Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   3D-printing, revolutie of hype? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=170268)

Koenraad Noël 20 april 2012 20:09

3D-printing, revolutie of hype?

Ik volg het al een tijdje, maar nu heeft men het ook op Koppen behandeld:
http://www.een.be/programmas/koppen/3d-printing

Zelf denk ik dat 3d-printing een cruciale rol kan spelen om mensen nog onafhankelijker en autarkischer te maken zodra het betaalbaar is voor privégebruik. Als je er ergens een metalen of plastieken onderdeel ontbreekt of beschadigd is, kun je het zelf bijdrukken, wat tijd bespaart en mogelijk zelfs de enige manier kan worden als het product in kwestie oud is.

Nu heb ik ook al programma's gezien waarmee men met behulp van de Microsoft Kinect dingen driedimensionaal inscant. Wordt dit de nieuwe vorm van piraterij? Het masker van Guy Fawkes kan je alvast downloaden in printklaar formaat.

maddox 21 april 2012 03:47

3D printen is an sich revolutionair, daar het de omgekeerde bewerking is van wat we meestal doen, namelijk materiaal wegnemen van een groter stuk.
Met 3D printen bouw je net op.
Het geeft ferm wat opties voor complexe vormen binnen een werkstuk.

Maar op't moment nog onbetaalbaar om thuis mechanisch sterk genoege stukken te printen.

Dionysus 21 april 2012 10:14

Er zijn geloof ik al een paar DIY 3d printers die je voor een redelijke prijs in elkaar kan steken (we spreken hier nog steeds over 1000 euro). Je hebt natuurlijk niet de printkwaliteit van de monsters van 25000 euro, maar je kan er een paar mooie dingen mee maken.

Tavek 21 april 2012 10:16

Ik heb die techniek al jaren geleden gebruikt voor het maken van prototypes. Gaat ook perfect met metaal.

Ge kunt er ALLES wat ge maar wilt mee maken, alleen zijn de materiaaleigenschappen maar zozo. Dus kan niet voor alles gebruikt worden.

Koenraad Noël 21 april 2012 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus (Bericht 6090730)
Er zijn geloof ik al een paar DIY 3d printers die je voor een redelijke prijs in elkaar kan steken (we spreken hier nog steeds over 1000 euro). Je hebt natuurlijk niet de printkwaliteit van de monsters van 25000 euro, maar je kan er een paar mooie dingen mee maken.

Ja, ik zag zulke zaken meermaals op kickstarter verschijnen, steeds een groot succes.

Sfax 21 april 2012 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6090462)
3D printen is an sich revolutionair, daar het de omgekeerde bewerking is van wat we meestal doen, namelijk materiaal wegnemen van een groter stuk.
Met 3D printen bouw je net op.
Het geeft ferm wat opties voor complexe vormen binnen een werkstuk.

Maar op't moment nog onbetaalbaar om thuis mechanisch sterk genoege stukken te printen.

De aflvering niet gezien, en niet veel zin nu om er doorheen te gaan, maar revolutionair is dat toch al lang niet meer? Dat deden ze tien jaar geleden ook al. Ik heb er nog een thesis rond gemaakt over het gebruik van dergelijke technieken binnen designcycli voor de autoindustrie, in combinatie met andere geïntegreerde cad/cam/cae-pakketten.

Materialise doet trouwens lang niet alleen kunststof, al is dat wel hun core. Die maken evenzeer metalen stukken met eigenschappen die very close to normal processing zijn.

Koenraad Noël 21 april 2012 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6090822)
De aflvering niet gezien, en niet veel zin nu om er doorheen te gaan, maar revolutionair is dat toch al lang niet meer? Dat deden ze tien jaar geleden ook al. Ik heb er nog een thesis rond gemaakt over het gebruik van dergelijke technieken binnen designcycli voor de autoindustrie, in combinatie met andere geïntegreerde cad/cam/cae-pakketten.

Materialise doet trouwens lang niet alleen kunststof, al is dat wel hun core. Die maken evenzeer metalen stukken met eigenschappen die very close to normal processing zijn.

