk eens 51 rijdt, waar je maar 50 mag.
Let op, het mag niet: één km per uur sneller rijden.
En je kan daar niet op toegeven, want er zal altijd een grens zijn, en die grens kan altijd met 1 km per uur overschreden worden.

Maar voor die één km, is een boet van 10 € wel ruim voldoende. Zelfs 5 €, allez kom.

Voor 1 km te veel krijgt ge geen boete.
Het is maar vanaf 7km te veel dat ge een boete krijgt.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058826)
Maar:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120402_134
en
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120402_162


Dat mag men zo ver niet laten komen.

Bij een derde zo zware overtreding, zou men het voertuig moeten in beslag nemen, op kosten en risico van de overtreder. (dat laatste bedoeld om de bestuurder van een leasingwagen te treffen: de leasingmaatschappij moet de geleden schade maar verhalen op de chauffeur ...)


Maar ja, naar het schijnt weet de politie van jouw gemeente niet eens of, hoeveel en hoe erg je al te pakken geweest zijn voor die zaken, in een naburige gemeente of in een verder afgelegen gemeente.

Als ge de boete betaalt weet zelfs de politie in uw eigen gemeente het niet.
Enkel veroordelingen voor de rechtbank komen op uw strafblad volgens mij.

De schoofzak 3 april 2012 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6058839)
Voor 1 km te veel krijgt ge geen boete.
Het is maar vanaf 7km te veel dat ge een boete krijgt.




Als ge de boete betaalt weet zelfs de politie in uw eigen gemeente het niet.
Enkel veroordelingen voor de rechtbank komen op uw strafblad volgens mij.

Dat klopt niet helemaal, maar dat is niet van belang.
(Zelfs de geijkte apparatuur meet niet astronomisch juist. Het kan dus, als jij perfect 50,000 per uur rijdt, dat het apparaat aangeeft dat je vb. 53 rijdt. Die marge van mogelijke fout wordt steeds afgetrokken.
Ok, het is dus mogelijk dat je 53 rijdt, en de apparatuur geeft maar 50 aan; daarvan wordt ook die drie per uur afgetrokken, en dan heb je zes per uur gewonnen.
Maar die zes per uur is niet gegarandeerd. De marge, in combinatie met de regelmatige ijking, geeft wel een voldoende garantie om niet de klos te zijn.
Elementaire fysica en statistiek.)



Terug naar het item van de draad:

zware en repetitieve verkeerszondaars, zowel snelheid als andere, moeten tijdiger en efficiënter aangepakt worden, zonder de brave verkeersdeelnemer te hard te treffen dan nodig.

Micele 3 april 2012 10:15

Het strafrechterlijk beleid qua snelheidsovertredingen en de louter technische tolerantiemarge vind je hier.
COL 11/2006. Strafrechtelijk beleid inzake de opsporing van snelheidsovertredingen en de richting te geven aan de vervolging ervan - Snelheid.
[28.05.2008] PDF (231 Kb, bijgewerkte versie van 03/01/2012)
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...135-col11-2006

(de tekst is ergens sinds 3.1.12 aangepast maar de marges zijn identiek gebleven)

Directe link:
http://www.wegcode.be/pdf/COL/COL11-2006.pdf
tekst p 8 en de margetabel vind je blz 9.

Citaat:

Deze marge dient op strafrechtelijk gebied in het voordeel van de overtreder te zijn.

Om de sancties op de snelheidsovertredingen bedoeld in de wet betreffende de politie over het wegverkeer en de uitvoeringsbesluiten te bepalen, is het dus aangewezen de (weergegeven) gemeten snelheid te verminderen met een marge (van 6 km per uur voor (weergegeven) gemeten snelheden beneden of gelijk aan 100 kilometer per uur of van 6% voor gemeten snelheden boven 100 kilometer per uur).

In afwachting van meer performante vaststellingen van de overtredingen, wordt aanbevolen de snelheidsovertredingen vast te stellen zodra de gemeten snelheid, verminderd met die marge, de maximaal toegelaten snelheid overschrijdt.

