Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Mensen rijden minder met de auto door hogere brandstofprijzen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=170444)

Blue Sky 24 april 2012 12:03

Mensen rijden minder met de auto door hogere brandstofprijzen
 
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...-voedsel.dhtml

Er zit een pol bij; maar dan de helft geeft aan minder rond te rijden met de auto, niettegenstaande de brandstofprijzen nog niet eens zo hoog zijn.

Weer eens een mooi voorbeeld hoe men met geld alles kan sturen.

andy.v 25 april 2012 12:48

't zal een dure autovakantie worden dit jaar :|

Maar ik zal daarom mijn reis niet annuleren ;)

Micele 25 april 2012 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6095590)
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...-voedsel.dhtml

Er zit een pol bij; maar dan de helft geeft aan minder rond te rijden met de auto, niettegenstaande de brandstofprijzen nog niet eens zo hoog zijn.

Weer eens een mooi voorbeeld hoe men met geld alles kan sturen.

En uw - specifiek - punt is ?

Idd, als men de fietstaks navenant terug zou invoeren zouden er ook minder met de fiets rijden. :-P

Als men voor de bus, trein en tram een correcte prijs zou aanrekenen idem.
Idem taxi´s, belbussen oftzo.
Idem (goedkope) chartervluchten.
Idem ...

Veel landen hebben hondentaks bvb, idem minder honden... :-P
enz...

minder... kinderen
minder... senioren
minder... dieren
minder...

Moesten de schoenen (en zolen) veel duurder worden zouden er veel minder te voet gaan.

Moest de stookolie en aardgas nog duurder worden zouden er meer mensen wat meer kou lijden in de winter.

Gelukkig is er nog de automobilist die pakweg 15 miljard/jaar ophoest aan autofiscaliteit zodat veel zaken enigzins nog betaalbaar blijven en er niet nog meer andere belastingen moeten geheven worden, mogelijkheden genoeg.

Jantje 25 april 2012 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6097256)
En uw - specifiek - punt is ?

Idd, als men de fietstaks navenant terug zou invoeren zouden er ook minder met de fiets rijden. :-P

Als men voor de bus, trein en tram een correcte prijs zou aanrekenen idem.
Idem taxi´s, belbussen oftzo.
Idem (goedkope) chartervluchten.
Idem ...

Veel landen hebben hondentaks bvb, idem minder honden... :-P
enz...

minder... kinderen
minder... senioren
minder... dieren
minder...

Moesten de schoenen (en zolen) veel duurder worden zouden er veel minder te voet gaan.

Moest de stookolie en aardgas nog duurder worden zouden er meer mensen wat meer kou lijden in de winter.

Gelukkig is er nog de automobilist die pakweg 15 miljard ophoest aan de Staat zodat veel zaken enigzins nog betaalbaar blijven en er niet nog meer andere belastingen moeten geheven worden, mogelijkheden genoeg.

²

roger verhiest 25 april 2012 14:11

waar een wil is, is een weg. je moet hem alleen maar vinden.

Een ideale manier om te besparen op het bouwen en onderhouden van autowegen.

Micele 25 april 2012 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 6097313)
Een ideale manier om te besparen op het bouwen en onderhouden van autowegen.

Nog meer besparen is niet meer mogelijk, zie vooral mijn onderschrift.

Vlaanderen of België geeft - vergeleken met bepaalde deestaten in Duitsland - 5 �* 10 maal minder geld uit per jaar** aan het onderhouden en (ver)bouwen van VEILIGE wegen.

En dit al decennia lang: (vroeger was het nog erger)
men ziet het trouwens ook aan de ongevallencijfers en verkeersslachtoffers.
(waar een wil is is een -onveilige- weg :? ?)

**
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=11
Deelstaat Hessen: 700 miljoen € in 2010
Citaat:

Projekte der Hessischen Straßen- und Verkehrsverwaltung

Die Hessische Straßen- und Verkehrsverwaltung (HSVV) wickelt in ihrem Zuständigkeitsbereich der Bundes- und Landesstraßen im Jahr 2011 rund 700 Planungsprojekte und 850 Projekte im Bau ab.

