Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   'Scholen moeten migrantencultuur weren om uitstroom Vlamingen te vermijden' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=170321)

F.B. 21 april 2012 11:50

'Scholen moeten migrantencultuur weren om uitstroom Vlamingen te vermijden'

Citaat:

'Scholen moeten migrantencultuur weren om uitstroom Vlamingen te vermijden'

zaterdag 21 april 2012, 06u55Bron: belga

Gemengde scholen moeten de cultuur van hun allochtone leerlingen niet uitdragen. Als ze dat wel doen, zullen autochtone ouders wegblijven en glijden ze af tot een concentratieschool. Dat zegt gedragswetenschapper Jelle Mampaey (UHasselt) zaterdag in De Morgen.
Gemengde scholen waar kansarmere, vaak allochtone, jongeren samen leren met Vlamingen. De wensdroom van onderwijsminister Pascal Smet (SP.A) blijft in de grote steden moeilijk te realiseren: zo scoort Vlaanderen erg slecht wat betreft onderwijsgelijkheid. Directeurs zien dan ook hoe Vlaamse ouders zich afkeren van hun school en de leerlingenpopulatie met de jaren zwarter wordt. Een trend die vaak moeilijk te kenteren valt. Daarom, stelt Mampaey in zijn doctoraalstudie, moeten scholen voor die evolutie al werken aan hun reputatie.

Voor zijn onderzoek bezocht Mampaey verschillende Vlaamse stedelijke scholen. Hij zoomde in op ASO-afdelingen met relatief veel allochtone leerlingen. Ook moesten de instellingen een lesprogramma hebben dat erop gericht is de kloof tussen kansarm en kansrijk te verkleinen. 'Maar opvallend genoeg is het desastreus voor scholen om zich te presenteren als multicultureel', zegt Mampaey. 'Autochtone ouders associëren dat met een lage kwaliteit. Dat moeten de instellingen vermijden door zich naar buiten toe zo traditioneel en Vlaams mogelijk voor te stellen. Maak van het Nederlands bijvoorbeeld de enige taal op school.'

De studie kent ook tegenstanders. De Gentse onderwijsschepen Rudy Coddens (SP.A) gelooft dat de 'Vlaamse reflex' niet nodig is om te voorkomen dat een instelling afglijdt tot een concentratieschool. 'Als een school zich voordoet als traditioneel Vlaams maar dat niet volledig is, dan prikken ouders daar na een bezoek snel doorheen.'
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120421_009

Supe®Staaf 21 april 2012 13:04

Ressiesme!!!
Ressiesme!!!

hurricane 21 april 2012 13:12

Amai wat gaan er weer een hoop beginnen bleiten.

Koenraad Noël 21 april 2012 13:49

Ik geloof niet in multiculturaliteit, althans toch niet in 'meerdere culturen'. Meerdere facetten geëikt op onze cultuur echter wel.

Wikipedia geeft dit als zijnde eigenschappen van een multicultureel beleid:
Citaat:

1. Acceptatie van dubbele nationaliteit;
  2. Overheidssubsidie voor scholen met diverse levensovertuigingen naast openbare scholen;
  3. Overheidssubsidie voor belangenverenigingen, gebedshuizen, onderwijs in eigen taal en cultuur van immigranten, ontmoetingsplaatsen en kranten, televisie en radio-omroepen in minderheidstalen;
  4. Acceptatie van diversiteit in kleding, zoals de hoofddoek en de keppel, op scholen, in het leger en bij overheidsdiensten. Dit is verwant aan de vrijheid van meningsuiting.
  5. Positieve discriminatie; een vorm van discriminatie waarin niet de kwaliteiten, maar de etnische achtergrond van een persoon een grote rol spelen in de hoop de sociale positie van de etnische groep waartoe de persoon behoort te verbeteren. Dat gebeurt vaak omdat minderheden ondervertegenwoordigd zijn in bepaalde beroepsgroepen, bijvoorbeeld omdat ze geen eerlijke kans krijgen.
  6. Erkenning van feestdagen voor minderheden;
  7. Acceptatie van de bouw van religieuze gebouwen, bijvoorbeeld een moskee. Dit is een uitvloeisel van de vrijheid van godsdienst.
  8. Het gedogen of erkennen van religieuze rechtspraak of gewoonterecht; bijvoorbeeld de sharia-rechtbanken in Groot-Brittannië.

Op nummer drie en acht na kan ik me daar wel in vinden, en vijf is een twijfelgeval. Een multicultureel beleid lijkt in dit geval eerder op een multireligieus beleid, waar de wet al lange tijd in voorziet. Hier zou toch in gesubsidieerde scholen Nederlands de officiële taal moeten zijn, op faciliteitengemeenten na misschien. In elk geval geen taal die geen officiële landstaal is. Ondersteuning voor anderstalige leerlingen moet er wel zijn.

HOUZEE ! 21 april 2012 14:38

Waarom verplicht men ouders niet gewoon om hun kinderen laten school te lopen in de gemeente waarin zij wonen?

Eberhard Leclerc 21 april 2012 14:44

Laat de blanke Vlamingen een keer naar zichzelf kijken zou ik zeggen.

Vlaamse radio > 90 % Engels
Vlaamse tv > 85 % Engels

Multicultureler krijg je het nergens anders in de wereld.

Of bepalen 'allochtonen' daar tegenwoordig de programmering?

Supe®Staaf 21 april 2012 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6091133)
Ik geloof niet in multiculturaliteit, althans toch niet in 'meerdere culturen'. Meerdere facetten geëikt op onze cultuur echter wel.

