Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Wat met Doel? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=170174)

Koenraad Noël 19 april 2012 10:44

Wat met Doel?

Ik hoor al een tijdje niets meer over Doel. Wat gaat er nu gebeuren? Heeft men al plannen rond het erfgoed? Kunnen enkele cruciale monumenten verplaatst worden? Heeft men het oorlogsmonument nu al herbouwd zoals gepland?

De windmolen

Het kerkje

Een opmerkelijk kapelletje.

De pastorie

Het Hooghuis

Het schooltje

Schelfie 19 april 2012 10:50

Bokrijk, misschien? Zaken als de kerk, molen, hooghuis en die kapel (voor mijn part zelfs dat schooltje) zouden toch eventueel daar kunnen geplaatst worden.

Bolleke Wol 19 april 2012 10:53

Nee, er is nog niks beslist.
Er gebeurt wel van alles. Deze zondag is er bijvoorbeeld ook erfgoeddag in Doel.
http://www.egdp.be/artikel.php?fn_mo...lnews&fn_id=24

Koenraad Noël 19 april 2012 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6087251)
Bokrijk, misschien? Zaken als de kerk, molen, hooghuis en die kapel (voor mijn part zelfs dat schooltje) zouden toch eventueel daar kunnen geplaatst worden.

Dat zou zeker kunnen, maar mag dat nog wel? Ik heb al lange tijd niets meer naar Bokrijk verplaatst zien worden.

Schelfie 19 april 2012 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6087257)
Dat zou zeker kunnen, maar mag dat nog wel? Ik heb al lange tijd niets meer naar Bokrijk verplaatst zien worden.

uit wikipedia:

Door de gewijzigde erfgoedwetgeving in België en Vlaanderen mogen gebouwen van historische waarde enkel nog 'in situ' geconserveerd worden. Gebouwen uit hun oorspronkelijke context halen en elders opbouwen, kan niet meer. Dit betekent dat de gebouwencollectie van het Openluchtmuseum van Bokrijk niet meer aangroeit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokrijk...museum_Bokrijk

Het mag blijkbaar niet. Stom eigenlijk. Door die domme wet worden zulke zaken gewoon simpelweg afgebroken. Als ik bevoegd minister was, had ik ervoor gezorgd dat de wet een beetje werd aangepast om zulke zaken van de sloop nog te redden.

Koenraad Noël 19 april 2012 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6087261)
uit wikipedia:

Door de gewijzigde erfgoedwetgeving in België en Vlaanderen mogen gebouwen van historische waarde enkel nog 'in situ' geconserveerd worden. Gebouwen uit hun oorspronkelijke context halen en elders opbouwen, kan niet meer. Dit betekent dat de gebouwencollectie van het Openluchtmuseum van Bokrijk niet meer aangroeit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bokrijk...museum_Bokrijk

Het mag blijkbaar niet. Stom eigenlijk. Door die domme wet worden zulke zaken gewoon simpelweg afgebroken. Als ik bevoegd minister was, had ik ervoor gezorgd dat de wet een beetje werd aangepast om zulke zaken van de sloop nog te redden.

Ik dacht al zoiets. :|

'In situ' is natuurlijk het ideaal, maar het is niet altijd mogelijk. Dringende aanpassing als laatste hoop voor Doels erfgoed. Ook andere dorpen met lege ruimte kunnen mogelijk wat extra erfgoed gebruiken.

Schelfie 19 april 2012 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6087265)
Ik dacht al zoiets. :|

'In situ' is natuurlijk het ideaal, maar het is niet altijd mogelijk. Dringende aanpassing als laatste hoop voor Doels erfgoed. Ook andere dorpen met lege ruimte kunnen mogelijk wat extra erfgoed gebruiken.

Volkomen mee eens...

Koenraad Noël 19 april 2012 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6087273)
Volkomen mee eens...

Ach, gezond verstand in de politiek... :-D

Schelfie 19 april 2012 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6087304)
Ach, gezond verstand in de politiek... :-D

Door jaren lang incest in de postjespakkerij (zoon volgt vader op) is het intussen zo dat de gemiddelde politicus het intellect heeft van een krop sla...

Koenraad Noël 19 april 2012 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6087315)
Door jaren lang incest in de postjespakkerij (zoon volgt vader op) is het intussen zo dat de gemiddelde politicus het intellect heeft van een krop sla...