Im Jahre 2010 wurde ein Bauvolumen von annähernd 700 Millionen €, davon 520 Millionen € in Auftragsverwaltung für die Bundesautobahnen und Bundesstraßen sowie 138 Millionen € im Landesstraßenbau, umgesetzt.
Gewest Vlaanderen: 90 miljoen € in 2009 (komende van 30 milj € :oops: )
Citaat:

Wegenonderhoud plant inhaalbeweging
Bron: www.standaard.be – 12 maart 2010 ( Nikolas Vanhecke)

BRUSSEL – Van alle Vlaamse autosnelwegen scoort tien procent een onvoldoende. En dan is de winterprik nog niet meegerekend.

Op de 900 kilometer aan snelwegen die Vlaanderen doorkruisen, zijn er negentig aan een complete renovatie toe. Het volstaat niet langer de putten in het wegdek op te vullen. Op de ‘primaire wegen’, dat zijn de gewestelijke wegen met een N-nummer onder de honderd, is de toestand nog dramatischer. Daar heeft een op de vijf kilometer, of zo’n 500 kilometer in totaal, nood aan een grondige renovatie.

Althans, zo zag de situatie er in 2008 nog uit. De commissie Mobiliteit en Openbare Werken stelde gisteren het Rapport ‘Toestand van het Wegennet’ voor. Tussen het vrijmaken van het budget voor een wegenonderhoud en het uiteindelijke resultaat, zit een marge van drie jaar.

Na afgelopen winter, die harder was dan andere jaren, zijn de putten en kraters in onze wegen vergroot en zullen er nog meer het stempel ‘onvoldoende’ krijgen. Voor het herstel van die winterschade plant de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits (CD&V), een extra uitgave van 11,5 miljoen euro.

‘Maandag, wanneer we de laatste winterprik hopelijk achter ons zullen hebben, beginnen we met het in kaart brengen van de winterschade’, verzekert Crevits. De resultaten daarvan verwacht ze eind april.

Tussen 2004 en 2009 verdrievoudigde het budget voor wegenonderhoud van dertig miljoen euro per jaar naar negentig miljoen. Desondanks blijft het slecht gesteld met de wegen. Om de achterstand weg te werken, becijferde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) dat de komende drie jaar een investering van in totaal 450 miljoen euro nodig is.
Armzalig-achterlijk Vlaanderen, ook 150 miljoen per jaar is bijna 5 maal minder als een redelijk goed vergelijkbare ´staat zoals Hessen (6 milj inwoners).
Daarbij is Vlaanderen 35 % kleiner en vooral vlakker (minder dure wegenaanleg of verbeteringen). In verkeerswanbeleid is Vlaanderen wel absolute top in Europa... :oops:

Stingray 25 april 2012 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 6097313)
waar een wil is, is een weg. je moet hem alleen maar vinden.

Een ideale manier om te besparen op het bouwen en onderhouden van autowegen.

Een ideale manier om te besparen op het inkomen en de economische toekomst van de mensen in dit land.

Jan van den Berghe 19 mei 2012 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6097256)
Als men voor de bus, trein en tram een correcte prijs zou aanrekenen idem.
Idem taxi´s, belbussen oftzo.
Idem (goedkope) chartervluchten.
Idem ...

En met welke brandstof worden al die voertuigen in beweging gebracht...?

Juist.

Jan van den Berghe 19 mei 2012 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6097256)
[i]Idd, als men de fietstaks navenant terug zou invoeren zouden er ook minder met de fiets rijden. :-P

Neen, want de fietsbelasting was eenmalig en niet gebonden aan het aantal kilometers die je rijdt.

Jan van den Berghe 19 mei 2012 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6097256)
Gelukkig is er nog de automobilist die pakweg 15 miljard/jaar ophoest aan autofiscaliteit zodat veel zaken enigzins nog betaalbaar blijven en er niet nog meer andere belastingen moeten geheven worden, mogelijkheden genoeg.

Al dat gemotoriseerd verkeer brengt niet alleen op, maar zorgt ook voor flink wat kosten. Wegen aanleggen, onderhouden, 't kost pakken geld. Allemaal betaald door de overheid.

Geld dat ongetwijfeld wel voor andere zaken nuttig kan worden besteed, als het verkeer wat getemperd kan worden.

