Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Duits als co-officiële taal van het Waals Gewest (https://forum.politics.be/showthread.php?t=170050)

rub1615 15 april 2012 19:12

Duits als co-officiële taal van het Waals Gewest

Iedereen weet dat de gewestzaken in het gebied van de Duitstalige gemeenschap behartigd worden door het Waalse Gewest.

Maar nu vroeg ik me af in hoeverre Duitstaligen ook effectief in het Duits terechtkunnen bij het Waals Gewest. Indien dit niet mogelijk is is er toch sprake van een ernstige ontwerpfout in de staatsstructuur. Duits is immers wél een volwaardige officiële taal op federaal niveau. Voor Duitstaligen betekenen verdere staatshervormingen dus verlies van hun taalrechten?

omaplop 16 april 2012 20:04

De Duitstaligen worden door de franstaligen even goed (!) behandeld als de Vlamingen in het Brusselse!!

Jan van den Berghe 16 april 2012 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 (Bericht 6081791)
Iedereen weet dat de gewestzaken in het gebied van de Duitstalige gemeenschap behartigd worden door het Waalse Gewest.

Maar nu vroeg ik me af in hoeverre Duitstaligen ook effectief in het Duits terechtkunnen bij het Waals Gewest. Indien dit niet mogelijk is is er toch sprake van een ernstige ontwerpfout in de staatsstructuur. Duits is immers wél een volwaardige officiële taal op federaal niveau. Voor Duitstaligen betekenen verdere staatshervormingen dus verlies van hun taalrechten?

'n Terechte vraag waar ik niet onmiddellijk het juiste antwoord op weet. Wat ik echter wel weet, is dat de meeste federale wetten in België alleen maar in het Nederlands en Frans worden gepubliceerd, waardoor Duitstaligen ongetwijfeld het gevoel krijgen dat ze maar tweederangs burgers zijn.

solidarnosc 16 april 2012 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6083776)
'n Terechte vraag waar ik niet onmiddellijk het juiste antwoord op weet. Wat ik echter wel weet, is dat de meeste federale wetten in België alleen maar in het Nederlands en Frans worden gepubliceerd, waardoor Duitstaligen ongetwijfeld het gevoel krijgen dat ze maar tweederangs burgers zijn.

Ja en neen. Hoeveel minderheden van nog geen 80.000 in de wereld kunnen anderzijds zeggen dat ze zoveel autonomie hebben als de Duitstalige?

Jan van den Berghe 16 april 2012 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 6083792)
Ja en neen. Hoeveel minderheden van nog geen 80.000 in de wereld kunnen anderzijds zeggen dat ze zoveel autonomie hebben als de Duitstalige?

Dat is natuurlijk waar, maar de federale wetten worden, tenzij bij hoge uitzondeirng, niet in het Duits gepubliceerd. Hoe moeten de Duitstaligen dan het oude adagio van de Belgische wetgeving opvolgen? "Iedereen wordt verondersteld de wet te kennen"...

Eberhard Leclerc 16 april 2012 22:34

http://www.geschichtsforum.de/f62/wa...prochen-15091/

Een gedetailleerde discussie door Duitsers over Duitstalig Belgie....die uitmondt in grootnederlandse theorieen.

Vlaanderen Boven 16 april 2012 22:55

In feite is het verbazend dat ze er überhaupt in geslaagd zijn hun identiteit te behouden tot nu toe. Het is toch een gedroomd doelwit voor verfransing: ze zijn met minder dan tachtigduizend, er zijn overal faciliteiten voor franstaligen en ze kunnen zich helemaal niet verdedigen op institutioneel vlak. Het moet zijn dat de oorspronkelijke bevolking nooit de neiging heeft gehad om permanent over te schakelen naar het Frans. Ze hebben natuurlijk niet dezelfde gekoloniseerde mentaliteit als de meeste Vlamingen.

BWarrior 17 april 2012 00:48

Citaat:

Wat moeten de Friezen in Nederland dan wel denken?

BWarrior 17 april 2012 00:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Missing Link (Bericht 6083811)
Duitstalig België had al lang terug een deel van de Duitse Bondsrepubliek zijn.

Net als Oost- en West-Pruisen en - nu we toch bezig zijn - Oostenrijk?

vlijmscherp 17 april 2012 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6083943)
Wat moeten de Friezen in Nederland dan wel denken?

wat heeft dat er mee te maken? moet je nu echt altijd naar een ander kijken???

De schoofzak 17 april 2012 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 (Bericht 6081791)

Ik denk dat ze zich perfect gelukkig voelen, want ze laten zich niet horen. Ze stemmen ook PS, en als dieu roept, dan zijn ze bereid om een belangenconflict in te roepen voor een feit dat zich 130 km ver van hun hoofdstad situeert.

Ik ken persoonlijk twee collega's die van ginder zijn, of afkomstig zijn.
Perfect Nederlands als derde taal.

De schoofzak 17 april 2012 09:37

Citaat:

Je weet 'verkeerd'.

Zeer geregeld, maar met veel vertraging, verschijnen vertalingen in het Staatsblad.
Of er een selectie gemaakt wordt, of prioriteiten gesteld, of whatever ... dat weet ik niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be