Daarbij komt nog eens dat sommigen menen dat "progressiviteit" en "vooruitgang" per se moet samengaan met het afbreken van oude gebouwen.

Schelfie 19 april 2012 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6087317)
Daarbij komt nog eens dat sommigen menen dat "progressiviteit" en "vooruitgang" per se moet samengaan met het afbreken van oude gebouwen.

Wat wil je nu. Ze hebben hoogstwaarschijnlijk een bestuursplek in dat sloopbedrijf.

Belangenvermenging, weet je wel...

De schoofzak 19 april 2012 11:41

Ik zeg niet dat ik het niet spijtig vind, maar die molen en die gebouwtjes zijn te weinig waard om veel geld aan uit te geven.
Er zijn belangrijkere molens en gebouwen die prioritair èn rendabeler bewaard kunnen worden.

De sloophamer erop !!

Liederik 19 april 2012 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6087334)
Ik zeg niet dat ik het niet spijtig vind, maar die molen en die gebouwtjes zijn te weinig waard om veel geld aan uit te geven.
Er zijn belangrijkere molens en gebouwen die prioritair èn rendabeler bewaard kunnen worden.

De sloophamer erop !!

Gaan ze er nu een dok maken of niet?
Indien ja, akkoord, met spijt in het hart.
Indien niet-ja (nee, misschien, thangtervanaf...), dan zou ik die dingen toch nog even behouden.

De schoofzak 19 april 2012 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 6087363)
Gaan ze er nu een dok maken of niet?
Indien ja, akkoord, met spijt in het hart.
Indien niet-ja (nee, misschien, thangtervanaf...), dan zou ik die dingen toch nog even behouden.

Gaat gij er geld insteken, als het dok er moet komen, ofwel binnen twee jaar, ofwel binnen 7 jaar ?

Mocht het nu iets unieks zijn, ja. Maar er zijn er zo dertien in een dozijn ...

De groente oppositie, bijgestaan door de communistjes en anarchistjes, maken er een symboolstrijd van.

Liederik 19 april 2012 12:05

Efkens nagekenen.

Blijkbaar moet het (volgens wiki toch) sowieso weg, en gaan ze die gebouwen elders heropbouwen, en is in-situ uitgesloten.

In dat geval, zever en weg ermee.

Koenraad Noël 19 april 2012 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Liederik (Bericht 6087384)
Efkens nagekenen.

Blijkbaar moet het (volgens wiki toch) sowieso weg, en gaan ze die gebouwen elders heropbouwen, en is in-situ uitgesloten.

In dat geval, zever en weg ermee.

Ik heb enkel gelezen dat men het oorlogsmonument gaat heropbouwen, over andere heropbouw heb ik nog niets gelezen.

patrickve 19 april 2012 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6087261)

Hebben jullie wel eens aan toekomstige archeologen gedacht ? Hoe kunnen die nu spul opgraven en daar conclusies uit trekken als we al die dingen geografisch door elkaar gehaald hebben ? :-D

roger verhiest 19 april 2012 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 6087396)
Hebben jullie wel eens aan toekomstige archeologen gedacht ? Hoe kunnen die nu spul opgraven en daar conclusies uit trekken als we al die dingen geografisch door elkaar gehaald hebben ? :-

D

Inderdaad : de problemen van de toekomstige archeologen, daar moeten we dringend eens van wakker gaan liggen !

patrickve 19 april 2012 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 6087420)
Inderdaad : de problemen van de toekomstige archeologen, daar moeten we dringend eens van wakker gaan liggen !

Bijna alle klassieke beschavingen hadden maar 1 einddoel voor ogen: de archeologen van nu informeren. Kijk maar wat een gigantische gebouwen de Egyptenaren hebben neergepoot, puur voor die archeologen. DAT was nog eens vooruit denken !
:-D

Schelfie 19 april 2012 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 6087433)
Bijna alle klassieke beschavingen hadden maar 1 einddoel voor ogen: de archeologen van nu informeren. Kijk maar wat een gigantische gebouwen de Egyptenaren hebben neergepoot, puur voor die archeologen. DAT was nog eens vooruit denken !
:-D

Vergeet ook niet dat ze ervoor zorgden dat morosofen aan geld konden geraken door doldwaze theorieën te uiten dat ze zijn neergezet geweest door aliens...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be