Jan van den Berghe 19 mei 2012 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6097359)
Daarbij is Vlaanderen 35 % kleiner en vooral vlakker (minder dure wegenaanleg of verbeteringen). In verkeerswanbeleid is Vlaanderen wel absolute top in Europa... :oops:

Ja?

Vergelijkbare cijfers? En liefst niet alleen van een enkele Duitse deelstaat a.u.b.

Micele 19 mei 2012 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6131861)
En met welke brandstof worden al die voertuigen in beweging gebracht...?

Juist.

Wat juist ?

Micele 19 mei 2012 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6131863)
Neen, want de fietsbelasting was eenmalig en niet gebonden aan het aantal kilometers die je rijdt.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Idd, als men de fietstaks navenant terug zou invoeren zouden er ook minder met de fiets rijden

Over die oude fietstaks heb ik het niet exact, ik heb het over een navenante nieuwe fietstaks

De eenmalige BIV en de jaarlijkse verkeerstaks is ook ongebonden aan het aantal kms.

Een gemiddeld fietspad kost gemiddeld zowat 324.000 € per km.

Nog eens anders gezegd: moest men een jaarlijkse fietstaks invoeren zouden er minder met de fiets rijden. :-D

Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GV23MF5TS

De Vlaamse overheid heeft in 2011 voor 65 miljoen euro nieuwe fietspaden aangelegd. Goed voor meer dan 200 kilometer. 'Merkwaardig is dat 1 kilometer fietspad in West-Vlaanderen vier keer meer kostte dan in Oost-Vlaanderen', zegt Marino Keulen (Open VLD).

Vlaanderen heeft er vorig jaar welgeteld 201,8 kilometer fietspad bij gekregen. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) investeerde 65 miljoen euro, het volledig beschikbare budget. Koploper is opnieuw Oost-Vlaanderen, met 61,6 km nieuwe fietspaden. Antwerpen neemt de tweede plaats in met 39,8 kilometer, gevolgd door West-Vlaanderen (39,4 km), Limburg (34,9 km) en Vlaams-Brabant (25,4 km).

Vlaams parlementslid Marino Keulen, die de cijfers van minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) kreeg, merkt grote prijsverschillen op tussen de provincies. 'Zo kost een kilometer fietspad in Oost-Vlaanderen slechts 132.698,5 euro, terwijl dat in West-Vlaanderen 567.403,9 euro is.' De gemiddelde kostprijs is zo'n 323.738,54 euro per kilometer fietspad.

Volgens minister Crevits is er een logische verklaring voor die verschillen. 'De kostprijs van een fietspad verschilt sterk van project tot project', zegt ze. 'Een renovatie van een fietspad is veel goedkoper dan het aanleggen van een vrijliggend fietspad of het graven van een tunnel. Zelfs binnen de provincies zie je daardoor grote verschillen.'

Het duurste fietspad van 2011 was een fietstunnel in Zaventem (946.108 euro per kilometer), het goedkoopste was de heraanleg op de N9 in Brugge (106.958 euro per kilometer).

Jan van den Berghe 19 mei 2012 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6131906)
De eenmalige BIV en de jaarlijkse verkeerstaks is ook ongebonden aan het aantal kms.

Een gemiddeld fietspad kost gemiddeld zowat 324.000 € per km.

Nog eens anders gezegd: moest men een jaarlijkse fietstaks invoeren zouden er minder met de fiets rijden. :-D

Dit ging over de brandstofprijs. Niet over de inschrijvingstaks.

Jan van den Berghe 19 mei 2012 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6131906)
Een gemiddeld fietspad kost gemiddeld zowat 324.000 € per km.

Nog eens anders gezegd: moest men een jaarlijkse fietstaks invoeren zouden er minder met de fiets rijden. :-D

Cijfers die weinig tot niets zeggen, daar de verschillende fietsprojecten van heel verschillende aard kunnen zijn. Ik ben zelf lid van de Fietsersbond, dus weet ik uit een aantal concrete projecten dat er heel merkbare verschillen zijn. Ook soms te wijten aan de vaak wel vreemde keuzes van de gemeentelijke overheden.

Micele 19 mei 2012 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6131919)
Dit ging over de brandstofprijs. Niet over de inschrijvingstaks.

