Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Identiteit: met wie identificeer je jezelf het meest? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169896)

Robinus V 11 april 2012 23:29

Identiteit: met wie identificeer je jezelf het meest?

Een simpele vraag om te peilen hoe dat 'identificeren' met een natie in elkaar zit, iets wat mij vreemd is. Het gaat er niet om met wie je je identificeert, want dat zal in dit geval voor zowat iedereen wel geen van beide zijn... of toch? Het gaat om meer/minder.

Twee keuzes:

Keuze A is een Vlaming, hier geboren en getogen, opgegroeid met de Vlaamse taal en cultuur, die een beetje een seriemoordenaar is.

Keuze B is een immigrant, wonende in Wallonië, die geen enkel woord Nederlands spreekt, sterk voor zijn/haar mening uitkomt, misschien op enkele vlakken ook wat excentriek is, maar zonder een klein beetje agressie door het leven gaat, de medemens respecteert en zich inzet voor de samenleving.

SDX 11 april 2012 23:31

Vals dilemma.

Koenraad Noël 11 april 2012 23:31

Keuze B, ik kan niet stemmen blijkbaar. Misschien is mijn account niet oud genoeg.

SDX 11 april 2012 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6074798)
Keuze B, ik kan niet stemmen blijkbaar. Misschien is mijn account niet oud genoeg.

...en met je vorige mag je niet ... meer?

Jan van den Berghe 11 april 2012 23:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6074795)
Een simpele vraag om te peilen hoe dat 'identificeren' met een natie in elkaar zit, iets wat mij vreemd is. Het gaat er niet om met wie je je identificeert, want dat zal in dit geval voor zowat iedereen wel geen van beide zijn... of toch? Het gaat om meer/minder.

Twee keuzes:

Keuze A is een Vlaming, hier geboren en getogen, opgegroeid met de Vlaamse taal en cultuur, die een beetje een seriemoordenaar is.

Keuze B is een immigrant, wonende in Wallonië, die geen enkel woord Nederlands spreekt, sterk voor zijn/haar mening uitkomt, misschien op enkele vlakken ook wat excentriek is, maar zonder een klein beetje agressie door het leven gaat, de medemens respecteert en zich inzet voor de samenleving.

Uw vraagstelling klopt niet. "Identificeren" wordt hier door u gebruikt als "instemmen met", terwijl u eigenlijk op de verwarring speelt met "eenzelfde culturele identiteit delen".

Identitaire gelijkenissen houden niet in dat men ook het individueel gedrag van iemand onderschrijft. Naar cultuur, taal en omgangsvormen zal ik bijvoorbeeld weinig verschillen van die dokter uit Wingene die, als we de berichten mogen geloven, waarschijnlijk zijn schoonzoon heeft laten vermoorden. Ik zal ongetwijfeld een gelijke culturele identiteit met hem delen, alhoewel ik zijn gedrag op dat specifiek punt niet kan goedpraten en mij er ethisch ook niet in kan vinden.

U probeert echter bewust die twee zaken door elkaar te gebruiken. Een nogal doorzichtige poging met ongetwijfeld een bepaald doel in het achtergrond. Niet echt fraai.

Koenraad Noël 11 april 2012 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDX (Bericht 6074800)
...en met je vorige mag je niet ... meer?

Vorige?

mkb 11 april 2012 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6074804)
Vorige?

:lol:

Koenraad Noël 11 april 2012 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mkb (Bericht 6074806)
:lol:

Ik ben geen "overbruggingsnick", als jullie dat bedoelen.

Eberhard Leclerc 12 april 2012 00:55

Citaat:

Keuze A is een Vlaming, Vlaamse taal en cultuur,

a) wat is een Vlaming?
b) wat is de Vlaamse cultuur?
c) wat is de Vlaamse taal?

Jan van den Berghe 12 april 2012 01:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6074834)
a) wat is een Vlaming?
b) wat is de Vlaamse cultuur?

Wat is een Bask?
wat is de Baskische cultuur?

Wat is een Fransman?
Wat is de Franse cultuur?

Wat is een Cyprioot?
Wat is de Cypriotische cultuur?

Wat is een Schot?
Wat is de Schotse cultuur?

Of anders gezegd, gaan we ons beperken tot platitudes uit mogelijke toeristische folders, of zullen we gewoon toegeven dat de beschrijving van identiteit en cultuur binnen een Europees verband een vrij delicate opdracht is die verschillende parameters kan inhouden.

Bovenbuur 12 april 2012 06:52

Keuze C is ne 'Ollander die de vraag raar vindt.

Ja, doe mij die maar.

ViveLaBelgique 12 april 2012 08:46

Niemand is een "beetje" seriemoordenaar. Tenzij je gelooft dat iemand mensen een "beetje" dood kan maken.

Vito 12 april 2012 08:54

Citaat:

Twee keuzes:

Hoe kan je nu een "beetje" een seriemoordenaar zijn? Dat is zoals een beetje zwanger zijn.

Vito 12 april 2012 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 6074910)
Keuze C is ne 'Ollander die de vraag raar vindt.

Ja, doe mij die maar.

Ik kies ook voor C.

Liederik 12 april 2012 08:56

HOE HA JA LIEVER EEN SERIEMOORDENAAR DAN EEN WAAL ZIJN

Zoiets?

Hoe kan je trouwens 'een beetje' een seriemoordenaar zijn? Is het een fin de seriemoordenaar ofzo?

Het Oosten 12 april 2012 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6074836)
Wat is een Bask?
wat is de Baskische cultuur?

Wat is een Fransman?
Wat is de Franse cultuur?

Wat is een Cyprioot?
Wat is de Cypriotische cultuur?

Wat is een Schot?
Wat is de Schotse cultuur?

Of anders gezegd, gaan we ons beperken tot platitudes uit mogelijke toeristische folders, of zullen we gewoon toegeven dat de beschrijving van identiteit en cultuur binnen een Europees verband een vrij delicate opdracht is die verschillende parameters kan inhouden.

Het is wel een pertinente vraag, terwijl uw antwoord van zo'n vaag relativisme is...

Robinus V 12 april 2012 10:02

Een beetje seriemoordenaar kan je niet zijn, uiteraard. Die 'een beetje' was als stijlfiguur bedoeld. Het gaat immers over een Vlaming, en de cultuur (niet de cultuur van het moorden) is bepalend voor de identiteit bij nationalisme, toch?

Hoe je het ook draait of keert, die seriemoordenaar hoort bij 'het Vlaamse volk' en die goede burger niet. Of vergis ik me?

Ik ben het niet die zegt dat die 'Vlaamse identiteit' bepalend moet zijn, he. Voor mij is die van ondergeschikt belang aan de 'individuele identiteit' van mensen.

Lavox 12 april 2012 11:15

Met geen van beide.

giserke 12 april 2012 11:16

Ik heb nu niet echt de neiging mij met iemand te identificeren.
Anderen willen zich al genoeg met mij identificeren.

Vito 12 april 2012 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6075098)
Hoe je het ook draait of keert, die seriemoordenaar hoort bij 'het Vlaamse volk' en die goede burger niet. Of vergis ik me?

Er zijn wel meer nationaliteiten dan de Vlaamse, Belgische en Waalse hoor. Meer nog: wij zijn de grote uitzondering met 11 miljoen op 7 miljard mensen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be