Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Media zwijgt weer in alle talen over franstalige conflicten in Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=170476)

matthias999 24 april 2012 21:44

Media zwijgt weer in alle talen over franstalige conflicten in Vlaanderen

http://www.taalaktiekomitee.org/hoofd.htm

Citaat:

Sinds de opening regende het klachten van ontevreden klanten over het filiaal van Zeeman te Tervuren. Men kon er niet in het Nederlands terecht, of - erger nog – werd er zelfs uitgescholden door de "commerciële" medewerkers . Toen er ondanks klachten bij de klantendienst, protest van lokale politici en beloftes vanuit Zeeman na meer dan een maand nog steeds geen verbetering te bespeuren viel, zag het Taal Aktie Komitee (TAK) zich genoodzaakt om actie te ondernemen (affiche-actie van 5 april jongstleden)

Met resultaat zo lijkt nu.

Vanuit de hoofdzetel in Nederland kregen wij vandaag (19/4) de melding dat de winkeluitbaatster voor het einde van de maand zou overgeplaatst worden. De overige Nederlandsonkundige verkoopsmedewerkers zouden op korte termijn volgen. Het Taal Aktie Komitee juicht deze beslissing toe: "Zeeman neemt hier de enig mogelijke en juiste beslissing. Het personeel van het Zeeman filiaal te Tervuren was niet enkel Nederlandsonkundig, het toonde vooral een manifeste onwil om Nederlands te spreken. Inspanningen vanuit de directie om het personeel Nederlands bij te brengen waren dus bij voorbaat gedoemd om te mislukken."

Omdat wij ook van Zeeman geen kat in een zak willen kopen, zullen wij de zaak uiteraard verder blijven opvolgen. Indien de gedane beloften niet nagekomen worden, zullen nieuwe acties volgen. "Zeeman, en bij uitbreiding alle handelaars, dienen te beseffen dat zij voor een groot deel het straat- en taalbeeld van een gemeente bepalen en aldus een voorbeeldfunctie te vervullen hebben."
Ik heb het uit een franstalige krant moeten vinden!! Blijkbaar is de onwil van het franstalig personeel in Zeeman in Tervuren om nederlands te spreken tegen hun klanten niet belangerijk genoeg om er een reportage over te geven. Of om de brave vlaming dom te blijven houden...:roll:

DucDEnghien 24 april 2012 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 6096341)

Ik heb het uit een franstalige krant moeten vinden!! Blijkbaar is de onwil van het franstalig personeel in Zeeman in Tervuren om geen nederlands te willen spreken tegen hun klanten niet belangerijk genoeg om er een reportage over te geven. Of om de brave vlaming dom te blijven houden...:roll:

Oud nieuws. Plebs nieuws.

Eberhard Leclerc 24 april 2012 21:51

Citaat:

Ik heb het uit een franstalige krant moeten vinden!! Blijkbaar is de onwil van het franstalig personeel in Zeeman in Tervuren om geen nederlands te willen spreken tegen hun klanten niet belangerijk genoeg om er een reportage over te geven.

Beetje opletten.

Het heeft zelfs in alle Nederlandse kranten gestaan en is hier op het forum uitgebreid besproken:

http://forum.politics.be/showthread....143110&page=38

pajoske 24 april 2012 21:53

Citaat:

Ik heb het uit een franstalige krant moeten vinden!! Blijkbaar is de onwil van het franstalig personeel in Zeeman in Tervuren om geen nederlands te willen spreken tegen hun klanten niet belangerijk genoeg om er een reportage over te geven. Of om de brave vlaming dom te blijven houden...:roll:

Raar Nederlands.
Als dat van iemand komt die Nederlands hoog in het vaandel wil voeren kan hij/zij best onder de grond kruipen van schaamte.

Everytime 24 april 2012 22:00

Citaat:

Ik heb het uit een franstalige krant moeten vinden!! Blijkbaar is de onwil van het franstalig personeel in Zeeman in Tervuren om nederlands te spreken tegen hun klanten niet belangerijk genoeg om er een reportage over te geven. Of om de brave vlaming dom te blijven houden...:roll:

Denkt u niet dat de media iets anders te doen hebben? De regeringscrisis in Nederland en de Franse verkiezingen zijn veel meer belangrijk nieuws!

pajoske 24 april 2012 22:11

In het Vlaamse gewest mogen alleen Nederlanders publiciteit maken volgens TAK?
Of beheersen ze de eigen taal niet erg goed?

Jan van den Berghe 24 april 2012 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6096396)

Dat is correct Nederlands, beste vriend.

We spreken ook over "Nederlandse literatuur", en daarmee bedoelen we niet alleen de literaire werken bijeengepend door Nederlanders.

matthias999 24 april 2012 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6096375)
Denkt u niet dat de media iets anders te doen hebben? De regeringscrisis in Nederland en de Franse verkiezingen zijn veel meer belangrijk nieuws!

Het is toch normaal dat hier streng opgetreed wordt? Als we niets doen dan kunnen we binnekort nog niet eens meer gaan winkelen in Aarschot in het Nederlands...:evil:

Everytime 24 april 2012 22:17

Citaat:

Ja, alleen Nederlanders. Volgende keer brengen ze Frans Bauer mee.;-)

pajoske 24 april 2012 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 6096410)
Het is toch normaal dat hier streng opgetreed wordt? Als we niets doen dan kunnen we binnekort nog niet eens meer gaan winkelen in Aarschot in het Nederlands...:evil:

Ge kunt misschien beginnen met zelf Nederlands te gebruiken. Dan moogt ge terug komen zagen.

matthias999 24 april 2012 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6096437)
Ge kunt misschien beginnen met zelf Nederlands te gebruiken. Dan moogt ge terug komen zagen.