Ik zeg gewoon dat moesten ze een navenante fietstaks (= prijs) invoeren zouden er ook minder met de fiets rijden, naar analogie moesten auto´s duurder worden door een duurdere brandstof (= prijs). Dat begrijp je toch ?

Jan van den Berghe 19 mei 2012 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6131926)
Ik zeg gewoon dat moesten ze een navenante fietstaks (= prijs) invoeren zouden er ook minder met de fiets rijden, naar analogie moesten auto´s duurder worden door een duurdere brandstof (= prijs). Dat begrijp je toch ?

Neen, want u gooit twee zaken nu al dan niet bewust door elkaar. De discussie ging over de branstofprijs en hoe de recente hoogte ervan mensen er bijna toe dwingt minder te rijden. Niet de inschrijvingstaks is daarvan de oorzaak; wel de hoge prijs van de branstof.

De vroegere fietstaks was trouwens niet te vergelijken met de inschrijvingstaks, daar ze jaarlijks werd geheven. Fietstaks staat dus gelijk aan de jaarlijkse verkeersbelasting. Niet aan de inschrijvingstaks.

Micele 19 mei 2012 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6131924)
Cijfers die weinig tot niets zeggen, daar de verschillende fietsprojecten van heel verschillende aard kunnen zijn. Ik ben zelf lid van de Fietsersbond, dus weet ik uit een aantal concrete projecten dat er heel merkbare verschillen zijn. Ook soms te wijten aan de vaak wel vreemde keuzes van de gemeentelijke overheden.

Hoezo zeggen die cijfers weinig tot niets ? :roll:

Geef die 65 miljoen per jaar maar eens aan een andere instelling eens zien als ze er weinig of niets aan hebben.

Tja, zo is het nu eenmaal, maar veel fietsers denken dat fietspaden amper geld kosten, toch fijn dat die fietsers dat ook weten van onze Vlaamse minister van Mobiliteit. Zowat 323.738,54 € per km fietspad gemiddeld. :-P

Citaat:

Vlaams parlementslid Marino Keulen, die de cijfers van minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) kreeg, merkt grote prijsverschillen op tussen de provincies. 'Zo kost een kilometer fietspad in Oost-Vlaanderen slechts 132.698,5 euro, terwijl dat in West-Vlaanderen 567.403,9 euro is.' De gemiddelde kostprijs is zo'n 323.738,54 euro per kilometer fietspad.
Voor degelijke gescheiden fietspaden moet er dikwijls onteigend worden, grond kost geld.

Micele 19 mei 2012 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6131934)
Neen, want u gooit twee zaken nu al dan niet bewust door elkaar. De discussie ging over de branstofprijs en hoe de recente hoogte ervan mensen er bijna toe dwingt minder te rijden. Niet de inschrijvingstaks is daarvan de oorzaak; wel de hoge prijs van de branstof.

De vroegere fietstaks was trouwens niet te vergelijken met de inschrijvingstaks, daar ze jaarlijks werd geheven. Fietstaks staat dus gelijk aan de jaarlijkse verkeersbelasting. Niet aan de inschrijvingstaks.

Mij eender je weet wat ik bedoel.

Jan van den Berghe 19 mei 2012 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6131935)
Hoezo zeggen die cijfers weinig tot niets ? :roll:

Geef die 65 miljoen per jaar maar eens aan een andere instelling eens zien als ze er weinig of niets aan hebben.

Tja, zo is het nu eenmaal, maar veel fietsers denken dat fietspaden amper geld kosten, toch fijn dat die fietsers dat ook weten van onze Vlaamse minister van Mobiliteit. Zowat 323.738,54 € per km fietspad gemiddeld. :-P

Daar gaan we weer met loze veronderstellingen... "Veel fietsers denken..." De bewuste fietser die vaak nog eens lid is van de Fietsersbond weet heel goed wat fietspaden kosten.

Nogmaals, dat cijfers betekent niets, omdat de aard van de projecten ervoor kan zorgen dat bepaalde projecten dermate hoog in kostprijs zijn waardoor de gemiddelde cijfers een totaal vertekend beeld geven. Een fietspad met een tunnel bijvoorbeeld zorgt voor een gigantische meerprijs in het totaal.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be