Voor het bepalen van de richting die aan een vastgestelde snelheidsovertreding wordt gegeven, eens die vaststellingsdrempel is overschreden en voor het berekenen van het bedrag van de onmiddellijke inning of van de geldsom waarvan de betaling de strafvordering doet vervallen, wordt ook (enkel) rekening gehouden met de ruimste marge.

Bij gecorrigeerde snelheden boven de 100 km/h echter wordt de overtreding slechts vastgesteld zodra de maximaal toegelaten snelheid met meer dan een volledige km/h wordt overschreden.

Voor de duidelijkheid wordt hieronder een tabel gevoegd waaruit blijkt vanaf welke snelheid eenovertreding wordt vastgesteld, hoeveel de technische marge bedraagt en hoe hoog de met die toestellen gemeten snelheid mag zijn om nog een onmiddellijke inning van 50 euro te mogen heffen.

Maximumtoegelaten sneheid Louter technische marge Gemeten snelheid vanaf dewelke het misdrijf wordt vastgesteld Louter technische marge Maximum gemeten snelheid die de toepassing van de onmiddellijke inning ten belope van 50 euro toestaat
20 km/h 6 km/h 27 km/h 6 km/h 36 km/h
30 km/h 6 km/h 37 km/h 6 km/h 46 km/h
40 km/h 6 km/h 47 km/h 6 km/h 56 km/h
50 km/h 6 km/h 57 km/h 6 km/h 66 km/h
60 km/h 6 km/h 67 km/h 6 km/h 76 km/h
70 km/h 6 km/h 77 km/h 6 km/h 86 km/h
80 km/h 6 km/h 87 km/h 6 km/h 96 km/h
90 km/h 6 km/h 97 km/h 107 x 6 % = 6,42 km/h 107 km/h
100 km/h 107 x 6 % = 6,42 km/h 108 km/h 118 x 6 % = 7,08 km/h 118 km/h
110 km/h 118 x 6 % = 7,08 km/h 119 km/h 128 x 6 % = 7,68 km/h 128 km/h
120 km/h 128 x 6 % = 7,68 km/h 129 km/h 139 x 6 % = 8,34 km/h 139 km/h
De technische tolerantie is dus 6 kmh < 100 kmh en 6% van de gemeten snelheid bij = - en > 100 kmh.

Boven die snelheid (blauw= limiet 1e graadsovertreding van 50€) verhoogt de onmiddelijke inning met 5 € per kmh sneller op wegen i.p. buiten de bebouwde kom, op wegen binnen de bebouwde kom echter is het 10 € per kmh, te vinden hier:
Citaat:

http://www.wegcode.be/informatief/boetetarieven

B. SNELHEIDSOVERTREDINGEN
a. binnen de bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, woonerf en erf:

•snelheidsoverschrijding tot 10 km/u : 50 euro;
•snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u : 50 euro + 10 euro voor elke bijkomende km/u.
b. op andere wegen:

•snelheidsoverschrijding tot 10 km/u : 50 euro;
•snelheidsoverschrijding van meer dan 10 km/u : 50 euro + 5 euro voor elke bijkomende km/u.
Vanaf + 30 kmh "netto te snel" (of 31 kmh te snel), binnen de bebouwde kom en + 40 kmh (41 kmh te snel) buiten, is het i.p. altijd voor de rechtbank. Vind je in de samenvattende tabel.

