Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   3.000 auto's minder rond Utrecht dankzij 30 euro per maand voor spitsmijders (https://forum.politics.be/showthread.php?t=169916)

Blue Sky 12 april 2012 14:38

3.000 auto's minder rond Utrecht dankzij 30 euro per maand voor spitsmijders
 
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...smijders.dhtml

Of hoe men met een systeem van financiële stimuli / bestraffing nagenoeg alles kan sturen.

Rekeningrijden lijkt dus de oplossing voor de files.

kameleon 12 april 2012 14:48

Tja, ze willen 40 euro uitsparen door van energieleverancier te veranderen, maar ze gaan dan wel voor de minste verplaatsing met de wagen....

Micele 12 april 2012 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 6075483)
Tja, ze willen 40 euro uitsparen door van energieleverancier te veranderen, maar ze gaan dan wel voor de minste verplaatsing met de wagen....

Ge bedoelt tot 400 euro. ;-)

maddox 12 april 2012 17:43

Waw, het verkeersinfarct rond Utrecht... en toch 3000 auto's minder.

Dan zou ik dat eerder toeschrijven aan de verloren gegane jobs die verkeersgewijs langs Utrecht passeerden.

Stingray 13 april 2012 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6075903)
Waw, het verkeersinfarct rond Utrecht... en toch 3000 auto's minder.

Dan zou ik dat eerder toeschrijven aan de verloren gegane jobs die verkeersgewijs langs Utrecht passeerden.

haha, los dan nog van het feit dat we het hebben over NL en niet BE.

En wat betreft dat argument van stimuli etc. Je kan natuurlijk ook iedereen in de bak gooien als hij zijn auto nog buiten haalt. Heel effectief.

Henri1 13 april 2012 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6075461)
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...smijders.dhtml

Of hoe men met een systeem van financiële stimuli / bestraffing nagenoeg alles kan sturen.

Rekeningrijden lijkt dus de oplossing voor de files.

Arme Nederlanders in overvolle "Sprinters" zonder toiletten.

Derk de Tweede 3 mei 2012 17:02

Ontneem de arbeider de wagen en weg zijn de files.
Wat is er mis met een Berini of Frandria bromfiets.

peter1962 3 mei 2012 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6110335)
Ontneem de arbeider de wagen en weg zijn de files.
Wat is er mis met een Berini of Frandria bromfiets.

Niks, behalve dat dit merk al sinds 1981 niet meer bestaat. Leef in het heden, niet in het verleden.

PeterCC 4 mei 2012 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6075461)
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu...smijders.dhtml
(...)
Rekeningrijden lijkt dus de oplossing voor de files.

In het experiment in Utrecht gaat het helemaal niet om rekeningrijden, integendeel: je wordt beloond, je krijgt geld als je uit de spits blijft.
En zoals wellicht algemeen bekend: een organisatie krijgt altijd wat ze beloont (maar nooit wat ze wil). En belonen is niet hetzelfde als niet straffen.

Verder staat er weer de klassieke denkfout in het artikel namelijk dat:
"Vastgesteld is dat enkele auto's minder op drukke wegen tijdens de spits al zorgen voor het oplossen van een file."

Dat is klinkklare onzin natuurlijk zoals iedereen weet die al langer dan een jaar of 5 op de baan zit.

Stingray 4 mei 2012 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6110335)
Ontneem de arbeider de wagen en weg zijn de files.
Wat is er mis met een Berini of Frandria bromfiets.

Wat is er mis met iedereen terug in een grot laten wonen. Direct ook alle milieuproblemen opgelost.

Jan van den Berghe 4 mei 2012 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6110892)
Niks, behalve dat dit merk al sinds 1981 niet meer bestaat. Leef in het heden, niet in het verleden.

De achterliggende gedachte lijkt me nochtans heel actueel: stimuleer voertuigen die uiteindelijk een bestuurder vervoeren en niet een veelheid aan gewicht.

Stingray 8 mei 2012 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6112911)
De achterliggende gedachte lijkt me nochtans heel actueel: stimuleer voertuigen die uiteindelijk een bestuurder vervoeren en niet een veelheid aan gewicht.

Laat me raden : het achterhaalde vervoermiddel de fiets ?

giserke 8 mei 2012 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6112911)
De achterliggende gedachte lijkt me nochtans heel actueel: stimuleer voertuigen die uiteindelijk een bestuurder vervoeren en niet een veelheid aan gewicht.

Twizy

Blue Sky 8 mei 2012 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6117472)
Laat me raden : het achterhaalde vervoermiddel de fiets ?

Deze stelling zegt meer over uzelf dan over de fiets als dusdanig.

Objectief gezien is de fiets zelfs een geniale uitvinding die uitblinkt in zijn eenvoud en efficiëntie. Het is licht, wendbaar, je verplaatst je stil en milieuvriendelijk. Bovendien is het gebruik ervan goed voor je gezondheid, je conditie én is het goedkoop.

Nee, het is eerder de auto die een achterhaald vervoersmiddel is – zeker in zijn huidige vorm en in stedelijk gebied. Met een gemiddelde bezettingsgraad van 1 persoon van +- 75 kg moet je met de auto een balast van 1500 kg verplaatsen, m.a.w. je verplaatst hier zo maar eventjes 20 keer je eigen gewicht. Bovendien is het ding log, neemt het veel plaats in en zorgt het voor lawaai en vervuiling. Het gebruik ervan is bovendien duur en het onderhoud van de infrastructuur kost handvol geld.