Wat is er mis aan mijn Nederlands??:|

Everytime 24 april 2012 22:42

Citaat:

TAK overdrijft en kan gewoon niet accepteren dat zoveel Franstaligen in een deel van Vlaanderen wonen. Daarvan hun acties.

pajoske 24 april 2012 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 6096453)
Wat is er mis aan mijn Nederlands??:|

'Binnekort' en 'opgetreed' zijn geen Nederlands.
Nederlands en Vlaming moet ge met een hoofdletter schrijven. (Zie eerste posting)

Je kan geen respect vragen voor je taal als je ze zelf niet respecteert.

Normaal reageer ik niet op taalfouten. Ik maak ook fouten tegen de Nederlandse taal. Maar bij mensen die zitten zagen over respect voor hun taal maak ik wel opmerkingen.

Eberhard Leclerc 24 april 2012 23:12

Citaat:

Het is toch normaal dat hier streng opgetreed wordt? Als we niets doen dan kunnen we binnekort nog niet eens meer gaan winkelen in Aarschot in het Nederlands...

Gast kom hier aub niet zo janken.

Jouw eigen partijleider spreekt netjes Frans in Brussel.
En jouw eigen partij wil dat elke Vlaming Frans leert.

Maar een verkoopster mag géén Frans spreken ineens?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6096412)
Volgende keer brengen ze Frans Bauer mee.;-)

Of deze jongens natuurlijk...

Dan zullen die winkeliers in al die Franstalige winkeltjes ineens wel rap Nederlands kunnen zeker..

Garry 24 april 2012 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6096479)
Nederlands en Vlaming moet ge met een hoofdletter schrijven. (Zie eerste posting)

Normaal reageer ik niet op taalfouten. Ik maak ook fouten tegen de Nederlandse taal. Maar bij mensen die zitten zagen over respect voor hun taal maak ik wel opmerkingen.

Je mag honderd keer gelijk hebben, maar wat doet dat er hier toe.

Tervuren is een Vlaamse gemeente en bij gevolg is het ronduit een schande wanneer er zich daar winkels vestigen waar men geen woord Nederlands WIL kennen. Dat is de essentie van de zaak.

Wettelijk zou dit moeten verboden zijn en met zware sancties bij overtreding.

Vlamingen welke zich zelfstandig willen vestigen moeten een attest van bedrijfsbeheer hebben. Dat houd in dat ze, om dit te behalen , zullen moeten Nederlands kunnen. Dan is het nogal logisch dat ge niet kunt toestaan dat er zich in Vlaanderen vestigingen neerstrijken waar men geen woord Nederlands kent.

Gezaag? Nee, een aanklacht en met recht en rede.

Garry 24 april 2012 23:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6096534)
Gast kom hier aub niet zo janken.

Jouw eigen partijleider spreekt netjes Frans in Brussel.
En jouw eigen partij wil dat elke Vlaming Frans leert.

Maar een verkoopster mag géén Frans spreken ineens?

Of deze jongens natuurlijk...

Dan zullen die winkeliers in al die Franstalige winkeltjes ineens wel rap Nederlands kunnen zeker..

Nee.

Vlaanderen Vlaams en op 't sint Anneke mosselen.

Jan van den Berghe 24 april 2012 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6096479)

Waarom? Gaat u ervan uit dat de modale burger eerst een kreukvrij Nederlands moeten kunnen schrijven en spreken, vooraleer hij zich mag uiten over het miskennen van zijn taal?

Voorwaar, een heel merkwaardige stelling.

Een arbeider met een eerder beperkte literaire kennis en kunde, moet dus volgens u zwijgen als hij in een Brussels ziekenhuis niet in zijn taal wordt geholpen... Hij mag het probleem niet aan de kaak stellen.

Jan van den Berghe 24 april 2012 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6096437)

In uw bericht lees ik "moogt", "ge" en "zagen". Geen AN.

En "terug" in die betekenis is dat ook niet.

Dus, voorzichtig zijn als u anderen de les meent te kunnen en mogen spellen!

De schoofzak 25 april 2012 06:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6096361)
Raar Nederlands.
Als dat van iemand komt die Nederlands hoog in het vaandel wil voeren kan hij/zij best onder de grond kruipen van schaamte.

Hoeveel procent moet je volgens jou behaald hebben in het laatste jaar van de humaniora in een ASO-richting, op het vak Nederlands, vooraleer je mag eisen dat je in je eigen dorp of stad in de lokale taal bediend mag worden ?

En komen de technische en beroepsopleidingen ooit wel in aanmerking hiervoor, want dat zijn meestal toch maar oelewappers op correct taalgebruik ?

Ik vind je erg hautain.

Karel Martel B 25 april 2012 06:11

Citaat:

n het Vlaamse gewest mogen alleen Nederlanders publiciteit maken volgens TAK?

Op een poster of spandoek passen niet zoveel woorden.

Meestal is de boodschap wel duidelijk.

Betogers voor of tegen abortus zijn ook enkel voor of tegen geïnduceerde abortus, over spontane abortussen is er niet zo'n discussie.

Voor de niet-debiel staat in dit geval nederlands voor nederlandstalig.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be