Of dit tool geen foutjes bevat weet ik niet, even testen bij gemeten 128-snelweg:
Citaat:

http://www.wegcode.be/index.php?opti...178&Itemid=311
Autosnelweg
Toegelaten snelheid 120 | Gemeten snelheid 128
De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 120
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 120.32
Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
•Onmiddellijke inning 50€
(Is dus fout 120,32 wordt afgerond naar onder en 120 netto mag men)
Dus na een test bij 128 kmh op de snelweg bevat het idd een fout want het houdt geen rekening met de tekst uit COL 11/2006 en de bijbehorende tabel 129 kmh is pas beboet met O.I 50 € tot en met 139 kmh. Bij 139 km ingeven is de tool wel juist met 50 € O.I.
Citaat:

Bij gecorrigeerde snelheden boven de 100 km/h echter wordt de overtreding slechts vastgesteld zodra de maximaal toegelaten snelheid met meer dan een volledige km/h wordt overschreden.
Hopelijk ben ik jullie hiermee van dienst geweest. ;-)

Alboreto 3 april 2012 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058852)
Dat klopt niet helemaal, maar dat is niet van belang.

Dat klopt wel degelijk.
De toestellen hebben een foutmarge van 1% of lager.

Dus die extra km's krijgt ge gratis.

Ge gaat nooit een boete krijgen als ge 51 km rijdt in de bebouwde kom.

Micele 3 april 2012 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6058956)
Dat klopt wel degelijk.
De toestellen hebben een foutmarge van 1% of lager.

Sommige toestellen idd, naargelang de gebruikte techniek en de nauwkeurigste meetopstelling.

Maar politiemensen die de uitlijning van die normaal gezien nauwkeurige toestellen moeten uitvoeren maken ook fouten.
Bevat de gecontroleerde weg een flauwe bocht bvb boven x ° moet bvb de ingestelde flitssnelheid al x-hoger gezet worden, onafhankelijk vd technische tolerantie.

Met gehomologeerde streng geijkte vaste flitspalen op een recht wegstuk is dat al heel wat anders. Ook met geijkte inductielussen om de snelheid te meten.

De heel andere kant zijn handbediende toestellen met lasertechniek.
Zolang de toegelaten meettechnieken zeer uiteenlopende nauwkeurigheden hebben zal die algemene 6 kmh/6 % technische marge blijven.

En dan weten we in Be nog maar heel weinig hoe het zit met het achternarijden met een geijkte op niet-geijkte snelheidsmeter, dus wat daar de extra tolerantie is.

Citaat:

In afwachting van meer performante vaststellingen van de overtredingen, wordt aanbevolen de snelheidsovertredingen vast te stellen zodra de gemeten snelheid, verminderd met die marge, de maximaal toegelaten snelheid overschrijdt.
In het buitenland zijn de technische marges zelfs soms 3 en 5 kmh (gebruiken enkel nauwkeurigste toestellen), maar dikwijls ook veel hoger als 6 kmh**.

Ook omdat de politie daar meedenkend flitst naargealng gevaarlijk, ook hun meetopstellingen zijn aan bepaalde voorwaarden verbonden, bvb in principe minimum 200 m achter het snelheidsbord (met bepaalde uitzonderingen)

Ik weet dat Beieren bvb tot +20 kmh hanteert op de droge autobahn tijdens bepaalde rustigere uren (Bundesautobahn).
Citaat:

http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/bayern.php

Entfernung zur Geschw.-Beschränkung min. 200 m
Unterschreitungen hierzu - min. 100 m bei Geschw.-Trichtern
- bei Unfall- und Gefahrenschwerpunkten
- bes. Verkehrsverhältnisse am Beginn oder Ende einer geschl. Ortschaft

Gerätefehlertoleranzen Radargeräte < 100 km/h: -3 km/h
Radargeräte > 100 km/h: -3%
Fahrtenschreiber: -3 km/h
EG-Kontrollgeräte: -6 km/h
Messungen durch Nachfahren mit
- ungeeichtem Tacho: -20%
- geeichtem Tacho: -10%

- wie vor, wobei sich das Fahrzeug jedoch sichtbar entfernt: -3%
Traffipaxanlage: -10%
Video u. Datengenerator: -10% (ook bij afstandsmetingen)
Funk-Stopp-Meßverfahren: +0,7 Sek


Geschwindigkeitstoleranzen - grds. 5 km/h, max. 10 km/h**
- Ausn. auf BAB max. 20 km/h**
Hangt natuurlijk af van de wegsoort ttz plaats van de meting en omstandigheden.