Nee, ik denk dat de conclusie van de vergelijking hier wel overduidelijk is...

Micele 8 mei 2012 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6118462)
Deze stelling zegt meer over uzelf dan over de fiets als dusdanig.

Objectief gezien is de fiets zelfs een geniale uitvinding die uitblinkt in zijn eenvoud en efficiëntie. Het is licht, wendbaar, je verplaatst je stil en milieuvriendelijk. Bovendien is het gebruik ervan goed voor je gezondheid, je conditie én is het goedkoop.

Nee, het is eerder de auto die een achterhaald vervoersmiddel is – zeker in zijn huidige vorm en in stedelijk gebied. Met een gemiddelde bezettingsgraad van 1 persoon van +- 75 kg moet je met de auto een balast van 1500 kg verplaatsen, m.a.w. je verplaatst hier zo maar eventjes 20 keer je eigen gewicht. Bovendien is het ding log, neemt het veel plaats in en zorgt het voor lawaai en vervuiling. Het gebruik ervan is bovendien duur en het onderhoud van de infrastructuur kost handvol geld.

Nee, ik denk dat de conclusie van de vergelijking hier wel overduidelijk is...

Gelijk ik de topicstarter (en link) begrepen heb gaat het over rond Utrecht vooral op autowegen en autosnelwegen en daarop is al het traag verkeer verboden. ;-)

Of de snelwegdriehoek Utrecht - Amersfoort - Hilversum (A1-A27-A28) met afstanden van ~ 22 �* 28 km.

Citaat:

3.000 auto's minder rond Utrecht dankzij 30 euro per maand voor spitsmijders

Sinds de start van het project Spitsvrij in de driehoek Utrecht - Amersfoort - Hilversum rijden er tijdens spitsuren ongeveer 3.000 auto's minder op de weg in dat gebied. Deelnemers aan het project mijden vooral de spitstijden op dinsdag en woensdag.



Blue Sky 8 mei 2012 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6118508)
Gelijk ik de topicstarter (en link) begrepen heb gaat het over rond Utrecht vooral op autowegen en autosnelwegen en daarop is AL het traag verkeer verboden.

Aight - was even off topic.
Maar dat niet niet weg dat de auto - in zijn huidige vorm - een achterhaald vervoersmiddel is.

giserke 8 mei 2012 21:24


Micele 8 mei 2012 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6118516)
Aight - was even off topic.
Maar dat niet niet weg dat de auto - in zijn huidige vorm - een achterhaald vervoersmiddel is.

Onzin, een beter, comfortabeler en vooral veiliger vervoersmiddel als de auto bestaat er niet. Een fiets is te beperkt in afstand-comfort-lading en zeker veiligheid. Het is dus EN fiets _ EN auto.

Zoals je ziet auto´s kan men zo smal en kort maken (en voor 2-3 personen) dat ze minder plaats innemen als 2 fietsers die langs mekaar rijden.

Daarbij met de fiets mag men niet op hoofdwegen, autowegen en autosnelwegen, die autootjes (zelfs electrisch) rijden ook nog vlot 100-120 kmh op de auto- en snelweg (als ze er desnoods op willen voor langere afstanden)

vb. http://www.youtube.com/watch?v=lOTAv5QBp_k

of :
Citaat:

http://www.auto55.be/nieuws/13902-ni...glider-concept

Op het Autosalon van Tokyo toont Nissan z'n oplossing voor het stedelijke verkeer van de toekomst. Het is de Land Glider Concept. Die biedt plaats aan twee inzittenden in een tandempositie en is bij uitstek geschikt voor het drukke verkeer van de nieuwe metropool. De Land Glider is immers uitgesproken compact, vooral in de breedte. Voor de aandrijving zorgt een elektromotor en emissies zijn de Land Glider bijgevolg helemaal vreemd.

Z'n smalle koets, met een portier aan elke zijde, plaatst Nissan uiteraard voor de nodige uitdagingen. Vooral om ervoor te zorgen dat de creatie in de bocht niet op z'n kant eindigt. De oplossing zit in het verschuiven van het zwaartepunt door de koets in de bochten tegen te laten leunen. Daardoor gaat de Land Glider Concept een beetje als een motorfiets door de bocht. Volgens Nissan is sensatie gegarandeerd. Het geheel is elektronisch gestuurd. Daarom is ook het stuur (dat er uit ziet als twee joysticks) geheel losgekoppeld van de voortrein. Een computer gaat over de input en zorgt er dan voor dat de wielen draaien. Productieplannen zijn er -je raadt het al- voorlopig niet.
Citaat:

http://www.cnet.com.au/nissan-land-g...952.htm#image1


October 8, 2009
Coming to this year's Tokyo Motor Show is Nissan's Land Glider concept car that leans into corners and runs off battery power only.

Bierke 9 mei 2012 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6112911)
De achterliggende gedachte lijkt me nochtans heel actueel: stimuleer voertuigen die uiteindelijk een bestuurder vervoeren en niet een veelheid aan gewicht.

http://lisavangerven.files.wordpress...3/imgp0149.jpg
Dat lost meteen ook een deel van de werkloosheid op.

NoTuma 9 mei 2012 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6118620)

Deze heb ik hier al een paar keer zien rondrijden, is een opvallend leuk wagentje...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be