Wikipedia geeft dit als zijnde eigenschappen van een multicultureel beleid:

Op nummer drie en acht na kan ik me daar wel in vinden, en vijf is een twijfelgeval. Een multicultureel beleid lijkt in dit geval eerder op een multireligieus beleid, waar de wet al lange tijd in voorziet. Hier zou toch in gesubsidieerde scholen Nederlands de officiële taal moeten zijn, op faciliteitengemeenten na misschien. In elk geval geen taal die geen officiële landstaal is. Ondersteuning voor anderstalige leerlingen moet er wel zijn.

Die dubbele nationaliteit staat me ook niet aan wegens kans op rechtsongelijkheid.

HOUZEE ! 21 april 2012 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6091219)

Vlaamse tv > 85 % Engels

Flamen hebben dan ook niet echt een eigen cultuur. Eigenlijk zijn wij het resultaat van een opeenstapeling van historische vergissingen. Daarom ook dat andere culturen gemakkelijk worden geadopteerd door dit plattelandsvolkje.

quercus 21 april 2012 14:52

Citaat:

Vlaamse tv > 85 % Engels

Mocht "Engels" vervangen worden door "Frans" dan denk ik dat we je nauwelijks zouden horen.
Het Engelstalig aanbod is nu eenmaal het meest omvangrijk en het meest divers. Als jij dat allemaal zou willen vervangen door "Nederlands" dan vrees ik dat de meeste Vlaamse kijkers snel zouden overschakelen naar andere zenders. Dit kan gewoon niet.
Verder zou ik toch wel eens willen weten van waar jij die percentages haalt.

Supe®Staaf 21 april 2012 15:04

Citaat:

Vlaamse tv > 85 % Engels

Aan die multiculturele radio is tenminste een uit-knop.
Aan de multiculturele invaders jammer genoeg niet.

HOUZEE ! 21 april 2012 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6091258)
Aan die multiculturele radio is tenminste een uit-knop.
Aan de multiculturele invaders jammer genoeg niet.

Het zit u blijkbaar erg hoog met de multiculturele samenleving. Leer er mee leven zou ik zo zeggen, en als het u niet zint moet u maar niet aan kinderen beginnen want zij zullen er ook mee moeten leven. Onze maatschappij is in volle verandering, en ook uw ajuinenstad zal niet aan de evolutie ontsnappen ;-) diversiteit is verrijkend op voorwaarde dat we er ons allemaal voor blijven inzetten

Supe®Staaf 21 april 2012 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 6091273)
Het zit u blijkbaar erg hoog met de multiculturele samenleving. Leer er mee leven zou ik zo zeggen,

Van de omgekeerde wereld gesproken...
Het zijn net diegenen die uit een andere cultuur naar hier komen die met de onze moeten leren leven.

Citaat:

en als het u niet zint moet u maar niet aan kinderen beginnen want zij zullen er ook mee moeten leven.
Die worden goed voorbereid om ofwel in het verzet te gaan, ofwel, als de zaak hier reddeloos veloren is naar een land uit te wijken waar wél nog een beschaafde cultuur aanwezig is.

Citaat:

Onze maatschappij is in volle verandering, en ook uw ajuinenstad zal niet aan de evolutie ontsnappen ;-)
In een demokratische maatschappij gebeurt verandering enkel volgens de wi van de burgermeerderheid.
Niet op commando van een groepje aggressieve theokratische invallers.
De veranderingen die nu plaatsgrijoen trekken op geen hol, en zijn door de burgers absoluut niet gewenst.

Citaat:

diversiteit is verrijkend op voorwaarde dat we er ons allemaal voor blijven inzetten
Diversiteit is verarmend.
Je kan geen enkele zogezegde verrijking van diversiteit aantonen waarvan de kosten de baten niet uiterst royaal overstijgen.

Kortom: u schrijft een hoop politiek correcte blubber neer, zonder enige relevantie met wat er echt aan de hand is.

F.B. 21 april 2012 16:05

Citaat:

Vlaamse tv > 85 % Engels

Die weet altijd iets zinnigs te zeggen hé

.....en nu terug naar school...

filosoof 21 april 2012 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.B. (Bericht 6090954)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de gazet
Directeurs zien dan ook hoe Vlaamse ouders zich afkeren van hun school

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6091074)
Ressiesme!!!
Ressiesme!!!

Nu je 't zegt, idd.

Elbow 21 april 2012 16:29

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...escholen.dhtml

POLL DM

Als gemengde scholen de cultuur van hun allochtone leerlingen uitdragen, zullen ze afglijden tot concentratiescholen.

Klopt 2543 (83%)
Klopt niet 440 (14%)
Geen mening 79 (3%)

Totaal: 3062

F.B. 21 april 2012 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 6091384)
Nu je 't zegt, idd.

Inflatie van het woord racisme

filosoof 21 april 2012 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.B. (Bericht 6091415)
Inflatie van het woord racisme

Moeten er pogroms gebeuren, lijken aan de bomen bengelen en brandende kruisen voor huizen staan voor jij van racisme spreekt?

Diego Raga 21 april 2012 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 6091429)
Moeten er pogroms gebeuren, lijken aan de bomen bengelen en brandende kruisen voor huizen staan voor jij van racisme spreekt?

Nee, een koranneke navolgen blijkt genoeg.

Elio di Supo 21 april 2012 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 6091429)

Er gaan daar nieuwe woorden voor moeten uitgevonden worden want momenteel staan deze gruwelen gevoelsmatig op hetzelfde niveau als een racistische mop.

Het is allemaal racisme.

Aligator 21 april 2012 17:07

Citaat:

Vlaamse tv > 85 % Engels

Er zijn nu eenmaal VEEL meer Engelstaligen dan Nederlandstaligen die muziek maken en films & series draaien. Vandaar het overvloedige aanbod.
Simpel ,hé ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be