Richtlijnen voor alle D-staten (wel opletten of de richtlijn niet verouderd is)
http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/

Be ligt zowat in het West_europees gemiddelde met zijn 6 kmh en 6 % met afronding.

** zie ook Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l...ntry#Countries
enforcement tolerance laatste kolom.

CyberpunX 3 april 2012 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6058839)
Voor 1 km te veel krijgt ge geen boete.
Het is maar vanaf 7km te veel dat ge een boete krijgt.

Hier liggen twee boetes voor een snelheid van 51/u. Een paar kilometers correctie akkoord maar toch, een mens is geen machine die een perfecte constante snelheid kan aanhouden.
Een boete van 1100 euro voor iemand met een Porsche is belachelijk, dat voelen die bestuurders niet.

Trouwens ook absurd dat iemand met een promillegehalte van +4 een even zware boete krijgt als iemand die een week voordat ie met de wagen rijdt een joint heeft opgestoken.

http://www.hbvl.be/vlaams-brabant/di...rijverbod.aspx

Micele 3 april 2012 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058826)
Ik heb het niet tegen iemand die per ongeluk eens 51 rijdt, waar je maar 50 mag.
Let op, het mag niet: één km per uur sneller rijden.
En je kan daar niet op toegeven, want er zal altijd een grens zijn, en die grens kan altijd met 1 km per uur overschreden worden.

Maar voor die één km, is een boet van 10 € wel ruim voldoende. Zelfs 5 €, allez kom.

We zijn hier in "hersendood flitsBelziek" hé niet Duitsland. ;-)

In Duitsland overal buiten bebouwde kom(waar 100 kmh de algemene limiet is) begint het idd vanaf 10 €.
Binnen de bbk is het 50 % �* 100 % meer naargelang hoogte, vanaf 15 € dus.

- dus vanaf 10 € vanaf netto 1 kmh te snel, ttz daar is 5 kmh tolerantie al afgetrokken.
- tot 10 € tot 10 kmh netto te snel.
Citaat:

Tatvorwurf: Sie überschritten die zulässige Höchstgeschwindigkeit außerhalb geschlossener Ortschaften um 10 km/h. Fahrzeugart: PKW, Krad oder sonstige KFZ bis 3,5t.
Verwarnungsgeld: 10,00 Euro
- tot 20 € vanaf 11 kmh netto te snel.
- tot 30 € vanaf 16 kmh netto te snel.
Citaat:

Tatvorwurf: Sie überschritten die zulässige Höchstgeschwindigkeit außerhalb geschlossener Ortschaften um 20 km/h. Fahrzeugart: PKW, Krad oder sonstige KFZ bis 3,5t.
Verwarnungsgeld: 30,00 Euro
- vanaf 21 km netto te snel wordt het daar duurder of vanaf 70 €.
dit tot 25 kmh netto te snel
Citaat:

Tatvorwurf: Sie überschritten die zulässige Höchstgeschwindigkeit außerhalb geschlossener Ortschaften um 25 km/h. Fahrzeugart: PKW, Krad oder sonstige KFZ bis 3,5t.
Bußgeld: 70,00 Euro
vb binnen bebouwde kom:
Citaat:

Tatvorwurf: Sie überschritten die zulässige Höchstgeschwindigkeit innerhalb geschlossener Ortschaften um 10 km/h. Fahrzeugart: PKW, Krad oder sonstige KFZ bis 3,5t.
Verwarnungsgeld: 15,00 Euro
http://www.verkehrsportal.de/bussgeldrechner/index.php

Daar bovenop komen soms nog de extra niet-techniche marge naargelang situatie en omstandigheid, dat kan zelfs + 20 kmh extra zijn op droge autobahn buiten de spitsuren (zie vorige post vb Beieren)

Micele 3 april 2012 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058852)
Terug naar het item van de draad:

zware en repetitieve verkeerszondaars, zowel snelheid als andere, moeten tijdiger en efficiënter aangepakt worden, zonder de brave verkeersdeelnemer te hard te treffen dan nodig.

