Micele |
25 april 2012 14:43 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest
(Bericht 6097313)
Een ideale manier om te besparen op het bouwen en onderhouden van autowegen.
|
Nog meer besparen is niet meer mogelijk, zie vooral mijn onderschrift.
Vlaanderen of België geeft - vergeleken met bepaalde deestaten in Duitsland - 5 �* 10 maal minder geld uit per jaar** aan het onderhouden en (ver)bouwen van VEILIGE wegen.
En dit al decennia lang: (vroeger was het nog erger)
men ziet het trouwens ook aan de ongevallencijfers en verkeersslachtoffers.
(waar een wil is is een -onveilige- weg :? ?)
**
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=11
Deelstaat Hessen: 700 miljoen € in 2010
Citaat:
Projekte der Hessischen Straßen- und Verkehrsverwaltung
Die Hessische Straßen- und Verkehrsverwaltung (HSVV) wickelt in ihrem Zuständigkeitsbereich der Bundes- und Landesstraßen im Jahr 2011 rund 700 Planungsprojekte und 850 Projekte im Bau ab.
Im Jahre 2010 wurde ein Bauvolumen von annähernd 700 Millionen €, davon 520 Millionen € in Auftragsverwaltung für die Bundesautobahnen und Bundesstraßen sowie 138 Millionen € im Landesstraßenbau, umgesetzt.
|
Gewest Vlaanderen: 90 miljoen € in 2009 (komende van 30 milj € :oops: )
Citaat:
Wegenonderhoud plant inhaalbeweging
Bron: www.standaard.be – 12 maart 2010 ( Nikolas Vanhecke)
BRUSSEL – Van alle Vlaamse autosnelwegen scoort tien procent een onvoldoende. En dan is de winterprik nog niet meegerekend.
Op de 900 kilometer aan snelwegen die Vlaanderen doorkruisen, zijn er negentig aan een complete renovatie toe. Het volstaat niet langer de putten in het wegdek op te vullen. Op de ‘primaire wegen’, dat zijn de gewestelijke wegen met een N-nummer onder de honderd, is de toestand nog dramatischer. Daar heeft een op de vijf kilometer, of zo’n 500 kilometer in totaal, nood aan een grondige renovatie.
Althans, zo zag de situatie er in 2008 nog uit. De commissie Mobiliteit en Openbare Werken stelde gisteren het Rapport ‘Toestand van het Wegennet’ voor. Tussen het vrijmaken van het budget voor een wegenonderhoud en het uiteindelijke resultaat, zit een marge van drie jaar.
Na afgelopen winter, die harder was dan andere jaren, zijn de putten en kraters in onze wegen vergroot en zullen er nog meer het stempel ‘onvoldoende’ krijgen. Voor het herstel van die winterschade plant de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Hilde Crevits (CD&V), een extra uitgave van 11,5 miljoen euro.
‘Maandag, wanneer we de laatste winterprik hopelijk achter ons zullen hebben, beginnen we met het in kaart brengen van de winterschade’, verzekert Crevits. De resultaten daarvan verwacht ze eind april.
Tussen 2004 en 2009 verdrievoudigde het budget voor wegenonderhoud van dertig miljoen euro per jaar naar negentig miljoen. Desondanks blijft het slecht gesteld met de wegen. Om de achterstand weg te werken, becijferde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) dat de komende drie jaar een investering van in totaal 450 miljoen euro nodig is.
|
Armzalig-achterlijk Vlaanderen, ook 150 miljoen per jaar is bijna 5 maal minder als een redelijk goed vergelijkbare ´staat zoals Hessen (6 milj inwoners).
Daarbij is Vlaanderen 35 % kleiner en vooral vlakker (minder dure wegenaanleg of verbeteringen). In verkeerswanbeleid is Vlaanderen wel absolute top in Europa... :oops:
|