De technieken die ik via kickstarter zie wijken af van diegenen in het filmpje. Er bestaan waarschijnlijk meerdere technieken naast mekaar, die steeds verfijnder en goedkoper worden. Daarom dat het nu meer aandacht krijgt, geloof ik.

Dionysus 21 april 2012 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6090809)
Ja, ik zag zulke zaken meermaals op kickstarter verschijnen, steeds een groot succes.

Mensen die kickstarters oprichten om hun eigen 3D printer te bouwen (zoals de reprap)? Of die een nieuwe 3D printer willen ontwerpen?

Koenraad Noël 21 april 2012 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus (Bericht 6090834)
Mensen die kickstarters oprichten om hun eigen 3D printer te bouwen (zoals de reprap)? Of die een nieuwe 3D printer willen ontwerpen?

Eigen ontwerp voor een 3D-printer, waarvan ze dan de onderdelen bij de hogere rewards voegen.

Enter 21 april 2012 15:56

Een geniaal idee hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het moet gewoon zijn.

3D-printen: gewoon geniaal.

Dionysus 21 april 2012 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6090858)
Eigen ontwerp voor een 3D-printer, waarvan ze dan de onderdelen bij de hogere rewards voegen.

Cool, hoe meer ik van kickstarter zie, hoe meer ik van het concept geniet. Eerst een nieuwe Wasteland en de Double Fine kickstarter. Nu 3D printers.

Printrbot ziet er wel interessant uit.

Koenraad Noël 21 april 2012 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus (Bericht 6091400)
Cool, hoe meer ik van kickstarter zie, hoe meer ik van het concept geniet. Eerst een nieuwe Wasteland en de Double Fine kickstarter. Nu 3D printers.

Printrbot ziet er wel interessant uit.

Nu? Al een tijdje hoor. ;-)

Kickstarter is inderdaad geweldig, maar er als Europeaan aan deelnemen is ook niet al te makkelijk, wegens die verzendingskosten enzo. Veel kickstarters lijken me echter te draaien rond vage 'kunstsprojecten', die ook prominent op de startpagina staan, waardoor er dan minder ruimte is voor de kickstarters die mij ietwat waardevol en productief lijken.

Dionysus 21 april 2012 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6091411)
Nu? Al een tijdje hoor. ;-)

Kickstarter is inderdaad geweldig, maar er als Europeaan aan deelnemen is ook niet al te makkelijk, wegens die verzendingskosten enzo. Veel kickstarters lijken me echter te draaien rond vage 'kunstsprojecten', die ook prominent op de startpagina staan, waardoor er dan minder ruimte is voor de kickstarters die mij ietwat waardevol en productief lijken.

Ik ben pas achter kickstarter gekomen toen Brian Fargo zijn nieuw Wasteland project had aangekondigd. Dus voor mij is het nog een zeer recent fenomeen. Ik zit dan ook niet vaak op de hoofdpagina, juist om de reden die ge aanhaalt. Een hele hoop "fund my new album" en "fund my fanfic", weinig inhoud. Ik zit dan ook meer op de tabbladen technologie en games.

Koenraad Noël 21 april 2012 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus (Bericht 6091543)
Ik ben pas achter kickstarter gekomen toen Brian Fargo zijn nieuw Wasteland project had aangekondigd. Dus voor mij is het nog een zeer recent fenomeen.

Er worden al lang interessante dingen uitgegeven via Kickstarter.

Recent nog die The Banner Saga en Guns of Icarus Online. Ook hulpmiddelen voor board games zoals poker chips die dienen als muntstukken, en talloze nieuwe tabletop RPG's. Soms is het ook frappant belachelijk wat er geld krijgt, zoals dit rollenspel dat gewoonweg een simpele game is gemaakt met Rpgmaker zonder al te veel unieke functies.

Het meest revolutionaire vind je natuurlijk in techology. Twine, bijvoorbeeld, waarmee je bepaalde zaken in je huis kunt integreren met je pc. Ook nog talloze open hardware. Het departement open software valt wel wat tegen qua kwantiteit.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus (Bericht 6091543)
Ik zit dan ook niet vaak op de hoofdpagina, juist om de reden die ge aanhaalt. Een hele hoop "fund my new album" en "fund my fanfic", weinig inhoud. Ik zit dan ook meer op de tabbladen technologie en games.