Idd, maar voor recidivisme te bestraffen dan moet Be een betere-*volledigere wegcode-boetecatalogus maken (waar ze blijkbaar "decennia mee bezig zijn" :-P) en een puntenrijbewijs invoeren naar buitenlands voorbeeld.
(* vb. veiligheidsafstand in stappen in onbestaande)

En dan kunnen ze de boetes minder zwaar maken (bvb 10 € Duitsland) voor de lichte overtredingen.

En natuurlijk ook borden zetten waarvan de hoogte de max-snelheid bepaald in goede omstandigheden en niet de aanbevolen kruissnelheid in alle omstandigheden, zoals ´menige Belg´ wel meent te weten; naja aan de hoogte van bepaalde Vmax kan ik ze wel begrijpen

Zoals ge mss al gerekend hebt krijgt men in D één strafpunt bij 21 kmh (netto) snelheidsoverschrijding (5 kmh marge afgetrokken)
http://www.verkehrsportal.de/bussgeldrechner/index.php

Johan217 3 april 2012 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6059338)
En natuurlijk ook borden zetten waarvan de hoogte de max-snelheid bepaald in goede omstandigheden en niet de aanbevolen kruissnelheid in alle omstandigheden, zoals ´menige Belg´ wel meent te weten;

Dit.

Micele 3 april 2012 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 (Bericht 6059354)
Dit.

Wat ? (uw link onderaan werkt niet)

even fout rechtzetten: die 5 kmh louter technische foutmarge van de radarapparaten in D moet 3 kmh/3 % zijn, 5 kmh is in de regel (grundsätzlich) de bijkomende extra marge door de Polizei op het meetapparaat ingesteld.
Citaat:

Gerätefehlertoleranzen Radargeräte < 100 km/h: -3 km/h
Radargeräte > 100 km/h: -3%

Geschwindigkeitstoleranzen - grds. 5 km/h, max. 10 km/h**
- Ausn. auf BAB max. 20 km/h**
grds. = grundsätzlich

Frankrijk is 5 kmh technische foutmarge van het apparaat. Extra marge ?
# Nederland is 3 kmh technische foutmarge van het apparaat. Extra marge -instelling- 4 �* 5 kmh # .
Be is 6 kmh " " . Extra Marge ?
D is 3 kmh " " . Extra marge fundamenteel vanaf 5 kmh.
(vanaf 100 kmh is het idem-% aftrekken)

#
Citaat:

http://www.om.nl/algemene_onderdelen..._de_correctie/
Wat is de correctie bij een snelheidsovertreding?

De snelheidsapparatuur van de politie is zo ingesteld dat er geflitst wordt bij snelheden die 7 km of meer boven de maximaal toegestane snelheid ligggen (8 km of meer bij toegestane snelheden van 100 km/uur of meer). Op de gemeten snelheid wordt standaard een correctie toegepast. Bij een gemeten snelheid van minder dan 100 km/uur bedraagt de correctie standaard 3 kilometer; bij een snelheid van meer dan 100 km/uur is de correctie 3% van de gemeten snelheid. Op de beschikking die het CJIB verstuurt staat zowel de gemeten als de gecorrigeerde snelheid vermeld.

Johan217 3 april 2012 19:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6059422)
Wat ? (uw link onderaan werkt niet)

Ik bedoelde ² :-) In een notendop wat er schort aan de mentaliteit op de Belgische wegen.

Alboreto 3 april 2012 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 6059060)
Hier liggen twee boetes voor een snelheid van 51/u.

Dat kan niet.
De boete zal zijn voor 57. Dat zal 60 geweest zijn op de teller of zo.

Alboreto 3 april 2012 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6059338)
Idd, maar voor recidivisme te bestraffen dan moet Be een betere-*volledigere wegcode-boetecatalogus maken (waar ze blijkbaar "decennia mee bezig zijn" :-P) en een puntenrijbewijs invoeren naar buitenlands voorbeeld.

