![]() |
Wat met Doel?
Ik hoor al een tijdje niets meer over Doel. Wat gaat er nu gebeuren? Heeft men al plannen rond het erfgoed? Kunnen enkele cruciale monumenten verplaatst worden? Heeft men het oorlogsmonument nu al herbouwd zoals gepland?
![]() De windmolen Het kerkje ![]() Een opmerkelijk kapelletje. ![]() De pastorie Het Hooghuis ![]() Het schooltje |
Bokrijk, misschien? Zaken als de kerk, molen, hooghuis en die kapel (voor mijn part zelfs dat schooltje) zouden toch eventueel daar kunnen geplaatst worden.
|
Nee, er is nog niks beslist.
Er gebeurt wel van alles. Deze zondag is er bijvoorbeeld ook erfgoeddag in Doel. http://www.egdp.be/artikel.php?fn_mo...lnews&fn_id=24 |
Citaat:
|
Citaat:
Door de gewijzigde erfgoedwetgeving in België en Vlaanderen mogen gebouwen van historische waarde enkel nog 'in situ' geconserveerd worden. Gebouwen uit hun oorspronkelijke context halen en elders opbouwen, kan niet meer. Dit betekent dat de gebouwencollectie van het Openluchtmuseum van Bokrijk niet meer aangroeit. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokrijk...museum_Bokrijk Het mag blijkbaar niet. Stom eigenlijk. Door die domme wet worden zulke zaken gewoon simpelweg afgebroken. Als ik bevoegd minister was, had ik ervoor gezorgd dat de wet een beetje werd aangepast om zulke zaken van de sloop nog te redden. |
Citaat:
'In situ' is natuurlijk het ideaal, maar het is niet altijd mogelijk. Dringende aanpassing als laatste hoop voor Doels erfgoed. Ook andere dorpen met lege ruimte kunnen mogelijk wat extra erfgoed gebruiken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Belangenvermenging, weet je wel... |
Ik zeg niet dat ik het niet spijtig vind, maar die molen en die gebouwtjes zijn te weinig waard om veel geld aan uit te geven.
Er zijn belangrijkere molens en gebouwen die prioritair èn rendabeler bewaard kunnen worden. De sloophamer erop !! |
Citaat:
Indien ja, akkoord, met spijt in het hart. Indien niet-ja (nee, misschien, thangtervanaf...), dan zou ik die dingen toch nog even behouden. |
Citaat:
Mocht het nu iets unieks zijn, ja. Maar er zijn er zo dertien in een dozijn ... De groente oppositie, bijgestaan door de communistjes en anarchistjes, maken er een symboolstrijd van. |
Efkens nagekenen.
Blijkbaar moet het (volgens wiki toch) sowieso weg, en gaan ze die gebouwen elders heropbouwen, en is in-situ uitgesloten. In dat geval, zever en weg ermee. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:-D |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be