Jep, ik ook.

Tavek 21 april 2012 19:36

3D printen oftwel rapid prototyping oftwel SLS en SLM.

(Selective laser melting of Selective Laser Sintering)

Zeer nuttig voor individuele onderdelen voor medische wereld. Voor high end onderdelen: helaas niet.

Restporositeit en slechte mechanische eigenschappen (vooral dan op vermoeingsgebied) doen het de nek om.

Maar er is zeker een markt !

maddox 21 april 2012 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6090822)

De toegang voor de gewone man is het revolutionaire deel van't idee. Shapeways is zo'n toegang, en heb er al gebruik van gemaakt. Werkt prima, als je je aan de materiaal-limieten houdt.

Citaat:

Fat is een zo dure setup, dat het maar zeer zelden gebruikt wordt.

Rudy 22 april 2012 00:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6090086)
Ik volg het al een tijdje, maar nu heeft men het ook op Koppen behandeld:
http://www.een.be/programmas/koppen/3d-printing

Zelf denk ik dat 3d-printing een cruciale rol kan spelen om mensen nog onafhankelijker en autarkischer te maken zodra het betaalbaar is voor privégebruik. Als je er ergens een metalen of plastieken onderdeel ontbreekt of beschadigd is, kun je het zelf bijdrukken, wat tijd bespaart en mogelijk zelfs de enige manier kan worden als het product in kwestie oud is.

Nu heb ik ook al programma's gezien waarmee men met behulp van de Microsoft Kinect dingen driedimensionaal inscant. Wordt dit de nieuwe vorm van piraterij? Het masker van Guy Fawkes kan je alvast downloaden in printklaar formaat.

Koenraad,

Ik heb de indruk dat je vooral tegen jezelf aan het discussiëren bent.

3D-printing. Verklaar eens het maatschappelijk belang. Om te beginnen.

Koenraad Noël 22 april 2012 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 6092118)
Koenraad,

Ik heb de indruk dat je vooral tegen jezelf aan het discussiëren bent.

Ik heb de indruk dat je nogal snel verkeerde indrukken krijgt.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 6092118)
3D-printing. Verklaar eens het maatschappelijk belang. Om te beginnen.

Omdat jij het filmpje niet hebt gezien, noch de topic hebt gelezen noch een simpele google zoekopdracht hebt gedaan? :|

Er is maatschappelijk belang genoeg door het gebruik in de medische wereld. De mogelijkheden zullen steeds uitbreiden naarmate de technologie evolueert en het aantal mensen dat er toegang tot heeft stijgt. Denk maar aan de thuiscomputer.

Sfax 22 april 2012 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6091772)
De toegang voor de gewone man is het revolutionaire deel van't idee. Shapeways is zo'n toegang, en heb er al gebruik van gemaakt. Werkt prima, als je je aan de materiaal-limieten houdt.

Net eens gekeken. Ze doen hetzelfde als Materialise eigenlijk (zelfde technieken, SLA, SLS, SLM, FDM, LOM), allen doen ze het eerder voor het creëren van allerlei gadgets heb ik de indruk :).
Wel lange leadtime; 10 dagen voor plastic. Voor SLA kon je bij de andere vandaag bestellen en morgen binnen hebben. Ook al enkele keren gebruik van gemaakt voor testen van nieuwe designs op een productielijn.

Op zich krijgt dit binnen heel wat industrie-takken te weinig aandacht, terwijl je er hele veel mee kan doen. Bij ons hoorden ze het ook donderen in Keulen toen ik ermee af kwam :).

Mambo 22 april 2012 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6091726)
3D printen oftwel rapid prototyping oftwel SLS en SLM.

(Selective laser melting of Selective Laser Sintering)

Zeer nuttig voor individuele onderdelen voor medische wereld. Voor high end onderdelen: helaas niet.

Restporositeit en slechte mechanische eigenschappen (vooral dan op vermoeingsgebied) doen het de nek om.

Maar er is zeker een markt !

Doet me denken aan star trek dat ze een onderdeel voor hun ruimteschip uit een soort duplicator haalden?
Revolutionair is het allemaal.
Wow!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be