Dat hoeft helemaal niet.
Het is voldoende een register in te voeren voor de boetes, en afhankelijk van herhaling de boetes aan te passen

Micele 3 april 2012 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6060002)
Dat hoeft helemaal niet.
Het is voldoende een register in te voeren voor de boetes, en afhankelijk van herhaling de boetes aan te passen

En doet de overheid dat ?

Als dat voldoende is waarom kunnen recidivisten dan blijven rijden zonder rijverbod ?

CyberpunX 3 april 2012 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 6059997)
Dat kan niet.
De boete zal zijn voor 57. Dat zal 60 geweest zijn op de teller of zo.

52, zwart op wit.
57 voor correctie.

Micele 3 april 2012 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 6060095)
52, zwart op wit.
57 voor correctie.

57 voor correctie komt op 51. (toch in Be)

schreef je toch niet ?
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX (Bericht 6059060)
Hier liggen twee boetes voor een snelheid van 51/u. Een paar kilometers correctie akkoord maar toch, een mens is geen machine die een perfecte constante snelheid kan aanhouden.

In Be kost dat 50 € O.I, tweemaal= 100 €;

in D 10 € x2, binnen bebouwde kom 15 € x2.
Dat is namelijk ook het voordeel van een degelijk strafpuntensysteem, alhoewel zoiets voor sommige moeilijk te begrijpen is. De staatskas zal wel geld nodig hebben zeker ?

@ De schoofzak weet het wel:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6058852)
Terug naar het item van de draad:

zware en repetitieve verkeerszondaars, zowel snelheid als andere, moeten tijdiger en efficiënter aangepakt worden, zonder de brave verkeersdeelnemer te hard te treffen dan nodig.


freespirit 3 april 2012 22:14

In Nederland heb je meer pakkans dan bij ons en ze straffen je met 1 km/h overschrijding, maar dan krijg je ook maar een 'menselijke' lichte bekeuring van enkele tientallen euro's. Bij ons is het meestal alles of niets, meestal wordt je niet gepakt, maar als ze je flitsen - hoe klein de overtreding na correctie ook is - heb je direct een fameuze geldsom aan je broek.

Iedereen weet wel dat je op de Belgische autostrades 135 kan rijden zonder dat je het risico loopt geflitst te worden.

Alboreto 3 april 2012 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 6060298)
In Nederland heb je meer pakkans dan bij ons en ze straffen je met 1 km/h overschrijding, maar dan krijg je ook maar een 'menselijke' lichte bekeuring van enkele tientallen euro's. Bij ons is het meestal alles of niets, meestal wordt je niet gepakt, maar als ze je flitsen - hoe klein de overtreding na correctie ook is - heb je direct een fameuze geldsom aan je broek.

Maar een kleine overtreding na correctie betekent al een redelijke overtreding door de marge die we krijgen.

En 50€ is nu niet wat ik een monsterboete zou noemen.
(hangt af van hoeveel je verdient natuurlijk)

CyberpunX 3 april 2012 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6060203)
57 voor correctie komt op 51. (toch in Be)

schreef je toch niet ?


In Be kost dat 50 € O.I, tweemaal= 100 €;

in D 10 € x2, binnen bebouwde kom 15 € x2.
Dat is namelijk ook het voordeel van een degelijk strafpuntensysteem, alhoewel zoiets voor sommige moeilijk te begrijpen is. De staatskas zal wel geld nodig hebben zeker ?

@ De schoofzak weet het wel:

51 ... 52 ... 1 pot nat voor mij. Was niet mijn boete maar die van mijn vriendin dus ik heb de details niet bekeken. Was wel idd 2x€50. Op een vrij laffe plaats. Waar ik zelf niet voorbijkom maar enkel een aantal dorpsbewoners. Dus ook idd om de staatskas te spijzen. Ik vraag me af of ze dergelijke overtredingen ook lopen te flitsen in de straat van de burgemeester.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be